Discussion Forum › Off-Topic Forum

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: veteran #11241:
Ako má nemecký/rakúsky spôsob ošetrenú platnosť značiek, keď sa niekto na cestu pripojí na križovatke a tie obmedzenia, ktoré sú na ceste už v platnosti, sa nemá odkiaľ dozvedieť? A ďalej, čo v križovatke tvaru Y (alebo tvaru X, kde hlavná cesta zatáča) , obmedzenia sa prenášajú v smere hlavnej cesty? Alebo kam? A čo v prípade križovatiek bez hlavnej cesty? Tento systém sa mi vidí ešte zmätočnejší ako náš. Zmätočnosť nášho sa dá ošetriť elegantne: križovatka bude vždy musieť mať zvislé DZ (niektoré zo značiek pre križovatku), inak sa jedná o výjazd z miesta mimo cesty. Možno trochu drahé, ale ten nemecký systém a jeho nejasnosti sa takto jednoducho ošetriť nedajú. Opravte ma, ak som niečo prehliadol.
Reply on: veteran #11241:
Ten "nemecký vzor" som vyčítal z úvodu dôvodovej správy.
Reply on: mi.v #11240:
Ukončovanie platnosti značiek v križovatkách je ďalší z nedorobkov tzv. československej značkárskej školy. Len v Košiciach nájdem niekoľko sporných a najmä preznačkovaných miest. Jedno za všetky: Poľov smer Košice. Najprv 60tka, potom os križovatky, za ňou opäť ďalšia značka obmedzujúca MPR na 60 km/h a o pár desiatok metrov značka ukončujúca MPR 60 km/h.

Po ďalšie, pri súčasnom systéme si vodič musí domýšľať a teda jestvuje viacero situácií, kde je prinajmenšom sporné, či ten výjazd po pravej strane je ešte miesto mimo cesty alebo regulérna cesta nižšej kategórie. Napríklad: Odbočka pri zastávke Pereš, vodojem je čo? Je to križovatka alebo nie? Dokonca na hlavnej nie je ani značka hlavná cesta a na vedľajšej chýba Daj prednosť v jazde (tabuľa začiatok cesty pre MV tam pre zmenu je). To tam platí pravidlo pravej ruky? Za zastávkou je ale zopakovaná značka MPR 100 km/h, čo by napovedalo, že to teda križovatka je. Ukážkový bordel.

Ešte k tomu "nemeckému vzoru". V tejto novele a pár predošlých (implementácia TP a vzorových listov) sa kopíruje najmä rakúsky systém, vrátane detailov ako tvary šípok či systém informačných a smerových značiek v rôznych druhoch križovatiek (výjazdy z diaľnice, diaľničné uzly, X-ká, T-čka).
Reply on: S499.1023 #11239:
Bod 1 ma zaujal. Ak som správne pochopil, naši ho chcú implementovať po vzore Nemecka. Pozrite si dov.-sprava_MPK-DZ.docx na odkaze v #11235

Zdôvodňujú to takto, citujem:

