Úvod

Solaris Trollino 24 je trojčlánkový 24-metrový nízkopodlažný trolejbus poľského výrobcu Solaris Bus & Coach. Prvý prototyp 24-metrového štvornápravového vozidla s elektrickou výzbrojou firmy Cegelec výrobca predstavil v roku 2019 a po homologizačných skúškach v poľskom meste Gdyňa ešte v tom istom roku na ňom Solaris aplikoval aj nový dizajn MetroStyle, ktorý sa vyznačuje najmä inovovaným predným čelom a absenciou vonkajších spätných zrkadiel, ktoré nahradili kamery. Vozidlo bolo vybavené aj batériami s kapacitou 58,1 kWh umožňujúcimi jazdu mimo trolejového vedenia, pričom ich nabíjanie sa realizuje počas jazdy pod trolejovým vedením (In Motion Charging). K sériovej výrobe tohto typu zatiaľ neprišlo.

Prototyp Solarisu Trollino 24 MetroStyle zapožičal výrobca na testovanie do Bratislavy v novembri 2020 v súvislosti s plánovaným nákupom trolejbusov tejto dĺžkovej kategórie.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Trollino 24 MetroStyle 6000 2018–2019 2020 2020 1
Spolu 2018   1

Technické parametre

Dĺžka 24800 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3450 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm, 6000 mm a 7350 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 52 + 1
Počet miest na státie 150
Celkový počet miest 203 (5 os./m2)
Celková hmotnosť 37000 kg
Elektrická výzbroj Cegelec Integra 3236.Sa / TV Europulse, s IGBT tranzistormi a mikroprocesorovým riadením
Motor TSA TMF 35-44-4, asynchrónny
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 2
Celkový výkon 320 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF, nezávislé zavesenie kolies
druhá a tretia: ZF AV 133, hnacia, portálová
zadná: ZF, vlečená, riaditeľná
Pneumatiky 275/70 R22,5
Klimatizácia 2x Konvekta UltraLight

Fotografie

Opis

Skelet trojčlánkového štvornápravového trolejbusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštili hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Jednotlivé články spojili kĺbmi a zakryli prechodovými mechmi. Pre nástup a výstup cestujúcich osadili v pravej bočnici päticu dverí s dopytovým otváraním, z toho prvé jednokrídlové otvárajúce sa dovnútra a zvyšné predsuvné dvojkrídlové. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia.

Vozidlo vybavili dvoma asynchrónnymi motormi poháňajúcimi druhú a tretiu nápravu. Zadnú nápravu vybavili aktívnym riadením. Na streche predného článku umiestnili v uzavretom kontajneri Cegelec Integra 3236.Sa komponenty elektrickej výzbroje. Trakčné batérie umožňujúce jazdu mimo trolejového vedenia osadili na streche stredného článku. Automatické zberače Faiveley Transport TSS 10.2 s laminátovými palicami Esko bez sťahovacích lán osadili na streche zadného článku. Pre ručnú manipuláciu so zberačmi slúži vodičovi nevodivá teleskopická tyč.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové čalúnené sedadlá STER 8MU prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Prídržné tyče v interiéri vyhotovili v antikorovom prevedení. Pri druhých dverách vyčlenili dva priestory pre kočíky a invalidné vozíky. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou naklonenia vozidla k vozovke. Priestor pre detský kočík a bicykle vyčlenili aj na zadnej plošine pri posledných dverách. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Namiesto vonkajších spätných zrkadiel osadili kamery prenášajúce obrazy na monitory v zornom poli vodiča.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími telesami s úspornými LED trubicami. Vykurovanie autobusu zabezpečili teplovodným elektrickým vykurovaním. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien a nútenou ventiláciou. Tepelnú pohodu v priestore pre cestujúcich zabezpečili dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta UltraLight, ktoré osadili na strechách krajných článkov. Pre pracovisko vodiča použili samostatnú klimatizačnú jednotku umiestnenú nad kabínou vodiča.

