Ako funguje zakúpenie lístka platobnou kartou vo vozidlách MHD?

Prehľad fungovania novej možnosti kúpy lístka v bratislavskej MHD.

Na nasledujúcich riadkoch prinášame základné zhrnutie služby Kartuj umožňujúcej kúpu cestovného líska bankovou kartou vo vozidlách MHD. Upozorňujeme, že takto zakúpený lístok platí iba vo vozidlách bratislavskej MHD (nie je s ním možné prestúpiť na regionálny autobus či vlak).

Ako je možné zakúpiť si lístok platobnou (bankovou) kartou?

V každom vozidle MHD je minimálne jeden označovač cestovných lístkov označený symbolom bezkontaktnej platby (ako na obrázku vyššie), prostredníctvom ktorého je možné zakúpiť si lístok platobnou kartou. V starších vozidlách sú uvedené označovače umiestnené pri dverách určených na nástup s detským kočíkom (v električkových súpravách navyše aj pri predných dverách druhého vozňa), pri najnovších vozidlách sú už tieto označovače pri každých dverách. O možnosti zakúpenia lístka prostredníctvom platobnej karty pred nástupom informuje aj nálepka pri dverách.

Zakúpenie lístka na takomto označovači sa realizuje jednoduchým priložením platobnej karty k čítačke kariet na spodnej časti označovača (bez potreby stláčania voľby na displeji označovača). Zakúpenie lístka je potvrdené informáciou na displeji označovača.

(C) DPB, a. s.

Zakúpenie eCL platobnou kartou a jeho používanie bude v rámci IDS BK dostupné len vo vozidlách Dopravného podniku Bratislava na linkách bratislavskej MHD v zónach 100 a 101. Takto zakúpený lístok neplatí v regionálnych autobusoch ani vlakoch v rámci IDS BK.

Použiť je možné ľubovoľnú bezkontaktnú platobnú kartu štandardu EMV (VISA, Maestro, Mastercard) vo fyzickej aj elektronickej podobe. Platobnú kartu nie je potrebné vopred nikde registrovať. Označenie nástupných dverí, pri ktorých je možné zakúpiť si lístok aj platobnou kartou:

DPB, a.s.

Aké typy lístkov je možné platobnou kartou zakúpiť?

V rámci služby Kartuj je k dispozícii len jeden typ cestovného lístka na jednu cestu bratislavskou MHD s jednotnou cenou. Cestujúci si teda nemôže vybrať z ponuky ostatných lístkov, ako je to možné pri kúpe lístka elektronickou peňaženkou. Podobne ako pri SMS lístkoch, ani v tomto prípade nie je v ponuke zľavnený lístok.

Cena eCL zakúpeného platobnou kartou je 1,20 € a platí na jednu cestu vozidlami bratislavskej MHD s jedným bezplatným prestupom do 45 minút, t. j. maximálna dĺžka platnosti cestovného lístka bude 45 minút + doba cestovania v druhom vozidle.

Príklad: Cestujúci nastúpi do spoja linky 70 na zastávke Stn. P. Biskupice o 10:00, zakúpi si eCL a cestuje 30 minút na konečnú Most SNP. Tu prestúpi na spoj linky 37 s odchodom o 10:40 (prestup je v limite do 45 minút od zakúpenia lístka), priloží kartu k označovaču a môže cestovať bezplatne až na konečnú Záhorská Bystrica, čo je v tomto prípade 27 minút. Celkové trvanie cesty by teda bolo 67 minút za cenu 1,20 €.

Ak cestujúci prestúpi do druhého vozidla neskôr ako 45 minút od zakúpenia eCL, opäť sa mu po priložení karty k označovaču zaúčtuje suma 1,20 €. V prípade, ak v daný deň dosiahne suma zakúpených eCL výšku 4,80 € (čo zodpovedá cene bežného 24-hodinového lístka), prípadné ďalšie zakúpené lístky sa už v ten deň cestujúcemu účtovať nebudú.

Pri každom nastúpení do vozidla je nutné priložiť platobnú kartu k označovaču so symbolom bezkontaktnej platby (t.j. aj pri bezplatnom prestupe). Ak pri prestupe cestujúci nepriloží kartu k označovaču, bude považovaný za cestujúceho bez platného cestovného lístka.

Môžem zakúpiť jednou platobnou kartou eCL aj pre spolucestujúcich/batožinu?

eCL zakúpený na platobnú kartu je platný iba pre majiteľa karty. Zakúpenie eCL pre ďalších spolucestujúcich či pre batožinu nie je možné.

Kedy sa zakúpené lístky strhnú z účtu?

Pri prvom priložení platobnej karty k označovaču v daný deň sa vykoná autorizácia karty, pri ktorej sa overí dostatok prostriedkov na karte. Zároveň sa na karte vykoná rezervácia sumy určenej na úhradu cestovného. Rezervovaná suma závisí od kartovej asociácie, ktorá danú kartu vydala a môže byť až do výšky maximálneho denného cestovného, t.j. 4,80 €.

Jednotlivé nákupy eCL sú evidované v zúčtovacom centre služby Kartuj počas zúčtovacieho obdobia, ktoré je stanovené od 0:00 do 23:59 príslušného kalendárneho dňa. Na konci dňa potom príde k strhnutiu celej precestovanej sumy z platobnej karty a rezervácia prostriedkov bude zrušená.

Ak má cestujúci platobnú kartu vo fyzickej podobe a aj v podobe smart zariadenia, pre každú z nich sa bude denný limit cestovného (4,80 €) počítať samostatne, keďže budú mať osobitné identifikátory.

Všetky vykonané transakcie si cestujúci môže skontrolovať v eShope služby Kartuj, prostredníctvom ktorého je možné získať aj daňový doklad.

Ako prebieha kontrola lístkov a čo ak označovač nebude fungovať?

Ak cestujúci po nástupe do vozidla zistí, že označovač označený symbolom bezkontaktnej platby nefunguje, bez meškania vyhľadá iný takýto označovač vo vozidle a zakúpi si lístok v ňom. V prípade, že vo vozidle nie je žiadny funkčný označovač umožňujúci použitie platobnej karty, cestujúci o tejto skutočnosti informuje vodiča na najbližšej zastávke a v prípade začatia kontroly cestovných lístkov bezodkladne o tom informuje aj revízora.

Pri kontrole cestovných lístkov je cestujúci povinný predložiť revízorovi na kontrolu platobnú kartu za účelom overenia platnosti eCL a zároveň poskytnúť maximálnu súčinnosť pri tomto overovaní.

