VozidláAutobusy › Rošero First FCLEI

Rošero First FCLEI
Rošero First FCLEI po výmene informačného systému

Úvod

Midibusy Rošero First vyrábala od roku 2008 spišskonovoveská firma Rošero-P na podvozkoch Iveco Daily. Postupne boli na trh uvedené v piatich verziách pre mestskú, prímestskú aj diaľkovú zájazdovú dopravu. Vozidlá s dĺžkou okolo 8 metrov boli ponúkané s naftovým, plynovým i elektrickým motorom a v roku 2021 vzniklo aj vozidlo s vodíkovým pohonom. Mestský, resp. prímestský midibus s nízkou podlahou v prednej časti (tzv. low-entry) niesol označenie First FCLEI a vyrábaný bol od roku 2013.

V roku 2020 vyhlásil Dopravný podnik Bratislava verejnú súťaž na dodávku 8 nových malých autobusov pre linky 44 a 147, ktorú vyhrala spoločnosť Corex Vráble s vozidlami First FCLEI-SF (Slim Fit) s naftovým pohonom. Prvé štyri vozidlá boli objednané a dodané v roku 2020. Cena jedného vozidla bola 138 740 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Rošero First FCLEI-SF 1231 – 1234 2020 2020 4
Spolu 2020   4

Technické parametre

Dĺžka 7999 mm
Šírka 2152 mm
Výška 2880 mm
Výška s klimatizáciou 2990 mm
Výška podlahy 360 mm (250 mm s kneelingom)
Rázvor 4750 mm
Počet dverí 1 + 1 núdzové
Počet miest na sedenie 14 + 1 (+2 sklápacie)
Počet miest na státie 18
Celkový počet miest 32 + 1
Pohotovostná hmotnosť 4850 kg
Celková hmotnosť 7200 kg
Motor FPT Industrial F1CFL4117, Euro 6D, naftový, radový 4-valec s elektronicky riadeným priamym vstrekovaním, vodou chladený s elektromagnetickým ventilátorom
Výkon motora 132 kW / 3500 rpm
Objem motora 2998 cm3
Krútiaci moment motora 430 Nm / 1500 - 2750 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka ZF 8 HP 70L Hi-Matic, automatická, 8-stupňová
Nápravy predná: Iveco, s nezávislým zavesením kolies
zadná: Iveco, tuhá, jednoduchá s dvojmontážou
Pneumatiky 225/75 R 16
Klimatizácia Autoclima RT 145
Chladiaci výkon klimatizácie 14,5 kW

Fotografie

Opis

Kostru karosérie midibusu zvarili z oceľových profilov, opláštili nehrdzavejúcimi materiálmi a osadili na úžitkovom podvozku Iveco Daily 70C18 s naftovým motorom umiestneným v prednej časti pod kapotou. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia s determálnymi zatmavenými sklami na bokoch a vzadu. V pravej bočnici za prednou nápravou umiestnili široké dvojkrídlové výkyvné dvere s elektrickým pohonom a dopytovým otváraním, za zadnou nápravou osadili jedny núdzové manuálne dvere. Oproti nástupným dverám vyčlenili priestor pre detský kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie invalidného vozíka uľahčili manuálnou výklopnou plošinou. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s koženkovým čalúnením v usporiadaní prevažne 2 + 1. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich plne uzavretou kabínkou. Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými LED svietidlami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou Autoclima RT 145. Vykurovanie interiéru zabezpečili nezávislým naftovým kúrením s konvektormi v priestore pre cestujúcich.

Interiérovým a exteriérovým kamerovým systémom so záznamovým zariadením poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle i okolo neho. Vozidlá vybavili optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútorným TFT LCD displejom s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúcim umožnili nabíjanie mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov osadených v bočniciach vedľa sedadiel. Vozidlá dodali v červeno-čiernom nátere.

Úpravy

Začiatkom roka 2022 boli na vozidlách vymenené pôvodné DOT-LED displeje BUSE za biele LED displeje rovnakého výrobcu. Zobrazované informácie na bočnom a zadnom displeji na pôvodných DOT-LED displejoch neboli kvôli zatmaveným oknám pre cestujúcich takmer vôbec viditeľné.

Prevádzka

Vozidlá sa do premávky zaradili od 13. decembra 2020 na linkách 69, 77 a 147. Na linku 44 sa midibus First FCLEI zaradiť nemohol pre problematickú prejazdnosť časti trasy na Kramároch. Od februára 2021 sa First FCLEI nasadzoval aj na linky 51 a 58. Od 27. marca 2021 nahradila linku 44 nová linka 145 s upravenou trasou, na ktorú už bolo možné midibus First FCLEI nasadiť.

Od 1. septembra 2021 boli na linku 147 nasadzované dve vozidlá, jedno vozidlo na linku 145 a jeden autobus bol vypravovaný na linku 58 alebo 69. Vozidlá od začiatku sprevádzala vysoká poruchovosť, kvôli ktorej bývali často nepojazdné. Po zrušení linky 58 bolo vozidlo z nej od 13. februára 2023 presunuté na linku 79. Zároveň po zastavení víkendovej prevádzky liniek 145 a 147 bolo vo voľných dňoch vypravované iba vozidlo na linku 79. Po zrušení víkendovej prevádzky linky 79 od 25. marca 2023 už tieto vozidlá vo voľných dňoch nejazdili.

Katalóg vozidiel

1231 1232 1233 1234

Legenda a štatistika

1231nevyradené vozidlo: 4 (100 %)
1233odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (25 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 44,4 %, v pondelok až piatok 59,8 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ďalší autobus? Som zvedavý, kedy budú u vás jazdiť. Vyzerá super.
Reakcia na: káté8D5 #1:
Este tento rok by mali dojst.
Považujem za nešťastné a zlé rozhodnutie, že sa obstarali vozidlá s iba jednými dverami. A to z nasledujúcich dôvodov:

1. V súčasnosti všetky autobusy v prevádzke majú aspoň dvoje dverí, platí to aj pre minibusy v prevádzke na linkách 44 a 147 (Iveco Daily / Rošero-P City). Nahradenie vozidiel novými s jednými dverami bude znamenať zníženie komfortu pre nástup a výstup cestujúcich.

