Dokončenie petržalskej električky je v nedohľadne

Snahy mesta o zrýchlenie výstavby električkovej trate do Janíkovho dvora zatiaľ neprinášajú ovocie.

Necelých 8 mesiacov pred plánovaným dokončením výstavby druhej časti električkovej trate v Petržalke vedenie hlavného mesta informovalo, že je len veľmi málo pravdepodobné, že sa tak naozaj stane a žiadny nový termím možného dokončenia momentálne neexistuje. Pomalé tempo prác na stavbe, ktoré je možné pozorovať už dva roky, sa zatiaľ výrazne nezrýchlilo. V roku 2022 vedenie mesta očakávalo zrýchlenie výstavby po podpísaní dodatku k zmluve o dielo, ktorý umožnil navyšovať cenu diela podľa aktuálnej situácie na trhu (do konca roka 2023 sa zmluvná cena za výstavbu zvýšila o cca 5,3 mil. €). Následne sa po dlhých vyjednávaniach so zhotoviteľom mesto dohodlo na novom harmonograme prác, ktorý počítal s dokončením všetkých objektov stavby do 30. septembra 2024. Už v priebehu roka 2023 sa začalo ukazovať, že aj tento termín je čisto iluzórny. Primátor mesta sa zatiaľ neúspešne snaží zhotoviteľa presvedčiť, aby tempo prác zrýchlil, aktuálne sa obrátil aj na Čínu, odkiaľ pochádza majoritný akcionár zhotoviteľskej firmy Aldesa. Aj keď zmluva umožňuje mestu ukladať zhotoviteľovi pokuty za neplnenie termínov, doteraz tak nespravilo, pravdepodobne v obave, aby stavba neskončila ako bratislavské metro, ktoré sa nikdy nedostavalo.

Mesto oneskorenie výstavby zdôvodňuje aj viacerými neočakávanými okolnosťami, ktoré sa vyskytli počas stavby. Aktuálne ide napríklad o potrebu odstránenia náhodne objavenej starej skládky stavebného odpadu, či o presun protitankovej steny, ktorá stojí priamo v koridore trate neďaleko polikliniky Strečnianska a ktorej konštrukcia sa ukázala byť iná než predpokladal projektant stavby.

Pri spustení výstavby sa očakávalo, že električky budú do Janíkovho dvora premávať na konci roka 2023 a celá stavba bude dokončená vo februári 2024. Stavba mala byť zaplatená z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, nakoniec sa z OPII zaplatila iba časť prestavaná do konca roka 2023, zvyšok nenávratného príspevku by malo mesto dostať z nového programového obdobia, zatiaľ však tento zdroj financií nie je garantovaný.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Výstavba električkovej trate v Petržalke (február 2024)
https://www.youtube.com/watch?v=HL2RBOIbJZE
Hovoril som to od začiatku,ze to takto dopadne....
Je možné vypovedať zmluvu, keďže si zhotoviteľ neplní svoje povinnosti a vyhlásiť súťaž na nového zhotoviteľa?
A o rok tu bude rovnaký článok. 🙂
Reakcia na: TomJ #2:
To je ako s tým tunelom Višňové. Ak je projekt rozfázovaný,tak teoreticky ďalšiu zmluvu o NFP z nových Eurofondov a následne nove VO súťažiť by mohli. Otázka procesu schválenie v EU? Procesovať by to trvalo tak 2 roky a následne 2 roky realizácia s novým dodávateľom. Otázka vysporiadania prúseru a trestných oznámení a straty pre mesto a občanov s pôvodným dodávateľom. Nadlimitné zákazky -stavby už musí schváliť Úrad pre verejné obstarávanie ako nový Sprostredkovateľský orgán avšak ako text príspevku uvádza mesto nemá nachystanú 2.fázu žiadosť o NFP,schválené peniaze zmluva-projekt od MD SR, následne nová zmluva o VO,
Reakcia na: TomJ #2:
Je to možné ale potom rok dokončenia bude 2027
Reakcia na: triskaidekafobia #3:
Toto nemôžeš písať lebo ťa svedkovia Vallovi ukameňujú 😂 Keď pán primátor v 2018 sľúbil že to bude dokončené o 4 roky, tak nie je dôvod pochybovať že to tak nebude 😂
Križovatka D1/D4 bude dostavaná rýchlejšie. Nech sa idú pozrieť tam ako sa maká. Retardácia najväčšieho stupňa staviať 3km električku dlhšie ako 1 rok.
Reakcia na: tomas.ryan #7:
stačí to sprejazdniť v septembri 2026, až vtedy budú voľby 🙃
A čím skôr to bude v čase pred komunálnymi voľbami, tým bude väčšie PR okolo toho a zabudne sa tento marazmus, v ktorom napr. obyvatelia Lúk žijeme už od začiatku augusta. Máme k dispozícii jeden tankodróm, na ktorom ak idú oproti sebe 2 autobusy, musí jeden z nich zastaviť, všade sa človek dostane len cez blato či na poštu či do obchodu. Tie "koridory" sú na nič keďže končia v blate.
A najhoršie je, že tí ľudia toho Valla zvolia zas...
Reakcia na: Matej138 #6:
V roku 2018 sa vedelo, že príde Covid-19, Matovič-20 a jeho Atomofka-21 a Putin-22? Akože nechcem Valla ani okydávať, ani ospravedlňovať. Masle na hlave má dosť. Ale bol nejaký lepší kandidát na výber? Asi sme zabudli na jeho predchodcu s jeho ľuďmi na magistráte.
01/2024:
"Podľa harmonogramu by mali byť práce dokončené do 30. septembra 2024. Aktuálny termín ukončenia výstavby bol stanovený s ohľadom na doterajšie komplikácie – zásah vyššej moci (vojna a nedostatok materiálu) alebo nemožnosť preloženia vedenia vysokého napätia."
Reakcia na: tomas.ryan #7:
*3km na takmer zelenej lúke v koridore pripravenom počas stavby sídliska. Absolútny nonsens, ako obyvateľ Betliarskej ani nechodím na pivko busom, radšej Uberom na Dolnozemskú ako sa 300hodín trmácať poza Vyšehradskú. Ľutujem ľudí, čo to musia dávať každý deň. Čistá depresia.
Som si plne vedomý toho, že týmto príspevkom si veľkú popularitu nezískam a dostanem veľa palcov dole, ale už si musím svoju frustráciu trochu vyventilovať a budem to hovoriť z pozície laika a je to čisto môj osobný názor.

