Snahy mesta o zrýchlenie výstavby električkovej trate do Janíkovho dvora zatiaľ neprinášajú ovocie.
Necelých 8 mesiacov pred plánovaným dokončením výstavby druhej časti električkovej trate v Petržalke vedenie hlavného mesta informovalo, že je len veľmi málo pravdepodobné, že sa tak naozaj stane a žiadny nový termím možného dokončenia momentálne neexistuje. Pomalé tempo prác na stavbe, ktoré je možné pozorovať už dva roky, sa zatiaľ výrazne nezrýchlilo. V roku 2022 vedenie mesta očakávalo zrýchlenie výstavby po podpísaní dodatku k zmluve o dielo, ktorý umožnil navyšovať cenu diela podľa aktuálnej situácie na trhu (do konca roka 2023 sa zmluvná cena za výstavbu zvýšila o cca 5,3 mil. €). Následne sa po dlhých vyjednávaniach so zhotoviteľom mesto dohodlo na novom harmonograme prác, ktorý počítal s dokončením všetkých objektov stavby do 30. septembra 2024. Už v priebehu roka 2023 sa začalo ukazovať, že aj tento termín je čisto iluzórny. Primátor mesta sa zatiaľ neúspešne snaží zhotoviteľa presvedčiť, aby tempo prác zrýchlil, aktuálne sa obrátil aj na Čínu, odkiaľ pochádza majoritný akcionár zhotoviteľskej firmy Aldesa. Aj keď zmluva umožňuje mestu ukladať zhotoviteľovi pokuty za neplnenie termínov, doteraz tak nespravilo, pravdepodobne v obave, aby stavba neskončila ako bratislavské metro, ktoré sa nikdy nedostavalo.
Mesto oneskorenie výstavby zdôvodňuje aj viacerými neočakávanými okolnosťami, ktoré sa vyskytli počas stavby. Aktuálne ide napríklad o potrebu odstránenia náhodne objavenej starej skládky stavebného odpadu, či o presun protitankovej steny, ktorá stojí priamo v koridore trate neďaleko polikliniky Strečnianska a ktorej konštrukcia sa ukázala byť iná než predpokladal projektant stavby.
Pri spustení výstavby sa očakávalo, že električky budú do Janíkovho dvora premávať na konci roka 2023 a celá stavba bude dokončená vo februári 2024. Stavba mala byť zaplatená z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, nakoniec sa z OPII zaplatila iba časť prestavaná do konca roka 2023, zvyšok nenávratného príspevku by malo mesto dostať z nového programového obdobia, zatiaľ však tento zdroj financií nie je garantovaný.
bobitwo
1. chyba - výber firmy, ktorá ponúkla najmenej. Víťaznú ponuku predložila skupina dodávateľov s názvom Združenie NS MHD Petržalka, kde hlavným členom je Aldesa Construcciones Polska a ostatnými členmi sú Aldesa Construcciones S.A., CEDIS a HANT BA. "Ponúknutá cena je v hodnote 74.585.993,96 eura bez DPH.
Druhú najnižšiu cenovú ponuku predložilo Združenie ICM-DUHA (hlavným členom je ICM S.p.A.) v hodnote 79.778.540,87 eura bez DPH. Tretiu najnižšiu cenovú ponuku predložilo Združenie Električka (hlavným členom je spoločnosť PORR) v hodnote 82.135.250,73 eura bez DPH. PORR staval hlavnú stanicu vo Viedni, niekoľko železničných mostov a tunelov, má skúsenosti a veľmi pozitívne recenzie. A čo také víťazné konzorcium? Nikto z nich nemá skúsenosti s koľajovými stavbami, navyše firma CEDIS na čele s s pánom Míčkom má dlhoročné negatívne PR, kedy vo výberových konaniach ponúkali vždy dumpingové ceny a vždy nereálne nízke a vždy sa to navyšovalo. Ak sa pozrieme, o skoro 5 miliónov ponúkli menej ako druhý najlacnejší konkurent. Je úplne legálne vyradiť firmu z tendra, ak ponúkne výrazne nižšiu sumu ako konkurencia. Bežne sa robí aj také, že najnižšia alebo aj spolu s najvyššou ponukou sa automaticky automaticky vyraďuje.
