Furt sa dajak nemožem dopočítať.
M1, M2, M3, 10, 203, 212/II, 261(100), 104/II = to je 8.
12=šrot
21=novostavba a ešte nie je hotová
103=????? čo s ňou vlastne bude?
koňka?, to snáď nie
že by "zetka" z Barce ?
Niečo podobné sa mi stalo v českých Teplicích, že ma mali miestni rodáci asi za blbca, keď som im tvrdil ,že tam mali električku.
Čas letí, pamatníci vymierajú....
Hollého áno, ale ta Oštepova mi "dajak nešedzi" a ešte gulatý stlp?
Na južnej najdlhšie vydržali hranaté stlpy z rebrovaním a výložníkmi. Od Astórie až po VSS. Dokonca aj po poslednej rekonštrukcii (nepočítam tú súčasnú) . Až o niekolko rokov pozdejšie bola ďalšia výluka a menilo sa tr.vedenie do dnešnej podoby. Ich sokly sú vidieť dodnes uprostred kolají na nerekonšt. úsekoch .
Odkedy je tam dvojkolajka ,tak trať je stále v rovnakej stope, možnože +/-malé odchylky. Je síce pravda , že trať viedla od Astórie až do Barce po pravom okraji Južnej, tesne pri zástavbe, ale tá bola celá zbúraná a postavený pravý pruh asfaltky smerom do Barce, takže tým sa dostala do stredu ako je dnes. Prvé košické paneláky (tie s gulatými oknami na chodbe) medzi zast.St.nemocnica a H.Str. boli prvé ,ktoré boli postavené ďalej ,lebo už sa počítalo s rozšírením cesty.
Naproti tomuto radovému paneláku sú staré fabrické budovy, niekdajšia FRANKOVKA** ! Do objektu odbočovali minimálne dve vlečky. Ďalšia odbočovala k podniku "Ryba" šikmo pred križovatkou. Ryba existuje dodnes, aj budova s vykladacou rampou. Je to tá šikmo umiestená stavba so stlpovou "verandou"- to bola vlastne vykladacia rampa, dnes je zakrytá vlnitým plechom.
**u frankovky pred predlžením trate do Barce bola konečná L4, len vybrané spoje pokračovali k cintorínu.
Pripravujem pomaly nejaké poznámky a nákresy, až budú tak pošlem, ale hneď to nebude, mám málo času.
Čo sa týka vozového parku ,tak Košická stránka je fakt slabota, autobusy začínajú u béčkových karos a ikarusov, elky u T3.
Zaujímalo by ma , či má niekto spracovanú históriu autobusov, číselné rady, rušenie. Prípadne ešte starý systém čís. od 1 do asi 150...,kedy skončil a prešlo sa na 4miestne.
Re Sarko, KVKV a spol.: Zaujímavá diskusia. Ak by ste mi niekto poskytli nejaký popis tých tratí, chronológiu ich budovania a zániku (aspoň čo vieme) + následnú konzultáciu a kontrolu, s radosťou by som zostavil vývojové mapky košickej koľavej siete, ktoré by mohli byť priamo umiestnené tu na iMHD. Bolo by sa čoho zachytiť pri ďalších diskusiách a bádaniach a nebolo by nutné stále čerpať z nie vždy presných podnikových publikácií.
Takže mi to nedalo, zavolal som Furčanovi a podrobne sme to prebrali. Vysvitlo, že nedávno fotografoval vybratú výhybku na Hollého ul., nie na Oštepovej. Aj tak mi nešlo do hlavy, prečo by bol po Hollého o kúsok ďalej ďalší trojuholník aj na Oštepovej, jedine ak v rôznych časových obdobiach. Otvoril som si opäť 100-ročnicu a všímam si vlečkovú trať okolo Frankovej továrne a ku Cheme. Vieme, kde presne sa tieto objekty nachádzali? Ak sa nachádzali v oblasti Oštepovej, Rosnej alebo Jantárovej ul., je celkom možné, že ide o pôvodnú vlečkovú trať, ktorá je však potom v 100-ročnici zakreslená nesprávne (tam je až o kúsok ďalej, akoby na východnú "odrezanú" vetvu Mudroňovej ul.). Ešte uvediem, prečo som sa presvedčil o tom, že na Oštepovej bol trojuholník - ako sa končí pôvodný úsek Smetanovej ul. (áno, bolo to naozaj pokračovanie Smetanovej, dnes vetva Oštepovej ul.), hneď v profile trate "zavadzal" na žlto natretý stĺp, o ktorom som sa domnieval, že je ukončením trolejového vedenia. V úrovni, kde by teoreticky mohla byť výhybka, je značný nános asfaltu, ktorý je vypuklý, takže už na prvý pohľad je jasné, že sa pod ním niečo skrýva. Keď som sa tam svojho času bol pozrieť s Vladimírom, bolo tam vidieť kúsok zádlažby a presvitajúce žliabkové koľajnice, opodiaľ od opisovaného vypuklého asfaltu a chodníka. Chodník má v týchto miestach obrubník trochu vysoko postavený. Dnes to miesto pôjdem znova pozrieť, dám vedieť.