Prevádzka

Skúšobné jazdy v Bratislave prebiehali bez cestujúcich. Vozidlo bolo otestované na celej bratislavskej trolejbusovej sieti, pričom špeciálna pozornosť bola venovaná trase linky 201 z Hlavnej stanice na Dolné hony, kde by sa mohli takéto trolejbusy uplatniť.

Katalóg vozidiel

6000

Legenda a štatistika

6000vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Prečo sú dizajny áut, autobusov a trolejbusov z roku 2019 - 2021 také hnusné?
Reakcia na: Misho #1:
Na tomto fóre je zakázané nakladať na Solarisy. 😉 😁

P.S.: Aj ja si myslím, že je otrasný. 🤫
Reakcia na: Misho #1:
Pre každú éru histórie je typický nejaký dizajnový štýl. A teda ak ti ten súčasný "nesadne" nebude sa ti z tej doby páčiť nič.
Zato v tejto dobe niečo nazvať "Trollino", to mohol len naozaj troll.
Reakcia na: Melange #4:
Nič v zlom, ale Trollino je u Solarisov označenie pre trolejbusy odjakživa. A čo sa dizajnu týka, tak ako hovorí 810zssk,každá doba má svoj trend, ktorý sa môže ale nemusí všetkým páčiť. Interiérový dizajn však vo všetkých oblastiach stúpol..
Reakcia na: 810zssk #3:
Ja zaujímavé, že ja som stará konzerva, najviac sa mi páči ŠM11 a laminátka (ale nie je to o oblinách, lebo z áut sa mi najviac páči Volvo 760) ale Solarisy sú podľa mňa veľmi pekné (ale bez Metrostylu je krajší).
Reakcia na: Melange #4:
Povedal troll.
Reakcia na: Misho #1:
Ono nebyť tých ohyzdných blatníkov, tak je tak o 50 % krajší. Ale súhlasím, že je dosť šeredný. Pôsobí to, akoby do automobilového dizajnu dorazil manierizmus postmodernej architektúry z 90. rokov minulého storočia.

Nedizajnoval toto "trollino" náhodou slávny Patrik Kotas? To by celkom sedelo. 🙂
Reakcia na: Melange #8:
Ja sa osobne dosť teším, že konečne došli do módy čisté tvary, jednoznačné línie a prvky, ktoré hovoria jasnou rečou. Po nultých rokoch, kedy všetko muselo vyzerať ako napuchnutý exotický hmyz s komplikovanou osvetľovacou sústavou, je to naozaj úľava. Radšej uvidím blatník, ktorý sa dáva na známosť a naozaj tvorí rys dizajnu, než napríklad tú bezpohlavnú vlnovku, ktorú stvoril Mercedes len aby "trochu ozvláštnil" dizajn.
Ale veď kľudne bižšie vysvetli, prečo nie takéto čačkanie, ale práve dizajnovo jednotný jazyk Solarisu je pre teba postmoderný (!) manierizmus (!!!) a ako sa z toho dá štandardizovať smer vývoja pre celý automobilizmus. Lebo teda ak sa mám držať hoci len tvojho prímeru, dospejem k pluralite smerov. Dizajn 4. generácie Urbina a SOR NS (alebo pred pár dňami odhalený redizajn linkáčov) je totiž od východísk cez použité prvky až po finálnu kompozíciu tisíc a jedno už len po formálnej stránke, aj bez ohľadu na výsledný subjektívny vnem.
Úprimne chápem, že sociálne vedy možno neponúkajú na takéto hodnotenie najlepší základ, ale rád ti dám šancu obhájiť sa.
Reakcia na: Viko #9:
Nechápem, pred čím sa mám obhajovať. Niekto ma obžaloval alebo obvinil z niečoho? Ak nerozumieš významu slov, ktoré som použil v príspevku #8 a urážajú ťa, tak prepáč, nebol to zámer. Snáď som sa takto obhájil.