Petržalská električka je ambiciózny projekt, ktorý má mizernú realizáciu. Realizácia je zlá v tom zmysle, že otvoril sa tu výbežok trate namiesto realizácie trate celej, čo osobne pokladám za veľmi nešťastné a namiesto toho sa musí prestupovať na električku na Farského. Bohužiaľ ako to tak vyzerá, bude to takto ešte poriadne dlho. Bývam v okolí zastávky Bradáčova a osobne si pamätám na staré dobré časy, kedy som len nasadol na 95 a nemusel som riešiť ani prestup, ani to, mi Trojka častokrát ujde pred nosom a musím v mraze alebo v horúčavách čakať. Preto ja osobne a aj veľa iných ľudí je za to, aby sa obnovila 95 v celom rozsahu až na nábrežie po pôvodnej trase predtým ako bola spustená električka. Tí, čo chcú ísť do okolia Kamenného námestia (Centrum), Blumentálu, Račianskeho Mýta cez Stanicu Vinohrady až do Rače môžu prestúpiť a zvyšok ostane a pôjde sa cez nábrežie a Most SNP naspäť do Petržalky. Win-Win aj pre tých, ktorí sa odmietajú tlačiť v 88 a aj tak prestupovať na Námestí Hraničiarov.
Reakcia na: upravovač fotiek #9:
V roku 2022 sa na jeseň sa vedelo aj o covide, Matovičovi, atomofke, Putinovi atď keď ten bradatý populista pred voľbami sľuboval a sväto-sväte sa dušoval že určite to do konca roku 23 bude hotové 😄 A prosím ťa, ty si naozaj myslíš že keby sa všetky tieto udalosti teoreticky že neudiali tak tá trať je hotová ? Čo také prevratné v tejto súvislosti Vallo spravil od roku 2018 do 2020 keď začal covid ? Podľa môjho názoru je tá radiála tragédia po všetkých stránkach, od začiatku keď sa rozhodlo o tom že nebude mimoúrovňová končiac termínom samotného dokončenia.
Prečo je tam PJD, tony ocele, cementu, dôvod vysokej nestabilnej ceny?
Reakcia na: Matej138 #13:
Keď to porovnám s tým, ako sa to projektovalo ešte za Ftáčnika, tak je to oveľa lepšie. Tá štvor až šesťpruhová paralelná cesta bola katastrofou. Takže tragédia, z pohľadu projektu, to mohla byť väčšia.

Čo sa samotnej výstavby týka, tak je to tragédia podobne ako 1. etapa, kedy na Štúrovej recesisti vysadili paradajky.
Po***aný neschopný Valloriát
Reakcia na: ufo #14:
Lebo niekto má fetiš na PJD. Zaujímala by ma spotreba betónu a oceľovej výstuže v tonách na 1 meter dvojkoľajnej trate budovanej na povrchu "zelenej lúky".
Povedzme si úprimne že na SK sa žiaden projekt nevyskytne bez problémov lebo vždy sa niečo pokasle alebo nájde výhovorka..
Verím však že Vallo konečne zatlačí na stavbárov lebo takto bude mať zase ďalší prúser...
Popravde myslel som si že je to ideálny primátor ale bohužiaľ niektoré jeho rozhodnutia su veľmi zlé a to aký je zhotovitel môže za to mesto ..
Reakcia na: Ma178rek #18:
Most Apollo bol dokončený pred termínom a lacnejšie, ako sa pôvodne plánovalo.
Kým sa ako spoločnosť neposunieme dopredu, tak to žiaľ takto bude. Ak vieme protestovať proti zrušeniu UŠP a zmene trestného zákona, tak neviem protestovať proti tomu, ako sa mesto stavia k stavbe "nosného dopravného systému"? Mestno nedáva pokuty, lebo sa obáva, aby stavba nedopadla ako tunel Višňové - tak to teda pardon. Aké iné možnosti má mesto, aby donútila staviteľa dodržiavať termíny? Myslim si, že žiadne.
Reakcia na: upravovač fotiek #19:
Veľmi veľa dôležitých projektov mešká alebo sú predražené...
Áno robia to médiá že všetko čo sa urobí zle je nafúknuté...
Ale tak keď niečo sa spraví dobre a načas to spomenie 1 človek
Zle veci sa budú imielat vždy
Tak aj Vajnorskú akosi nemá kto dokončiť.. teraz myslím ten zrekonštruovaný úsek. To sa tam jazdí od 10.12.
Len pre porovnanie
Uplynulo 180 rokov 😱 ked sa rozhodlo razit tunel cca 600 metrov dlhy na prvej železnici/nie konskej/ na Slovensku a o 4 roky neskor v roku 1848 tadial prešiel prvy parny vlak do Bratislavy.Druha tunelová rúra bola postavena roku 1902❗
a dnes v roku 2024 máme problem s dokončenim električkovej trate na cca 4km bez vačsich zemnych prac
Za 180 rokov vyvoja sme sa neposunuli dalej❓ ❓
Reakcia na: david11 #22:
jazdí sa od 18.12., budúci týždeň sa vraj majú montovať dočasné výhybky pre jednokoľajovú prevádzku
Reakcia na: D555.3008 #23:
To bolo ešte predtým než bola vynájdená bezpečnosť pri práci.
Reakcia na: D555.3008 #23:
Nie, my sa posuvame naspat k tym konom mam pocit. Najvyssi cas investovat do konov na Slovensku, lebo za par rokov budu mat cenu zlata v tomto Ficolande.
Reakcia na: Viliam22 #24:
To je druhá etapa, hovoril som už o zrekonštruovanom úseku ,kde chýbaju priecestia, obrubniky, diely v zabradlí na zastávkach...
Reakcia na: upravovač fotiek #9:
Elementárna príčetnosť zahŕňa zostavenie rozpočtu, alokovanie príslušných zdrojov, resp. zabezpečenie krytia jednotlivých fáz projektu. Samozrejmosťou je poistenie prípadných rizík a vytvorenie adekvátnych rezerv.

Z Tebou vymenovaných faktorov sa môžeme baviť o relevantnosti faktora COVID-19, všetko ostatné sú len nezvládnuté reakcie zodpovedných ľudí na drobné negatívne externality. Ako však už niekto z predchádzajúcich prispievateľov uviedol, argumentácia zdravým rozumom sa nebude páčiť skupine nazývanej "Svedkovia Vallovi".