Na rozdiel od súčasnosti sa navrhuje prevziať zaužívané pravidlo o platnosti značiek z mnohých európskych štátov znamenajúce, že platnosť napríklad najvyššej dovolenej rýchlosti a zákazu predchádzania platí až po ukončujúcu značku, nie po najbližšiu križovatku. Opakovanie týchto zákazov aj po križovatke v priamom smere je vecou zásad, aby sa zabezpečila čitateľnosť a jednoznačnosť dopravného značenia. Pri súčasnom princípe ukončovania týchto značiek vzdialenejšou hranicou najbližšej križovatky, musí byť značka, ktorou sa vyjadruje pokračovanie zákazu, bezprostredne za križovatkou (lebo inak by tam vznikol úsek, kde ten zákaz neplatí), čo je ale často nežiaduce, lebo ju vodič odbočujúci na tú cestu vôbec nemusí vidieť, najmä ak odbočoval doprava. Pri novom princípe možno opakujúcu sa značku posunúť na vhodnejšie miesto (približne niekoľko desiatok metrov ďalej) a zákaz je tak jasný a jednoznačný tak pre vodičov pokračujúcich cez danú križovatku rovno, ako aj pre vodičov, ktorí sa na cestu pripojili z vedľajšieho smeru.
Ak zákaz nemá za križovatkou pokračovať, tak pri súčasnom prístupe tam nie je žiadna značka. Vodič si musí sám domyslieť, či vôbec išlo o križovatku (a nie napr. len o vjazd/výjazd) a sám identifikovať, kde presne zákaz končí (čo často nie je jednoduché, prípadne posúdiť tieto skutočnosti v okamihu a za jazdy je prakticky nemožné). Naopak, pri novom princípe tam bude explicitne uvedená značka ukončujúca zákaz, takže vodič vie o skončení zákazu a presne vidí, kde ten zákaz končí.
Reply on: mi.v #11238:
Dnes, pri LED technológiách, dokážeme zobraziť v jednej ampuli všetko v oboch sústavách.
Ale napr. ten signál "Stoj!" na Dispečerovom príklade je zdvojený úmyselne (a to pritom je v pražcovej sústave signál omnoho lepšie viditeľný). V Nemecku je to pomerne rozšírené, napr. aj na chodeckých semaforoch býva často zdvojená červená.
Nakoniec, aj v Rakúsku a Nemecku sa začínalo s "guľami" (dokonca ich tam ešte miestami aj možno stretnúť) a prešli na pražcovú aj za cenu rozsiahlych súsemaforí.
Som celý život na polceste medzi Nemeckom a Československom a je veľmi málo vecí v dopravných predpisoch, ktoré majú Nemci vymyslené horšie ako my.
Menovite mi napadá:
1) Neukončovanie obmedzenia križovatkou.
2) Ukončovanie platnosti dopr. značky dodatkovou tabuľkou "Ende".
3) Nadužívanie nemeckých textov miesto symbolov.
4) Číslovanie diaľničných zjazdov a križovatiek.
Reply on: Dispecer #11237:
Súhlasím s posledným odstavcom. Guľôčková je kompaktnejšia a to sa mi vidí užitočné. Pražcová má početnejší "hardvér" kvôli nevyhnutne vyššiemu počtu návestných lampášov. A nie len že každá návesť má vlastný, ale pre signál typu "voľno priamo a vľavo" treba mať dva osobitné. Cenu dopravných stavieb to ale ovplyvní minimálne, tam sú drahé iné veci.

Všimli ste si aj redizajn šípok na zvislom značení? Ak šípka indikuje jazdný pruh, zostáva jej plná hlava ako doteraz, ale ak indikuje jazdu nejakým smerom priamo na danom mieste (nie cez pruh, ktorý postupne tam postupne zájde), už má hlavu zloženú z úsečiek. Aj keď niekde je použité rozlíšenie trochu diskutabilné. A neviem, či to rozlišovanie nie je aj zbytočné.
Reply on: 110mat110 #11235:
Pre tých, čo to nechcú čítať, tak vyzerá to v praxi nejako takto (v DE to majú biele, v AT farebné):
https://imhd.sk/transport/galeria-media/3192/freiburg-im-breisgau/161942/Elektrickova-signalizacia-pri-vyjazde-zo-zastavky-Eschholzstrasse
https://imhd.sk/transport/galeria-media/938/innsbruck/175507/4-fazy-semaforu-pri-zastavke-Sillpark

Osobne mi to trošku príde trošku ako zbytočnosť zavádzať pražcovú sústavu - myslím, že (novými) signálmi gulôčkovej sústavy viaceré z tých informácií dokážeme zobraziť tiež. Ale našťastie je to uvedené ako možnosť.
Reply on: 110mat110 #11235:
V paragrafe 18, odseky 2 a 3 to máš nakreslené.

Inak konečne, že sa toto dostáva do života. Množstvo z tých vecí som videl už kedysi pred 10 rokmi. Veľká škoda, že sa na jednej strane zavádza symbol koľajového vozidla, ale v značke 151 zostáva parná mašinka. K dokonalosti chýba už len jej ústavná ochrana 😂

Ešte v rámci značky 212 nepripustiť variant prikázaný smer obchádzania vpravo i vľavo (logický nezmysel) a zbavili by sme sa už asi všetkých (česko-)slovenských značkárskych chuťoviek.