2. Nástup a výstup cestujúcich bude pri jedných dverách trvať dvakrát dlhšie ako v prípade dvojdverových vozidiel, čo spôsobí dlhšie státie vozidla na zastávke a teda aj predĺženie jazdných dôb, ale zároveň to bude znamenať aj prekážku pre iné autobusy, napríklad v prípade linky 147, z ktorej a na ktorú na zastávke Hodžovo námestie nastupuje a vystupuje najviac cestujúcich a vozidlo bude státim na zastávke tvoriť prekážku pre ostatné autobusy.

3. Jediné dvere na vozidle znamenajú aj komplikované vystupovanie z vozidla, za predpokladu, že cestujúci sa nachádza v zadnej časti vozidla a v stredovej uličke stoja iní cestujúci. V takom prípade sa musí cestujúci predierať cez ostatných cestujúcich do prednej časti vozidla, aby vystúpil, čo znižuje komfort cestovania aj pre ostatných cestujúcich a zároveň to spôsobuje predĺženie vystupovania na zastávke.
Reakcia na: Melange #3:
Úplne súhlasím s Tvojím názorom, mne úplne stačí predieranie sa zo zadnej päťky v regionálnom autobuse aspoň k stredným dverám v špičke. Keď môže mať NB18 5 dverí, tak ten mikrobus by už tie druhé zvládol, škoda.
Reakcia na: Melange #3:
4. V ramci sucasnej paniky DPB jedine dvere znamenaju nevyuzitelnost vozidla, kedze prve dvere sa nepouzivaju...
Reakcia na: N/A #4:
Tak výmenou za jedny dvere sme získali väčší nízkopodlažný priestor, čomu (asi) DPB pripísal prioritu, ale napríklad taký Sprinter City by bol dobrým kompromisom, ale keď sa rozhoduje hlavne podľa ceny... Skutočne nechápem, prečo neurobili (výrobcovia) namiesto núdzových dverí jedny normálne zo schodíkom, ako v Sprinter-y City.
Reakcia na: kecho #5:
Dokedy toto vlastne bude ? Kým neskončí 845214 vlna ?
Reakcia na: Maremi #7:
Osobne si myslím, že ešte možno aj rok. Vodiči si to na to zvykli a konečne majú od cestujúcich pokoj a cestujúcich to veľmi neobmedzuje (okrem dôchodcov s ,,ich" miestom), takže na čo zbytočne zvesovať A3-ky. 😅
EDIT: Inak, ako to je so sklami na dverách kabíny v Urbanwayoch, prečo ich majú vodiči väčšinou dole?
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Hej, hej. Cestujúcich to fakt veľmi neobmedzuje. Čo tam po nejakých otravných prestupujúcich...

Odporúčam najmä prestupovanie z 10.5 hrboSORu či medveďa do pred nimi stojaceho vozidla na zastávke. 💀

#mamespolocnycielniecestu
Reakcia na: Maremi #7:
Kym konecne šach nepochopi, ze panika, chripka a onko ochorenia maju vyssiu umrtnost ako hysteria, ktoru podporuje reklamnou figurkou a odbornikom na zdravu vyzivu zvanou Mikas...

Edit: Nikde neprezentovali koniec prvej vlny, tak ako je mozne, ze je uz druha? 🙂
Reakcia na: kecho #10:
Kto akoze mal prezentovat koniec prvej vlny, panbozko? 🤔 Pozri sa na graf dennych prirastkov, ja si lepsiu reprezentaciu dvoch vln ani neviem predstavit. Napriklad tu, active cases: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/slovakia/
Nič v zlom, ale toto je diskusia o vozidle Rošero First FCLEI, nie o koronavíruse.
Reakcia na: Melange #12:
S tym, ze je v ramci DPB v sucasnosti prakticky nepouzitelne. 🙂
Reakcia na: kecho #13:
Čím sa oblúkom dostávame späť k tomu, že obstarať jednodverové vozidlá bolo zlé rozhodnutie.

Zaujímavé, že za tento názor som dostal 7 palcov dole. 🙂 No že by niekto argumentoval, spochybnil moje tvrdenie, napísal, v čom sa mýlim, to nie. To už vyžaduje komplexnejší proces ako len kliknúť na palec. Žiaľ, aj to svedčí o stave tunajšej diskutérskej komunity.
Reakcia na: Melange #14:
Tvoje výhrady k počtu dverí si písal už tu: https://imhd.sk/ba/doc/sk/19685/V-Bratislave-pribudne-8-nov%C3%BDch-minibusov
Aký má zmysel *komplexne* to rozoberať celé odznova?
Reakcia na: Melange #14:
Tiež si myslím, že to bolo zlé rozhodnutie, obzvlášť, keď je o cca meter dlhší (tzn. ešte viac ľudí pôjde cez dvere), ako terajšie Rošerá.

Ako ale píše ramzi, už sa to tu raz rozoberalo a nezhodli sme sa, takže to nemá zmysel rozoberať znova, vždy tu bude niekto za a proti.
Reakcia na: N/A #15:
Spomenutý článok je už v archíve a nie každý sa k nemu dostane. Týka sa to tohto vozidla, tak som považoval za vhodné, aby tieto výhrady odzneli v štruktúrovanej podobe aj v tejto diskusii.
Reakcia na: Melange #17:
Počkaj, čo presne si myslíš, že dosiahneš tým, že vytapetuješ nejaké jedno ďalšie miesto "štrukturovanými" výhradami?
Reakcia na: Melange #17:
Kto sa k nemu nedostane?
Reakcia na: Viko #18:
Že si to prečíta viac ľudí.
Reakcia na: Melange #20:
A čo sa stane, keď si na fanúšikovskom webe viac ľudí prečíta, že Melange s niečím nesúhlasí? Jožko Mrkvička sa odhodlá a tie dvere im v noci vyseká do karosérie?
Reakcia na: Viko #21:
Všetci vieme, že si tieto diskusie čítajú aj ľudia v DPB a na meste, resp. v komunálnej politike celkovo, a možno takto prispejem k tomu, že nabudúce sa také zlé vozidlá už neobstarajú.
Reakcia na: Melange #22:
Tvoje argumenty sa dost podobaju tym, cim sa obhajoval nakup 4 a 5 dverovych SORov 😂 "Viac dveri, rychlejsia vymena"
Reakcia na: MatejBA #23:
Vdaka ich vizionarskemu pristupu su dnes 5-dverove autobusy na nezaplatenie. Taky 4-dverovy mercedes je hroza.
"Prvé štyri vozidlá boli objednané v roku 2020."
Je niekde zverejnená kúpna zmluva?
Reakcia na: Dispecer #26:
Ja som sa nepýtal na rámcovú ale na kúpnu zmluvu 🙂
Reakcia na: N/A #27:
Aj si ju čítal?

