Kĺbové autobusy s naftovým pohonom by mohli byť opäť od tradičného dodávateľa.
Dopravný podnik Bratislava zverejnil výsledok vyhodnotenia ponúk v súťaži na dodávateľa kĺbových autobusov s naftovým pohonom. V súťaži boli predložené ponuky od dvoch výrobcov - SOR Libchavy a Otokar Otomotiv. Po vyhodnotení bodovaných kritérií sa úspešným uchádzačom stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Český výrobca ponúkol nižšiu cenu za autobusy (395 800 €/vozidlo) a zároveň mal aj nižšie náklady na emisie a spotrebu energie. Turecký výrobca mal v bodovaných kritériách navrch iba v objeme kompresorov klimatizácie.
Pod vyššiu cenu autobusov oproti minulosti sa zrejme podpísali aj rôzne elektronické systémy, ktorými budú nové vozidlá doslova nabité. „Nové autobusy budú vybavené novými bezpečnostnými prvkami ako výstraha pred zrážkou s chodcami alebo cyklistami, systém pre elimináciu mŕtveho uhla, ochrana vozidla pred kybernetickými útokmi, systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, či systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár. Malý počet predložených ponúk dopravca nekomentoval.
Kritérium / Uchádzač | Otokar Otomotiv | SOR Libchavy |
Celková cena autobusov bez DPH | 44 528 000 € | 43 538 000 € |
Prevádzkové náklady na emisie | 6 388 979,53 € | 5 986 046,24 € |
Prevádzkové náklady na spotrebu energie | 66 890 767,79 € | 62 329 113 € |
Chladiaci výkon klimatizácie | 70 kW | 70 kW |
Celkový objem kompresorov klimatizácie | 980 cm3 | 850 cm3 |
Celkový bodový zisk | 97,5118 | 99,6020 |
V prípade podpísania rámcovej zmluvy s víťazom súťaže bude dopravný podnik môcť počas štyroch rokov nakúpiť do 110 autobusov od tohto dodávateľa. Konkrétny počet však bude závisieť od objemu financií získaných na ich nákup. SOR Libchavy má v súčasnosti vo výrobnom programe kĺbový autobus SOR NS 18 Diesel, ktorý sa v minulosti prezentoval aj v Bratislave.
Od začiatku sériovej výroby tohto typu v roku 2021 dodal výrobca približne polstovku týchto autobusov. Prehľad vybraných dodávok autobusov SOR NS 18 Diesel a ich cien je uvedený v tabuľke:
Zákazník | Počet | Rok dodania | Cena za 1 autobus bez DPH |
TD Transport Nitra | 18 | 2021 | 317 473 € |
DP Hradca Králové | 4 | 2022 | 321 583 € |
Arriva City Praha | 3 | 2024 | 319 309 € |
DP Ústí nad Labem | 5 | 2024 | 372 395 € |
Z-Group Zlín (OAD Kolín) | 9 (prímestský) | 2024 | 334 760 € |
Dadino
2. Ja by som povedal, že to je krásne vidieť ako očividne už ani výrobcovia moc nemajú záujem o tendre na diesle. Môj osobný názor.
3. DPB bude musieť v roku 2025 niečo už nakúpiť. Buď sa im podarí zohnať peniaze na CNG a oni len doplatia menšiu čiastku ale si Mesto/DPB vezmu úver na diesle. Každopádne sorky kĺbové sa nám vyraďujú jedna radosť a v 2025 nejaké posilnenie/obnova vozoparku bude musieť prebehnúť.
4. Tu si myslím, že áno aj nie.
5. Presne tak. Rámcová zmluva je na 48 mesiacov. Teda počas 4 rokov si môže DPB nakúpiť koľko autobusov chce. Objednávky môže spraviť aj 2x do roka ak sa mu naskytne príležitosť. Podmienkou obstarávania bola aj vec, že výrobca musí byť schopný dodať na prvú objednávku minimálne 80ks vozidiel. Aj tento fakt môže byť veľkou váhou prečo sa do obstarávania prihlásili len dvaja výrobcovia. Pretože ostatní môžu mať už výrobné kapacity napríklad na rok 2025 úplne plné.
6. CNG ako napísal Petto sa otvárali v pondelok 25.11. takže uvidíme kedy sa dozvieme víťaza.