Prehľad fungovania novej možnosti kúpy lístka v bratislavskej MHD.
Na nasledujúcich riadkoch prinášame základné zhrnutie služby Kartuj umožňujúcej kúpu cestovného líska bankovou kartou vo vozidlách MHD. Upozorňujeme, že takto zakúpený lístok platí iba vo vozidlách bratislavskej MHD (nie je s ním možné prestúpiť na regionálny autobus či vlak).
Ako je možné zakúpiť si lístok platobnou (bankovou) kartou?
V každom vozidle MHD je minimálne jeden označovač cestovných lístkov označený symbolom bezkontaktnej platby (ako na obrázku vyššie), prostredníctvom ktorého je možné zakúpiť si lístok platobnou kartou. V starších vozidlách sú uvedené označovače umiestnené pri dverách určených na nástup s detským kočíkom (v električkových súpravách navyše aj pri predných dverách druhého vozňa), pri najnovších vozidlách sú už tieto označovače pri každých dverách. O možnosti zakúpenia lístka prostredníctvom platobnej karty pred nástupom informuje aj nálepka pri dverách.
Zakúpenie lístka na takomto označovači sa realizuje jednoduchým priložením platobnej karty k čítačke kariet na spodnej časti označovača (bez potreby stláčania voľby na displeji označovača). Zakúpenie lístka je potvrdené informáciou na displeji označovača.
Zakúpenie eCL platobnou kartou a jeho používanie bude v rámci IDS BK dostupné len vo vozidlách Dopravného podniku Bratislava na linkách bratislavskej MHD v zónach 100 a 101. Takto zakúpený lístok neplatí v regionálnych autobusoch ani vlakoch v rámci IDS BK.
Použiť je možné ľubovoľnú bezkontaktnú platobnú kartu štandardu EMV (VISA, Maestro, Mastercard) vo fyzickej aj elektronickej podobe. Platobnú kartu nie je potrebné vopred nikde registrovať. Označenie nástupných dverí, pri ktorých je možné zakúpiť si lístok aj platobnou kartou:
Aké typy lístkov je možné platobnou kartou zakúpiť?
V rámci služby Kartuj je k dispozícii len jeden typ cestovného lístka na jednu cestu bratislavskou MHD s jednotnou cenou. Cestujúci si teda nemôže vybrať z ponuky ostatných lístkov, ako je to možné pri kúpe lístka elektronickou peňaženkou. Podobne ako pri SMS lístkoch, ani v tomto prípade nie je v ponuke zľavnený lístok.
Cena eCL zakúpeného platobnou kartou je 1,20 € a platí na jednu cestu vozidlami bratislavskej MHD s jedným bezplatným prestupom do 45 minút, t. j. maximálna dĺžka platnosti cestovného lístka bude 45 minút + doba cestovania v druhom vozidle.
Príklad: Cestujúci nastúpi do spoja linky 70 na zastávke Stn. P. Biskupice o 10:00, zakúpi si eCL a cestuje 30 minút na konečnú Most SNP. Tu prestúpi na spoj linky 37 s odchodom o 10:40 (prestup je v limite do 45 minút od zakúpenia lístka), priloží kartu k označovaču a môže cestovať bezplatne až na konečnú Záhorská Bystrica, čo je v tomto prípade 27 minút. Celkové trvanie cesty by teda bolo 67 minút za cenu 1,20 €.
Ak cestujúci prestúpi do druhého vozidla neskôr ako 45 minút od zakúpenia eCL, opäť sa mu po priložení karty k označovaču zaúčtuje suma 1,20 €. V prípade, ak v daný deň dosiahne suma zakúpených eCL výšku 4,80 € (čo zodpovedá cene bežného 24-hodinového lístka), prípadné ďalšie zakúpené lístky sa už v ten deň cestujúcemu účtovať nebudú.
Pri každom nastúpení do vozidla je nutné priložiť platobnú kartu k označovaču so symbolom bezkontaktnej platby (t.j. aj pri bezplatnom prestupe). Ak pri prestupe cestujúci nepriloží kartu k označovaču, bude považovaný za cestujúceho bez platného cestovného lístka.
Môžem zakúpiť jednou platobnou kartou eCL aj pre spolucestujúcich/batožinu?
eCL zakúpený na platobnú kartu je platný iba pre majiteľa karty. Zakúpenie eCL pre ďalších spolucestujúcich či pre batožinu nie je možné.
Kedy sa zakúpené lístky strhnú z účtu?
Pri prvom priložení platobnej karty k označovaču v daný deň sa vykoná autorizácia karty, pri ktorej sa overí dostatok prostriedkov na karte. Zároveň sa na karte vykoná rezervácia sumy určenej na úhradu cestovného. Rezervovaná suma závisí od kartovej asociácie, ktorá danú kartu vydala a môže byť až do výšky maximálneho denného cestovného, t.j. 4,80 €.
Jednotlivé nákupy eCL sú evidované v zúčtovacom centre služby Kartuj počas zúčtovacieho obdobia, ktoré je stanovené od 0:00 do 23:59 príslušného kalendárneho dňa. Na konci dňa potom príde k strhnutiu celej precestovanej sumy z platobnej karty a rezervácia prostriedkov bude zrušená.
Ak má cestujúci platobnú kartu vo fyzickej podobe a aj v podobe smart zariadenia, pre každú z nich sa bude denný limit cestovného (4,80 €) počítať samostatne, keďže budú mať osobitné identifikátory.
