VozidláAutobusy › Mercedes-Benz CapaCity

Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity (2. prototyp)
2. prototyp v stave z r. 2021
2. prototyp v stave z r. 2024
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4901
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4937 (stav r. 2021)
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity #4910 (stav r. 2024)

Úvod

Kĺbový nízkopodlažný autobus Mercedes-Benz CapaCity nemeckého výrobcu EvoBus vychádza z osvedčeného typu Mercedes-Benz O 530 Citaro a zároveň svojou dĺžkou 19,54 m predstavuje najdlhšiu verziu tohto radu. Prototyp tohto autobusu bol predstavený v roku 2005, sériová výroba začala v roku 2007. Štvornápravové jednokĺbové vozidlo bolo vyvinuté najmä pre veľkokapacitné rýchle autobusové systémy, známe pod názvami Bus Rapid Transit (BRT) či Metrobus. Dopravný podnik Bratislava testoval na svojich linkách vo februári 2008 druhý prototyp Mercedesu-Benz CapaCity, ktorý neskôr pre DPB zakúpila spoločnosť IKEA. V roku 2009 sa spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia stala s týmito autobusmi víťazom tendra na dodávku veľkokapacitných autobusov, z ktorých prvé boli dodané na jar 2010. Cena jedného vozidla bola 490 644 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4020 2005 2008 1
2. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4901 – 4920, 4922 – 4926 2010 2010 od 2022 25
3. Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity 4927 – 4941 2012 2013 15
Spolu 2005 – 2012   41

Technické parametre

Dĺžka 19540 mm
Šírka 2550 mm
Výška s klimatizáciou 3155 mm (s prvkami Metro-dizajnu)
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
340 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5845 mm, 5990 mm a 1600 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 47 + 1 (#1999)
45 + 1 (sériové vozidlá)
Počet miest na státie 132 (sériové vozidlá)
Celkový počet miest 177 + 1 (sériové vozidlá)
Pohotovostná hmotnosť 19330 kg (#1999)
18548 kg (#4901 - 4920, 4922 - 4926)
18700 kg (#4927 - 4941)
Motor Mercedes-Benz OM 457 hLA, EURO 4 (#1999) / EURO 5, naftový radový 6-valec s technológiou Blue-Tec
Výkon motora 260 kW / 2000 rpm
Objem motora 11967 cm3
Krútiaci moment motora 1600 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka ZF Ecomat 6 HP 602C, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom (#1999)
ZF EcoLife 6 AP 1700B, 6-stupňová, automatická, s integrovaným retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 75 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná hnacia: ZF AV 132/87°, portálová
zadná vlečená: ZF RL 75 A, tuhá
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Spheros Aerosphere World
Chladiaci výkon klimatizácie 2 x 32 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2 x 38 kW

Fotografie

Opis

Samonosný rám kĺbového dvojčlánkového štvornápravového vozidla zvarili z oceľových profilov a obložili hliníkovými plechmi. Čelá zhotovili zo sklolaminátu. Motor poháňajúci tretiu nápravu umiestnili naležato v zadnej časti. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia. Výmenu cestujúcich zabezpečuje štvorica dvojkrídlových dverí firmy Bode otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým ovládaním a ochranou proti privretiu.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá City Star Eco (pri prototype City Star Function) s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop v interiéri obložili plastovými materiálmi, na bočné steny použili obloženie z vpichovanej plste. Na ľavej časti stropu pozdĺž vozidla umiestnili podsvetlené reklamné rámčeky. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom trojice kamier na bokoch a zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili elektrickými vyhrievacími telesami pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili výklopnými časťami bočných okien, troma elektricky ovládanými strešnými vetrákmi a dvoma stropnými turboventilátormi. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou strešných kanálových klimatizačných jednotiek Spheros Aerosphere World s chladiacim výkonom 32 kW a vykurovacím výkonom 38 kW a tónovanými bočnými sklami. Vozidlá dodali v červeno-čiernom farebnom vyhotovení (okrem vozidla #1999). Vonkajší vzhľad vozidla vylepšili rôznymi doplnkami tzv. "Metro" dizajnu.