Nuž a fakt, že si časť obyvateľstva vybrala basgitaristu skupiny Para, aby im spravoval verejné zdroje hovorí o ich úrovni - forma, akou to robí, zase hovorí o jeho úrovni.
Reakcia na: titomi #20:
Ono to možno bude tým, že tí, ktorí dokážu dostať na námestia tisíce ľudí v snahe zabrániť zrušeniu ÚŠP a zmene trestného zákona (čo samozrejme má svoj zmysel) si ani len nepripustia možnosť, že existuje akákoľvek (hoc len drobná zámienka) na kritiku maskota bratislavskej kaviarne

Otázka by mala znieť, prečo diletanti vybrali subjekt, pri ktorom sa obávajú ho sankcionovať ? Akým spôsobom riešili o.i. "due diligence" ?
Reakcia na: gejza #29:
Istotne existuje kritika na Valla, ale bol niekto iný, aspoň čiastočne kompetentný na výber?
Reakcia na: ufo #30:
nuz, tazko povedat, ale kym v minulosti sa dalo stazovat na vedenie mesta ze nic nerobi, tak teraz sa da povedat ze cokolvek chytia do ruky to poj.bu... a vcul babo rad, ze co z toho je horsie....
PS: este je otazka ze co tu po tejto garniture ostane pre tych v buducnosti... a teda nic zmysluplne/pozitivne ani len v podobe rozpracovanych projektov ako bola napriklad elektricka do petrzalky akosi najst neviem....
Reakcia na: gejza #29:
Ono problém je v tom,že pri veľkých zakázkách sa dohodnú dodávatelia,čo ako urobiť,vrátane všetkých fígľov ako nedosať alebo obísť pokutu.Ti hore si robia zle a podrážajú nohy raz modrý raz červený a potom to takto v praxi dopadne,že vyhrá firma,ktorá na to nemá lebo naši vaši ľudia a občania sú len vazalmi situácie.
Aktualne sa na useku medzi Kutlikovou a Sintavskou mohutne leje beton. Asi bola v Lidli akcia 😁
Reakcia na: ufo #30:
nuž, basgitarista mal od začiatku ničím nezaslúženú veľmi silnú a hlučnú mediálnu podporu, čiže tí, ktorí "chcú a vedia" boli od začiatku masívne diskriminovaní ... je to symptomatické pre väčšinu volieb na Slovensku, či už ide o komunálne, parlamentné alebo prezidentské .... vždy sa vyrobí "hviezda", použije sa masívna (pamätník by použil výraz "barnumská") reklama a nekritická adorácia spojená s manipulatívnymi prieskumami verejnej mienky, kde sa okrem prieskumu platia aj výsledky - a je to úplne jedno, z akej strany politického spektra daný "produkt" pochádza - všetko je len o disponibilných fondoch 🤑 🤑 🤑
Reakcia na: jozin #33:
Včera asi veľa namiešali 🙃
Reakcia na: gejza #34:
ako sa platia vysledky?
Reakcia na: gejza #34:
Ale ja som sa pýtal, či bol niekto iný, aspoň čiastočne kompetentný na výber. Nie na citový vzťah ku Vallovi.
Reakcia na: ufo #30:
Vrece Krumlov by bolo lepšie
Reakcia na: ufo #37:
Nie nebol a to bolo na tom to najprekvapivejšie...už po prvom volebnom období Vallovcov každý príčetný jedinec videl čoho sú schopní a aký je to prínos...a aj napriek tomu sa včas nevyprofiloval žiadny schopný protikandidát.A pritom by mal kopu argumentov na zmenu (stačilo zabrnkať na tú správnu strunu ako nezmyselný paas ,zvyšovanie daní,zvyšovanie počtu zbytočných zamestnancov,spackané projekty ktoré budú stáť mesto (nás všetkých ) nemalé peniaze...atď...

A jediný horúci protikandidát sa tam vytiahol toxický budižkničema Kusý ktorý si založil kampaň na návrate 15min lístkoch 🤦
Zakladny problem je velkost stavby, je to najvacsia a najdrahsia stavba, ktoru kedy realizovalo mesto Bratislava, tym nijako neobhajujem mesto, mi pride praveze divne, ze nikoho nenapadlo rozdelit stavbu na 2 az 3 useky, samozrejme muselo by sa to spravit este v ramci projektu, takze je zodpovedne aj predosle vedenie mesta. Mohla byt uz mozno elektricka po kaufland hotova pekne s vyhybkou, co nestoji skoro nic a nemat rozkopanu celu Petrzalku naraz.
Reakcia na: gejza #28:
Aký relevantný faktor? Všetky ostatné stavby fičali aj počas covidu, aj počas vojny, len električka stála.
1. chyba - výber firmy, ktorá ponúkla najmenej. Víťaznú ponuku predložila skupina dodávateľov s názvom Združenie NS MHD Petržalka, kde hlavným členom je Aldesa Construcciones Polska a ostatnými členmi sú Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA. "Ponúknutá cena je v hodnote 74.585.993,96 eura bez DPH.
Druhú najnižšiu cenovú ponuku predložilo Združenie ICM-DUHA (hlavným členom je ICM S.p.A.) v hodnote 79.778.540,87 eura bez DPH. Tretiu najnižšiu cenovú ponuku predložilo Združenie Električka (hlavným členom je spoločnosť PORR) v hodnote 82.135.250,73 eura bez DPH. PORR staval hlavnú stanicu vo Viedni, niekoľko železničných mostov a tunelov, má skúsenosti a veľmi pozitívne recenzie. A čo také víťazné konzorcium? Nikto z nich nemá skúsenosti s koľajovými stavbami, navyše firma CEDIS na čele s s pánom Míčkom má dlhoročné negatívne PR, kedy vo výberových konaniach ponúkali vždy dumpingové ceny a vždy nereálne nízke a vždy sa to navyšovalo. Ak sa pozrieme, o skoro 5 miliónov ponúkli menej ako druhý najlacnejší konkurent. Je úplne legálne vyradiť firmu z tendra, ak ponúkne výrazne nižšiu sumu ako konkurencia. Bežne sa robí aj také, že najnižšia alebo aj spolu s najvyššou ponukou sa automaticky automaticky vyraďuje.