Čl. 3, bod č. 1:
"(...) Zhotoviteľ sa zaväzuje dodať Objednávateľovi Autobusy za podmienok dohodnutých Zmluvou najneskôr do 12 mesiacov od zadania objednávky podľa článku 2 bod 2 Zmluvy."

Ja tam žiadnu podmienku na základe tejto rámcovej zmluvy podpisovať kúpnu zmluvu nevidím.

P. S.: Objednávku by si tiež našiel, keby si chcel - len DPB používa veľmi nepraktické riešenie poskytovania informácií o objednávkach:
https://dpba.blob.core.windows.net/media/Default/Dokumenty/Zverejnen%C3%A9%20dokumenty/Objedn%C3%A1vky/report_35%20t%C3%BD%C5%BEde%C5%88.pdf
Reakcia na: Jur@j #29:
Tie reproduktory (alebo čo to je) nad dverami vyzerajú dosť divne. Ak sú to reproduktory, tak na čo sú dva a prečo nie sú zarovno s karosériou, ale vytŕčajú?
Reakcia na: Jur@j #29:
Reproduktory ako z Teletubbies. 🙂 🙃
Reakcia na: MatejBA #23:
Áno, každý, kto vie zrátať 2 a 2 vie, že viac dverí = rýchlejšia výmena. A zároveň, že viac dverí = menej miest na sedenie. Je to o nájdení správnej miery.
Reakcia na: Urbanway 2423 #30:
Aby si to mal stereo. Hádam nechceš v 21. storočí mono zvuk...
Reakcia na: shaggy #33:
Tak ale až tak vytŕčať by hádam nemuseli.
Zda sa, ze Mikulas priniesol aj prve styri Rosera.
Reakcia na: TeBeCe #37:
Neplánuje sa tým pádom aj posilnenie 147 na 30 minút?
Reakcia na: Urbanway 2423 #38:
Bolo by to fajn, vzkm by tiez o moc neporastli. V case korony sak velmi malo pravdepodobne. 😴
Reakcia na: N/A #40:
Tam je aj bočný displej? Alebo len naňho nie je urobený výrez?
Reakcia na: Solider #41:
Podľa záberov zvnútra sa zdá, že tam je aj bočný displej.
Reakcia na: Solider #41:
Mňa skôr zaujalo, že sa použili LED panely z vyradených vozidiel (resp. mi nenapadá iný dôvod, prečo vykresľujú text nazeleno).
Reakcia na: N/A #43:
To je dobry fail. Nove displeje uz mali mat moznost farebneho oznacenia linky, no toto su fakt nejake stariny. 😁
Reakcia na: yellowcaptcha #42:
Tak to je pekný prúser, tie displeje cez zatmavené okná nie je vidieť.
Reakcia na: N/A #43:
To nie sú DOT-LED panely, pretože tak úplne vyzerajú? Tiež som sa čudoval, že prečo tam nie sú plnofarebné displeje. 🤔
Vie sa už kedy budú aj ďalšie 4 minibusy, aby sa mohlo posilňovať? Inak, posilniť 147 by sa dalo už teraz (čo sa vozov týka), napr. namiesto ich nasadenia na 69 (zdroj: popis prezentačného videa).
Reakcia na: Petto #44:
A je predpoklad, ze minibusova linka bude nosna a teda farebna? 😁
Inak toto seriózne? Namiesto kombinovaných dopytových tlačidiel sa použijú dve samostatné a DPB to prezentuje ako krok k unifikácii?
Reakcia na: N/A #49:
keby dali tie tlačidlá aspoň ďalej od seba ako je to v NB 12 kde je stopka nad označovačom a dvere pod ním ale keď to je takto nad sebou, aj bežný cestujúci si všimne, že je to divné😁
Reakcia na: TeBeCe #48:
Aký je predpoklad, že nebudú nasadené napríklad na nejakú NAD, kde by krásne svietila tá oranžová linka? 🤔
Reakcia na: Dispecer #51:
Na X5 by boli idealne. 😃
Reakcia na: kecho #52:
Mne sa skôr vynoril flashback na doby s X13, ale pre mňa - za mňa... 🙂
tie tlačidlá sú čistý fail, nevedieť spraviť združené tlačidlo dopytu a otvárania dverí.... v roku 2020? 😠
Reakcia na: N/A #49:
Najvtipnejšie je, že my už vlastne máme aj vozidlá kde sú otváranie dverí/stop jedno tlačidlo, a aj iba stopky (ktoré sú ďalej od dverí) majú priradené dvere pri ktorých aktivujú po stlačení dopyt.

Elektrosory NS 12, ktoré nám tu jazdia už dva roky, a vysúťažené boli pred tromi...

https://imhd.sk/ba/media/gn/00202896/Pohľad-na-nab%C3%ADjačku-a-STOP-tlačidlo.jpg?1315198830
Tieto nové Ivecá majú až 6-miestne displeje na zobrazenie služby. Bude to asi príprava na IDS, môžeme čakať, že sa aj v ostatných a-, t-busoch a električkách budú vo veľkom meniť tieto displeje (a vylepšovať/pridávať funkcie do BUSE), ako sa to pred pár rokmi robilo v Brne?

Okrem toho, po dnešnej jazde cez Kalváriu mi príde, že 8-metrový voz je príliš dlhý (na 44 to tiež nebude ideálne) a na viacerých miestach to bolo dosť natesno. Ani odpruženie mi nepríde oveľa lepšie. Pri prejazde cez retardéry to stále dosť slušne hádzalo a to sme išli fakt pomaly.

