Kĺbové autobusy s naftovým pohonom by mohli byť opäť od tradičného dodávateľa.
Dopravný podnik Bratislava zverejnil výsledok vyhodnotenia ponúk v súťaži na dodávateľa kĺbových autobusov s naftovým pohonom. V súťaži boli predložené ponuky od dvoch výrobcov - SOR Libchavy a Otokar Otomotiv. Po vyhodnotení bodovaných kritérií sa úspešným uchádzačom stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Český výrobca ponúkol nižšiu cenu za autobusy (395 800 €/vozidlo) a zároveň mal aj nižšie náklady na emisie a spotrebu energie. Turecký výrobca mal v bodovaných kritériách navrch iba v objeme kompresorov klimatizácie.
Pod vyššiu cenu autobusov oproti minulosti sa zrejme podpísali aj rôzne elektronické systémy, ktorými budú nové vozidlá doslova nabité. „Nové autobusy budú vybavené novými bezpečnostnými prvkami ako výstraha pred zrážkou s chodcami alebo cyklistami, systém pre elimináciu mŕtveho uhla, ochrana vozidla pred kybernetickými útokmi, systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, či systém varovania vodiča pred ospalosťou a stratou pozornosti," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár. Malý počet predložených ponúk dopravca nekomentoval.
Kritérium / Uchádzač | Otokar Otomotiv | SOR Libchavy |
Celková cena autobusov bez DPH | 44 528 000 € | 43 538 000 € |
Prevádzkové náklady na emisie | 6 388 979,53 € | 5 986 046,24 € |
Prevádzkové náklady na spotrebu energie | 66 890 767,79 € | 62 329 113 € |
Chladiaci výkon klimatizácie | 70 kW | 70 kW |
Celkový objem kompresorov klimatizácie | 980 cm3 | 850 cm3 |
Celkový bodový zisk | 97,5118 | 99,6020 |
V prípade podpísania rámcovej zmluvy s víťazom súťaže bude dopravný podnik môcť počas štyroch rokov nakúpiť do 110 autobusov od tohto dodávateľa. Konkrétny počet však bude závisieť od objemu financií získaných na ich nákup. SOR Libchavy má v súčasnosti vo výrobnom programe kĺbový autobus SOR NS 18 Diesel, ktorý sa v minulosti prezentoval aj v Bratislave.
Od začiatku sériovej výroby tohto typu v roku 2021 dodal výrobca približne polstovku týchto autobusov. Prehľad vybraných dodávok autobusov SOR NS 18 Diesel a ich cien je uvedený v tabuľke:
Zákazník | Počet | Rok dodania | Cena za 1 autobus bez DPH |
TD Transport Nitra | 18 | 2021 | 317 473 € |
DP Hradca Králové | 4 | 2022 | 321 583 € |
Arriva City Praha | 3 | 2024 | 319 309 € |
DP Ústí nad Labem | 5 | 2024 | 372 395 € |
Z-Group Zlín (OAD Kolín) | 9 (prímestský) | 2024 | 334 760 € |
ikarus31
Neviem čo si mám predstaviť pod pojomom "zjapanie motorových častí" ale ja som si nevšimol že by tieto boli nejak hlučné oproti ostatným. Mne napríklad dosť vadia tie vibrácie na voľnobehu, naozaj nechápem ako si mohli v SORe povedať že je to takto v poriadku a dať to do výroby. Čo sa týka dopytových tlačidiel to je určite oprávnená kritika kedže to je dlhodobý problém ktorý sa stále opakuje avšak určite to nie je vec za ktorú by som zavrhoval celý autobus.
SOR je skrátka low-cost autobus ktorý má svoje problémy, avšak je to overená technika ktorá je spoľahlivá a vydrží jazdiť aj keď setríš na údržbe (čo sa nedá povedať o Mercedesoch kde sa ich zanedbaná údržba prejavuje na ich poruchovosti). Treba si uvedomiť že v tejto cenovej kategórii bude mať podobné problémy úplne každý autobus, od SORu aspoň vieme čo očakávať a je to skrátka istota že sa to dá spoľahnúť. Za mňa pre nás najlepší autobus by bol Solaris. Bezkonkurenčne najlepší pomer ceny a kvality bohužial je to asi iba želanie nakoľko u nás vždy vyhráva iba ten najlacnejší