2. ani nie 1 mesiac po podpise zmluvy a ani sa poriadne nezačalo stavať už CEDIS robil problém a v apríli 2022 vystúpil z konzorcia a to len 18.11.2021 prebrali stavenisko. Konzorcium sa samé medzi sebou hádalo, čo ďalej už od začiatku výstavby. Čo spravilo mesto? Zatiaľ 13 dodatkov:
Dodatok č. 1___0,00 €___Zmena zloženia skupiny dodávateľov
Dodatok č. 2___0,00 €___Metodické usmernenie k navýšeniu ceny diela
Dodatok č. 3___241 392,68 €___Zmena zmluvnej ceny (merané položky)
Dodatok č. 4___266 886,74 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č. 5___80 309,05 €___Zmena zmluvnej ceny (merané položky)
Dodatok č. 6 719 279,18 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č. 7___0,00 €___Zmena kľúčových odborníkov
Dodatok č. 8___613 855,49 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č. 9___767 037,83 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č.10___2 017 173,00 €___Predĺženie lehoty výstavby
Dodatok č.11___0,00 €___Zmena kľúčových odborníkov
Dodatok č.12___184 522,37 €___Protokolov o skutočnej výmere vykonaných prác,
Dodatok č.13___470 596,72 €___Valorizácia- mimoriadne udalosti
SPOLU k dnešnému dňu - Navýšenie 4 641 773,88 €
Žiadne sankcie voči stavebníkovi. Nedodržali ani jeden míľnik, dokonca ani tie posunuté. Dátum pôvodného odovzdania stavby 31.12.2023, presunuli to na 30.9.2024, potom mesto tvrdilo, že do 31.12.2024 a najnovšie už vlastne ani nesľubujú dátum, len to, že to skôr ako 2025 nebude. Ale dôležité je, že sa stavia a na vine je covid, vojna, zima, energetická kríza a neviem čo všetko. Nikto za to predsa nemôže. Pri tomto tempe prác to vychádza na 2026.

3. Mesto malo konať už v apríli, keď 1 člen konzorcia sa rozhodol vystúpiť, keďže už to by bol legitímny dôvod na zrušenie zmluvy s konzorciom, ale nie, mesto lobovalo u EU, aby to bolo možné. Určite by bolo možné sa dohodnúť s EU na zmene dodávateľa, keďže súhlasila so zmenou konzorcia. Ak by sme šli ďalej, tak ICM-DUHA by mali tiež vypadnúť (stavali tunel Višňové a všetci vedia, čo sa tam stalo, regulérny dôvod na vyradenie) a ostáva PORR. Stavba by nabrala meškanie, ale možno tak rok max. Takto tu máme bez problémov 2 ročné meškanie a fušerinu v podobe súčasného konzorcia (stačí si pozrieť ako "opravili" cesty, čo rozkopali kvôli električke, to je čistá fušerina). Ale nie, mesto sa tvári, že všetko je OK a nič sa nedeje, nejak sa to predsa stavia.

4. Mesto tvrdí, že nevie skontrolovať koľko ľudí tam pracuje a čo robia a to stavebný dozor tam má vykonávať spoločnosť Metro, ktorého vlastníkom je mesto. Ale keď Petržalka si zaplatila človeka, čo to tam deň po dni obieha a dáva informácie, kde bolo koľko ľudí a čo sa robilo, tak mesto zrazu tvrdí, že to nesedí s ich informáciami ale zároveň odmieta zverejniť, že aké informácie má samotné mesto, že čo sa deje na stavbe, keď tvrdia, že Petržalka disponuje zlými informáciami. Ako je to možné? Niekto teda klamať musí.
Reakcia na: bobitwo #41:
Ked to pojde takto dalej, tak ten PORR o chvilu vyjde lacnejsie 😃
Reakcia na: bobitwo #41:
Podľa súčasne platnej legislatívý nie je možné vyradiť konzorcium ICM-DUHA z verejného obstarávania z dôvodu, že na inej stavbe mali problémy a "všetci to vedia".
Reakcia na: MatejBA #42:
Oni by tiež nestavali za 82 mil. eur.
Reakcia na: lamark #32:
Nuž eurofondy sa nestihli, ďalšie peniaze Vallo od Ficovej partičky nedostane, takže peniaze sú v nedohľadne a stavba sa môže zakonzervovať. Všetko politika a výsledok je k ničomu.
Reakcia na: birch #43:
ICM-DUHA boli vyhodený zo stavby a dodatočne sa zistila nekvalita, nedodržiavanie technických stavebných noriem, nedodržiavanie termínov a podobne. Je to niečo, čo si vieš obhájiť, prečo nechceš niekoho podobného na svojom projekte. A bolo to čerstvé, nebola to nejak 10 rokov stará záležitosť. Samozrejme, veľa spraví aj to, ako sú definované podmienky tendra.