Oproti starým Ivecám sú tieto nové lepšie, ale stále je čo zlepšovať.
Reakcia na: Urbanway 2423 #56:
Otázkou by skôr malo byť, prečo sú na ceste, po ktorej premávajú autobusy, nainštalované tieto retardéry, ktoré ničia autobusy.
Reakcia na: Solider #57:
To je možno pravda, ale je normálne, aby autobus pri rýchlosti cca 5 km/h naskakoval tak, že cestujúcich odlepuje zo sedadiel? U väčších autobusov som si takýto problém pri prechádzaní retardérov nevšimol (hádžu o dosť menej , skôr sa húpu).
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
Pretože to nie je plnohodnotný autobus, ale dodávka prestavaná na autobus. Mal som na väčší rodinný výlet požičaný Peugeot Boxer Combi a kým sme išli po diaľnici, tak to bolo v pohode. Ale stačilo železničné priecestie a zobudil som všetky deti v aute. A to som išiel extra pomaly. Síce tieto vozítka majú dvojmontáž, ale stačí si pozrieť, aký majú rozmer kolies.
Reakcia na: Ike #59:
To som si aj myslel, že to bude tým, že to je v podstate dodávka, ale to sa to naozaj nedá nejako lepšie odpružiť, príp. neexistujú nejaké minibusy (s rovnakou šírkou), ktoré sú ako plnohodnotný autobus a majú aj väčšie kolesá (niečo ako užšie EBN 8 )?

EDIT: Ach, stále mi to z 8 a zátvorky robí tohto smajlíka 😎, nedala by sa táto funkcia nejako zmeniť (príp. použiť pre smajlíkov iné skratky ako číslo + zátvorka), pretože človek je vždy prekvapený, že čo za smajlíka mu to tam namiesto zátvorky dalo.
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
Že by to bolo tým, že autobus má väčšie kolesá a vzduchové vypruženie? Ďalšim problémom takýchto vozidiel je veľký pomer medzi pohotovostnou hmotnosťou a maximálnou hmostnosťou - na akú má byť potom naladené vypruženie?
Reakcia na: S499.1023 #61:
Nedali by sa ale aj minibusy vzduchovo vypružiť a naladiť to na nejaký priemer medzi pohotovostnou a maximálnou hmotnosťou? Ide mi o to, či to je technicky neriešiteľný problém alebo len otázka ceny?
Reakcia na: Urbanway 2423 #62:
Podľa zmluvy by mali byť aj tieto minibusy vzduchovo vypružené.
Reakcia na: Solider #63:
Tak potom je asi problém iba vo veľkosti kolies. Napr. také EBN 8 ich má iba o 3,5 palca širšie a netrasie sa tak. Nedali by sa aj tieto Rošerá (v budúcnosti) nejako preprojektovať, aby mohli mať o trochu väčšie kolesá, príp. nejako inak odstrániť trasenie?

Dúfal som, že s týmito Ivecami sa konečne zlepší cestovanie na 44, 147 a nebudú tam musieť jazdiť staré rozpadnuté Rošerá, ale musím povedať, že som dosť sklamaný (tie staré Rošerá boli podľa mňa lepšie, keď boli fungl nové). Triasť to trasie rovnako, vnútri je dosť tma, príp. modré osveltenie (ktoré aspoň pre mňa nie je úplne najpríjemnejšie), zvonku nie je vidieť na displeje, vďaka väčšej dĺžke ledva prejdú cez niektoré ulice na Kalvárii (hlavne, že kvôli tomu sme ich kupovali) a z niektorých sedadiel (prvé v hornej časti) by človek pri prudšom brzdení skončil až na mieste pre invalidov (chýba tam nejaké zábradlie).
Existuje nejaký dôvod, prečo nemôže mať L77 (aspoň dočasne) priradené konkrétne vozidlo a musia sa na nej striedať všetky Rošerá? Vypravovať takto zašpinené autobusy na L147 je riadna hanba: https://evidencia-dopravcov-git.bmhd.cz/www/static/f/103/1022/102135.jpg
Reakcia na: N/A #65:
Aby sa všetky ničili a špinili rovnomerne predsa. 🙃

Inak, radšej namiesto vypravovania FCLEI na 77 sa mohla posilniť 147, ale čo už...
Reakcia na: N/A #65:
Tak to je pekný hnus. Tam by mal chodiť permanentne starý Zetor s vlečkou a linkovou tabuľou za oknom. Toto do Starého Mesta nepatrí.
Naco sa tolko caka na nasadenie na 44ku ?
Reakcia na: Petto #68:
Písali že potrebujú drobnú úpravu trasy.
Reakcia na: Petto #68:
Pokiaľ sú moje informácie správne, tak je to kvôli úprave prejazdnosti ulíc Ladislava Dérera, Guothova a Bárdošova. Aj tak je to ale dosť na nič, že na linky, pre ktoré sme tieto minibusy kupovali, sa v podstate nemôžu nasadiť, príp. tadiaľ sotva prejdú (na Kalvárii)...
Reakcia na: Urbanway 2423 #70:
Pokial naozaj tie vozidla tadial neprejdu, tak je to na facku tomu kto robil specifikaciu tendra. Zle sa uz objednali SU8,6 ,teraz toto zase nevhodne ?
Reakcia na: Petto #71:
Už len to, že sú potrebné úpravy podľa mňa znamená, že niečo nie je v poriadku a že asi aj po úpravách nebude prejazd ideálny, ale nechajme sa prekvapiť. Osobne si myslím, že maximálna dĺžka vozidiel v tendri mala byť skôr nejakých 7 ako 8 metrov, ale keď pozerám ponuku rôznych výrobcov, tak jediné šírkou aj výškou prijateľné vozy by boli Karsany, príp. Rampini (tie sú ale elektrické).
Reakcia na: Petto #71:
Nie je skôr problém, že ulica nemá dostatočný prejazdný profil (3 m v jednom smere)? Napríklad kvôli hasičom?
Reakcia na: Ike #73:
Hasici v pripade zasahu mozu ist aj "na hulvata" nie ? Osuchat auta aj ked je ohrozeny zivot. Smetiari maju v tej casti Kramarov zrejme mensia auta a tento mikrobus tiez len 2,15m bez spatakov. Skor vidim problem v tom ze mikrobus šucha podvozok asi aj v tej ostrej zakrute od Na Revine na Bardosovu smer Koliba
Reakcia na: Petto #74:
1) Nemôžu. Resp. môžu, keby bránili škode veľkého rozsahu ale kto stojí o to, potom to zdôvodňovať a papierovať. V Nemecku sa nikto neodváži nechať auto v mieste, ktoeré je označené ako vyhradená plocha pre nádtup požiarnej techniky alebo mimo parkovacie miesto.
2) Problém bude hlavne v dlhých previsoch toho mikrobusu, nie v šírke.
Reakcia na: Petto #74:
Smetiari tam aj naozaj majú menšie auta.