Úpravy

Pred zaradením do prevádzky bol do vozidiel nainštalovaný optický informačný systém firmy BUSE a tarifný systém. Počas prevádzky boli vozidlá postupne vybavené aj akustickými hlásičmi zastávok s výnimkou vozidla #4921. Montáž hlásičov bola ukončená v auguste 2019. V druhej polovici roka 2020 bol do vozidiel nainštalovaný interiérový a exteriérový kamerový systém. Vozidlu #4921 bolo pôvodné rôznofarebné čalúnenie sedadiel vymenené za jednofarebné sivej farby, neskôr v roku 2020 bola farba textilných poťahov zmenená na modrú. Sériovým vozidlám bolo neskôr vymieňané textilné čalúnenie sedadiel za koženkové v červenej farbe.

Prevádzka

Prvý autobus sa zaradil do premávky 19. decembra 2008 na linke 96 z Petržalky k nákupným centrám Avion a Ikea a k letisku. Vozidlo #4901 začalo jazdiť 22. februára 2010 na linkách 83 (v pracovných dňoch), 92 a 93 (počas víkendov). Vozidlo sa otestovalo aj na posilovej linke 131, kde boli neskôr tieto autobusy taktiež nasadzované. Vozidlá #4902 - 4910 boli po niekoľkomesačnom čakaní vo vozovni sprevádzkované od 6. júla 2010. Autobusy boli spočiatku roztrúsené po rôznych petržalských linkách (68, 93, 95, 96, 98).

Autobusy poslednej série sa do prevádzky uviedli od 7. januára 2013. Autobusy Mercedes-Benz CapaCity sa potom udomácnili na linkách 68, 83 a 98. Podľa potreby sa objavili aj na ďalších petržalských linkách (prevažne 93, 95).

Pre zabezpečenie väčšej prepravnej kapacity do Dúbravky počas rekonštrukcie električkovej radiály boli od 22. júna 2019 autobusy CapaCity nasadené aj na linku 84. Súčasne sa nasadili aj na 61 medzi Letiskom a Hlavnou stanicou. Okrem toho boli ďalej nasadzované na linky 68 a 83. Prejazdom z liniek 68 a 83 jazdili aj na linkách 26 a 92 k Volkswagenu. Na linke 84 už tieto autobusy zostali aj po skončení modernizácie električkovej trate. Na linke 61 ich od septembra 2020 nahradili nové autobusy Solaris New Urbino 18 s rozšírenou prepravou batožiny. Počas pandémie choroby Covid-19 boli v marci a apríli 2021 vozidlá CapaCity nasadené aj na linku 91, kde zvýšili prepravnú kapacitu počas dočasného zrušenia linky 191.

Pre nedostatok prevádzkyschopných vozidiel tohto typu (veľký počet autobusov odstavených pre rôzne poruchy) sa od decembra 2022 autobusmi CapaCity obsadzovali prioritne linky 83 a 84 a na linku 68 sa nasadzovali bežné kĺbové vozidlá. Po zmene výpravy linky 84 od februára 2024, kedy bolo na ňu nasadených len 5 autobusov CapaCity a zvyšok bežné kĺbové autobusy, sa Mercedesy opäť začali vypravovať aj na linku 68 a prejazdami z nej sa objavili aj na linke 92. Podľa potreby sa voľné autobusy vypravovali aj na ďalšie petržalské linky. Autobus #4921 spravidla jazdil na linke 191.