Hovoríš o čistých tvaroch a jednoznačných líniách - naozaj diskutujeme o trolejbuse Solaris Trollino 24 Metrostyle? O trolejbuse, ktorého asymetrické blatníky práve narúšajú čistý tvar a jednoznačnú líniu? O trolejbuse, ktorého autor sa očividne vyžíval v nespočetných samoúčelných lomených krivkách? Však celý ten predok je čistý chaos.

Asymetrické čelo je kapitola sama osebe. Ten trolejbus spredu vyzerá ako Václav Klaus mladší. A neprekvapí ma, ak ho ľudia budú prezývať všelijakými nelichotivými výrazmi.

Pre istotu dodám, že hovorím iba o tomto modeli a tá poznámka o automobilovom dizajne bola reakcia na to, čo tu ktosi argumentoval, že tento trolejbus je výrazom doby, či také čosi. A ja vravím, že ak je to tak, tak do automobilového dizajnu dorazili 90. roky minulého storočia, kedy sa stavali takéto budovy - s rôznymi schválne asymetrickými prvkami a schválne neúčelnými líniami či tvarmi, ani to nie je ornament, ani to nemá funkciu, je to len také popretie toho, čo tu bolo doteraz a ukážka, že to vieme aj inak. A aby bolo jasné, ja mám postmodernú architektúru rád, patrí to k tej dobe a treba si k tomu vybudovať vzťah ako všetkému, ale dnes je to už predsa len trochu smiešne. Ako tento trolejbus.
Reakcia na: Melange #8:
Tvoje predstavy o architektúre zodpovedajú tvojmu boju proti električke pred divadlom - opäť splietaš o tom, o čom nemáš ani šajnu, keďže to Trolllino je priamo opozitom Kotasa.
Reakcia na: Melange #10:
Ešte väčší zmrd, než sme čakali. Václava Klausa mladšieho neznášam rovnako ako starého pre jeho narcizmus a hypertrofovanú premúdrelosť ale nikdy by som si nedovolil navážať sa do jeho telesnej vady.
A teraz technicky: To asymetrické čelo, typická črta a poznávacia značka Solarisu od samého začiatku, má aj technický a aktívne-bezpečnostný význam. Taký motocykel so sajdkárou ti asi spôsobuje epileptický záchvat, čo?
Reakcia na: S499.1023 #12:
Skús si nájsť inú platformu na vylievanie si zlosti, toto je diskusné fórum.
Reakcia na: Melange #10:
ak chce dizajn zaujať, je vhodné do neho vždy zakomponovať aj trochu povokácie. možno práve o to išlo tými blatníkmi. Mne to práve to na nich páči. To že môžu byť charakteristickým prvkom vozidla, jeho priam poznávacím znakom a nie len bezduchým oblúkom v karosérii. Ale keď sa ti tak veľmi páčia tie staré vozidlá, ži si s NB18 ktorá používa zastaralý dizajn ako zadné svetlá dizajnovo z roku 2000. 🤮 Asymetrické čelo má svoju logiku. Keď sa na to lepšie pozrieš, kopíruje líniu nástupu a rastie aby splynulo s kokpitom vodiča. Veľkým problémom je toto grafické riešenie vozidla, v BA farbách ta asymetria nebude až tak zvýraznená napríklad 🙂
Mňa na tých nových autobusoch a trolejbusoch neiritujú tie zvýraznenia blatníkov, asymetrické tvary a pod., to je celkom pekné a dodáva to tým vozidlám moderný vzhľad, ako skôr zbytočné prevísanie čela. Myslím si, že je praktickejšie, keď je čelo rovné, pretože takto má síce Trollino 24 podobne veľký predný previs, ako naše Solarisy, avšak na rozdiel od nich má vpredu iba "polovičné" dvere, čo podľa mňa bude zbytočne spomaľovať prestupujúcich cestujúcich. Takisto sa mi nepáči, že sa nové autobusy a trolejbusy snažia podobať na električky (toto je najlepšie vidieť napr. u Exqui city), ale toto je skôr vec vkusu.
Reakcia na: Melange #10:
Ponúkol si tézu, "obvinil som ťa" že je postavená na hlavu (prvá veta druhého odseku) a dal ti priestor to vysvetliť, neviem načo tá omáčka.