No a zostáva dúfať, že projektanti aj začnú správne používať súvisiace VL a ďalšie dokumenty a aby sa teda neopakovali prípady, ako napríklad KO na Moldavskej či križovatka pri bývalom VSS, kde je smerové DZ navrhnuté absolútne nesprávne a zmätočne.
V navrhu uprav DZ ( https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/-/SK/dokumenty/LP-2019-804 ) som sa docital, ze sa navrhuje pouzivat pre vozidla hromadnej dopravy miesto gulickovej sustavy pouzivat sustavu prazcovu. Neviete niekto co to znamena? Neviem to nikde najst.
Včera som sa kuriózne dostal k návodu na obojstrannej A4 "Ovládanie klimatizácie v autobusoch SOR 12, 18 CITY" z roku 2016. Okrem obrázkov a vysvetliviek sa v ňom píše "Podľa služobného príkazu 16/2016 je vodič povinný v období od 30.5.2016 do 30.9.2016 používať klimatizáciu pre cestujúcich pri vonkajšej teplote od 25° C a v vnútornej teplote v salóne vozidla od 28° C." Tiež sa uvádza, že nefungujúca klimatizácia môže byť dôvodom odstavenia vozidla.
Viem, že väčšina vodičov by to neurobila, ale tento postarší jednotlivec pri krátkom čakaní na červenej otvoril ľavé okienko a vyhodil na cestu nejaké odpadky. Keď autá prešli, šiel som ich pozbierať a na počudovanie bol medzi nimi aj tento príkaz z oddelenia výpravy 7.7.2016. Zaujímavé bolo, že spoj bol na ceste iba 3 minúty od svojho odchodu z konečnej. Možno nie je vybavená smetným košom.
Reply on: Troll #11232:
nemala s nimi chodiť mestská polícia?
Reply on: Iv #11230:
Dakujem
Reply on: TVkubo #11229:
Emailom na imhd@imhd.sk
Dobrý den poradite mi prosim ako pridat fotky z Kosickej MHD tu? Ak do je mozne dakujem.
Reply on: Dispecer #11227:
Bude zaujímavé vidieť, či tá služba iba *zoberie* z existujúcej dostupnosti (príklad: doteraz 4 pravidelne zachádzajúce spoje denne budú teraz už iba na zavolanie) alebo či k dostupnosti aj *pridá* (pokračovanie príkladu: okrem tých 4 spojov denne, ktoré budú po novom na zavolanie, môžu v prípade potreby z hlavného koridoru odbočiť aj ďalšie 3 páry okoloidúcich spojov, ktoré doteraz pre danú lokalitu určené neboli).
Reply on: KVKV #11225:
Po slovensky sa píše "tím". A tú dcérsku spoločnosť bude financovať kto?
Reply on: afeno #11221:
NOSTALGICKÁ ELEKTRIČKOVÁ LINKA
Jej atraktivita by sa zvýšila, ak by sa už niekto konečne rozhodol zprevádzkovať trať cez Hlavnú. Ako som písal, chýba tu tým schopných ludí a zázemie. Ono sa to dá, ale chce to niekoho ako p.Lehotský a jeho tým. (neveril som, že čermelská dráha , v podstate trať od nikadial nikam, dokáže takto ožiť a dokonca expandovať).
A čo vozový park? Pojazdné sú (zatial/dokedy?) len T1 a T2 a to bez systematickej údržby. Ringhofery sa pomaly rozpadajú, renovácie dvoj a trojdverových T3=???, dostavba dvojstováka =???
Určitú možnosť vidím v založení akejsi "dcérinnej" firmy - záujmovému združeniu po vzore čermelskej dráhy . Bude ?
Reply on: TheEnd0910 #11216:
Pokial by to šlo, to už by bolo šesť vozov , to by sa napríklad behom víkendov mohla vypraviť jedna celá trolejbusová linka. Nie som si istý, či by to bolo kladne prijímané verejnosťou, pretože sa jedná už o opotrebované vozy včetne interiéru . Nízkopodlažné autobusy predsalen ponúkajú vyšší štandard.
Zachovanie (zakonzervovanie pre budúcnosť) 1020 považujem za vcelku logický krok , vznikne ucelená rada historických typov.
Trvalá historická linka to patrí v Košiciach do scifi. Na to treba mať tým zapálených ludí so zabezpečením servisného a deponovacieho zázemia. To zatial chýba aj pre obnovenie normálnej trolejbusovej prevádzky. Ked už sme v scifi, to by sa dali zohnať rozne typy trolíkov z celej európy (9Tr, Ziu.., nejaké švajčiarske, nemecké, talianske...) ,aby sa nepreháňali po meste len 15Tr (to bolo len na rozmlsanie šotoušov) 🙂

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.