Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: 1018 #4023:
Serie ta to coooo, ved aj ty si uz mohol pisat ING alebo nie??
Reply on: Bc. Vladimír #4020:


... pre Boha Vlado, aj ked na jednej strane gratulujem aj ja a mam skutocne z Tvojho uspechu radost, na druhej strane verim a dufam, ze to "Bc." nebudes natrvalo pred nickom pisat. Jeden clovek (vieme o kom hovorime) tu skratku vehementne pouziva pred menom a vsetci sa smeju, je to totiz viac trapne ako vazene. Takze dufam, ze prispevok c. 4020 je len akousi srandou na vyssie posty v DP ?
Keby mal DP k dispozicii okruhlu sumu 1 000 000 000 Sk /ani o 50 halierov viac ci menej ;)/ co vsetko by sa dalo za to pre kosicku MHD zrealizovat?
Bc. Vladimír: Ale to je v pohode, ja si to nevynucujem, iba to pripomínam ako zaujímavosť. Či sa povie Strojárenská alebo Strojárska, všetci vieme, o ktorej ulici sa bavíme :o)
P.S.: Blahoželám k titulu!
Reply on: Sarko #4012:
Sľubujem, že odo dneška už názov Strojárska z úst nevypustím :o)
Len tak mimochodom.
Videli ste už tie nové krnovské np vlečňáčiky za T3 ? Už sú v Ostrave a v Brne !
Reply on: Sarko #4014:

*1/Je to možné, to posledné provizorium smerom k polícii zrejme zlikvidovali pri úprave parčíku. Povodné stačilo zasypať a mali chodníček. Vlatne typické pre KE, -robiť len to, čo je nezbytne nutné. Dátum úpravy parčíku mi nie je známe.
*3/Skladná ústila krížila Južnú a pokračovala ako požiarnicka (mierne vyosené ) ,takže tá trať mohla viesť priamo zo skladnej až k hasičom. Zmyslom mohlo byť odstavovanie vagónov a prípadná manipulácia s nimi pri posune. Posunovanie v oblúkoch zposobovalo velké problémy.
Pokial bola vlečka aj k tabačke ,tak tiež len rovno od spš,križovaním komenského.
Opakujem ale, že od zač 60tych rokov ani jedna z týchto kolají už nebola a jedná sa len o úvahy-hypotézy.
**/prvé preloženie trol vedenia sa robilo z dovodu jej zvýšenia asi o 40cm. Preto je na mnohých miestach vidieť nad starou rozetou nové ukotvenie jednoduchšieho -novšieho typu. Na polícii je to ukážkové.
***/ešte ma napadá, či tie kotviace háky sa nepoužívali na niečo iné.
Verejné osvetlenie vtedy ešte žiarovkové, pozdejšie ŽIARIVKOVÉ bolo v mnohých uliciach na prevesoch. Ešte dodnes je také riešenie vidieť napríklad vo Viedni, Budapešti.
poz.: žiarivky vydržali v ke len krátko, potom boli stavané gulaté stlpy s výbojkami.
Reply on: TeBeCe #4011:
Ona nechyba, ale vies ako to je ked zadefinujes v idxku jeden riadok na vyse, tak to berie ako novu fotku. Stalo sa to pri kopyrovani popisov
Reply on: Sarko #4012:
Ni e 90rocnicu nemam na intraku
A ešte niečo, na budove s adresou Kuzmányho ul. 59 (rohová budova Kuzmányho-Galenova) sa nachádza stará krémovo-modrá tabuľa ulice "KUZMÁNYHO OKR." Pod ňou je menšia, krémovo-hnedá tabuľka s textom:
KAROL KUZMÁNY, (1806 - 1866)
EV. A. V. BISKUP, BÁSNIK
A ZAKLADATEĽ MATICE SLOVENSKEJ.