Od apríla 2024 sa výprava týchto autobusov na linku 84 znížila na dve vozidlá, zároveň boli v pracovných dňoch nasadené na väčšinu (9) poradí linky 93. Spolu tak na linkách 83, 84 a 93 v špičke pracovného dňa jazdilo 23 autobusov Mercedes-Benz CapaCity. Podľa potreby sa niekoľko vozidiel vypravovalo aj na linku 68. Vo voľných dňoch sa vypravovali na linku 83 (+ v sobotu prejazd na 26) a v nedeľu aj dve vozidlá na študentskú linku 131.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvý bol z premávky odstavený autobus #4909, ktorý v novembri 2020 vo vozovni značne poškodil požiar. V máji 2022 bolo požiarom motora poškodené aj vozidlo #4926. Oba autobusy boli následne v roku 2022 vyradené a zošrotované, keďže ich oprava vzhľadom na nulovú zostatkovú hodnotu by už nebola rentabilná.

Katalóg vozidiel

4921

4901 4902 4903 4904 4905 4906 4907 4908 4909 4910 4911 4912 4913 4914 4915 4916 4917 4918 4919 4920 4922 4923 4924 4925 4926

4927 4928 4929 4930 4931 4932 4933 4934 4935 4936 4937 4938 4939 4940 4941

Legenda a štatistika

4921nevyradené vozidlo: 37 (90,2 %)
4908odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 4 (9,8 %)
4913odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 3 (7,3 %)
4906vyradené vozidlo: 4 (9,8 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 57,5 %, v pondelok až piatok 67,9 %

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
4020od 20081999od 20084921od 2010

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Niekolko otazok:

-4901 ma este reklamu na Euroveu?
-4921 ma este povodne farby?
-Kupime si este nejake MBCC, alebo budeme do konca sveta kupovat len SORky?
Reakcia na: 4004 #1:
4901 je uz tusim bez reklamy, 4921 je stale ciernostrieborna ...
na poslednu otazku ti nedam odpoved, zalezi aj od vysledkov volieb :))
Reakcia na: 4004 #1:
Tak sorky sa budu kupovat a aj vacsinou vyhravat tendre, nakolko su najlacnejsi stale a cena je vzdy a asi aj bude mat velku vahu v tendri
Reakcia na: 4004 #1:
k otázke č. 3 - sú dve možnosti na kúpu MBCC
- ich výhradným distribútorom pre SR budú Jepko s Trdkom
alebo
- výrobu MBCC kúpi Jepko s Trdkom .....
4921 bude stále ciernostrieborna




Môžem sa opýtať ktoré msrcedesi hlasia?
4901, 4902, 4903(?), 4904, 4906, 4911, 4913, 4915, 4916, 4924, 4934, 4935.