Áno, odbočenie z Komenského v smere z Lokomotívy k tabačke pre núdzové obracanie . S odbočením ako je dnes, to jest od Hlavnej bol vytvorený trujúholník. Smyčka bola vlastne kontinuálnou prestavbou telesa do tabačky s odstránením a odpojením nepotrebných častí . To "esko" na vybratie zatáčky je z dovodu napojenia na povodné teleso, ináč by bolo logickejšie už z hlavnej odbočiť trať na ľavú stranu strojárenskej.
Trojuholník na Oštepovej ???
Na južnej pamatám už len dvojkolajku. A to znamená od konca 50tych rokov. Poznám tu oblasť dobre od detstva. A NIKDY tam žiadne odbočenie a trouholník NEBOL. Ani dočasné provizórium v 60,70,80, rokoch! Pokial tam sú nejaké zbytky pojdem sa na to pozrieť, to ma zaujíma. Ale musia pochádzať ešte z dob jednokolajky, resp pred vojnou. Nikde som nenašiel zmienku.
Smetanova bola skutočne priechodná , pri krížení s Tr.SA (Južnou) bola zastávka električky. Na druhom konci Smetanovej bol vtedy hlavný vchod do nemocnice.
Rastislavovou jazdil autobus L8(pozdejšie prečís.na L12) ,pri vchode do nem.zabočil na Smetanovu, u kláštora na Šoltésovej križoval vlečku do nemocnice, na križovatke s Tr.SA bola zastávka **(prestup na elku), pokračoval ďalej "Oštepovou" (neviem vtedajší názov-snáď pokrač.Smetanovej?) až k malej stanici. L12 zrušená v r.61alebo62 ,zavedená L16 konečná na Gemerskej u školy, trasa Smetanova-malá stanica odvtedy bez náhrady. L12 sa objavuje znovu až v r.1969 v inej trase.
**/v tej časti bývalo vtedy vela obchodov, pošta a tehlové obytné domy - také malé južné centrum. Všetko zbúrali a postavili paneláky.
BM: Stavme sa, že tadiaľ trať viedla! Otvor si 90-ročnícu, strana 59, a tam máš jasný dôkaz, pred SPŠ je jedna električka idúca na Komenského a jedna idúca po Strojárenskej. Stávku si prehral, kupuješ šampus...
Inac pani, pri SPŠ nikdy v zivote trat nevedie. Bol som studentom skoly a videl som fotky od vzniku skoly az do terajska a je to 131 rokov a ziadna kolaj tam neviedla
To sa stava niekedy preletim dodane popisi len tak letmo a nevsimnem si detail.
ADD: Vsetkym chalanom co mi posielate fotky.
1. Fotka by mala byt vo formate 800 x ... alebo 600 x ...
2. Mal by byt k nej popis
VZOR:
Malý popis k fotke, musi obsahovat ev. č. vozidla
Velky popis k fotke, musi obsahovat, ev. č. , typ a pois tej danej fotografie
Meno autora , datum fotenia
3. Fotka by mala byt ostra
Ak my zaslete mail z takto spracovanymi fotkami, nemam problemy zo spracovanim a ulozenim na web. Ale ked mi dojdu fotografie v rozliseniach 1024 x.... , tak ma prestava bavit to spracovavat na web, lebo stratim pol dna. Tak vas preto vsetkych prosim aby ste mi vysli kusok v ustrety a pomohli s tym, lebo nestiham a sam to nedokazem. Dakujem
Ďakujem za upresnenie detailov, niektoré ma celkom prekvapili. Podľa môjho názoru sa vagóny na koniec Strojárenskej dostávali priamym prepojením a križovaním Komenského ul. Bolo tu už naznačované, že nákladné vagóny by z Hviezdoslavovej na Strojárenskú zrejme nevybočili, tak je možné, že sa mohla používať trasa Kuzmányho-Strojárenská.
