Začína sa projektovanie predĺženia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály.
Hlavné mesto SR Bratislava a spoločnosť Bory, a. s., uzatvorili zmluvu o spolupráci pri projektovej príprave predĺženia električkovej trate z Dúbravky do lokality Bory. Na základe tejto zmluvy spoločnosť Bory pre hlavné mesto na vlastné náklady vypracuje dokumentáciu stavebného zámeru (DSZ), dokumentáciu pre územné rozhodnutie (DÚR) a v prípade potreby zabezpečí posúdenie vplyvov stavby na životné prostredie (EIA). Investor bude tiež zastupovať mesto v potrebných konaniach, ktorých cieľom bude vydanie územného rozhodnutia pre túto električkovú trať. Investor by mal zabezpečiť vypracovanie podkladov pre EIA a DÚR do 9 mesiacov, následne vypracovať DSZ do 3 mesiacov od dodania DÚR a zabezpečiť vydanie EIA (ak sa bude vyžadovať) do 6 mesiacov od dodania DÚR. Majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov pod budúcou traťou bude zabezpečovať mesto.
Projektová príprava električkovej trate bude realizovaná na základe technického zadania vychádzajúceho zo štúdie predĺženia električkovej trate do lokality Bory z roku 2020 a požiadaviek hlavného mesta. V štúdii sa vyhodnocovali tri alternatívy vedenia električkovej trate. V štúdiou preferovanom variante vychádza električková trať zo súčasného obratiska Dúbravka, Pri kríži do stredového pásu Saratovskej ulice, následne za križovatkou s ul. Pri Hrubej lúke prekrižuje cestu a prechádza do východného zeleného pásu pozdĺž Saratovskej ulice, kde prechádza okolo budovy Mestskej polície a hasičskej stanice až k železničnej trati, pod ktorou bude vybudovaný podjazd. Po mimoúrovňovom križovaní so železničnou traťou bude trať pokračovať úrovňovým križovaním cesty II/505 a bude pokračovať popri OC Bory a Nemocnici Bory k obytnému súboru Bory Prvé domy (ul. Hany Ponickej), kde bude prvá etapa ukončená dvojkoľajným slučkovým obratiskom (pre otáčanie jednosmerných električiek). Presné riešenie obratiska bude predmetom návrhu v DÚR. V budúcnosti by mala trať pokračovať od obratiska ďalej k plánovanej vozovni Bory.
Plánovaná trasa električkovej trate do lokality Bory (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Na novej trati sú plánované štyri električkové zastávky:
- Dúbravčice - situovaná na Saratovskej ulici, buď v stredovom páse, alebo v zelenom páse, podľa priestorových možností.
- Stanica Bory - v podjazde pod železničnou traťou pri budúcej železničnej zastávke. Zastávka bude slúžiť ako prestupný uzol na vlakové a autobusové linky. Uvažovaná je výstavba bezbariérového prepojovacieho objektu medzi jednotlivými zastávkami s nadchodom, resp. podchodom.
- Nemocnica Bory - situovaná medzi OC Bory a Nemocnicou Bory. Poloha optimalizovaná s autobusovou zastávkou pred nemocnicou.
- Hany Ponickej - konečná zastávka, situovaná pri obytnom súbore na ul. Hany Ponickej.
Na zastávkach sú požadované dostatočne dlhé prístrešky (aspoň 12 m) s vegetačnými strechami, multifunkčným panelom a informačnou tabuľou.
Samotná električková trať dĺžky 1800 m dvojkoľajne má byť riešená ako pevná jazdná dráha s betónovým, resp. vegetačným (rozchodníkovým) krytom. Požadovaná návrhová rýchlosť bude 65 km/h. Na trati by malo byť 6 úrovňových križovaní s cestnými komunikáciami (obratisko autobusov Pri kríži, Saratovská ul., Agátová ul., cesta II/505, ul. Vladimíra Kadlečíka, ul. Ivana Jukla). Priecestia budú zabezpečené svetelnou signalizáciou s absolútnou preferenciou električkovej dopravy (okrem výjazdu hasičskej techniky).
Napojenie električkovej trate na existujúcu trať si bude vyžadovať úpravu obratiska Pri kríži, ktoré zostane zachované pre otáčanie električiek v smere z centra mesta. Požadované je maximálne využitie existujúceho koľajiska v obratisku. Úpravy obratiska majú zahŕňať odstránenie tretej vonkajšej koľaje a zrušenie slepej odstavnej koľaje. Nová trať má byť napojená zo súčasného vjazdu do obratiska (stredná a vonkajšia koľaj) novými výhybkami. Požadované sú rýchloprejazdné výhybky, ktoré budú umožňovať prejazd električiek aspoň rýchlosťou 30 km/h. Križovatka Saratovská-Pri kríži-Dúbravčická by mala byť zabezpečená svetelnou signalizáciou. Obratisko autobusov bude zachované, pričom sa uvažuje s výstavbou 9 miest pre odstavenie autobusov.