Porovnanie s inými typmi lístkov

Porovnanie eCL zakúpeného platobnou kartou s inými typmi nezľavnených lístkov s podobnou platnosťou, ktoré sú v ponuke od 1. júla 2023:

Typ lístka Prestupy Cena
Kartuj eCL 1 prestup do 45 minút (iba v rámci MHD Bratislava) 1,20 €
30-min eCL neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 0,97 €
30-min papierový neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 1,10 €
60-min eCL neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 1,41 €
60-min papierový neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) 1,60 €
40-min SMS neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) 1,20 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu)
70-min SMS neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) 1,70 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Kto tento blby system vymyslel ? Prikladat aj pri prestupe. Ked si raz pipnem v 1.voze,tak naco si to mam prikladat aj v 2.voze ? Na kartu sa nezapise predsa informacia o zakupeni napr. o 9.00 ? T.j. do 9.45 mozem cestovat
Jedine co mi napada je, ze aby nahodou clovek nesiel nahodou aj 3.spojom do svojho ciela.
Papierovy hodinovy listok za 1,20 mozem vyuzit aj na 4 spoje (3 prestupy) ale toto kartove čudo nie ?
Reakcia na: Petto #1:
Nie. Ak nastúpiť na 70-tku v Podunajských Biskupiciach a pod Most SNP ti to bude trvať 35 minút, stále môžeš 10 minút čakať na 37-ičku a po označení v nej cestovať až do Záhorskej Bystrice, hoc aj ďalších 35 minút. Len musí platiť, že máš za max. 45 minút označený druhý bezplatný spoj. Podľa mňa je to super, oveľa lepšie ako 30-minútový lístok za rovnakú cenu.
Velmi komplikovane, neprakticke!
Inak neviete - bude od 1.7. mozne kupit celorocnu elektricenku za 199€ ako sa sluboVallo?
“Zakúpenie lístka na takomto označovači sa bude realizovať voľbou na dotykovej obrazovke a následným priložením platobnej karty k čítačke kariet na spodnej časti označovača.”
Dobre s teraz tak, aby to bolo pochopitelne
Ked nastupim, bude na OCL nejaky novypiktogram listka, ktory vyberiem a potom pipnem kartu? Ked nastupim po 44 minutach do druheho busu, tak uz ziadny piktogram nevyberam a len pipnem kartu?

Jedna cesta s 1 bezplatnym prestupom do 45 minut znamena, ze mozem ist 2x44 minut, alebo oba spoje musim stihnut do tych jednych 45 minut?

Ako budem mat na bankokarte/kde uvidim potvrdenie, ze mam kupeny listok?
Len či som to dobre pochopil: Stačí pri každom nástupe do vozidla priložiť platobnú kartu a o nič viac sa nestarať? Netreba prikladať aj pri vystupovaní, ako je to napr. v Ostrave, alebo najprv navoliť na displeji platbu kartou? Ako označovač potvrdí, že mi predal CL?

Ak nefunguje ani jeden označovač na platbu kartou, cestujem zadarmo?
Reakcia na: Ričard #2:
Si si isty ? Ak si oznacim V 44.minute tu 37cku tak mozem ist az do Zahorskej ?
Reakcia na: kecho #4:
Cesta s 1 prestupom do 45 minút, znamená, že po pípnutí sa vo vozidle môžeš cestovať daným spojom neobmedzene, pričom ak prestupiš do 45 minút, znova môžeš "zadara" cestovať daným spojom neobmedzene. Čiže napríklad môžeš sa pípnuť na Hlavnej v 93, o 20 minút neskôr na Dvoroch v 92 a s tou ísť 50 minút do Devínskej. 🙂

Potvrdenie o kúpe uvidíš v označovači. Po pípnutí sa tam ukáže veľký smajlík a text "Cestovný lístok zakúpený" alebo niečo podobné. 🙂
Aký má vlastne zmysel, že z elektronickej peňaženky sa dá kúpiť celá paleta lístkov, kým z platobnej karty iba jeden a aj to iným spôsobom?
Prečo musí každé mesto vymýšľať iný systém? Najlepší je taký, kde pri nástupe (prípadne aj pri výstupe, ak idem krátko a chcem zaúčtovať lacnejšiu jazdu) priložím kartu a o nič viac sa nestarám. Systém potom na konci dňa spočíta cestovné a ak vychádza vyššie, než celodenný lístok, zaúčtuje ten. Žiadna zbytočná voľba na displeji a špekulovanie dokedy prestúpiť.
Reakcia na: Miro #5:
Presne tak, stačí len pri každom nástupe do vozidla priložiť platobnú kartu a o nič viac sa nestarať. Na konci dňa zistite, koľko ste precestovali, a to max. do výšky €4.
Označovač vždy potvrdzuje nákup zvukovým signálom (ako pri bežnej platbe kartou) ale aj grafickým obrázkom.
Reakcia na: Viko #8:
Jednoduchosť použitia a flexibilita. Jediné, čo musíte pamätať, je vždy priložiť kartu pri nástupe. Ak precestujete €4, máte ďalšie jazdy zadarmo.
Reakcia na: Miro #9:
Je to systém takmer rovnaký, ako v Londýne a Vancouvri a takmer ako to popisujete. Priložíte a o nič viac sa nestaráte. Ale súhlasím, že malo by to fungovať bez použitia dotykovej obrazovky.
Tento článok ide trochu viac do detailov, ale neznamená to, že bežní cestujúci to musia stále mať v hlave.
Reakcia na: Petto #6:
Musíte vždy priložiť kartu pri nástupe do vozidla. Ak stihnete do 45 minúty, naúčtujú Vám menej, ale to je len príjemný bonus.
Reakcia na: andrewsh #10:
Ja osobne využívam túto metódu od spustenia testovacej prevádzky a situácie, kedy som počul pípnuť platbu spočítam na prstoch dvoch rúk. V bežnej MHD prevádzke, kde hučí klíma, ľudia, hlásenie, zatváranie dverí...to absolútne nie je počuť. 😃
Reakcia na: andrewsh #12:
Až na taký malý detail, že v Londýne ti použitie platobnej karty garantuje najvýhodnejšie cestovné, kým v Bratislave je to príplatková možnosť.

Sorry, ja nezdieľam tunajší optimizmus, podľa mňa je to totálne zbabrané. Kým inde sa z platby kartou robí prioritný, najlacnejší spôsob predaja CL, tu tomu vymysleli úplne nezmyselnú tarifu. Oplatí sa len pri ceste nad 30 minút s najviac jedným prestupom práve do 45 minút. Vo všetkých ostatných prípadoch je to drahšie.

1. Prečo je povolený len jeden bezplatný prestup?
2. Prečo neexistuje možnosť odpípnutia sa pri výstupe do 30 minút, ktorá by cenu CL znížila na 81 centov? Takáto možnosť existuje v Ostrave aj Brne, kde majú tiež časovú tarifu.
3. Prečo je časový limit na prestup len 45 minút? Rozumiem že na rozdiel od papierového CL, resp. eCL sa tu ráta len čas kedy sa realizuje prestup, nie čas kedy cesta končí. Ale platiť 2€ vs 1,18€ pri ceste kde realizujem prestup niekde na konci (napr. prípoj k električke) je dosť rozdiel.