Takže k tabačke neskôr predsa len viedol manipulačný trojuholník. Nerozumiem akurát, ako je myslené, že bolo zrušené prepojenie na Komenského po vybudovaní obratiska L6 (že by odbočenie z Komenského v smere z Lokomotívy?). Na tú koľaj, ktorá vedie po Gorkého sa pôjdem pozorne pozrieť. K tej úzkokoľajke - ako som spomínal, rozvor náprav mohol byť max. 800mm, čo dáva tušiť, že šírka vagónov bola veľmi malá. Išlo o prenosné a ručne tlačené vagóny, takže ich šírku odhadujem od pol metra až metra.
Na Južnej za malým kostolíkom (presnejšie kostol sv. Ducha), to je na Hollého ul. (medzi NO a Astóriou). Ak som dobre rozumel, trojuholník tu bol postavený v r. 64. Dokedy existoval a kedy vznikol novší trojuholník na Oštepovej ul. (medzi Astóriou a zast. Stará nemocnica)? Pre presnejšiu lokalizáciu uvádzam, že sa trojuholník nachádzal zarovno so Smetanovou ul., keď bola v minulosti cez Južnú triedu ešte prejazdnou komunikáciou. Východná časť, kde sa trojuholník nachádzal (dodnes sú viditeľné kocky a kúsok koľaje), je v súčasnosti vetvou Oštepovej ulice, slepo končiacej neďaleko Južnej tr.
Juhoslovanská ulica sa vzťahuje na pôvodnú Juhosláviu, ktorá existovala od konca 20. do začiatku 90. rokov 20. storočia.
Re #3968 Sarko: Rovnako ako včera, tak aj dnes som pozeral po košických busoch a ich eurovlajkách. Nestačil som krútiť hlavou...
Re #3975 Dopravák: V čase, keď sem pridám nejaký odkaz, je vždy funkčný (aspoň sa snažím). Stránky Košického Večera stále bežia, takže nerozumeim, skús byť konkrétnejší.
Prakticky kazde mesto v CSSR malo nejaku ulicu/ulice pomenovane po niekom (zvycajne velky hrdina ZSSR). Napr Leninova, v BA zas Stalinovo namestie, dokonca nasa opantanost ZSSR viedla aj k pomenovaniu Gerlachu - Stalinov stit.
~> Sarko my sme silne osobnosti Vlajka EU ani inak posobit nemoze, 12 ci kolko ich je hviezdiciek zltou a podklad modry.
To bolo ináč. Niečo z toho som ešte zažil.
Trať z Kuzmániho na Strojárensku bola normálna linková, na konci u spš bola konečná L3. Od spš odbočovala kolaj smerom na Hlavnú, ďalšia odbočka na Masarykovu (pred vojnou bez osob dopravy). Je fotka tesne po vojne. Komenského nekrižovala -nenašiel som dokaz . V 50tych rokoch vystavaná dvojkolajka nmm-st.radnica v dnešnej trase. Povodné spojenie Strojarenskou ponechané ako manipul.trať a pre nd. //zmeny liniek nepopisujem// Asi v r.64 zrušená, a postavený manipul. trojuholník k tabačke; a na Južnej za malým kostolíkom. Trojuholniky mali slúžiť ako obratisko pri výlukách a odstavné kolaje pre poruchy. V 70tych rokoch časť telesa k tabačke využitá pre dnešnú smyčku L6, prepojenie na Komenského zrušené.
Treba sa ísť pozrieť na ten zbytok kolaje po Gorkého, tie kolaje sú skutočne s prídavným žliabkom. Pozná sa to neomylne , lebo spoje kolají sú inde než žliabkov. (Pri demontáži týchto kolají by bolo vhodné zachovať tak meter,dva pre múzeum -pamiatkári !...) Už som to písal, domnievam sa , že boli použité na stavbu staršie kolaje z iných zrušených úsekov -možno že práve zo strojárenskej u spš.
U tej úzkokolajky je sporná jedna vec. Pokial by vedla boli kolaje pre nákladné vagony -šírka až 3m , tak by zasahovali do jej profilu.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
KVKV
Furt sa dajak nemožem dopočítať.
M1, M2, M3, 10, 203, 212/II, 261(100), 104/II = to je 8.
12=šrot
21=novostavba a ešte nie je hotová
103=????? čo s ňou vlastne bude?
koňka?, to snáď nie
že by "zetka" z Barce ?