Snahy mesta o zrýchlenie výstavby električkovej trate do Janíkovho dvora zatiaľ neprinášajú ovocie.
Necelých 8 mesiacov pred plánovaným dokončením výstavby druhej časti električkovej trate v Petržalke vedenie hlavného mesta informovalo, že je len veľmi málo pravdepodobné, že sa tak naozaj stane a žiadny nový termím možného dokončenia momentálne neexistuje. Pomalé tempo prác na stavbe, ktoré je možné pozorovať už dva roky, sa zatiaľ výrazne nezrýchlilo. V roku 2022 vedenie mesta očakávalo zrýchlenie výstavby po podpísaní dodatku k zmluve o dielo, ktorý umožnil navyšovať cenu diela podľa aktuálnej situácie na trhu (do konca roka 2023 sa zmluvná cena za výstavbu zvýšila o cca 5,3 mil. €). Následne sa po dlhých vyjednávaniach so zhotoviteľom mesto dohodlo na novom harmonograme prác, ktorý počítal s dokončením všetkých objektov stavby do 30. septembra 2024. Už v priebehu roka 2023 sa začalo ukazovať, že aj tento termín je čisto iluzórny. Primátor mesta sa zatiaľ neúspešne snaží zhotoviteľa presvedčiť, aby tempo prác zrýchlil, aktuálne sa obrátil aj na Čínu, odkiaľ pochádza majoritný akcionár zhotoviteľskej firmy Aldesa. Aj keď zmluva umožňuje mestu ukladať zhotoviteľovi pokuty za neplnenie termínov, doteraz tak nespravilo, pravdepodobne v obave, aby stavba neskončila ako bratislavské metro, ktoré sa nikdy nedostavalo.
Mesto oneskorenie výstavby zdôvodňuje aj viacerými neočakávanými okolnosťami, ktoré sa vyskytli počas stavby. Aktuálne ide napríklad o potrebu odstránenia náhodne objavenej starej skládky stavebného odpadu, či o presun protitankovej steny, ktorá stojí priamo v koridore trate neďaleko polikliniky Strečnianska a ktorej konštrukcia sa ukázala byť iná než predpokladal projektant stavby.
Pri spustení výstavby sa očakávalo, že električky budú do Janíkovho dvora premávať na konci roka 2023 a celá stavba bude dokončená vo februári 2024. Stavba mala byť zaplatená z eurofondov v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, nakoniec sa z OPII zaplatila iba časť prestavaná do konca roka 2023, zvyšok nenávratného príspevku by malo mesto dostať z nového programového obdobia, zatiaľ však tento zdroj financií nie je garantovaný.
bobitwo
Soliter: Tak možno áno, možno nie. CEDIS bol známy dumpingovými cenami pri tendroch, aj pri tendroch, kde proste neboli také výkyvy cien, tak proste vždy mali dodatky, lebo už po 2-3 mesiacoch od výhry v tendri kričali, že za tie peniaze sa to postaviť nedá. Ako to potom naceňovali? Zvyčajne na konci s dodatkami boli drahší ako najdrahšia firma vo výberovom obstarávaní. Áno, môžu sa stať nepredvídateľné udalosti a cena sa navýši, môže to by legitímne. Ale keď súťažíš zákazku za 90 miliónov a ideš tvrdíš, že to bude za 75, už tu je nejaké podozrenie, ak ostatný majú ponuky na 80, či 82 miliónov a viac. Aj keby sa PORR prikleplo tých 5 miliónov za zvýšené náklady, tak bol by to prúser? Stále je to menej ako odhadovaná cena zákazky. Robím v stavenej projekcii a s PORR sme za posledných 5 rokov robili 2 veľké stavby, všetko špičková kvalita od nich, prístup, komunikácia na úrovni, ľudia od nich sa vyznajú.