Imho sa na platby kartou mala uplatniť normálna eCL tarifa, s tým rozdielom že by sa zohľadňoval len čas prestupu, nie čas konca cesty. To by bolo zvýhodnenie zodpovedajúce tomu, že ide o najlacnejšiu formu predaja pre DPB. Druhá možnosť je potom systém check-in/check-out s účtovaním toho čo cestujúci reálne precestoval (s tým že check-out je nepovinný, ale povedie k zaúčtovaniu cesty až do cieľovej zastávky).

Ďalší problém je že tento systém čo zavádzajú nie je BID-ready (tento typ tarify rozhodne nemožno aplikovať na regiolinky), takže to aj tak budú musieť o rok alebo dva prekopávať.

(A btw, toto už je len detail, ale prečo musím pred priložením karty niečo stláčať na displeji? Šetríme elektriku?)
Reakcia na: 810zssk #15:
Re (3): zrejme je to pre to, aby len krátke spiatočné cesty sa rátali ako jedna cesta. Takmer každá cesta jedným smerom po Bratislave teda bude vychádzať akurát na €1, nie viac.
Reakcia na: andrewsh #16:
S týmto si dovolím nesúhlasiť. Na dosť ciest sú potrebné aspoň 2 tapy. Však už len električky sú založené na prestupnom systéme. Ak chceš aspoň na jednom konci cesty využiť ešte jeden spoj, už platíš viac. Jedna cesta = 1€ by bola pravda pri neobmedzenom počte prestupov. 🙂
Reakcia na: 810zssk #15:
Lenže kým pri kúpe klasického lístka má dopravca garantovanú sumu, ktorú cestujúci zaplatí, pri platbe kartou tomu tak nie je. Preto je do istej miery pochopiteľné, že takúto platbu znevýhodňuje.
Reakcia na: 3pa3ck3 #18:
Neviem či úplne rozumiem a ak áno, tak nevidím prečo je to relevantné.
Jedine čo nie je jasne v tomto článku: pri prestupovani treba znovu zvoliť na obrazovke označovača druh lístka alebo stačí len priložiť kartu?
Reakcia na: Ari #20:
Druh lístka si nevolíš nikdy. Pre platobné karty je osobitný cenník popísaný v članku. Len zvolíš možnosť platby kartou (predpokladám že táto voľba aktivuje EMV čítačku).
Reakcia na: 810zssk #21:
No dobre, ale neodpovedal si na otázku: v ďalšom vozidle ak prestúpim do 45 minút, treba to si znovu zvoliť?
Reakcia na: Ari #22:
Podľa mňa áno - je to na to aby OCL vedel že má očakávať platobnú kartu. Môj skromný tip je že sú tam dve rôzne čítačky a OCL musí vypnúť tú na dopravné karty a zapnúť tú na platobné karty.
Reakcia na: 810zssk #23:
To hádam nie, veď oboje by mali byť ISO/IEC 14443 kompatibilné. Síce v Bratislave máme talent pre osobité riešenia a radi vymýšľame vlastné kolesá, ktoré sú potom značne hranaté (také úvraťové obratisko Jungmannova alebo dunihlav v Karlovke pozdravujú), ale toto by už bol naozaj next level... (To, že tam je ako "čítačka" zaintegrovaný nejaký off-the-shelf POS terminál, alebo jeho časť, som zároveň bral ako neveľmi dobrý dôvod, prečo na tých novších označovačoch je takmer neviditeľná svetelná indikácia, kam vlastne prikladať kartu a neznalých to dosť mätie...)
Reakcia na: ceres #24:
Čítačku kariet možno vidieť pod displejom: https://imhd.sk/ba/galeria-media/187529/Ozna%C4%8Dova%C4%8De-Telmax-v-2045

Možno združená je, len mi nenapadalo prečo by tam bolo v takom prípade treba niečo stláčať a nestačí priložiť kartu.

Ešte mi napadlo že by to mohlo byť kvôli tým virtuálnym dopravným kartám? Keďže v mobile niekto môže mať dopravnú kartu aj platobnú kartu a označovač potrebuje vedieť ktorú načítať? Ale aj tak by mi prišlo logické aby default bola tá platobná - pri dopravnej karte si treba zvoliť typ cestovného, čiže vtedy by mohlo dôjsť k tej zmene.
Reakcia na: 810zssk #25:
Co ak by mal niekto kartu vo vrecku a iba by sa oprel o oznacovac?
Reakcia na: 810zssk #25:
Kvôli VIK to asi nebude. Kedže ak chceš použiť VIK, musíš v Google Pay na tú kartu kliknúť, rovnako ako napríklad na hocijakú zľavovú kartu, čo sa tam dá pridať. Defaultne mobil vysiela info o tvojej platobnej karte. Predpokladám, že jabĺčko to bude mať nejak podobne. 🙂
Reakcia na: TeBeCe #26:
Ja neviem, asi to isté čo keby sa oprel hocikde inde kde sa platí kartou v MHD. Všade kde som bol sa to len prikladá (takto som sa mimochodom pred pár dňami sám okašlal v Štokholme kde je združená čítačka 2D kódov a platobných kariet a ja som pri scanovaní svojho lístka z aplikácie mal aj zapnuté NFC - čítačka skonštatovala že chcem platiť kartou a naúčtovala mi cestovné, odvtedy si dávam pozor).

Neviem aká zhoda okolností by musela nastať aby mal niekto vrecko práve vo výške OCL, oprel sa ním o OCL a ešte to aj OCL cez to vrecko prečítal.
Reakcia na: Jak44 #27:
Nie je to tak, že čítačka si vie vypýtať špecifický druh karty, napr. tú VIK? Neviem ako to funguje, ale zdá sa mi že pri nejakej inej aplikácií čo som používal to tak bolo (môžem sa mýliť).

Inak veľmi sa teším na to čítanie VIK na POPkách ZSSK 😂 Celá tá implementácia VIK mi príde divná a zbytočná keď máme skvele hodnotenú aplikáciu IDS BK, kam by stačilo pridať možnosť PCL. To je zas asi nejaký záujem Transdaty.
Reakcia na: 810zssk #29:
Žiaľ, vyzerá to, že nie. Aspoň počas testovacej prevádzky defaultne nie je zapnutá žiadna čítačka na označovači. Podľa zvolenia si políčka (lístok IDSBK / Kartuj) sa zapne konkrétna čítačka.