Na Kramároch je problém aj so šúchaním o zem, aj s dĺžkou, na Kalvárii skôr s dĺžkou vozidla (čiže rázvor a previsy) ako píše S499.1023.
Reakcia na: S499.1023 #75:
Ano,presne ten zadny previs v odbocke Na Revine/Bardosova. Otazny je aj vyjazd z konecnej Koliba do kopca.
Reakcia na: Urbanway 2423 #72:
Vieš mi povedať, aký presne filter uplatníš, aby ti zostal v ponuke len Karsan?
Reakcia na: Peter6607 #78:
Dĺžku pod 7 metrov a naftový pohon (len či by zas ÚVO nenamietalo, že existuje iba jeden taký výrobca), ale ak poznáš aj iné 6-7-metrové minibusy, tak ma kľudne doplň. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #79:
Nie je účelom tendra súťaž? 😁
Reakcia na: Petto #74:
nemôžu aj keby chceli na hulváta, lebo aj tú škodu na hasičskom vozidle by veľmi ťažko asi vysvetľovali 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #79:
Karsan Jest Electric má dokonca len 5,8 m a dojazd 210 km.

Prečo by mal byť na naftu? Veď v prípade potreby by sa na Kolibe mohol dobíjať.
Reakcia na: Melange #82:
Ale problémy sú aj na linke 147 a navyše na Kolibe by bolo potrebné postaviť nabíjačku (ďalšie náklady, pretože sa podľa všetkého dá nabíjať iba cez kábel, nie pantografom z TV), okrem toho si nie som istý, či by to nedopadlo ako s EBN 8, ktoré už pomaly nie je kde nasadzovať.
Takisto Peter6607 sa pýtal: "...aký presne filter uplatníš, aby ti zostal v ponuke len Karsan?" a ak by si nedal podmienku naftového, tak by mohlo vyhrať aj Rampini. 🙂

Keď už je reč o Kolibe, neplánuje sa aj nejaká oprava tohto obratiska, pretože je podľa mňa nie je veľmi priateľské voči cestujúcim (prístup na nástupište, aj samotné nástupište). Navyše je to vstupná brána na Kolibu, takže si myslím, že by mohlo byť v trochu lepšom stave.
Reakcia na: Ike #80:
Je, ale čo ak potrebujeme iba 7 a menej-metrový naftový autobus a vyrába ho iba jeden výrobca, čo potom? 😃
Reakcia na: Urbanway 2423 #83:
Však z Koliby už teraz chodia elektrobusy na Kamzík, tak tá nabíjačka by sa využila.
Reakcia na: Melange #85:
144 ju nepotrebuje a navyše elektrobus na 144-ke by sa počas 3-minútovej prestávky na Kolibe aj tak nenabil, tú nabíjačku by naozaj využila iba tá 44-ka, ale tak keby sme chceli mať ekologickú dopravu, tak by sa nabíjačka dala postaviť...
Reakcia na: Dispecer #87:
Teraz neviem, či ja zle pozerám alebo Rampini už iné okrem elektrických a vodíkových autobusov nevyrába. 🙂
https://www.rampini.it/en/buses-specialty-vehicle_4/categorie/products-rampini_6/
Reakcia na: Urbanway 2423 #84:
Prečo myslíš že také minibusy vyrába len Karsan? 🙂
https://azgaz.ru/models/gazelle-city/gallery/
Reakcia na: N/A #89:
Ďakujem za doplnenie! 🙂

Vieš, ja som hľadal iba autobusy jazdiace v EÚ, ale myslel som si, že ešte určite musí existovať aj nejaký iný mimoeurópsky výrobca o ktorom neviem. Osobne by som tu ale radšej videl Karsany, pretože tie GAZ-y vyzerajú ako klasické dodávky (podobné Mercedesom, Ivecám), zatiaľ čo Karsany (a Rampini) vyzerajú skôr ako autobusy. Vie niekto, či sa Karsany správajú skôr ako dodávky alebo autobusy (čo sa odpruženia týka)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #90:
Malých miďákov na báze dodávky je aj v EÚ hafo - z tých známejších napr. VDL, Kutsenits, KHMC, všelijaké španielske firmy...
Z mimoúnijných krajín je tu etablovaný Feniksbus alebo Isuzu (ich Novociti dokonca ani nie je prerobená dodávka).
Takže to naozaj nie je o tom, že buď Rošero alebo obskúrne braky.
Reakcia na: Viko #91:
Feniksbusy sú ešte dlhšie ako Rošerá... Debata bola o midibusoch s dĺžkou do 7 metrov.
Reakcia na: Dispecer #92:
Na internete majú aj mini-bus variant...
Reakcia na: Viko #91:
Aké sú reálne skúsenosti s Karsanmi v Poprade alebo Budapešti, keď si ich nazval brakmi (je mi jasné, že to nie sú Mercedesy, ale sú až také zlé)?

#93
Tak ja neviem, či zlé hľadám alebo čo, ale ja vidím autobusy kratšie ako 7 metrov len u VDL a Kutsenitsu. 🙂
Reakcia na: Urbanway 2423 #94:
Z Budapešti neviem, ale v Poprade si ich veľmi nechválili... Jest má vraj dosť stiesnené pracovisko vodiča (zvlášť pre vyšších ľudí), výpovedná je pre mňa aj info, že mesto dlho otáľalo so súhlasom na ich definitívne zaradenie po tom úvodnom období "testovania". Nakoniec, pokiaľ viem, možnosť si ho vyskúšať mal aj DPB - a predpokladám, že ich taký typ vozidla úplne neoslovil, keď nakoniec radšej kúpili "veľké" midibusy.
Reakcia na: Urbanway 2423 #94:
V Budapešti to je kus od kusu, ale tie vozy veľmi strácajú výkon a niektoré sa tam k hradu štverali už v 2018 pekne dlho pretože to malo problémy vyjsť kopec.
Reakcia na: Trammat #96:
a Viko #95
Vďaka za objasnenie.
Akú značku minibusov do 7 metrov by ste teda odporučili? Existujú ešte aj nejaké iné "nedodávkové" minibusy ako Karsan?
Reakcia na: Trammat #96:
Ono sa tomu zase nemožno až tak čudovať, veď odkedy tie vozy začali jazdiť, nevideli pomaly nič iné než mačacie hlavy a hradný kopec, ktorý väčšinu času zdolávali plne naložené turistami. Dá sa očakávať, že budú po piatich rokoch viac vylágrované.
Reakcia na: Urbanway 2423 #97:
A ktorý Karsan do 7 metrov je nedodávkový? 😀 Veď Jest má tiež predný náhon, preto ten nos a vysoký posed vodiča...