Soliter: Tak možno áno, možno nie. CEDIS bol známy dumpingovými cenami pri tendroch, aj pri tendroch, kde proste neboli také výkyvy cien, tak proste vždy mali dodatky, lebo už po 2-3 mesiacoch od výhry v tendri kričali, že za tie peniaze sa to postaviť nedá. Ako to potom naceňovali? Zvyčajne na konci s dodatkami boli drahší ako najdrahšia firma vo výberovom obstarávaní. Áno, môžu sa stať nepredvídateľné udalosti a cena sa navýši, môže to by legitímne. Ale keď súťažíš zákazku za 90 miliónov a ideš tvrdíš, že to bude za 75, už tu je nejaké podozrenie, ak ostatný majú ponuky na 80, či 82 miliónov a viac. Aj keby sa PORR prikleplo tých 5 miliónov za zvýšené náklady, tak bol by to prúser? Stále je to menej ako odhadovaná cena zákazky. Robím v stavenej projekcii a s PORR sme za posledných 5 rokov robili 2 veľké stavby, všetko špičková kvalita od nich, prístup, komunikácia na úrovni, ľudia od nich sa vyznajú.
Reakcia na: bobitwo #46:
Tak minimálne konzorcium najlacnejšej ponuky to naceňovalo tak, že viaceré položky vo výkaze výmer boli nacenené na 0 eur a magistrátu to neprišlo zvláštne. Celý ich model vo verejných obstarávaniach bol evidentne postavený na tom, že podali najnižšiu a cenovo nezrealizovateľnú ponuku, ktorú následne za „odstupné“ postúpili ďalšej ponuke v poradí. PORR/Hochtief sú relevantní zhotovitelia a mali byť už vtedy vyhlasení za vítaza tendra s tým, že prvé dve cenové ponuky boli cenovo nereálne a mali byť vylúčené. Cenu by si aj tak zvýšili kvôli inflácii, ale to bolo bežné aj pri iných väčších infraštruktúrnych projektoch.
Reakcia na: Solider #47:
Inflácia atď, áno, dá sa to navýšiť, ak to má opodstatnenie. Ale v roku 2022 krátko po vypuknutí vojny stála 1 tona betonárskej výstuže 1600€, v januári 2023 už stála 650-700€. Pred vojnou na Ukrajine bola bežná cena 500-550€ Viazať výstuž začali až v lete 2023, bežne sa objednáva tak 2-3 mesiace dopredu, zase oni až tak veľa výstuže nepotrebovali, navyše žiadna kompliková, tak to stačilo aj mesiac dopredu objednať, ten 1 kamión bez problémov vedia dodať. V lete, keď začali vo väčšom viazať, tak to kleslo na 600-650€ za tonu. Najväčšie a jediné maslo na hlave má mesto. Toto proste nemali dopustiť. V Rakúsku, Česku, Poľsku by už padali hlavy zodpovedných za túto blamáž a lietali trestné oznámenia.
Reakcia na: bobitwo #48:
Vidíš, a na Slovensku primátor obhájil svoj post v ďalších voľbách a ešte zvýšil počet poslancov za svoju stranu 🙂
Reakcia na: si #31:
Ak sme len pri nových električkových tratiach, tak sa pracuje na dokumentácii predĺženia na Bory, existuje TEŠ na Biskupickú radiálu a videl som už aj návrh trasy predĺženia Ružinovskej radiály k TIOPu a na letisko.
Až na to posledné je to všetko verejne dostupné a myslím že ja porovnateľne rozpracované.
Reakcia na: eMDi #36:
stačí si pozrieť konkrétne zverejňované výsledky a hneď vieš, že ten, kto objednával a platil prieskum si okamžite objednal a uhradil aj finálne výsledky .... tipujem, že výsledky sa platia mimo bežného účtovníctva 🤔
Reakcia na: bobitwo #41:
uviedol som, že "sa môžeme baviť o relevantnosti", takže ak sa niekto chce vyhovárať, tak za istých okolností môžeme zvažovať, že výhovorka na pandémiu má aspoň nejaký zmysel .... a samozrejme, s tým čo si napísal v štyroch bodoch, súhlasím
Reakcia na: Valec #50:
Kadiaľ má vlastne viesť tá trať na letisko? Ponad Galvaniho a D1 k Pharosu a potom cez pole do oblasti Fafrún na letisko, alebo obslúži aj Avion a Ikeu? Schéma tu na imhd je asi neaktuálna, keďže obratisko pri TIOP Ružinov má byť po novom až za železnicou.
Reakcia na: Urbanway 2423 #53:
Silno pochybujem, ze pojde okolo Avionu a Ikey, lebo tam nie je uz ziadne miesto.

Medzi Galvaniho BC a Hornbachom mozes cestu +- upravit, ale nadjazd urcite nie je kapacitne stavany na cestu aj elektricku, za mostom mas prilis prudke klesanie a esicko (cize by si musel spravit dlhu estakadu) a tahal by si elektricku daleko za zadnym vchodom + ist dost skoro zas spat na estakadu, lebo Ikea sa urcite nevzda cesty pre zasobovanie kamionmi a miesta medzi D1 a parkoviskom je minimum.

Vdaka novemu BC pri ceste rovnako budes mat problem dostat elektricku aj na Galvaniho z tej istej cesty, kedze tam mas nasyp k mostu, ktory len tak "vykopat" nemozes.

A tretia alternativa tahat to okolo XXXLutz (ci uz pod vysokym napatim, alebo kusok dalej okolo Gate One) je problematicka kvoli pozemkom. A ako pozeram katastermapu, mesto ani m.c. tam nevlastni ani niektore ulice. A vlastne kde chcu stavat obratisko za zeleznicou? Lebo mesto tam nevlastni ziadny pozemok pri Hornbachu mimo 1 cesty a mosta.
Reakcia na: bobitwo #46:
Ponuky na Nosný systém MHD 2. časť Bosákova – Janíkov dvor sa otvárali v marci 2021, vyhodnotenie bolo ukončené v júli a zmluva sa podpisovala v novembri 2021
Informácie o zlej kvalite Višňového boli oficiálne prezentované až v decembri 2021 a odchod Dúhy v roku 2019 nenastal v dôsledku odstúpenia od zmluvy, ale bola ukončená dohodou.

V okamihu vyhodnotenia ponúk by teda vylúčenie ICM-DUHA bolo ťažko obhájiteľné, najmä keď sa súčasné znenie paragrafu 50 ods. 8 do Zákona o verejnom obstarávaní (možnosť vylúčenia pri závažnom porušení profesných alebo zmluvných povinností) dostalo až v roku 2022.
Reakcia na: MatejBA #54:
Ja mam takuto predstavu pre ET Letisko.
Planovane mosty:
ponad zeleznicu pri TIOPe
ponad Galvaniho (dnes tam je uz most pre IAD)
ponad dialnicu - trat v zakrute

zastavky
Astronomicka
Vrakunska cesta (nemusi byt)
TIOP Ruzinov ( aj klasicka konecna so slučkou prip uvraťová)
Galvaniho
AVION
IKEA
Letove sluzby
Letecky utvar MV SR
Letisko (klasicka konečná so slučkou)

Upozornujem ze neriesim vobec pozemky, len som sa snažil vtesnat trat do uzemia.
Reakcia na: Petto #56:
Nemá tá trať viesť po Astronomickej ul.? Takáto trasa by ale bola celkom dobrá, len ten koncový úsek od Letových služieb vedie cez areál letiska, takže v tej časti by pravdepodobne musela ET viesť bližšie k Fafrunám. Električka by ale v každom prípade mala obslúžiť aj Ikeu (ako v tvojom návrhu), pretože na letisko by asi až taký veľký dopyt po električke nebol a keď tak by bol dosť nerovnomerný (podobne je to aj na 61 na Letisko) a práve Avion a Ikea by zabezpečili, že by tá električka bola stále vyťažená.
Reakcia na: birch #55:
Ja som hovoril o situácií, že proste vybralo súčasné konzorcium, keď v apríli 2022 vystúpil CEDIS z konzorcia, za čo muselo vedenie mesta lobovať v EU, lebo podľa podmienok, ak odíde člen konzorcia, tak je to dôvod na zrušenie zmluvy s konzorciom. Tender už prebehol, teda boli tam nejaké firmy, ktoré bolo predsa možné osloviť, ak majú stále záujem, neubehlo až tak veľa času od ukončenia výberového konania. To už sa o prúseroch Dúhy vedelo.
Reakcia na: Petto #56:
No prave ta trasa je najmenej pravdepodobna, pretoze je tam viac problemov ako je mesto schopne vyriesit (nevie postavit elektricku na zelenej ploche, ktora jej patri, ako postavi elektricku na 95% sukromnych pozemkoch?). Len hrubym nacrtom z tvojej mapky:

- obratisko je na sukromnom pozemku
- cca po zastavku Galvaniho je cesta sukromny pozemok
- most mas vo vyske 6-10 metrov, cize za kruhacom by si musel ist dole dost rychlo, cize zastavka "Avion" by nemohla byt kde si ju dal + tam nie je ziadny vchod do Avionu.
- zastavku IKEA tam nemozes mat z 2 dovodov - prvy v tom mieste uz musis opat stupat na estakadu (pokial ju nechces tahat celu dobu) a Ikea tam ma jediny vjazd pre nakladne auta na zasobovanie, takze ta poslu niekam.
- celu dobu za mostom nad Galvaniho si na sukromnych pozemkoch a NDS ta kvoli ochrannym zonam blizsie nepusti. Staci vidiet co robi stat s elektrickou popred narodne divadlo
- krizom cez to pole neprejdes, lebo to miesto je ponukane na predaj ako cely pozemok, ak uz teda nie je predane. Cize dalsie sukromne pozemky
- rovnako ani po tej ulici co si nakreslil, vlastni a patri to k Letisku a je tam casto pristup na plochu cez hangare/budovy, cize verejnu elektricku tadial nepustia 100%

A na obrazku to je Oranzova (sukromny pozemok), Cierna/Seda (estakada, ako to dvihnut), Modra (areal letiska) a Zelena (kde bud mesto vlastni pozemky alebo by nebol problem to spravit)
Prečo sa to rozdeľovalo na dve etapy?
Reakcia na: MatejBA #59:
Treba dodať, že aj letisko má ochranné pásmo a takéto pozemné vedenie električkovej trate je nerealizovateľné.
Reakcia na: Solider #61:
Predpokladám, že MIB navrhne zrušiť letisko, aby sa mohla realizovať výstavba električky na letisko. To by vyriešilo niekoľko problémov súčasne.
Reakcia na: andy27 #62:
Otvorene treba povedať, že kým nebude výstavbu novej trate pripravovať súkromný sektor, ako v prípade Košickej alebo Borov, tak žiadna trať nebude. 100% nebude žiadna trať k TIOP Ružinov ani v 2030.
Reakcia na: Solider #63:
co konkretne sukromny sektor v tychto pripadoch pripravuje? ja si myslim ze skor vymysla trate ktore potrebuju iba oni.a medzitym o trati do PB/Vrakune sa ani nehovori.
Reakcia na: Solider #61:
V ochrannom pásme letiska nie je možné viesť električku?
Reakcia na: Solider #63:
Efekt zapojenia súkromného sektora je veľmi dobre vidieť pri napojení nákupnej zóny Pharos na Vrakuňu (Vrakunská cesta, resp. Hradská)
Reakcia na: 810zssk #65:
No neviem si predstavit, ako bude dovolene/umoznene viest elektricku chranenym/strazenym arealom Letiska, z ktoreho sa vies bez problemov dostat na letiskovu plochu a drahy.
Reakcia na: Urbanway 2423 #53:
To si popravde presne nepamätám, nakoľko sme riešili primárne okolie TIOPu Ružinov a ten zvyšok bol viac menej pre pochopenie celého návrhu riešenia.
Reakcia na: gejza #66:
Nebolo to náhodou mesto, ktoré sa zaviazalo, že to prepojenie dokončí?
Vedeli ste,ze Bunker stoji v ceste elektricky a Pamiatkový úrad povedal,že električka ma ist mimo bunkra Petrzalka - Sintavská? Projektant to nedal do dokumentácie. Niekto to v plánoch neprekreslil ?😂
Reakcia na: MatejBA #59:
Ako je plán električky stočenie cez železnicu trat to kríženie? Má niekto nákresy? TIOP-Ruzinov .Alebo to pôjde pod zemou ? Prečo elina nemôže isť ďalej priamo cez železnicu resp tak ako je naplánovaná trať Dubravka-Bory,že električka pokračuje cez konečnú ďalej.To je koly Zelezničnej stanici,aby to išlo tade?
Reakcia na: lamark #71:
pod zemou moze byt problem ze niekde v miestach kde sa spajaju trate vedie aj vytlacny vodovod relativne velkej dimenzie....
Reakcia na: lamark #71:
Tá električka má vraj najnovšie viesť po Astronomickej ul. a mostom prekonať železnicu: https://imhd.sk/ba/galeria-media/305925/Star%C3%A1-v%C3%BDhybka-z-vjazdu-do-obratiska?ref=%3Fdfpi%3D11?dfpi=11#11

Celé to predĺženie sa stavia kvôli obsluhe stanice, takže preto nebude tá trať pokračovať rovno z obratiska. Jedna vec, ktorá by sa mohla po zrušení obratiska na Astronomickej urobiť, je napriamenie Vrakunskej cesty, vybudovanie nad-/podjazdu po železnicou a napojenie na Ružinovskú, aj keď pozerám, že pozemky tam vlastní BILLA, takže to asi nepôjde. Mohol by sa ale aspoň urobiť kruhový objazd a od neho vedúci nad-/podjazd v mieste súčasnej križovatky Vrakunskej cesty a Ružinovskej, v okolí ktorej vlastní pozemky mesto.
Reakcia na: Urbanway 2423 #73:
Nemá viesť po Astronomickej ulici.