Sprievodcovia fasujú cca od 10/2020 nové POPky, ktoré majú rozmer mobilu a sú omnoho rýchlejšie ako tie staré hebedá. To je už fajn. 😁

//Edit: Hej, VIK je Transdata produkt. Už je to spustené u SAD Prievidza. 🙂
Reakcia na: Jak44 #30:
No áno, ale prikladať dva telefóny k sebe bude v realite vlakovej prevádzky veselé. Však uvidíme 🙂

Jj, viem že VIK je od TD, čo som chcel povedať bolo že jej implementovanie do IDS BK je zrejme motivované ich záujmom, lebo IDS BK má inak vlastné, oveľa lepšie riešenie pre lístky v mobile.
Reakcia na: 810zssk #25:
Áno, vidno tam niečo podobné: https://www.cryptera.com/products/payment-controller-nfc/
Žiaľ, tie LEDky (ako modrú, tak zelené) vidno poriadne len zo správneho uhla pri správnom osvetlení. Za denného svetla, keď stojíš pred označovačom a pozeráš na displej, ich nevidno skoro vôbec. Domáci si zvyknú, hoc nováčikovia s tým mávajú zväčša problém, že kam vlastne tú kartu priložiť. Tak neviem ako na tom budú turisti... Fakt by tam mohla byť ešte poriadne kontrastná priestivná nálepka s bielym symbolom bezkontaktnej platby na tom...

Nechcem nikomu krivdiť, ale dôvod mi napadá skôr podobný tomu, prečo musí vodič v Lajnsoch voliť zľavnený lístok a ešte aj konkrétny druh zľavy, hoci tá je na karte zapísaná, alebo prečo nie je možné na kartu s električenkou z EP kúpiť eJCL pre spolucestujúceho v MHD...
Reakcia na: 810zssk #29:
Ak interaguješ s čítačkou cez otvorenú bežiacu aplikáciu, ktorá má kontrolu nad NFC, tak je to na aplikácii. Ale virtuálna karta od Transdaty je asi implementovaná cez closed loop variant Google Pay Transit, takže žiadnu aplikáciu mať otvorenú netreba. (Aspoň tak som to pochopil z tých tlačoviek.) Netuším, ako to funguje na úrovni protokolov, takže je to z mojej strany len špekulácia, ale viem si predstaviť, že čítačka oznamuje prioritizovaný zoznam podporovaných spôsobov platby, a virtuálna dopravná karta je v ňom vyššie ako bežné platobné karty.
Reakcia na: Jak44 #7:
Má tento systém vyriešené aj priebežné konečné, t.j. napr. 98 pri Slimáku? 😃 Dokedy sa daný "spoj" berie za spoj?

Tento systém je jeden z najhorších, aký si DPB mohol vybrať. Ale ako sa hovorillo, jednorazoví cestujúci sú pre BA nezaujímaví 😃 [Napríklad z Rače do Dúbravky ma to núti ísť pomalšou kombináciou 3+4 (#castejsieakometro) namiesto trasy cez Račianske mýto a Patrónku, alebo nechoďte 144 až ku Kamzíku ale si to od 203 odšlapte ]😃
Reakcia na: Pajo #34:
Hej. Označovač ťa v danom vozidle eviduje minimálne 60 minút po pípnutí (dlhšie som ešte nešiel, čiže som neodskúšal), bez ohľadu na smer.
Reakcia na: Pajo #34:
Detto 3 + 95/99 v Petržalke (pokiaľ nezačínaš rovno 3 alebo ešte na konci potrebuješ na 98/99)...
Reakcia na: 810zssk #31:
Prikladanie dvoch telefónov sa mi stále zdá ako jednoduchší úkon, než terajšie snímanie Aztec kódu pomalou POPkou na rozheganých tratiach.
Reakcia na: Viko #37:
Asi som mal šťastie, ale starú POPku som už "nestretol" ani nepamätám a tie nové oskenovali lístok z mobilu kdekoľvek bez problémov. Oveľa dlhšie väčšinou personálu trvalo načítanie dopravnej karty IDS BK, ak som ju práve potreboval použiť...

Prečo sú tie operácie s ňou vlastne také príšerne pomalé? Limituje to rýchlosť/výkon samotnej karty? Do akej miery je príčinou použitie AES šifrovania ako takého a do akej "neefektivita" TransTrest implementácie?
Reakcia na: ceres #38:
Tie nové "POPky" majú dedikovanú čítačku kódov, alebo len bežný fotoaparát?

Imho pri tej karte pôjde o EmTrest implementáciu, súdiac podľa toho že totožné karty (predovšetkým DESfire) v iných systémoch bežia oveľa rýchlejšie. Možnosti sú dve: Buď majú nejaký zúfalo zložitý formát dát na karte, alebo je problém v slabom procesore kontrolných zariadení. U SL sa napr. práca s kartou výrazne zrýchlila pri nových palubákoch, aj keď stále to má ďaleko od ideálu. Ale príde mi zvláštne že by nové POPky boli pomalé, veď také operácie ako sú na tých kartách musí bez problémov zvládnuť aj 100-eurový smartphone z Ali Expressu.

Oficiálna výhovorka je že tam "prebieha veľmi veľa operácií", takže asi odkaz na tie procesory kontrolných zariadení. Ale to je len o dôvod viac sa vykašlať na už prekonané dopravné karty a rozvoj smerovať inde.
Reakcia na: Viko #37:
No neviem. Pri čítaní Aztec kódu stačí natiahnuť ruku, pri BČK si zas sprievodca vezme do ruky tú kartu. Tu musíte reálne držať dve zariadenia v správnej polohe (oni tie NFC čítačky v mobile majú pomerne špecifickú plochu kde fungujú), ideálne tak aby vám nespadli a neroztrieskali sa o zem. Aj v ideálnom prípade kedy cestujúci vie ku ktorej ploche POPky má priložiť ktorú plochu svojho telefónu mi to príde celkom akrobatické číslo. Predstav si nejaký posilák do Malaciek s narvatým kupé a cestujúcim pri okne 🙂

A keď sa bavíme o pomalých POPkách a rozheganých tratiach, tak to asi problém nevyriešime prechodom na metódu kde zariadenia treba musia byť vo fyzickom kontakte (resp. nanajvýš 1-2 cm od seba) po celú dobu čítania virtuálnej karty.

Za mňa je to strela vedľa, rozvoj aplikácie (PCL + doplatky k nim) sa mi javí ako oveľa lepšia cesta.
Reakcia na: 810zssk #39:
Čítačku/skener. Fotoaparát by na takéto účely použil snáď len samovrah. Sú to Zebra TC56, myslím. (Ešte, že takéto zariadenia nemajú v portfóliu Poór s Móricom...) Ale veď aj staré POPky mali dedikovaný skener, nie?

Je to odo mňa čistá špekulácia, ale je možné, že v minulosti boli úzkym hrdlom aj procesory/čítačky v termináloch (neviem, na ktorej úrovni prebieha samotné šifrovanie a predpokladám, že výpočtovo najzložitejšie je práve to), ale po upgrade terminálov sa už úzkym hrdlom stávajú samotné karty. Predsalen, operácie na svojom konci si musia počítať samé. Po tom shitstorme s deravými MIFARE Classic možno zadanie v emteste znelo "urobte to tak bezpečné, ako len viete", no a vždy je to niečo za niečo a zákon klesajúcich výnosov platí nutne aj tu, aj keby tá implementácia a výsledný formát boli superoptimálne...