Nema niekto info., kedy dostanu hlasenia zvysne, popr. Citelisy, Sory? Vyradenych bolo dostatok vozidiel, popr. Ci sa nebude nove vedenie tym zaoberat.
Reakcia na: Petto #3:
Hlavne pri klíme za 1 cent, prípadne podľa vzoru Škodovky pri podhodnotených službách, o ktorých už zainteresovaní vopred vedia, že sa aj tak nebudú objednávať... ?
Bude sa este akusticky informacny system dalej montovat do dalsich MB alebo uz to skoncilo??
Mierna chybicka pri vyrobcovi
Nie nemecko ale turecko....
Reakcia na: Durkø4941 #10:
Kde vidíš informáciu o krajine výroby Nemecko? Ja takú nevidím. Vidím informáciu o tom, že výrobcom je nemecká firma EvoBus a je to tak správne.
Reakcia na: S499.1023 #11:
Bolo by fajn tam namiesto tohto mätúceho popisu dať Mercedes-Benz Türk, Istanbul-Hoşdere...
Hrôza, ako to šklbe pri rozjazde, či už 4933, 4936 alebo 4941. Ale tak pokiaľ ešte jazdia tak to dpb netrápi, veď čo by tu potom jazdilo, všakže...
Reakcia na: mirec240 #14:
Šklbanie Meďákov pri rozjazde je začiatok konca - prevodovka čoskoro (do pár mesiacov) vypovie službu úplne.
Prečo? Lebo údržba, lebo neustále klavírovanie do prevodoviek, lebo hú, Meďák veľa žerie, tak to radšej jemne modifikujeme.
Keď sa šklbanie začne prejavovať a nahlasovať u kompetentných, dielňa to vyrieši poznámkou "objednané na opravu" do knihy. Táto oprava sa uskutoční až vtedy, keď voz ostane nepojazdný na trati a začína polročné čakanie na výmenu prevodovky.
Dôvod - tak ako píšeš. Nemáme vozy, nevypravíme!
Reakcia na: Jadran #15:
DPB je autorizovaný servis Zahnradfabrik Friedrichshafen 😅 ?
Reakcia na: Jadran #15:
Takéto krátkozraké prakticky nemôže vedenie jednoducho zakázať? Či to je mikromanažment, na ktorý nie je priestor?
Prvá tabuľka "Prehľad vozidiel" chyba v ev.č. prototypu - je 4920, má byť 4921....
Reakcia na: fanatikmhd #18:
To je 4020 a tak je to správne, keďže to bolo jeho prvé označenie.
Reakcia na: fanatikmhd #18:
je tam písane 4020 🙂 a nie 4920
Reakcia na: Ma178rek #20:
Beriem späť, ráno bez kávy a fakt som prečítal 4920.....9 a 0... 😃 Jasná vec.
4914 a 4916 este ozivia ci sa ocakava uz rovnaky osud ako 4909,4926 ? Neoficlane vyradene ?
Reakcia na: Petto #23:
Oživia
Tie busy sa aj nejako servisujú lebo pomaly každý už vydáva otrasné zvuky motorovej časti, horšie už ako Karosy alebo TAMy
Reakcia na: Viliam22 #25:
To sa pytas ci oznamujes ? 😁
Reakcia na: Viliam22 #25:
Sú to Petržalské vozy, takže áno, nejako sa "servisujú" 😃
Reakcia na: Foltest #27:
tie zo starsej serie maju okolo miliona km najazdene... pri petrzalskej udrzbe a na petrzalskych cestach ich budeme o chvilu obdivovat ako ikarusy svojho casu, ze je neuveritelne ze to doteraz vydrzalo
Reakcia na: N/A #28:
Áno, bezpochyby je obdivuhodné koľko tie vozy vydržali, ale keby mali normálnu údržbu, výsledok by bol omnoho dôstojnejší a bezpochyby by to ich životnosť predĺžilo.
Čo sa deje s 4921?
Reakcia na: SimonMHD #30:
Keby len s tým niečo bolo.
Mám pocit, že MBCC sa už pomaly ale isto nechávajú len dožiť keď vidím v akom sú stave a ako sa neopravujú...🙄
Reakcia na: Dadino #31:
Ale čoby, to je bežný kolorit vozovne Petržalka ešte od čias jej starého sídla 😃
Reakcia na: Viko #32:
mne sa nechce verit ze tie petrzalske sorky z 2010 este stale dokazu odjazdit niekedy aj celodenky bez problemov 😃 pritom v akom su stave
Reakcia na: SimonMHD #30:
vzduchova trubica
Reakcia na: Petto #23:
4914 bez motora a 4916 už má motor, len stojí v depe🤔
Reakcia na: Viko #32:
to bolo kde?
Reakcia na: samkoh #36:
ul. Pri seci
Reakcia na: marek1978 #37:
aj po nej niečo ostalo?
Reakcia na: Agent426 #41:
lebo ich je málo a nestačia už ani na 83/84
Reakcia na: Ecomat #42:
Tieto vozy to uz bohuzial maju zratane. Typujem ze este zopar vyradia na diely a zbytok nechaju dozit na 83,84. Minule som na 83 videl 2 Otokare ten isty den takze podla mna po skonceni Capacity zacne 83,84 vypravovat Trnavka alebo Jurajov dvor namiesto Petrzalky.
Reakcia na: SixSixTrooper #43:
Capacity by uz mali setrit aj cez vikend. 83tka zvladne byt aj s NB18 cez vikend.
Reakcia na: SixSixTrooper #43:
nezačne .. a otokare boli záložáky tj zaskakovali za niečo pokazené
Reakcia na: Petto #44:
83 síce zvládnu aj sorky cez víkendy ale Petržalka si nenaškrabe do výpravy so-ne ďalších 10 soriek pri tejto poruchovosti čo majú ..
Reakcia na: Ecomat #46:
Ved uz vypravuju len vacsinu L93,celu L68 a cast L29. Z cca 50 vozov potom dost bieda , dakych 20ks vonku len cez vikend.
Reakcia na: Petto #47:
