Začína sa projektovanie predĺženia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály.
Hlavné mesto SR Bratislava a spoločnosť Bory, a. s., uzatvorili zmluvu o spolupráci pri projektovej príprave predĺženia električkovej trate z Dúbravky do lokality Bory. Na základe tejto zmluvy spoločnosť Bory pre hlavné mesto na vlastné náklady vypracuje dokumentáciu stavebného zámeru (DSZ), dokumentáciu pre územné rozhodnutie (DÚR) a v prípade potreby zabezpečí posúdenie vplyvov stavby na životné prostredie (EIA). Investor bude tiež zastupovať mesto v potrebných konaniach, ktorých cieľom bude vydanie územného rozhodnutia pre túto električkovú trať. Investor by mal zabezpečiť vypracovanie podkladov pre EIA a DÚR do 9 mesiacov, následne vypracovať DSZ do 3 mesiacov od dodania DÚR a zabezpečiť vydanie EIA (ak sa bude vyžadovať) do 6 mesiacov od dodania DÚR. Majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov pod budúcou traťou bude zabezpečovať mesto.
Projektová príprava električkovej trate bude realizovaná na základe technického zadania vychádzajúceho zo štúdie predĺženia električkovej trate do lokality Bory z roku 2020 a požiadaviek hlavného mesta. V štúdii sa vyhodnocovali tri alternatívy vedenia električkovej trate. V štúdiou preferovanom variante vychádza električková trať zo súčasného obratiska Dúbravka, Pri kríži do stredového pásu Saratovskej ulice, následne za križovatkou s ul. Pri Hrubej lúke prekrižuje cestu a prechádza do východného zeleného pásu pozdĺž Saratovskej ulice, kde prechádza okolo budovy Mestskej polície a hasičskej stanice až k železničnej trati, pod ktorou bude vybudovaný podjazd. Po mimoúrovňovom križovaní so železničnou traťou bude trať pokračovať úrovňovým križovaním cesty II/505 a bude pokračovať popri OC Bory a Nemocnici Bory k obytnému súboru Bory Prvé domy (ul. Hany Ponickej), kde bude prvá etapa ukončená dvojkoľajným slučkovým obratiskom (pre otáčanie jednosmerných električiek). Presné riešenie obratiska bude predmetom návrhu v DÚR. V budúcnosti by mala trať pokračovať od obratiska ďalej k plánovanej vozovni Bory.
Plánovaná trasa električkovej trate do lokality Bory (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Na novej trati sú plánované štyri električkové zastávky:
- Dúbravčice - situovaná na Saratovskej ulici, buď v stredovom páse, alebo v zelenom páse, podľa priestorových možností.
- Stanica Bory - v podjazde pod železničnou traťou pri budúcej železničnej zastávke. Zastávka bude slúžiť ako prestupný uzol na vlakové a autobusové linky. Uvažovaná je výstavba bezbariérového prepojovacieho objektu medzi jednotlivými zastávkami s nadchodom, resp. podchodom.
- Nemocnica Bory - situovaná medzi OC Bory a Nemocnicou Bory. Poloha optimalizovaná s autobusovou zastávkou pred nemocnicou.
- Hany Ponickej - konečná zastávka, situovaná pri obytnom súbore na ul. Hany Ponickej.
Na zastávkach sú požadované dostatočne dlhé prístrešky (aspoň 12 m) s vegetačnými strechami, multifunkčným panelom a informačnou tabuľou.
Samotná električková trať dĺžky 1800 m dvojkoľajne má byť riešená ako pevná jazdná dráha s betónovým, resp. vegetačným (rozchodníkovým) krytom. Požadovaná návrhová rýchlosť bude 65 km/h. Na trati by malo byť 6 úrovňových križovaní s cestnými komunikáciami (obratisko autobusov Pri kríži, Saratovská ul., Agátová ul., cesta II/505, ul. Vladimíra Kadlečíka, ul. Ivana Jukla). Priecestia budú zabezpečené svetelnou signalizáciou s absolútnou preferenciou električkovej dopravy (okrem výjazdu hasičskej techniky).
Napojenie električkovej trate na existujúcu trať si bude vyžadovať úpravu obratiska Pri kríži, ktoré zostane zachované pre otáčanie električiek v smere z centra mesta. Požadované je maximálne využitie existujúceho koľajiska v obratisku. Úpravy obratiska majú zahŕňať odstránenie tretej vonkajšej koľaje a zrušenie slepej odstavnej koľaje. Nová trať má byť napojená zo súčasného vjazdu do obratiska (stredná a vonkajšia koľaj) novými výhybkami. Požadované sú rýchloprejazdné výhybky, ktoré budú umožňovať prejazd električiek aspoň rýchlosťou 30 km/h. Križovatka Saratovská-Pri kríži-Dúbravčická by mala byť zabezpečená svetelnou signalizáciou. Obratisko autobusov bude zachované, pričom sa uvažuje s výstavbou 9 miest pre odstavenie autobusov.