Všetky vykonané transakcie si cestujúci môže skontrolovať v eShope služby Kartuj, prostredníctvom ktorého je možné získať aj daňový doklad.
Ako prebieha kontrola lístkov a čo ak označovač nebude fungovať?
Ak cestujúci po nástupe do vozidla zistí, že označovač označený symbolom bezkontaktnej platby nefunguje, bez meškania vyhľadá iný takýto označovač vo vozidle a zakúpi si lístok v ňom. V prípade, že vo vozidle nie je žiadny funkčný označovač umožňujúci použitie platobnej karty, cestujúci o tejto skutočnosti informuje vodiča na najbližšej zastávke a v prípade začatia kontroly cestovných lístkov bezodkladne o tom informuje aj revízora.
Pri kontrole cestovných lístkov je cestujúci povinný predložiť revízorovi na kontrolu platobnú kartu za účelom overenia platnosti eCL a zároveň poskytnúť maximálnu súčinnosť pri tomto overovaní.
Porovnanie s inými typmi lístkov
Porovnanie eCL zakúpeného platobnou kartou s inými typmi nezľavnených lístkov s podobnou platnosťou, ktoré sú v ponuke od 1. júla 2023:
Typ lístka | Prestupy | Cena |
Kartuj eCL | 1 prestup do 45 minút (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,20 € |
30-min eCL | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 0,97 € |
30-min papierový | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,10 € |
60-min eCL | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,41 € |
60-min papierový | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,60 € |
40-min SMS | neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,20 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu) |
70-min SMS | neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,70 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu) |
JaroK
1. Tap out je standard funkcia hlavne pre potreby monitorovania vystupnej stanice alebo aj zastavky a kalkulacie ceny na konci dna. Avsak tam kde nie su turnikety je vymahanie tap outu zavisle od dostatocneho poctu oznacovacov co nie je v BA od zaciatku projektu (Ostrava ma 2 pri kazdych dverach ale vyuziva tap out iba pre zaznam a vyhodnejsej ceny kratsej cesty - investicia z EU). Nie je to vsak zasadny problem a vysporiadali sme sa stym celkom elegantne tak, ze sme porovnali maximalne casy cestovania v jednom spoji - do 45 min. Nastavili sme internu platnost tapu vo vozidle na 60 min co staci aj s rezervou na vsetky spoje. Nie je teda potrebny Tap out a postacuje aj mensie mnozstvo oznacovacov vo vozidlach s postupnym dovybavenim starsich vozidiel.
2. Jeden prestup v cene je kompromisom. Technicky je mozne pridat dalsie a zvyhodnovat tak cenu prestupujucim. Ale realne takych pripadov nie je velke percento ak pritom chceme prestup casovo ohranicit napriklad na cestu do prace - navrhnuty do 45 min. Riesenie ma v tomto nastaveni podporit cestovanie s 1 prestupom ktore moze trvat aj viac ako hodinu alebo len 15 min. Cena bude stale 1 EUR co je porovnatelne s ostatnymi moznostami ktore nie su tak prehladne. Vyznamnou vyhodou je cenovy strop povodne navrhnuty v testovani na 4,50 EUR tak aby bol system schpny vyuctovat aj cast z 1€ ceny. Teraz je to 4€ a teda aj technicke zjednodusenie. Dosiahnuty strop je teda uz po 4 platenej jazde a dalsie su do konca dna za 0 EUR.
3. Uvidime ako to v DPB zvladnu
4. Len velmi jednoducho EMV platby v doprave su specifickym typom podliehajuci certifikacii dodavatela a spravcu. Musia byt dodrzane urcite pravidla a postupy. Prinasaju nevyhnutny a pritom revolucny sposob zuctovania na konci dna alebo aj na konci tyzdna ako je to v Londyne a pripadne aj na konci mesiaca. Takto by sa dali casove stropy prisposobovat cenam aj tyzdennych a mesacnych listkov co je ale na zvazenie prinosov a nakladov. Samozrejme dalo by sa postupovat sposobom kopirovania existujucich cien a jednorazovych listkov ale to si presli ti, ktori riesenie nasadili medzi prvymi a postupne presli na denne zuctovanie s cenovym stropom. Pre setrenie casu a nakladov sa vyuzili skusenosti z inych miest a prisposobili sa potrebam BA.
5. Ak mate kartu a prilozite ju k oznacovacu vytvori sa zaznam. Ci uz uspesne alebo neuspesne TAP-nutie. Pri neuspesnom napr. pri zablokovanej karte (btw nikde sa to zatial nespomina) mozete pouzit inu alebo si kupit listok cez appku alebo vystupit a kupit si papierovy listok. Zablokovanie nastane ak sa jedna o nepodporovanu kartu alebo alebo je karta ale aj Gpay a Apay zablokovany koli neuhradenej platbe. Odblokovanie je mozne aj na oznacovacoch len prilozenim ale moze to trvat dlhsie a teda cestovat este niekolko desiatok minut nie je mozne. Situacii ktore nastanu bude viacero a drzim palce zakaznickemu servisu aby to zvladli.
Ak ste sporadicky cestujuci alebo idealne navstevnik BA - turista alebo cezpolny tak je tento sposob idealny lebo nemusite poznat ceny listkov a sposob ich zakupenia ale vsetko zabezpeci system na zaklade jedneho TAPu.
Turisti ktori system spoznali z inych miest budu mat vyhodu a urcite tento system uvitaju. Ostatni sa to budu musiet asi naucit systemom pokus-omyl lebo sme na Slovensku. Este si ale pockam s hodnotenim po testovacej Tapovacke