Starosta Chren pre Denník N (XI/2022):
„Dúfam, že to nie je zatiaľ tajné, ale mali sme nedávno rokovania na magistráte a poviem to tak, že najpravdepodobnejší variant vychádza, že by sa ružinovská električková trať o tú jednu zastávku predĺžila tak, že by rovno zo súčasnej konečnej prešla ponad železnicu, zahla doľava a končila by sa pri tej novej vlakovej zastávke. Ale už by bola za železnicou, čo je podľa mňa hrozne dôležité – potom by bolo pomerne jednoduché predĺžiť električku až do Ikey a možno v budúcnosti až na letisko. A to je vec, o ktorej sa desiatky rokov hovorí, nikdy sa pre to nič nespravilo a teraz konečne začíname v tejto veci niečo robiť.“
Reakcia na: Solider #74:
Vďaka za opravenie, to sa muselo potom zmeniť od pôvodného plánu. To predĺženie bude ešte zaujímavé, pretože hneď za obratiskom, kadiaľ by mala viesť trať je ČSPH a veľa miesta pre ET tam nie je, pokiaľ sa tam nezrušia niektoré cesty na ČSPH. Takisto je tam aj vedenie VVN + trakčné vedenie na železnici, čo by mohol byť problém pri stavbe nadjazdu. Tá ET asi teda tak skoro stáť nebude.
Ja som kedysi nakreslil takýto nejaký koncept, ktorý sa zhruba zhoduje s týmto nápadom stavať električkové obratisko až na druhej strane TIOPu.

El. trať by sa následne mohla viesť od Avionu stredom Ivanskej, kde by sa zrušilo ľavé odbočenie na D1, ktoré by sa nahradilo novým odbočením z Galvaniho a tým pádom by sa odľahčila a stačil by jeden pruh v smere Avion->Letisko.
Reakcia na: D555.3008 #23:
Pred 180 rokmi nebol zákon o verejnom obstarávaní, EIA, vyjadrovanie desiatok orgánov a organizácií, odvolania proti rozhodnutiam, ochrana živočíchov, rastlín a pamiatok, protesty rôznych aktivistov a pseudoaktivistov (ak protesty boli, rýchlo ich spacifikovalo četníctvo alebo vojsko), 8-hodinový pracovný čas... a na druhej strane bol dostatok manuálnej pracovnej sily ochotnej pracovať za nízku mzdu. To sa to stavalo.
Reakcia na: bobitwo #41:
"Je úplne legálne vyradiť firmu z tendra, ak ponúkne výrazne nižšiu sumu ako konkurencia. Bežne sa robí aj také, že najnižšia alebo aj spolu s najvyššou ponukou sa automaticky automaticky vyraďuje."
Automaticky sa nevyraďuje nič. Vyradenie zo súťaže má striktne stanovené podmienky. Prvou podmienkou je, že cena musí byť mimoriadne nízka, t.j. buď najmenej o 10 % nižšia ako druhá najnižšia, alebo o 15 % nižšia ako priemer všetkých ostatných okrem najnižšej. Vtedy má komisia požiadať o vysvetlenie mimoriadne nízkej ceny a až keď uchádzač takéto vysvetlenie nepredloží, alebo je nedostatočné, potom ho môže vyradiť. V tomto prípade, ak sú Tebou uvádzané ceny správne, nebola splnená už tá prvá podmienka.
Podrobnosti v zákone 343/2015 § 53.
Reakcia na: kluvo #76:
Bolo by fajn keby si to nakreslil trošku detailnejšie, aj s vyznačením smerových aj výškových polomerov oblúkov a sklonov. 👍