Plánované úpravy obratiska Pri kríži (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Napájanie trate elektrickou energiou sa uvažuje z existujúcej meniarne Dúbravka, ktorá bude zodpovedne technologicky doplnená. Trať by mala byť rozdelená na tri samostatné napájané úseky.
Základné parametre novej trate:
- dĺžka: 1800 m dvojkoľajne
- rozchod: 1000 mm
- počet zastávok: 4
- dĺžka nástupíšť: 53 m
- počet výhybiek: 6 (4 obratisko Pri kríži, 2 obratisko Bory) + 1 koľajová križovatka, automatické stavanie vlakovej cesty
- návrhová rýchlosť: 65 km/h (30 km/h v podjazde pod žel. traťou, 40 km/h v križovaní s II/505)
- maximálny sklon trate: 70 ‰, v priestore zastávok 50 ‰
Premávka na novej trati sa predbežne uvažuje predĺžením každého druhého spoja linky 4 z Dúbravky po Bory.
Technické zadanie novej trate môže byť ešte upravené podľa požiadaviek, ktoré sa v priebehu prípravy projektu môžu objaviť.
lostrail
Okrem toho, ak by sa postavili elektrickove trate do susednych miest v takych parametroch a s takou (ne)udrzbou, ako vidime teraz, ako dlho by asi trvala cesta zo Stupavy do centra BA? Hodinu a pol? To sa da zmaknut aj cez zapchy autom. Zaujimave napr. je, ze napriek tomu vsetkemu, co Praha robi a aku ma MHD, stale su tam aj zapchy ovela horsie, ako v okoli BA. Velmi zvlastna predstava, ze ideme tahat radialne dhe spagety kamsi na krkahaje, ked ani len v meste nie su moznosti na efektivne odklony v pripade mimoriadnosti.
Ta spominana Praha ma nieco, comu sa da hovorit elektrickova siet. Nejde len o mimoriadnosti, ale rozsiahla topologia umoznuje aj vytvorit a rozlozit v nej ovela viac liniek. Nic take Bratislava nema, iba par trati, ktore povznikali v tak davnej minulosti, ze potreba, z ktorej vyplyvali, sa uz davno rozsirila inam. V Prahe v zasade nie je problem elektricky presmerovat inymi trasami, ked k comukolvek dojde. Zaroven tam maju elektrickovou dopravu v kombinacii s metrom podchytenych takmer 90% mesta. Tu je to tak 40%? Aj to neviem, ci som neprestrelil. OK, nie je to uplne to iste, kedze v Prahe elektricka na mnohych miestach stoji v zapchach s autami. V Bratislave ma predstavovat nieco ako nahradu metra, no sam predsa vidis, ako napreduju projekty a v akom stave je vacsina trati. Modernizacia DKR jedna velka flakarina, druha etapa Petrzalskej elektricky sice so zasypanou Kutlikovou, ale aspon po vyplakavackach kvoli cene, ktora uz aj predtym bola pre zhotovitelov velmi priazniva, vylucili Hant a Cedis (toto seriozne vnimam ako pozitivny krok). Tieto natahovacky vsak cely projekt neumerne predlzili. Je to necelych, s prepacenim, posr*nych 5 km trate na zelenej luke, kde okrem mosta ponad Chorvatske rameno prakticky nie je ziadna serioznejsia vyzva a aj tak to trva uz dobrych 18 rokov (ked beriem, kedy to zacal Ftacnik spominat, este ako rychloelektricku, z ktorej aj tak zislo a projekt bol degradovany na urovnou, koliznu mestsku elektricku). Medzitym v Brne postavili podzemnu elektricku so zapustenou zastavkou.
Ale jasne, elektricka do Stupavy, Grobov, Senca, ci Pezinka, je uplne realna v nasich podmienkach. Neodpustim si ani to, ze nie kvoli mne, ale kvoli "kompetentnym" to tu este velmi dlho bude hlavne mesto Balkanu.
Moj komentar bol o tom, ze ked sa realne pozrieme na to, ako tento stat a samospravy funguju, k tomu este aj s akymi peniazmi a ako vedia pripravovat EU projekty, mali by sme sa tak trochu vratit na zem a vybudovat nieco, co je za tychto podmienok zrealizovatelne a hlavne to vie pomerne rychlo pomoct. Ked to tu tak o 80 rokov bude fungovat podstatne lepsie a bude viac penazi, mozeme si postavit hoci aj metro pod celou krajinou. Taketo napady ale nevidim realne v horizonte minimalne 30 rokov. A to este budem rad, ked do 20 rokov vobec postavia tu tretiu kolaj od hlavnej stanice po DNV. V podniku, ako ZSR, zacnu nad niecim takym, ako zeleznica do Stupavy uvazovat tak asi o 10 rokov odteraz.