Predpokladám, že rýchlosť transakcie priamo ovplyvňuje aj to, koľko rôznych kľúčov musí terminál na vykonanie celého use case použiť. IDS BK je na karte jedna "aplikácia", elektronická peňaženka druhá, a ešte tam svoju oblasť má aj ZSSK. Neviem, či keď už sa raz nejakým kľúčom pre jeden súbor overil a skáče zo súboru do súboru/z aplikácie do aplikácie, či sa môžeš prepoužiť to predošlé overenie, alebo sa to musí robiť nanovo. Či šifrovanie samotného prenosu je po celý čas rovnaké, alebo sa tam kľúče tiež pri takýchto prechodoch menia... Pragmatickejší implementátor by možno zvolil jednoduchšiu organizáciu karty s cieľom urýchlenia samotných tranzakcií a kládol by väčší dôraz na čistenie systému od podozrivých transakcií a kariet až post hoc, aj za cenu nejakých strát, a možno toto je u nás úplne nepriechodné, neviem...

Ak máte niekto čerstvú kartu (vydanú tento alebo minulý rok, povedzme), neviete, sú to stále EV1 alebo prechádzajú na EV2 a EV3? Možno sa dočkáme postupného zrýchlenia aj prechodom na novšie verzie kariet...

Budem veľmi rád, ak ma niekto, kto do tých technológií vidí viac, opraví/doplní!
Reakcia na: 810zssk #40:
Samozrejme, súhlasím, že by aplikácia bola lepšie riešenie.

Keď si ale spomeniem, ako sa naozaj zakaždým musíme striafať do správneho uhla, následne sa snažíme desať sekúnd koordinovane nekymácať (ja s mobilom a sprievodkyňa s POPkou), ikskrát to aj tak skončí vetičkou "skúsme ešte raz", do toho užívatelia ktorí robia úvodný pokus na slabom jase... Tak mi napriek úskaliam NFC príde prikladanie rádovo jednoduchšie.
Reakcia na: ceres #41:
Čítačka je určite lepšia, takže super že ju majú, ale ja som bol prekvapený že v niektorých zahraničných systémoch to celkom dobre (a rýchlo) ide aj s fotoaparátmi. Dokonca asi 7 rokov dozadu som išiel s dopravcom ktorý tak overoval SMS lístky a zbehlo to za zhruba sekundu.
Reakcia na: 810zssk #43:
Akože to odfotilo z cudzieho displeja textovú SMS a vyhodnotilo, či lístok je OK alebo nie? Hm, ak to fungovalo spoľahlivo v rôznych podmienkach a za sekundu s nejakým low-to-midrange mobilom spred 7 rokov (vieš, čo to bolo za zariadenie?), to by ma fakt zaujímalo, ako to mali postavené. Ja by som mal pred podobným systémom trochu obavy asi aj dnes...
Reakcia na: Viko #37:
Zhodou okolností som v priebehu týždňa musel dvakrát cestovať na otočku do Bratislavy. Takže štyrikrát čítanie kódu z mobilu sprievodom ZSSK. Toho aztéka mal prečítaného za zlomok sekundy - žiadne triafanie ani nič takého. Čítanie inKarty na ČD neporovnateľne pomalšie.
Reakcia na: Viko #42:
Zvláštne. Fakt zvláštne.
Reakcia na: ceres #44:
Presne ako píšeš. Bohužiaľ neviem čo presne to bolo za zariadenie. Tiež som bol prekvapený 🙂
Reakcia na: S499.1023 #45:
Je pravda, že v poslednej dobe je so snímaním menší problém ako v minulosti (kedysi bolo bežné snímanie na trikrát a niekedy sprievodca radšej aj tak vyhľadal lístok podľa mena). Zrejme to kombináciou nových POP-iek (s tými starými krabicami sa asi naozaj nemierilo jednoducho plus im vadilo akékoľvek svetlo navyše), skúseností personálu i spolupráce cestujúcich (nastavenie plného jasu a dostatočné zväčšenie - aj keď toto by sa dalo eliminovať práve integráciou do aplikácie, ktorá tieto nastavenia zmení sama).
Reakcia na: 3pa3ck3 #48:
Ja som nič nijako neupravoval, ako mi lístok z eshopu prišiel, tak som ho ukázal, jas mám nastavený skôr nižší a ako som už niekoľkokrát uviedol, s prečítaním nebol žiaden problém. Proste z pomerne veľkej vzdialenosti píp a "Ďakujem".
Reakcia na: S499.1023 #49:
Rovnaká skúsenosť. Dokonca som si všimol, že sa takto začali kontrolovať aj papierové lístky.
Reakcia na: Jak44 #50:
Samozrejme. Čítačka totiž na rozdiel od kalauza neprehliadne, že vychcaný substrát ukazuje zožuvaný lístok z minulého týždňa 😃 .
Reakcia na: 3pa3ck3 #48:
Ok, je pravda, že posledný rok a pol som veľmi nemal dôvod cestovať vlakom, takže ak sa to zlepšilo, môžem sa iba tešiť 🙂
Velmi sa nechcem venovat konkretnym detailom tykajucich sa prikladania karty / nahodneho odcitania kreditu (to uz povazujem za lakocinky) a vratim sa niekde na zaciatok - k nejakej pridanej hodnote tohto vynalezu.

V com by bol problem, keby sa kartou vo vozidle dali zaplatit rovnake listky, ake sa daju kupit a zaplatit kartou v automate? Je nejaky speci intergalakticky dovod, preco sa to nedalo urobit tak, aby to bolo jednotne? Naozaj ma zaujima, preco to musi byt takto a akym sialenym sposobom by sa dalo zneuzit, ak by boli listky rovnake a s rovnakymi podmienkami (najma, ked by sa dala dohladat vyska platby aj cas jej realizacie, pricom by si clovek najskor vybral typ listka a kazda transakcia by vo svojom popise obsahovala, o aky listok ide). O nemoznosti kupovat takto listky na IDS BK radsej ani pisat nejdem.
Asi mi unika zmysel tohto mackopsa, o ktorom cloveku v podvedomi zostanu len same negativa. To, ze umoznuje len jeden prestup a v druhom vozidle znova treba prikladat kartu je uz samo o sebe hotova zatva pre paranoidne povahy, kam radim aj seba (Ako viem, ze nedojde k dvojitemu odcitaniu? Ako to mam garantovane? Co ak to zhapruje? Kam volat? Kam pisat? ake su lehoty? Ako si vlastne mozem byt isty, ze mam listok naozaj kupeny, ked nemam ziadny doklad v rukach? Nie je to uz komplikovany proces, ak nahodou? U mna odpoved jasna).
No hlavne tie konkretnosti, t. j. v com presne sa odlisuje od beznych listkov a na co si treba davat pozor, clovek casom zabudne a zostane mu len neprijemny pocit, ze nieco je inak (v zlom), je to drahsie, je to obmedzenejsie a ked chce mat istotu (a nechce to furt niekde hladat a prezistovat), radsej tieto veci vybavi vopred v nejakom automate ked aj s rezervou do buducna alebo pouzije sice pomerne debilne riesenu, ale stale pouzitelnejsiu aplikaciu IDS BK (vytukavanie vychodiskovej zastavky je tiez vynalez hodny antinobelovky, pricom aj samotna "penazenka" by sa este dala vytunit, no to som este netusil, ze sa da vymysliet nieco este tajomnejsie, komplikovanejsie a tazsie zapamatatelne).