no dajme tomu že keď teraz na 98 dávajú cez víkendy krátke vozy, tak by to možno aj šlo, zabudol som že je doba šetriaca 😃
Je v pláne opraviť všetky dlhodobo odstavené vozidlá? Či niektoré poslúžia už len na diely? (4914 viem že je v oprave)
Reakcia na: mirec240 #49:
4903, 4906, 4912, 4920, 4921, 4938 sú aktuálne odhlásené .. to nič nemusí nutne znamenať ale či a kedy sa pohnú tieto vozy ani srnky netušia .. pri tejto poruchovosti treba riešiť to čo je ešte pojazdné bohužial ..
Reakcia na: Ecomat #50:
Myslím, že je najvyšší čas začať riešiť ich náhradu, pri "rýchlosti" DPB vypísať + vyhodnotiť tender a dodacej doby výrobcu by tu mohli byť nové vozy najskôr o dva roky a to som ešte optimista...
Reakcia na: trolejbus6207 #51:
A hlavne by som to neriesil 18m vozidlami, nakolko po siedmej sa stava, ze na Zaluhach sa uz ludia nezmestia do vozidla. Tam by to bol pokles cez 300 osob za hodinu pri ponechani terajsieho intervalu.
Jednoducho si treba uvedomit, ze cca 100 cestujucich na spoj nie je standard v europskych mestach. Treba tomu prisposobit bud interval, alebo kapacitu vozidla.
Kedze je problem s vodicmi aj peniazmi, tak je momentalne najschodnejsim riesenim nakup kapacitnejsich vozidiel .
Reakcia na: marek1978 #52:
24m autobusy?
Reakcia na: Miro #53:
21m stacia.
Reakcia na: marek1978 #55:
Nestacia
DPB má očividne ťažko v paži celý vozopark autobusov odkedy dorazili 12m NSky. 7.11.2022 boli ukončené tendre na 150ks 18m CNG vozidiel a 100ks 18m diesel vozidiel. Do dnešného dňa neboli zverejnené výsledky súťaže. DPB to naťahuje aby im neplynula lehota rámcovej zmluvy očividne. Nechce sa mi ale veriť, že by aspoň na 30ks CNG nevedeli vybaviť financie z fondov EU. Dneska máme alarmujúci stav už aj klasických 18m vozov. Nie to ešte 21m vozy. Keď som v Marci vravel, že cca September začne byť kritický lebo proste prvoseriové sorky sú už zrelé na šrot tak mi nikto neveril. Dneska to máme tu a výprava vyzerá ako vyzerá. 18m poradia nahrádzajú vo veľkom 12m vozy lebo nemáme 18ky. Žiaľ DPB 21m vozy podľa posledných informácií ani neuvažuje nakúpiť preto chceli tých 250ks kĺbových 18m. Ale tiež si myslím, že minimálne ten počet 21m vozov čo tu máme mal byť nahradený novými ak nie aj viac ks ešte s rovnakou dĺžkou.
Reakcia na: Dadino #57:
Nebude to hlavne tým, že na dieselové vozy by už neboli peniaze, keďže by na ne DPB nedostal eurofondy, a preto kúpili hlavne električky, trolejbusy a vodíkové autobusy? Inak škoda, že eurofondy sa nedajú použiť aj na dieselové autobusy (kým nebude za ne adekvátna náhrada), pretože elektrické a vodíkové autobusy sú dosť nepraktické a neekonomické voči dieselovým autobusom.
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
A nedajú sa eurofondy použiť ani na nákup CNG vozidiel?
Reakcia na: TomJ #59:
Asi áno, ale aj tak by sa mali dať stále použiť aj na E6 dieselové autobusy, ktoré sú tiež celkom ekologické.
Reakcia na: Urbanway 2423 #58:
Čo by sa nedali, sadky za posledné dva roky nakúpili z fondov desiatky nafťákov.
Reakcia na: Viko #61:
Ale treba povedať aj B, že nie všetky sadky boli so žiadosťou o dotáciu úspešné. S CNG vozidlami to bolo ešte horšie – Košice tri autobusy, Zvolen štyri autobusy a Martin dostal peniaze na refinancovanie deviatich Urbanwayov. A predtým 16 žilinských hybridov. To má pre Bratislavu efekt asi ako pri štyroch vodíkových autobusoch, čiže úplne minimálny.
Reakcia na: Solider #62:
Znamená to teda, že aj DPB by mohol v dnešnej dobe dostať eurofondy na nákup normálneho počtu E6 autobusov? Jedná sa totiž o MHD, takže tam by mohli byť iné kritériá ako u SAD, kde by bol napr. s nabíjaním elektrobusov väčší problém, a preto podporila EÚ aj naftové autobusy. Niekde som tuším čítal, že EÚ už bude prispievať len na ekologické druhy dopravy?
Reakcia na: Urbanway 2423 #63:
tak na druhej strane aj autobus na naftu predstavuje ekologicky druh dopravy, ked si predstavis ze si nim nahradil ~100 (zavisi od jeho kapacity, cislo som strelil od boka) aktivnych aut....
Reakcia na: Urbanway 2423 #63:
Myslím, že nie. Na druhej strane, eurofondy zaplatia obnovu trolejbusov a električiek, takže nakúpiť si autobusy je úplné minimum, v porovnaní s cenou za trolejbusy a električky.
Reakcia na: Solider #65:
Ked vidim ze uz nie su penize ani na propagacne reklamy o DOD do vozidiel a davali sa tam tie malinke letaciky tak velmi pochybujem.
Reakcia na: SixSixTrooper #66:
Ale ked by sa vedeniu zase podarilo okradnut Otokar ako z Kentami tak tam sanca je.
Je niekto v obraze ktory vie kedy maju tieto autobusy skoncit?