Na budove je dokonca aj pôvodná, krémovo-modrá tabuľka s pôvodným orientačným číslom 71, čo jasne dokumentuje, koľko budov sa pôvodne na tejto strane Kuzmányho "okružnej" nachádzalo (po túto budovu presne 36).
Reply on: KVKV #4005:

ad 1) Tak ja si zaliatými koľajnicami v parčíku pred Dargovom som 100% istý. V čase, keď sa inštalovala energetická infraštruktúra pre TD tu robili výkopy a osadzovali sa nové trakčné stĺpy vedľa električkovej trate za živým plotom. Cez chodník vedúci od Fejovej ul. bol urobený krížom jeden takýto výkop a koľajnica tam bola! Keď som to o niekoľko dní išiel odfotografovať, výkop už bol zaliaty čerstvým asfaltom. Znamená to, ak bolo určitý čas zmenené odbočenie z Fejovej smerom ku križovatke Štúrova-Mojmírova, že pôvodný oblúk ku križovatke NO-Hlavná nebol demontovaný úplne.

ad 2) Aj keď na Hollého nezostalo skoro nič (sokle, rozety...), kompletný úsek trate je tam iba zaliaty asfaltom, ktorý pekne presvitá a na dvoch miestach cez výmole pekne vidieť žliabkovú koľaj NP4. V smere pohľadu na Južnú tr. by mala byť v zemi ešte aj pravá časť výmeny. Výkop a odstránenie ľavej časti zdokumentoval Furčan.

ad 3) Ako je myslená tá výťažná koľaj? Mám na mysli hlavne jej lokalizáciu v teréne.

ad 4) Minimálne od dvoch ľudí som sa dozvedel, že v areáli FNLP údajne ešte určite existujú nejaké pozostatky. Predvčerom som si dal naozaj záležať, ale fakt som nič nenašiel. Predpokladám, že vlečková trať viedla ku technologickým budovám a končila niekde vedľa IX. pavilónu (v jej susedstve je komín).

Včera som si omrkol Floriánsku a Kuzmányho. Na Floriánskej bol pred starou bránou do bývalého pivovaru zrekonštruovaný jeden objekt, ktorý je momentálne veľmi honosný (Euro dom - nachádza sa tu kaviareň a zrejme aj hotel). Dve výhybky boli zaliate novou vrstvou asfaltu, takže už len na jedinom mieste je obnažený súvislý mierny oblúk o dĺžke cca 20 m. Pozdĺž celej komunikácie existujú ešte dva háčiky TV. Na Kuzmányho je háčikov a roziet požehnane. Na rohu budovy polície (presnejšie Detašovaných pracovísk MV SR), t.j. Kuzmányho-Štúrova sa nachádza v tesnej blízkosti až 6 (!!!) rôznych druhov háčikov a roziet. Hotová výstava. Na budove polície, ktorý lemuje chodník (nachádza sa v profile Grešákovej - od Moyzesovej po Štúrovu ul.) však sú ďalšie háčiky, ktoré sú už dosť ďaleko od trate na Štúrovej ul., takže tu teoreticky mohla byť tiež nejaká "výťažná" koľaj. Na konci uvedeného chodníka, ktorý vbieha do parčíku na Moyzesovej je pekne vidieť, že to kedysi bola širšia komunikácia, ktorú lemuje aj živý plot a na ktorej bol neskôr bez zrušenia položený užší chodník.
Reply on: Sarko #4012:

Pardon, SOU bolo SOU strojárske, strojnícka je SPŠ.
Reply on: BM #4007:

No my sme sa tu o SOU ani nikde nebavili. Tak ako povedal Vlado, električky premávali ako po Hviezdoslavovej, tak po Strojárenskej a myslím, že som to opísal dostatočne podrobne. Pozrel si si tú fotku v 90-ročnici?

SOU sa volalo SOU strojnícke a v súčasnosti má názov SOU Aurela Stodolu.