Ako som si tak precital ten clanok, tak vysledkom, ktory som si z toho vyvodil bolo, ze bude asi najlepsie fungovat po starom, najma, ked je po meste coraz viac automatov s moznostou zaplatit kartou a ak ziadny nebude v dosahu, este zostava pouzit aplikaciu, no hlavne listky v aplikacii aj v automatoch su rovnake, s rovnakymi podmienkami pouzitia, bez prikladania a nacvicovania (cez appku dokonca lacnejsie, aj ked to napr. u mna rolu nehra, kedze je to na ukor vytukavania vychodiskovej zastavky na poslednu chvilu pri prijazde vozidla, co casto dokoncujem proti prepravnemu poriadku az vo vozidle, kedze pisanie na dotykovom displeji, najma vonku a pri pohybe je smrrrrt).

Tak teda neviem. Hladam pridanu hodnotu, ale nikde ju nevidim. Podla toho popisu nechapem napr. andrewsove prispevky, ktore toto chvalia a mam podozrenie, ze ide o niekoho, kto je blizko autorom tejto habadury. Nevidim na tom fakt jedine pozitivum pri dlhodobejsom pouzivani. Len tak na okraj, nepaci sa mi velmi ani system v Londyne. Vancouver zhodnotit neviem.
Reakcia na: lostrail #53:
V aplikacii IDSBK netreba vytukavat vychodziu zastavku. Ked je na mobile zapnute a pre aplikaciu IDSBK povolene GPS, tak hned po zapnuti aplikacie je aktualna poloha nacitana.
Reakcia na: kohut2012 #54:
Cim sa dostavame k tomu, preco by som mal vobec zapinat GPS a vobec, ze este aj IDS BK zbiera tieto udaje, dost, ze to robi Google.
Chapem, ze je to hlavne kvoli tomu, aby si ludia nekupovali listky od polovice cesty, ale realne nemam dosah na to vediet, na co vsetko sa tie udaje pouzivaju a logicky si musim mysliet len to najhorsie.

Navyse, minule si to uplne drzym sposobom zacalo pristup k GPS vynucovat a bez neho ma vobec nepustilo dalej. Este ju v mobile mam, ale odvtedy som ju nepouzil (nejako som neriesil, co s tym budem robit, lebo je to pochopitelne velmi neprijemne). Cize zasa nicim lesy.
Reakcia na: kohut2012 #54:
U mňa teda často funguje nepresne. Napríklad na Kapucínskej mi často dáva Zochovu, prípadne niekde automaticky nedá nič.
Reakcia na: lostrail #55:
IDS BK nič nezbiera, údaj len používa aplikácia na zistenie nástupnej zastávky, čo je potrebné pre určenie zónovej platnosti lístka. Nemyslím že sa z toho robia nejake logy (veď keď tak si pošli na BIDku GDPR žiadosť a uvidíš).
Reakcia na: lostrail #55:
Tarifa IDS BK je časová a ZÓNOVÁ, takže jedným z parametrov zakúpeného lístka je zastávka, v ktorej bol zakúpený/označený. Buď si zapneš GPS a necháš appku, aby nástupnú zastávku vyplnila sama alebo si ju holt vypíš Ty. Nechápem. V druhom kole začneme riešiť, prečo si vôbec treba papierový lístok označiť?
Reakcia na: 810zssk #57:
"IDS BK nič nezbiera, údaj len používa aplikácia na zistenie nástupnej zastávky"
studoval si si zdrojaky app-ky predtym nez si si ju sam skompiloval ? (pri troche paranoje nicomu inemu totiz 100%ne verit nemozes)
Reakcia na: Trammat #56:
Bol by to vlastne pri nejakej kontrole hypoteticky problém, keď by nesedela zastávka, ale zóna áno? (Iste, keby som sa potreboval na základe nástupnej zastávky hádať ohľadom platnosti lístka vs papierovej jazdnej doby vs skutočnej pri nejakom väčšom meškaní, tak možno hej, ale tento prípade teraz neriešim.) Pýtam sa preto, lebo som nad tým už viackrát v podobných situáciách rozmýšľal, že či je nutné tú aplikáciu opravovať. Alebo som už zažil aj to, že zmätená známa na návšteve v Bratislave si pod Novým mostom nastavila nástupnú zastávku "Pri kríži" (lebo to svietilo veľkými písmenami na cestovnom poriadku).
Reakcia na: S499.1023 #51:
A nevie niekto, ako sú na tom Zebra iPOP KVC Vlak 😁 so znalosťou zón IDS BK a posudzovaním platnosti eCL? Pri predošlých cestách s eCL z označovača na nástupišti bola kontrola vždy bez problémov, ale teraz sa vlakvedúci pri mne pristavil a ešte raz sa pozrel, akýže to mám lístok, lebo mu to vypisovalo, že je neplatný (neviem či zónovo alebo časovo), pritom som ho kupoval v tej stanici, za ktorou ma hneď kontroloval, čas, zóna a nástupná zastávka v Konte karty vyzerajú spätne OK... Tak či len daná POPka mala nesynchronizovanú polohu/čas, alebo tieto prípady vlastne posúdiť nedokáže a musí to vždy vyhodnocovať personál anyway.
Reakcia na: ceres #61:
Tak to ja fakt neviem. Na železnici som ešte na BID doklad necestoval.
Reakcia na: ceres #60:
Rozhodujúci je čas a zóna.