V poslednej dobe kupujeme privela, neviem kedy ma co prist.
Reakcia na: Andrej #68:
Za Capacity ešte nie je náhrada.
Zrejme stále nekupujeme dostatok kĺbakov, kedže DPB nie je schopný pokryť výpravu a vyťahuje na linky 20 ročné jazdenky.
Reakcia na: Andrej #68:
Ako priveľa??? Je odstavených 12 CapaCity, 30+ soriek a 6 otokarov .. preto sú vo výprave teraz aj Solarisy a jazdenky z Nemecka
Reakcia na: Andrej #68:
nikto netuší, tender na nové klbaky nie je ešte vypísaný
Inak spytam sa - tento bus by pre BA nebol dobry a nebol by aj financne vyhodny? Dizajn moderny, spolahlivost zrejme lepsia ako Oto. Ci?

https://imhd.sk/nr/popis-typu-vozidla/1012/SOR-NS-18
Reakcia na: 6503 #73:
Za mna nie. Design sice lepsi ale stiesneny interier takmer zhodny s NB18. Vyzera to tak ze na par rokov tu bude vyhravat kombinacia Streetway vs Kent lebo cena. SOR NS18 uz zial cenovo to uz nevyhra. Nitra Arriva si tie NS18 objednala priamo bez sutaze.
Reakcia na: Ma178rek #70:
Písal som obrazne, že sa ťažko orientuje vo všetkých týchto nových vozidlách 😁
Reakcia na: 6503 #73:
Zastavte rasizmus vs kentom.
Reakcia na: Petto #74:
To je vôbec v dnešnej dobe povolené obísť súťaž a priamo od nejakého výrobcu objednať busy? Či len obmedzený počet?
Reakcia na: TomJ #77:
V Nitre je tusim sukromny dopravca.
Reakcia na: TomJ #77:
pokial si sukromnik (teda firma vlastnena nie statnou spravou), mozes si nakupovat/obstaravat majetok sposobom akym chces....
Tých 7 Mercedesov ktoré už stoja dlhodobo (pol roka až 2) sa opravujú alebo stoja iba tak?? Viem že sú to už dosť staré vozidlá ale stále si veľmi reprezentatívne 😞
Reakcia na: Ma178rek #80:
ako ktoré ..
sú také čo sa opravujú/plánuje sa ich oprava v (ne)dohladnej dobe a sú aj také čo stoja len tak a nikto netuší čo s nimi bude ..
Reakcia na: Ma178rek #80:
Nahnuté to má najviac 4921, ktorý je už prehnitý. Čiže pri ňom je to ešte otázne.
Z tychto neostane ziadny historicak?
Reakcia na: 6503 #83:
Isto ostane. Typoval by som #4921
Reakcia na: SixSixTrooper #84:
Ty máš vešteckú guľu že vieš, ktorý bude v najlepšom stave keď dojazdia?
Reakcia na: SixSixTrooper #84:
4921 určite nebude zachovaná v dopravnom podniku - je to prototyp a vôbec neprezentuje zvyšné vozidlá tohto typu.