Ak by sme chceli v tejto dĺžkovej kategórii škatuľový dizajn, tak poznám jedine autonómne vozítka ako Gacha, HEAT... Ani modulárne koncepty nejdú až do tejto "malosti". Aj Sorka svoj najmenší miďák robila až v kategórii do 8 metrov. Myslím si, že na také drobné autobusy objektívne nie je trh, prerobená dodávka splní rovnakú úlohu jednoduchšie - a aj lacnejšie, keďže nemusíš všetko vyvíjať od piky.
Reakcia na: Viko #99:
Znamená to, že v podstate každý 7-metrový autobus (správa sa tak aj ten Karsan Jest, veď vyzerá veľmi podobne ako tie autonómne vozítka? Aj tam by muselo byť sedadlo vodiča vyvýšené, ak by tam bolo.) sa bude v oblasti cestujúcich triasť a skákať tak ako naše FCLEI, alebo by sa to dalo vyriešiť aj nejako inak (teraz nemyslím stavebné úpravy cesty), aby ani dodávky tak neskákali?
Reakcia na: Urbanway 2423 #100:
K tomu by sa najlepšie vedel vyjadriť asi nejaký strojár. Osobne si ale myslím, že kombináciou väčších kolies a lepšieho vypruženia by sa to dalo zlepšiť.
Reakcia na: Viko #101:
Aha, rozumiem, takže momentálne na trhu pravdepodobne neexistuje lepšie vypružený minibus. Bodaj by sa to u ďalších minibusov podarilo nejako vylepšiť.
Reakcia na: Viko #101:
Je tam listové pruženie alebo pneumatické ? Ak viete povedať.
Reakcia na: perets #103:
http://rosero.sk/wp-content/uploads/2016/03/katalog_rosero_sk.pdf

"Predná náprava: nezávislé zavesenie kolies ... Zadná náprava: jednoduchá náprava s dvojmontážou Pruženie: pneumatické na zadnej náprave"
Nedá sa na týchto vozidlách spraviť nejaká úprava, aby bolo vidno číslo linky za zadným sklom? Kvôli tmavej fólii je číslo takmer neviditeľné. Vhodné by bolo ju na danom mieste odstrániť.
Reakcia na: Melange #105:
Čo tak vymeniť tie DOT-LED BUSE za (RGB) LED-ky? 🤔
Reakcia na: Dispecer #106:
Caka sa na ich dodanie. Uz boli vysutazene davnejsie.
Reakcia na: TeBeCe #107:
Prečo sa vlastne tieto minibusy neobjednali s LED-kami?
Tej 1232 je co zase ?
Reakcia na: Petto #109:
Na reklamácií vo Vlčom, tečie olej. 😐
Reakcia na: Samčo #110:
Tieto minibusy sú tak spoľahlivé, ako Arriva.
Reakcia na: Samčo #110:
Dpc - co je to za sroty, novy voz a tecie olej . Slovaci by mali prestat vyrabat autobusy , co znacka to problemy. Troliga, Novoplan, Rosero. Nechcem vediet ako dopadne vodikove Rosero, do toho ani radsej nesadnem.
Reakcia na: Petto #112:
Myslím, že tu je nejaký koncepčný problém u Slovákov, viď. dezoláti, politika, životná úroveň.. 🤕 ale to je do off-topicu ďalej.
Reakcia na: Petto #112:
Mas pocit, ze chalani v manufakture v Spisskej Novej Vsi si vyrobia aj vlastny Euro6 motor? Slovaci s tymto unikom prevadzkovej kvapaliny nemaju fakt nic
Reakcia na: Oliver91 #114:
Oliver, tu sa nebavíme len o samotnom úniku oleja, ktorý v prípade motora určite bude niekde z nejakého gufera, turba a pod., ale o tom, že slovenské autobusy majú pravidelne nejaké problémy, a preto sa im nikdy nepodarí udržať na trhu, pretože to tu proste nevieme robiť. Podobne sú na tom aj slovenské letecké spoločnosti, ale tým zas nepraje trh.
Reakcia na: Oliver91 #114:
Kde je pisane, ze ide o olej z motora ?
Reakcia na: Petto #116:
a nepríde im náhodou celá "holinka" t. j. podvozok s motorom a kabínou a oni dorábajú iba ten zvyšok? tak sa to zvyčajne robí.
Reakcia na: Petto #116:
Kedze je voz v Ivecu, tak unik je z niecoho, co je namontovane vyrobcom podvozku.
Reakcia na: Oliver91 #118:
Tam sa zrejme asi aj ďalšie komplikácie ešte k tomu pridružili.
Reakcia na: Petto #112:
Treba podotknúť že technika v Rošere nie je zo Slovenska. Na Slovensku sa v podstate robí len tá nadstavba aby to bol autobus a nie dodávka. Olej môže tiecť z veľa dôvodov, aj kvôli tesneniu.