Prosím ťa, "čistý a jednoznačný" je v akom presne protiklade s "asymetrický"? Tie pojmy voči sebe netvoria párové kategórie, ak ma teda na kompozícii neučili debiliny.
Pokiaľ viem, čistý znamená jazykovo, resp. výrazovo jednotný (t.j. keď postavím vozidlo na priamych líniách, tak sú všade; ak na kružniciach, tak neurobím postmodernú kotasovinu primiešaním lomených úsečiek ako na SORe NS).
Jednoznačné línie som myslel napr. pri tom, že nešpekuluje ako predošlé generácie s nejakou priamkovo-krivkovou hranou čelného skla, ale proste autor spravil bam! a nasadil líniu, ktorá dokonale stelesňuje to, o čo sa Solaris snaží celé roky - skombinovať výhľad a ochranu vodiča vo funkčný celok. A keď autor celý čas pracuje so šikmými líniami, tak mu z toho logicky vyjde aj (výborne zvládnutý) recept na zakomponovanie strešných deklov - a i návod na ohraničenie kolies, keďže polkružnice by v takto nastavenom svete boli ako päsť na oko. A hoci Metrostyle pokladám za zbytočný smer objemového riešenia, uznávam, že remeselne je zvládnutý na úrovni - krivka A stĺpiku je na bočnicu pretiahnutá v tvarovej zhode s riešením blatníkov, všetko do seba zapadá. Jedine predné svetlá sú trocha mimo, ale ako vidno na našich SU18, aj tie medzičasom faceliftovali smerom k väčšej konzistencii.
Áno, je to výrazný rukopis, ale napriek hre s asymetriou na mňa pôsobí veľmi harmonicky. Voči konkurencii je to podľa mňa zásadné plus - tie vlnovky nad kolesami a vaničky v rohoch čelných skiel na Citare sú smiešne, Urbanway alebo aj Scania Citywide je len nenápadný zbúch starých bočníc a nových čiel, Lion´s City dizajnéra asi úplne vyhodil z procesu tvorby... Zároveň to nie je zaseknuté v oblinách ako SORka, ale preberá aktuálny trend ostrejších tvarov na automobiloch.

mimochodom, postmoderna je výrazové spektrum (od SND či Danube až po Modrú guľu a sporiteľnu na Prievozskej) postavené na úplne iných východiskách než prezentuješ, preto sa tomuto falošnému argumentu nemienim viac venovať. Ale hej, kľudne to znovu odbi tým, že vlastne ja nerozumiem pojmom.
Reakcia na: Melange #13:
Tak sa pokús prekonať pocit svojej nedocenenej jedinečnosti a diskutuj a nezjavuj nám tu svoje jasné pravdy.
Reakcia na: Urbanway 2423 #15:
Áno, tu 100% súhlas, metro design je zbytočný, mestský autobus má byť krabica, má to praktické výhody.
Reakcia na: 810zssk #3:
Pravda 😃 Ale niečo sa najde napr. Škoda 31Tr je krásna alebo keď odbočím od autobusov tak Toyota Corolla
Taky aky chodi uz v bratislave je ini nema taky predok a chodi na linke 71.
Reakcia na: Ondrejko #20:
Ano. Tento hore na fotke bol testovaci v roku 2020 v BA. Uz je opat doma alebo tusim v Talinne - Estonsku.
Podla mna je ten predok pekny