Re #4009 Vladimír:
Ulica sa volá Strojárenská (tak je označená v teréne), i keď v mapách sa objavuje aj názov Strojárska. Z historického hľadiska tu však existovala strojáreň, podľa ktorej bola ulica pomenovaná, preto sa má správne volať Strojárenská. Vo 4. vydaní mapy KE od VKÚ je chyba už opravená. Opäť jedna z mnohých chýb Názvoslovnej komisie...
Reply on: BM #4008:
dnes zas chyba jedna fotka ?
Reply on: Vladimír #4009:
Nebudem tvrdit, ze to pravda nie je. Skusim sa prehrabat v starych archivoch, uvidim 🙂
Reply on: BM #4007:
Možno by som sa do sporu nemal miešať, ale nie je to vlastne jedno? Či sa jedná o Hviezdoslavovu alebo Strojársku ul., aj po jednej aj po druhej ulici električky jazdili. Alebo mi niečo uniká a naťahujete sa na niečom inom? 🙂
Reply on: TeBeCe #4001:
Ano bol to mali kiks, ospravedlnujem san
Reply on: Sarko #3981:
Nemyl si SOU a SPS. Obidve lezia v jednej rovine ale jedna je na hviezdoslavovej a SOU je na Strojarskej. A deli ich len Komenskeho Sou sa jeden cas volalo aj neako inac.
Podla dnesneho Vecernika zajtra znovu uvidime jazdit historcke elektricky a v sobotu sa odvezieme na letisko zadarmo.

http://www.vecernik.sk/index.php?command=viewarticle&id=24292
Reply on: Sarko #3993:

ad1) Fejova ul.
-Nie so si istý ,či v parčíku sú zaliate kolaje. Ono to bolo tak:
V r.1966 (to viem isto, lebo sa mi s tým spája jedna životná udalosť) od jara do jesene prebiehala rekonštrukcia tratí na Hlavnej. Robila sa po etapách tak, že jedna kolaj zostala jednosmerne v prevádzke, chvílu dokonca sa jazdilo na západnej vetvi protismerne. V opačnom smere sa použila odklonová trasa ,v jednej etape cez žst,Masarykovu, v druhej etape cez Kuzmániho. V rámci tejto akcie sa zrušilo spojenie Fejova-žst a vystavalo sa provizórium Fejova -Štúrova s pokrač na Kuzm.-jednokolajne. Áno po Fejovej krátku dobu bola osobná doprava.
(prepojenie na križovatke N.O. bolo vtedy len Hlavna-žst; trať na Fejovej bola ponechaná aj po zrušení nd ako manipulačná)
Po dokončení rekonštrukcie Hlavnej bolo prepojenie odstránené, včetne kolají, díval som sa ,dnes po tom nie je ani stopy, rastie tam tráva. Jedinou stopou bol donedávna gulatý stlp tr.v. použitý pri preložke v parčíku.(či je tam ešte dnes?-myslím že bol odstránený pri osadzovaní trol.stlpov) Zbytky kolají na Fejovej zostali dlhšie-vlastne dodnes. To je koniec prevádzky na Fejovej.
ad2) Hollého ul.
-nezostalo skoro nič a pritom je to jedna z novších stavieb.
ad3) Skladná ul.
-odbočenie zo Skladnej na Južnú bolo smerom do Barce, výhybka a prejazd medzi kolajami bol v miestach dnešnej zast:"Astória". Na rohu Skladnej a Južnej smerom k N.O. stál dom, nebolo možné postaviť oblúk dostatočného polomeru k N.O.
Ešte jedna hypotéza. Je možné , že existovala kedysi akási "výťažná" kolaj rovno k hasičskej zbrojnici, to by vysvetlovalo tú rozetu.
ad4) Šoltésovej, Mudroňova, FNLP
Trať odbočovala z Južnej na rohu Milosrd. šikmo asi pod 30st.uhlom priamou traťou cez podorys astórie, parčík za ňou k rohovému domu Šoltésova Pasteurova, na tomto dome je velmi dobre znatelná stopa po rozete, ešte tak 4-5rokov dozadu tam bola. Ďalej pokračovala už popísaným smerom.
ad5) Oštepová ul.
-záhada zostáva ??????
ad6,7) Frankovka
-pomerne rozsiahla vlečka s vnútorným rozvetvením, čosi by sa v tých objektoch snáď našlo (rozety,sokly stlpov ...?)

Tip pre hladanie: staré katastrálne mapy, firemné plány, plánky Košíc...treba skúsiť v archívoch.

Zverejnenie fotiek by bolo prospešné.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.