Ak by 4921 tak len ako niekoho súkromný voz.
Reakcia na: Andrej #86:
No ved ako prototyp by bola o to vzacnejsia. 😉 Co by sme dnes dali za prototyp 14Tr, aj ked u nas nejazdil. Co prototyp - co by sme dali za 14Tr0 !! 🙂
Reakcia na: 6503 #87:
61-63 (6201-03) síce neboli prototypy, ale overovacia séria a tá sa prototypom aspoň vzhľadom dosť podobala. Lenže tieto vozy boli natoľko "odľahčené", že im praskali rámy. Tie naše 3 sa ani všetky nedožil plánovaných 11 rokov. Aj ak by sa boli zachovali, bolo by to k ničomu, lebo bolo len ťažké udržať ich v prevádzky schopnom stave.
Reakcia na: Viko #85:
Nie, ale 4921 je najblizsie ku originalu.
Mercedes Benz CapaCity je aj po dlhych rokoch najlepsi a najluxusnejsi autobus. Toto video z testovania ukazuje, ze je tak bezpecny a nabity technologiami, ze nieje mozne ho prevratit. Nikdy ma neprestane fascinovat. DPB by mohol nakupit jeho nastupcu Capacity L. https://twitter.com/dolumetrobus/status/1769275090565296458
Reakcia na: kohut2012 #90:
Capacity L nie je nástupca, ale len ďalšia verzia pôvodnej cca 19,6m verzie predĺžená na takmer 21m. T.J. v ponuke sú "nase" Capacity a táto L verzia.
Reakcia na: kohut2012 #90:
V tom zjavne už trocha postaršom videu nie je náhodou náš #4921? Prototypov/predvádzačiek bolo asi viac, ale náhoda by mohla byť.