Plánované úpravy obratiska Pri kríži (zdroj: Technické zadanie, Hlavné mesto SR Bratislava):
Napájanie trate elektrickou energiou sa uvažuje z existujúcej meniarne Dúbravka, ktorá bude zodpovedne technologicky doplnená. Trať by mala byť rozdelená na tri samostatné napájané úseky.
Základné parametre novej trate:
- dĺžka: 1800 m dvojkoľajne
- rozchod: 1000 mm
- počet zastávok: 4
- dĺžka nástupíšť: 53 m
- počet výhybiek: 6 (4 obratisko Pri kríži, 2 obratisko Bory) + 1 koľajová križovatka, automatické stavanie vlakovej cesty
- návrhová rýchlosť: 65 km/h (30 km/h v podjazde pod žel. traťou, 40 km/h v križovaní s II/505)
- maximálny sklon trate: 70 ‰, v priestore zastávok 50 ‰
Premávka na novej trati sa predbežne uvažuje predĺžením každého druhého spoja linky 4 z Dúbravky po Bory.
Technické zadanie novej trate môže byť ešte upravené podľa požiadaviek, ktoré sa v priebehu prípravy projektu môžu objaviť.
upravovač fotiek
Kraj si objednáva iba dva spoje za hodinu v sedle, električka je utópia, ale železnica predstavuje zo strategického hľadiska lepšiu alternatívu, lebo s dá potiahnuť na Lozorno a Plavecké podhradie.
Električka by bola pomalá, ale železnia nie? Lebo 80 km/h pre električku mimo mesta nestačí (aká je traťové a reálna rýchlosť vlakov v úseku DNV - HLST?). Autobusy jazdia koľko? 120 km/h? A nad kolónami tiež preletia vo výške 5 metrov?
Cestovný čas nebude pod jednu hodinu? Odkiaľ kam presne? Bod A a bod B. Potom si môžeme pozrieť koľko by to trvalo a v akej trase.
Dúbravka - centrum je 26 minút a to prosím pekne vyhliadkovou jazdou cez Karlovu Ves. Nikde nenavrhujem aby električka zo Stupavy išla cez Dúbravku a Karlovu Ves. Lebo by to znamenalo podobné probloémy, ako má železnica - konkrétne vyťaženie trate. Už dnes je v Karlovke dvojminútový interval. Stále lepší ako na železnici, ale tiež sa nedá skracovať donekonečna kvôli priepustnosti križovatiek.
Regionálne autobsy zo Stupavy AS potrebujú 27 minút aby došli do zastávky "Pod stanicou". Nevidím dôvod, prečo by to električke malo trvať dlhšie, najmä v špičke, keď sú upchaté cesty. Zároveň autobus nikdy nebude tak ekologický ako električka. O kapacite nehovoriac.
Vlak na HLST za polovičný čas? Určite nie ak by mal obsluhovať Stupavu v atraktívnej trase (akože aj tak nemá ako) a s rovnakým počtom zastávok ako autobus. Možno by to vlaku trvalo 15 minút v odlišnej trase. OK. Prirátaj si návoz autobusmi na stanicu niekde v poliach za Stupavou a čas potrebný na prestup + rezervu pre meškanie (povedzme 5 minút) a hneď máš celkovú jazdnú dobu rovnakú ako predtým. A navyše potrebuješ mať aj železničný tunel pod karpatmi pre nákladnú dopravu).
Aké obce by sa ozvali, že chcú aby električka viedla aj cez ne, keď sa bavíme o trati do Stupavy? Maximálne tak Záhroská Bystrica a tiež sa bude skôr ozývať aby ju obchdzala, lebo ju nechce. O Stupave časť Mást nehovoriac, tí ju budú priam nenávidieť a robiť všetko proti jej výstavbe.
Regionálne autobusy medzi Stupavou a Pod stanicou majú viac ako 3-4 zastávky a dávajú do pod pol hodiny. Prečo by to malo električke trvať viac ako hodinu, keď ju nikto nenúti ísť cez Dúbravku a Karlovku.
Ak má byť električka iba náplasť v čase zápchy, tak čo má byť potom železnica?