Jediný problém Novoplanu (bavíme sa o klasickej C12 nie o troligovej prerábke) bol že v tých časoch boli SADky na tom tak zle že nedokázali nakúpiť ani 1 autobus ročne. Oproti Karose úžasné stroje. Ani SlovBus nebol zlý, taká slovenská Karosa 93x s rovnakou alebo modernejšou technikou. Troliga tiež nemá posledné kusy z 2018 zlé, Granus bola len licencia Autosanu. Tiež to boli fajn vozy oproti Karosam. Takže s podobnými vyjadreniami by som bol opatrný najmä ak neviete o čom hovoríte.
Skôr by ma zaujímalo ako je na tom prevodovka. Pred nejakým časom som sa obzeral po nejakej dodávke. Chcel som automat no u Fiatu Ducato ma veľa ľudí varovalo pred spoľahlivosťou 9 kvaltu ZF. Neviete ako je na tom tento 8 kvalt?
Reakcia na: milanko79 #121:
Mal som možnosť jazdiť aj 8, aj 9-stupeň, na mestské jazdenie to nie je zlé, ale strašne často a hlavne nelogicky radí, trocha by som doladil technológiu (pri ZF tuším TopoDyn), kedy v kopci hádže rýchlosti bez držania radenia. Viac mi sedí naďalej manuál, ktorý je podľa mňa výborne vyladený na Ducatách.
Reakcia na: milanko79 #120:
Pôvodný Novoplan mal potenciál byť dobrým vozidlom, lenže keď sa za celú dobu nepodarilo vyrobiť dokopy ani jednu overovaciu sériu čo do počtu, tak jasné, že nebolo ako vychytať muchy. Že to potom Troliga poňal tak, že na trhu sa presadí len ak sa pokúsi podstreliť čínsku cenovku, to je iný príbeh.
(O zvyšku by som sa trochu menej kladne vyjadroval - Slovbus vyrábal veľa, ale chýb odstraňoval málo; na export sa tlačil netušiac, ako zabezpečí servis. Granus iste mal zopár technických benefitov, ale práve preto, že bol licencia staršieho modelu, bol ako celok zastaralý a bez politickej tlačenky by sa IMHO nikdy nepresadil.)

Rošero z Iveca dostane ani nie že dodávku, ale iba podvozok s "búdkou" z takej celty - a na ňom stavia vlastnú karosériu. Aká je jej kvalita vyhotovenia, sa samozrejme môžeme baviť, ale každý voz z profi sféry (t.j. nie osobák s nájazdom 2x 10km denne) prirodzene bude mať istý výskyt technických závad aj kým je nový. Odsúdiť celé Slovensko kvôli tomu, že jednému Rošeru tečie olej, je dosť prehnané.
Reakcia na: Viko #123:
Tiež si to myslím, slovenskými autobusmi som najazdil dosť a väčšinu chválim.
V prípade Novoplanu som možno narazil na dobrý kus / kusy. Manuálny 6kvalt mal dobré sprevodovanie a 3 kvalt automat z Hriňovej bol tiež prekvapivo fajn.

Ako hovorím SlovBus bol technicky taká Karosa 93x, Karosaci tiež problémy neodstraňovali a mali ich požehnane. Ja spomínam na SlovBus (asi SB134.00) u SAD ZV ktorý kúpili a vyrobili sami v roku 2012. V čase nákupu arwayov, crossov, citelisov to bol brutálne zastaralý voz... Asi tam mal dakto zo slovbusu vplyv keďže sa nakupovali aj Patrie.

Reakcia na: N/A #122:
Hej manuál je fajn ale nechcel som ho, no u toho automatu si nie som istý spoľahlivosťou. Máš s tým skúsenosť aj medzi mestom, možno na starších kusoch?
Reakcia na: milanko79 #125:
Jazdil som na tom aj na diaľnici, aj na medzimeste, aj v meste. Ten automat je podľa mňa dosť o ničom v týchto dodávkach, na na jednej dodávke odišiel po 74-tisíc, bol na reklamácii a druhá, čo sme mali automat zas nechcela radiť v zime, hoci sa robila výmena oleja v prevodovke podľa intervalu. Neviem, aký máš nájazd, ale tieto naše lietali denne 250 - 350 kilometrov a došlo sa k záveru, že aj pre údržbu a celkovú spoľahlivosť a hospodárnosť jazdy je lepší manuál. Manuál nešiel iba raz, ale to nejaká zver natiahla špikovú kosť do motorového priestoru. 😃
Toto by mohlo jazdit na 35 a nie tie siroke busy. Je problem s tym sa tam predierat, navyse to chodi prazdne.
Reakcia na: milanko79 #124:
Hoď mi prosím na mail pod nickom, v čom si zažil hriňovský automat, nech neofftopicujeme tu. Bol som v tom, že ho zavrhli ešte pred typovým schválením. Vďaka 🙂
Reakcia na: Viko #128:
Aktuálne nemám prístup k mailu tak snáď nám ostatný odpustia ak budeme offtopic.

Oprava : Bolo to TT-145AI, mal ju iba chvíľu, keď to jazdilo v Trnave už tam nebola. Myslím že zavrhnuta bola tá 4 stupňová manuálna prevodovka ale ktovie, oni boli zaujímavý podnik. Škoda že sa ani jeden z tých autobusov nezachoval ako historický.
Reakcia na: N/A #126:
Celkovo sa posledne stretávam s problémami u automatov ZF. Na Crossoch u bryndziarov sa objavuje škrtanie pri radení 4, už niekoľko kusov bolo kvôli prevodovke odstavených ale späť k tej dodávke...