Ja by som bol tiež radšej za viac MB, často v našich MBCC cítim vibrácie motora menej, aj keď na ňom sedím, ako v poniektorých NSkách aj v prednej časti vozidla.
Reakcia na: ivanpolak #92:
Na znacke je MA XI a dvojciferne cislo, mohol by to byt tento https://www.bkv.hu/upload/M_tiny/Image/jarmutesztek/mercedes_capacity_2.jpg
Prečo je toľko Mercedesov na 68 a 93 zatiaľ čo na 83 (ktorá ich naozaj potrebuje) je len jedno vozidlo) A tá 98 je snáď nejaká chyba na mojom monitore.
Reakcia na: Polocan_8998 #94:
na 83 je počítanie cestujúcich ak sa nemýlim
Reakcia na: Juraj #95:
Tak aspoň zistia že tam majú byť Mercedesy
Pred pol rokom som tu spomenul, že 93 potrebuje 24 metraky. Tože su tam teraz mercedesy je alternativa za ne. Keď sa budu vyraďovať snáď budeme mať vysuťažene 24 m. napr Volvo.
Reakcia na: marťanXQ #97:
Kazdy spoj potrebuje v spicke a ked pride lietadlo alebo vlak kapacitnejsie vozidla. 93 je aj tak preplnena iba v useku Zochova - Hlavna stanica a zvysok useku pobere klasicka SORka. A ak by boli 24 metrove vozy co nebudu tak by to slo na ukor intervalov medzi odchodmi.
Reakcia na: Kubik96 #98:
Verím, že by situáciu vyriešila zmena konceptu obsluhy Hlavnej stanice. Pri reforme v Petržalke (2005) vznikla situácia, že prepravu od nábrežia na stanicu (31, 39) aj z ostatných častí Petržalky na stanicu musí pobrať samotná 93, ktorá má aj svoju vlastnú frekvenciu - a ako roky vidíme, výsledkom je tlačenica. Iste by to odľahčila elina z Petržky na stanicu, ale taká niekomu nesedela do jednolinkového variantu a teda zostáva jediné východisko - posilniť úsek, na ktorom dnes L93 vozí tri rôzne frekvencie. Či novým kyvadlom, či odklonením inej linky, to nechám na diskusiu.
Reakcia na: Viko #99:
Núka sa zokruhovať linku 40 do trasy HLST - Autobusová stanica - Nové SND - Most SNP - Zochova - HLST a samozrejme mať aj protismerný okruh označený napr. 140.
Reakcia na: TomJ #100:
A bude to chytať zápchy nielen na Šancovej, ale aj na cyklonábreží. 😈

Podla mňa by bola lepším kandidátom L31.
Ja by som to videl na spickovu L131 a sedlo 93 na 7,5min. a nakup 21m vozidiel.
Reakcia na: Viko #99:
Pre Mlynskú dolinu skôr odnož L132 skrátená verzia L32.
Reakcia na: Cancer #101:
40 aj tak plánovali predĺžiť pod most. Ale máš pravdu, že by nebola moc spoľahlivá.
Tá 31 by dávala zmysel, len neviem, či by nechýbala pri STU. Hoci, jej študenti bývajú asi skôr na Mladej Garde.
Alternatívne, zrušiť 94, zaviesť vložené spoje 93 HLST - Holíčska a 80 predĺžiť k Blumentálu.
Reakcia na: TomJ #104:
L94 chýba aj teraz v sedle pre rýchle spojenie s Panónskou nie to ju ešte rušiť.
L31 s 20 min.int je o ničom pri prestupe s častejšie ako metroelektričky na bus s košickým intervalom..
Tie kratase sú ráno fest narvaté aj pri 4 min.int.
Reakcia na: Viko #99:
L1 by mala určite jazdiť aj do Petržalky . L93 by mala ostať ako doplnok pre Panónsku a okolie.
Reakcia na: TomJ #104:
STU má študentov rozhádzaných všade - v podstate je len o medzifakultných kortešačkách, kto dostane koľko kapacity na Garde, Bernoláku, Dobrovičke a Mlynoch.
Dpb pridal tuningove vozidla do portfólia.
Mercedes "lowrider" capacity
Uz sa opicime po viedenskych elektrickach
Reakcia na: Polocan_8998 #94:
😅
Preco tak zaporne hodnotenie pre toto dole
Preco dnes neni ani jeden z mercedesov v premavke?
Reakcia na: randomtipekzulic #112:
kvôli počítaniu cestujúcich na 83.
Reakcia na: Fifoman24 #113:
Je uplne nevhodne pocas Bielej noci znizovat kapacitu na linke 83.
Reakcia na: Petto #114:
Aspoň na budúci rok budú vedieť* 🤣

* možno
Reakcia na: randomtipekzulic #112:
ale aspoň jeden na 131😅.
Reakcia na: Petto #114:
Kapacitu vykrýva posilnená L4 😎
Reakcia na: 3pa3ck3 #117:
To asi bol joke ze ? 😁