Mám výhradu k pešiemu presunu medzi autobusmi a električkami, ktorý je zbytočne dlhý. Z vlakov to o moc lepšie vymyslieť nejde.
Reakcia na: Martin Fundárek #77:
ano, byrokracia bola znacne mensia, avsak stale si musel riesit vlastnicke vztahy a suhlas miestnych (aspon tych vyssie postavenych) - vid napriklad preco zeleznica z Bratislavy do Trnavy nejde cez Modru ale staca sa od Pezinak na Senkvice, financovanie a tiez akekolvek vacsie presuny materialu, stavba nasypov/zarezov, viaduktov, bola realizovana manualne, len s vyuzitim jednoduchej mechanizacie...
Reakcia na: MatejBA #67:
Napr. v Gibraltari vedie regulerna cesta priamo cez odletovu drahu. Je to samozrejme výnimka potvrdzujúca pravidlo. Akékoľvek stavby v pásme letiska majú rôzne obmedzenia, ktoré vyplývajú zo Zákona o civilnom letectve, ako aj ďalšie medzinárodné predpisy platné pre prevádzku letiska. Tým samozrejme netvrdím, že by to nebolo možné, ale tu zobrazené vedenie trate pri a cez areál letiska by bolo veľmi problematické.
Reakcia na: titomi #81:
Už nevedie, od júna je tam obchvat. Zostal tam len chodník pre peších a cyklo. Každopádne, je to prísne strážené a na Gibraltári zase nie je veľa letov.
Reakcia na: titomi #81:
Netreba lietať do Gibraltaru, stačí zájsť autom do Břeclavi (aj keď tu ide len o športové letisko). Dokonca aj vlaky tam jazdia tesne vedľa.
Reakcia na: MatejBA #67:
Ja som nehovoril o tom že električka má ísť cez "vnútornú" časť letiska, ale cez ochranné pásmo letiska. To nie je to isté. Problém ktorý popisuješ ty by sa dal vyriešiť presunutím plota, ak sa električka nezmestí na jeho správnu stranu.
Reakcia na: kluvo #76:
Aj si tam bol naživo? Neviem si predstaviť, ako by sa zrealizovala tá časť pomedzi bizniscentrá presne v trase dvanástich dvojdrôtov VVN.
Reakcia na: 810zssk #84:
To by sme sa museli rozprávať o tom, čo je ochranné pásmo letiska. Trasa, čo nakreslil Petto, vstupuje do neverejného priestoru, ktorý je oplotený. Posunutie plota nerieši ďalšie súvislosti, ktoré tu ale nebudem rozoberať - nie je to vhodná platforma. Letisko je priestor, v ktorom funguje niekoľko inštitúcií - okrem iného Dopravnú úrad, Letecký útvar MINV a ďalšie subjekty.
Reakcia na: S499.1023 #83:
len OT zaujímavosť, aj u Velké Dobré u Kladna ide cesta priamo skrz športové letisko.
Reakcia na: titomi #86:
Že by s tým bola kopa byrokracie lebo Slovensko nemám pochybnosti, ale to neznamená že to nie je možné. Ako ale hovorím, jedna vec je vedenie cez neverejný priestor (okej), druhá cez ochranné pásmo letiska.
Reakcia na: bobitwo #41:
https://www.cas.sk/fotogaleria/2865335/primator-vallo-vidi-na-stavbe-zasadny-nedostatok-prezradil-svoju-nocnu-moru-co-robi-najvacsie-problemy/1/
https://www.aktuality.sk/clanok/36FbJl6/elektricku-v-petrzalke-nespustia-ani-zaciatkom-roka-2025-mysli-si-predseda-dopravnej-komisie-bratislavy/
Citát:niekto to zmazal: Bolo uvedené,ze je problém s káblami aj elektrickými rozvodmi,ktoré sú v rozpore s projektovou dokumentáciou. Nedá sa to zrealizovať. taktiež v popise bolo uvedené,že ďalšia firma chce vystúpiť z konzorcia. Dodávateľ a subdodávateľ sú rozhádzaný. Hrozí odchod zo stavby,takže to ostane rozkopané a nedokončené.
❗ ❓
Nedokončenie petržalskej električky je v dohľadne. 😀
Reakcia na: lamark #89:
Miesto toho aby mali generalne ochranne pomocky s logom Bratislavy (lebo vsak to mozu pouzit kade-tade po Bratislave), tak si z opat zvysenych dani robia marketingove oblecenie... #Logyka
Reakcia na: lamark #89:
Že nesedia nejaké elektrické rozvody? Čo konkrétne nesedí? Že existujúce rozvody nie sú tam, kde mali byť? Alebo že nové rozvody sa nedajú inštalovať? Lebo ak prvá možnosť, do mesiaca to mohlo byť vyriešené. Ak druhá možnosť, tiež zmena projektu do mesiaca. Však je to projekt samotného mesta. Malo to aktívne riešiť. Tú skládku tam mesto objavilo ešte na jar minulého roka. Čo robilo mesto ten rok? O tom bunkri sa vie roky. Ako je možné, že si nikto nedal námahu to odkopať, že ako to ozaj vyzerá? Tam dám lopatu 6 Rómom a za 2 dni to odkopú. Alebo za 2 hodiny bager a 2 roboši to vyčistia. Nech to stojí 1000€. Je to problém odstrániť? Tak posunieme električku vedľa. Nie je to problém? Tak to presunieme. Prosím https://www.autozeriavypodlesny.sk/portfolio-item/tatra-148-ad20, 10t to zdvihne. Ak to váži viac, tak objednám 2 žeriavy, alebo väčší https://www.autozeriavypodlesny.sk/portfolio-item/liebherr-ltm-1030-2-1, čo dá v pohode 17t a viac. Nevybuchnutá munícia? Polícia SR to do týždňa vyčistí. Toto všetko len ukazuje neschopnosť mesta.
Reakcia na: bobitwo #92:
z mojho pohladu a z fotiek co su k dispozicii je smutne, ze pokial by som taketo nieco staval ja a zhanal si kdesi matka a kubka s lopatou a ferka s bagrom a jozka s betonpumpu a najblizsiu betonarku bez akychkolvek znamosti, tak za 2 roky cinnosti by som toho asi mal spraveneho vyrazne viacej a za vyrazne menej minutych penazi....
(a to najvacsia stavba ktoru mam za sebou je vlastny dom ktory sme realizovali svojpomocne a podobne dodavatelsky na veci na ktore sme nemali kapacitu/sily/skusenosti....)
Reakcia na: bobitwo #92:
1.Pamiatkový úrad dal stanovisko k bunkru -preto sa to ťahá - článok nižšie z Petržalských novín február 2024.
2.Ak chceš urobiť zmenu projektu /harmonogram,rozpočet,projektová dokumentácia-počty -čísla,mierky,výkresy,ktorý je financovaný z fondov EU musíš to urobiť cez, Žiadosť o povolenie vykonania zmeny v projekte- menej významná zmena bez dodatku inak s dodatok k Zmluve o NFP mesto Ba musí požiadať súhlas Riadiaci orgán MD SR./formulár A a B a zdôvodniť všetko
3.Iný problém od ,,Jano 29,, : Kutlíková - Chorvátske rameno. Most stoji 5 mesiacov? Pokiaľ viem, tak na podperách a ešte žiadna električka cez ten most neprešla, a to info viem, to priamo od človeka v ,,branži,, od statika. Každý most musí schváliť statik, že je dobre postavený, oni to schválenie ešte nemajú. Pýtam sa preto, že či o danej veci viete niekto viac,,.
4.Firma nemala stavebný dozor - máj 2023 - alebo to bol iný projekt
To je chybný manažment projektu, i ten kto projektoval dokumenty i firma,ktorá súťaž vyhrala.
Reakcia na: lamark #94:
1) čo sa týka bunkru, vedelo sa o ňom, ale odignoroval sa. - zlyhanie mesta
2) prečo v tom smere nikto nekonal?
3) je to síce jedna pani povedala, ale kto vie, čo je na tom pravdy
4) Ako je možné, že Metro nezabezpečilo stavebný dozor? Určite majú niekoho, kto by mohol odbiehať na kontrolu.
Ako hovorím, je to bordel a všetok je na strane mesta.
Podla harmonogramu,koľko myslíte,že bude trvať skutoćné dokončenie električkovej trate a koľko to ostatné okolo toho cyklotrasa, celá zeleň-výsadba,popri trase a úprava do konečnej fázy.
Reakcia na: lamark #97:
Električková trať do Petržalky nebude dokončená skôr ako v roku 2026.
Reakcia na: lamark #97:
Záleží, kto to bude stavať. Ak súčasná firma a mesto sa bude tváriť, že je všetko v poriadku, tak minimálne do 2026. Ale to sa bavíme o tom, že D4R7 bola postavená rýchlejšie, napriek tomu, že tam bolo 70km ciest.
Môj tip na spustenie električky do Petržalky je 1.9.2028, ale to bude len hrubá stavba a vyzerať to bude ako keď “spustili” v decembri Zlaté piesky. Plus ešte budú 3 ďalšie dodatky s navýšením ceny o 15 miliónov €.
Matúš Vallo o výstavbe petržalskej električky 1
https://www.youtube.com/watch?v=3EfAxvVddpk
Rozhovor so starostom Petržalky Jánom Hrčkom - výstavba električky
https://www.youtube.com/watch?v=C303ZfrRqDs
Výstavba električkovej trate v Petržalke (február 2024)
https://www.youtube.com/watch?v=HL2RBOIbJZE