Nuž asi radšej priplatím a vezmem dáky M Actros / Scaniu/ Renault T s tou dodavkovou nadstavbou,to už má klasické "kamionacke" 12+ kvalty u ktorých je spoľahlivosť dobrá
Som zvedavý kedy majú prísť tie 4 ostatne
Reakcia na: ChristianSK #131:
Vraj nepridu. Po nespokojnosti s tymi vozmi.
Reakcia na: Petto #132:
Vie sa, v čom bol konkrétne problém? Snáď sa ale potom objednajú nejaké ďalšie minibusy (ideálne o niečo kratšie, aby ľahšie prešli napr. po Kalvárii), pretože tie repasované Rošerá asi tiež už dlho nevydržia a okrem 145 a 147 by sa uživili aj nové minibusové linky...
Reakcia na: Urbanway 2423 #133:
Ja ti poviem v čom je problém - automatická prevodovka úplne nepoužiteľná do našich kopcovitých podmienok, v ktorých väčšina minibusových liniek premáva - nehovoriac o údržbe toho automatu, v ktorom sa mení olej častejšie ako v motore, obratnosť minibusov je horšia ako Solaris 8.6 a ďalšie veci, na ktoré má údržba svoj názor urobený. Proste staré Rošero s manuálom je v konečnom dôsledku lepšie.
Reakcia na: N/A #134:
Škoda, že sa tieto nedostatky zistili, až keď sa tie vozidlá kúpili. Plánuje sa v horizonte nejakých 2 rokov nákup ďalších a snáď aj lepších minibusov? Čo sa týka obratnosti, tak do budúcna by sa asi mal požadovať okrem určitej dĺžky aj rázvor, previsy a pod, aby sa predišlo takýmto komplikáciam. Ktorý minibus by bol pre Bratislavu asi najvhodnejší (ten SU8,6 je skutočne zaujímavý svojou obratnosťou, aj keď je celkom dlhý, existuje nejaký podobný minibus)?
Reakcia na: Urbanway 2423 #135:
Podľa všetkého sú ostatní dopravcovia na Slovensku viac-menej spokojný, tie podmienky v ktorých jazdia inde nie sú tak náročné a hlavne spriahnutie s automatom bolo dosť nešťastné riešenie. Čo sa týka nákupu, tak o tom informáciu žiaľ nemám. Keď sa bavíme o obratnosti a parametroch minibusu, tak určite by bolo dobré parametrizovať vytočenie kolies a ďalšie kvality, pretože najnovšie Rošerá sú v konečnom dôsledku nepoužiteľné tam, kde mali byť - príklad: keď sa testovalo otočenie Rošera pri OD Slimák, tak sa nevedelo vytočiť, za to Solaris Urbino 8.6 to zvládol aj s rezervou. 🙂
Nebol by lepsi potom tento? Ten sa tu testoval,hoc asi len bez ludi ulickami Stareho mesta.
https://imhd.sk/ba/galeria/5145/Mercedes-Benz-Sprinter-City-75 . Existovala aj verzia 45.
Reakcia na: Petto #137:
Midibusov existuje v Európe doslova miliarda druhov, nemôže byť problém vysúťažiť typ, ktorý by sedel do bratislavských podmienok.
Reakcia na: N/A #136:
Sam som tam otočil aj desinku
Reakcia na: N/A #136:
V Prešove by ti o "spokojnosti s Rošerami" vedeli písať romány.
Reakcia na: N/A #136:
Hlavne by som povedal, že zatiaľ čo v BA sa hľadalo čo najobratnejšie vozidlo (vzhľadom na charakter ulíc), na SK sa midibusy tejto veľkosti skôr kupujú na linky, kde viac kapacitné vozidlo jednoducho nepotrebujú. 🙂
Reakcia na: Petto #137:
Sprinter 75 by nebol asi oveľa obratnejší ako FCLEI. Mne príde celkom dobrý ten Sprinter 45.
Reakcia na: Dispecer #141:
Osobne si myslím, že "veľké" dodávky sú skôr vhodné na krátke vzdialenosti a obratný terén, pretože v porovnaní s najmenším normálnym autobusom ťahajú v oblasti komfortu za kratší koniec. Samozrejme, podmienkou je, aby boli tie veľké dodávky obratnejšie ako autobus 😁
Reakcia na: Petto #137:
Mercedes predsa vyhral prvú súťaž na minibusy v roku 2019, avšak ponúkol cenu 190 666 eur za jeden voz a z dôvodu privysokej ceny sa verejné obstarávanie zrušilo.
Reakcia na: Viko #138:
Ako vidíš, tak problém tu je. Do druhého tendra na minibusy sa prihlásili iba dvaja - Corex a Mercedes. Nikto iný z tej miliardy. A rozdiel v cene medzi Rošerom a Mercedesom je viac ako 50-tisíc eur za jedno vozidlo.

Teraz sa ukázalo, že obava z vysokej ceny zrejme nebola na mieste. Takto máme autobusy, ktoré ani nie sú schopné premávať a podľa môjho názoru by sa mali vrátiť výrobcovi, aby ich spojazdnil, alebo nám vrátil peniaze.
Reakcia na: Solider #144:
Ano pamatam si. Ale ako pise Urbanway, tam by asi obratnost vozidla bola rovnaka. Spolahlivost uz otazna, ale verim, ze lepsia ako u Rosera.
"Od 1. septembra 2022 boli na linku 147 nasadzované dve vozidlá, jedno vozidlo na linku 145 a jeden autobus bol vypravovaný na linku 58 alebo 69."

Tie vozidlá cestujú v čase? 😜
Prečo nejazdia na napríklad na 35-ke? Aj tak je tá linka nevyužívaná
Reakcia na: Polocan_8998 #148:
Veď na 35 jazdí SU8,6. To sa ti zdá priveľké, veď je to po FCLEI/EBN8 najmenší autobus, ktorý DPB vlastní? Okrem toho FCLEI je treba prednostne na 145 a 147, kde by bol inak problém s prejazdnosťou.
Reakcia na: Polocan_8998 #148:
Lebo sú len 4ks. A denne treba aspoň 3ks na 145+147. No častokrát nie sú ani 3 ks k dispozícii.
Reakcia na: Sebastianlinka69 #153:
choď si dať lieky. 😁
Reakcia na: Sebastianlinka69 #153:
Aj ja som šofér na linke 69 a hej keď ľudia idú s Hornbachu tak pre nich lepšie rošero lebo keď kupia ja neviem palety alebo kosačku tak v rošere je veľký priestor na to. A vtom solarise je málo miesta. A ak si hovoríte kto by kupoval kosačku a išiel autobusom jednoducho niektorý ľudia nemajú auto. Aj comfort vodiča je iní v Tom rosere. A inak ani staré Dailyny neurazaj lebo aj tie niekedy jazdia na linke 69 a zvládajú to perfektne až na ten manuál ten sa vkusne kazí ani tie predné dvere sa otvoria a potom nejdú zatvorit ale oni už prežili svoje obdobie na linke 145 bývala 44 a tie bývalé retarderi na L dcéra uplne ten podvozok znicili.
Reakcia na: Sebastianlinka69 #156:
Chlapče kľud, nádych výdych
Admini spia alebo čo robia? Prečo nemajú od včera tieto účty ban/nezavrela sa diskusia?
Chalani toto nie je pieskovisko
Reakcia na: Depebe #166:
Asi majú voľný deň na telefóny na psychiatrii...
Reakcia na: Depebe #166:
To vyzerá skôr na rozdvojenú osobnosť... 🤔 😅
Reakcia na: Hornbach linka69 #170:
Ano, nasledky uderu do hlavy su u teba jasne viditelne...
Kedy plánujú vrátiť na linku 145 prejazd cez L.dceru , ak sa dobre pamätám tak zbierala sa na to päticia
Reakcia na: Bauhausmaster #172:
Napis starostovi Mč. Nove mesto kludne aj na FB , tu ti tazko niekto odpovie.