2. ani nie 1 mesiac po podpise zmluvy a ani sa poriadne nezačalo stavať už CEDIS robil problém a v apríli 2022 vystúpil z konzorcia a to len 18.11.2021 prebrali stavenisko. Konzorcium sa samé medzi sebou hádalo, čo ďalej už od začiatku výstavby. Čo spravilo mesto? Zatiaľ 13 dodatkov:
Dodatok č. 1___0,00 €___Zmena zloženia skupiny dodávateľov
Dodatok č. 2___0,00 €___Metodické usmernenie k navýšeniu ceny diela
Dodatok č. 3___241 392,68 €___Zmena zmluvnej ceny (merané položky)
Dodatok č. 4___266 886,74 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č. 5___80 309,05 €___Zmena zmluvnej ceny (merané položky)
Dodatok č. 6 719 279,18 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č. 7___0,00 €___Zmena kľúčových odborníkov
Dodatok č. 8___613 855,49 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č. 9___767 037,83 €___Mimoriadne udalosti - navýšenie
Dodatok č.10___2 017 173,00 €___Predĺženie lehoty výstavby
Dodatok č.11___0,00 €___Zmena kľúčových odborníkov
Dodatok č.12___184 522,37 €___Protokolov o skutočnej výmere vykonaných prác,
Dodatok č.13___470 596,72 €___Valorizácia- mimoriadne udalosti
SPOLU k dnešnému dňu - Navýšenie 4 641 773,88 €
Žiadne sankcie voči stavebníkovi. Nedodržali ani jeden míľnik, dokonca ani tie posunuté. Dátum pôvodného odovzdania stavby 31.12.2023, presunuli to na 30.9.2024, potom mesto tvrdilo, že do 31.12.2024 a najnovšie už vlastne ani nesľubujú dátum, len to, že to skôr ako 2025 nebude. Ale dôležité je, že sa stavia a na vine je covid, vojna, zima, energetická kríza a neviem čo všetko. Nikto za to predsa nemôže. Pri tomto tempe prác to vychádza na 2026.
3. Mesto malo konať už v apríli, keď 1 člen konzorcia sa rozhodol vystúpiť, keďže už to by bol legitímny dôvod na zrušenie zmluvy s konzorciom, ale nie, mesto lobovalo u EU, aby to bolo možné. Určite by bolo možné sa dohodnúť s EU na zmene dodávateľa, keďže súhlasila so zmenou konzorcia. Ak by sme šli ďalej, tak ICM-DUHA by mali tiež vypadnúť (stavali tunel Višňové a všetci vedia, čo sa tam stalo, regulérny dôvod na vyradenie) a ostáva PORR. Stavba by nabrala meškanie, ale možno tak rok max. Takto tu máme bez problémov 2 ročné meškanie a fušerinu v podobe súčasného konzorcia (stačí si pozrieť ako "opravili" cesty, čo rozkopali kvôli električke, to je čistá fušerina). Ale nie, mesto sa tvári, že všetko je OK a nič sa nedeje, nejak sa to predsa stavia.
4. Mesto tvrdí, že nevie skontrolovať koľko ľudí tam pracuje a čo robia a to stavebný dozor tam má vykonávať spoločnosť Metro, ktorého vlastníkom je mesto. Ale keď Petržalka si zaplatila človeka, čo to tam deň po dni obieha a dáva informácie, kde bolo koľko ľudí a čo sa robilo, tak mesto zrazu tvrdí, že to nesedí s ich informáciami ale zároveň odmieta zverejniť, že aké informácie má samotné mesto, že čo sa deje na stavbe, keď tvrdia, že Petržalka disponuje zlými informáciami. Ako je to možné? Niekto teda klamať musí.