V prípade, ak by podľa CP mala cesta trvať menej ako je platnosť lístka ale cesta by sa napr. kvôli zápche predĺžila, lístok by sa počas cesty stal neplatným a cestujúceho by kontroloval revízor, tak by bola dôležitá aj konkrétna nástupná zastávka (tak ako aj na papierovom lístku vytlačený údaj z označovača).
Reakcia na: ceres #61:
Tam ale treba dávať pozor. Automaty (označovače) na nástupištiach nemajú vždy nastavený správny čas, takže stane sa, že niekto označí lístok o 16:00 a na lístku má potom 17:30... 🤕
Reakcia na: ceres #61:
Môže byť už spomenutá možnosť zle nastaveného času na OCL (z logiky veci by systém nemal mať problém s platnosťou eCL v budúcnosti, keďže eCL sa vydávajú vždy s okamžitou platnosťou a teda je zrejmé že ide o chybu, ale naprogramované to je tak že taký CL vyhlási za neplatný), alebo potom zle zvolená zastávka sprievodcom. Na starých POP po načítaní eCL musel sprievodca manuálne zvoliť stanicu ku ktorej sa kontrola má vykonať.
Reakcia na: 810zssk #65:
Hm, pokiaľ čas vystavenia lístka zobrazený v "konte karty" na idsbk.dopravnakarta.sk zodpovedá tomu v OCL, tak tam by problém byť nemal. Na to, či v tej POPke nemá nastavenú zlú stanicu/polohu, som sa toho sprievodcu pýtal, ale asi mi nerozumel. Tam by som ale čakal, že tomu pomáha (A)GPS, veď to musí byť pomerne spoľahlivé, resp minimálne do zóny by sa to trafiť malo (ale je tiež pravda, že kým pri plnšom vlaku prejde skrz, môže byť poloha úplne inde), ale tiež že pokiaľ si kúpim nejaký zónový lístok v nejakom označovači na nejakej stanici, tak hádam nebude treba voliť začiatok cesty pre kontrolu platnosti, lebo je to hádam zrejmé, alebo sa tento aspoň použije ako nejaká prednastavená hodnota... Ale kontrola bola, myslím, ešte pred príchodom do ďalšej zastávky, alebo tesne po. Každopádne určite ešte v tej istej zóne a počas platnosti eCL, ktorý by mal ako zónovo, tak časovo pokryť aj cestu do (poslednej) stanice v druhej zóne platnosti, hoc som aj potom nadväzoval PCL...

Už takmer úplne off-topic: GSM-R má ako často popri trati BTSky? Či sa nedá poloha s uspokojivou presnosťou pre tarifné účely určovať v POPke aj čisto na základe toho, ktoré BTSky vidí...
Reakcia na: ceres #66:
POP-ky sú pripojené na GSM-R?
Reakcia na: 3pa3ck3 #67:
To neviem, to bola z mojej strany len špekulácia.
Reakcia na: ceres #66:
Neviem či sa to s novými POPkami zmenilo, ale na starých bol ten systém postavený tak že to malo platnosť vyhodnocovať automaticky, teda vlakvedúci zvolil nasledujúcu stanicu a POPka vyhodnotila (občas zle :D) či do nej CL platí.

Namiesto toho aby sa pri priložení karty proste zobrazilo "4 zóny zo 101, platí do 2.2.2022, 22:22" a vlakvedúci si to vyhodnotil sám.
Reakcia na: lostrail #53:
Dobry den
Autorom riesenia som ja. Aj ked uz rok v DPB nepracujem zda sa ze sa nenasiel nikto kto by tento nechceny produkt zastavil.
Kedze kazde vysvetlenie moze byt kontraproduktivne tak len velmi zrychlene k otazkam - cena 1 EUR je jasna a najprehladnejsia cena a 24 hodinove zuctovanie ponuka nasobky tejto ceny.
1. jednoduchost riesenia bez tap out vyuzivane hlavne na turniketoch v metre alebo tam kde mali neobmedzeny rozpocet na vybavenie vozidiel oznacovacmi - v BA nie je nutne.
2. navrhnute pridanie jedneho prestupu v cene prvej cesty - do 45 min zvyhodnuje cestovanie bez ohladu na to ci je to cestujuci do prace alebo turista
3. Zuctovanie na konci dna ktore si moze kazdy cestujuci skontrolovat. Pri chybach ktore mozu nastat pri oneskorenom spracovani tap-u sa opravy riesia v nasledujucich zuctovaniach - bude to urcite zaujimave ked sa ludia na to zacnu pytat.
4. Vzhladom na to ze testovanie prebiehalo s prihlasenymi testermi takmer dva roky mal marketing dostatok casu cestujucich vzdelavat ale to by musel niekto aspon tusit o co ide - pri terajsom pristupe to bude odsudene na neuspech.
5. Odporucam ziadat informacie a navod na pouzitie na obrazovke oznacovaca a na informacnych obrazovkach v dopr. prostriedkoch.
Sam som zvedavy ako to v reale funguje a pojdem to zajtra skusit - pripadne otazky k detailom kludne emailom.
Jaro
Reakcia na: JaroK #70:
K bodu 1: Možnosť (nie povinnosť tap outu) majú napr. skoro všade v ČR kde to existuje, teda rozhodne nie "hlavne na turniketoch v metre" 😉
Reakcia na: JaroK #70:
Dakujem za vysvetlenie. Reakcia k jednotlivym bodom.

1. Celkom nerozumiem. Tak je alebo nie je moznost tap outu? Co vlastne v BA nie je nutne oproti zahraniciu?
2. Ak bol proces zmyslania od ziadneho prestupu k jednemu, potom asi zacinam chapat, ze vychodiskova pozicia pri volbe riesenia bola este horsia, ako som si predstavoval. V com tkvie podstata obmedzenia na jeden prestup?
3. OK, naozaj ma tesi, ze sa na to myslelo. A ano, pokial sa nieco neprejavi v ten isty den, urcite budu zvonit telefony.
4. Stale asi nechapem dovod, preco uplne novy produkt a nie len novy sposob platby za uz existujuce produkty. Alebo je (pripadne existovala) snaha prisposobit ostatne listky tomuto? Aj ked by mi to niekto trpezlivo a podrobne vysvetlil 10x (a ja to aj 10x pochopil), do roka to spolahlivo zabudnem (a ostane len ten pocit, o ktorom som pisal).
5. Dakujem za odporucanie, aj to je lepsie ako nic, no ma to hacik - podla prepravneho poriadku nie je mozne vykonat v podstate ani meter jazdy bez platneho CL, cize proces by bol asi taky, ze by som musel mat aspon jeden papierovy listok alebo elektronicky, ktory som si kupil cez aplikaciu, aby som si mohol studovat oznacovac a najblizsie kupit listok kartou vo vozidle. To uz je pomerne kontraproduktivne.

Navyse, sam seba radim ako sporadickeho cestujuceho a neviem presne odhadnut cielovku. Ti, ktori MHD vyuzivaju na pravidelne dochadzanie, maju vyhodnejsiu ponuku v podobe predplatnych listkov, co je mimo tohto use case. Ostatni su na tom ako ja, pripadne este turisti. V suvislosti so zahranicnymi turistami bol viackrat kritizovany neprehladny system klasickych listkov, ktory na paneli automatu takychto ludi odradi (minimalne Gebrian mal k tomu nelichotive poznamky), no je tiez otazka, ako k nim smerovat osvetu o moznosti zakupenia CL kartou vo vozidle a ake su podmienky tak, aby to nebolo tl;dr a jednoznacne si vybrali tuto moznost.

Dajte potom vediet, ako dopadol test.
Reakcia na: lostrail #72:
Tá Gebrianova poznámka k lístkom bola v akom videu? Bolo to priamo z Bratislavy (ešte na stream.cz), alebo niečo novšie?
Reakcia na: lostrail #72:
Dobry den. Test zatial nemam ale skusim odpovedat aspon k bodom:
1. Tap out je standard funkcia hlavne pre potreby monitorovania vystupnej stanice alebo aj zastavky a kalkulacie ceny na konci dna. Avsak tam kde nie su turnikety je vymahanie tap outu zavisle od dostatocneho poctu oznacovacov co nie je v BA od zaciatku projektu (Ostrava ma 2 pri kazdych dverach ale vyuziva tap out iba pre zaznam a vyhodnejsej ceny kratsej cesty - investicia z EU). Nie je to vsak zasadny problem a vysporiadali sme sa stym celkom elegantne tak, ze sme porovnali maximalne casy cestovania v jednom spoji - do 45 min. Nastavili sme internu platnost tapu vo vozidle na 60 min co staci aj s rezervou na vsetky spoje. Nie je teda potrebny Tap out a postacuje aj mensie mnozstvo oznacovacov vo vozidlach s postupnym dovybavenim starsich vozidiel.
2. Jeden prestup v cene je kompromisom. Technicky je mozne pridat dalsie a zvyhodnovat tak cenu prestupujucim. Ale realne takych pripadov nie je velke percento ak pritom chceme prestup casovo ohranicit napriklad na cestu do prace - navrhnuty do 45 min. Riesenie ma v tomto nastaveni podporit cestovanie s 1 prestupom ktore moze trvat aj viac ako hodinu alebo len 15 min. Cena bude stale 1 EUR co je porovnatelne s ostatnymi moznostami ktore nie su tak prehladne. Vyznamnou vyhodou je cenovy strop povodne navrhnuty v testovani na 4,50 EUR tak aby bol system schpny vyuctovat aj cast z 1€ ceny. Teraz je to 4€ a teda aj technicke zjednodusenie. Dosiahnuty strop je teda uz po 4 platenej jazde a dalsie su do konca dna za 0 EUR.
3. Uvidime ako to v DPB zvladnu
4. Len velmi jednoducho EMV platby v doprave su specifickym typom podliehajuci certifikacii dodavatela a spravcu. Musia byt dodrzane urcite pravidla a postupy. Prinasaju nevyhnutny a pritom revolucny sposob zuctovania na konci dna alebo aj na konci tyzdna ako je to v Londyne a pripadne aj na konci mesiaca. Takto by sa dali casove stropy prisposobovat cenam aj tyzdennych a mesacnych listkov co je ale na zvazenie prinosov a nakladov. Samozrejme dalo by sa postupovat sposobom kopirovania existujucich cien a jednorazovych listkov ale to si presli ti, ktori riesenie nasadili medzi prvymi a postupne presli na denne zuctovanie s cenovym stropom. Pre setrenie casu a nakladov sa vyuzili skusenosti z inych miest a prisposobili sa potrebam BA.
5. Ak mate kartu a prilozite ju k oznacovacu vytvori sa zaznam. Ci uz uspesne alebo neuspesne TAP-nutie. Pri neuspesnom napr. pri zablokovanej karte (btw nikde sa to zatial nespomina) mozete pouzit inu alebo si kupit listok cez appku alebo vystupit a kupit si papierovy listok. Zablokovanie nastane ak sa jedna o nepodporovanu kartu alebo alebo je karta ale aj Gpay a Apay zablokovany koli neuhradenej platbe. Odblokovanie je mozne aj na oznacovacoch len prilozenim ale moze to trvat dlhsie a teda cestovat este niekolko desiatok minut nie je mozne. Situacii ktore nastanu bude viacero a drzim palce zakaznickemu servisu aby to zvladli.

Ak ste sporadicky cestujuci alebo idealne navstevnik BA - turista alebo cezpolny tak je tento sposob idealny lebo nemusite poznat ceny listkov a sposob ich zakupenia ale vsetko zabezpeci system na zaklade jedneho TAPu.
Turisti ktori system spoznali z inych miest budu mat vyhodu a urcite tento system uvitaju. Ostatni sa to budu musiet asi naucit systemom pokus-omyl lebo sme na Slovensku. Este si ale pockam s hodnotenim po testovacej Tapovacke 😉
Tak len pre zaujimavost - 4228 ma jediny novy oznacovac, a ten neberie platobne karty. 🙂
Reakcia na: kecho #76:
Čo v takom prípade? Poviem to najbližšej zastávke vodičovi a cestujem zadarmo?
Reakcia na: JaroK #74:
2. "Problem" je, ze v Bratislave mame prestupny system. A chapem, ze nie vela cestujucich musi 2x prestupovat ale niektori ano. Nerozumiem preco maju byt sikanovani za to, ze napr. nebyvaju a nepracuju pri zastavke nosnej linky. Ak to ma aj iny dovod ako "podporit cestovanie s 1 prestupom" tak potom aspon trochu chapem, ale keby bol 2. prestup do 45 min, co by sa zmenilo? Vsetky ostatne listky su prestupne...

Inak si myslim, ze je to vyborna sluzba (vdaka za nu) a tesim sa na pripadne rozsirenie do celeho IDS.
Reakcia na: Miro #77:
Prave, ze neviem ako mu to mozes povedat, pokial su este vodici obrneni efektnymi oranzovymi paskami vzor 2020. 🙂
Reakcia na: danlo #78:
A keď sa vrátime k úplnej podstate problému - v čom je pre cestujúceho výhodnejšie, že mu dáme nejaký produkt pomimo doterajšej tarify a budeme špekulovať akými "protiopatreniami" ho tej normálnej tarife aspoň trocha priblížiť? Naozaj nestačilo pravidlá kupovania lístkov z kreditu na kartách dopravcov aplikovať 1:1 aj na nákup z bankovej karty? Veď aj tak by sa dal systém "zinteligentniť" formou denného či týždenného limitu.
Reakcia na: JaroK #74:
2. Jeden prestup je kompromisom medzi čím a čím? Aký je dôvod v priebehu tej doby neposkytovať neobmedzený počet prestupov v danom čase? Ako spomenuli ostatní, máme prestupný systém a viac ako jeden prestup v rámci cesty rozhodne nie je výnimkou.

Jeden prístup zadarmo v prestupnom systéme nie je zvýhodnenie jedného prestupu, ale znevýhodnenie viac prestupov. Máloktorý cestujúci prestupuje len tak z nudy, spravidla to robia preto že im dopravca neposkytuje priame spojenie, je teda nezmysel aby za to prestupovanie platili extra - a už vôbec nie až euro navyše.
Ano z pohladu cestujuceho je to celkom jasne. Ak sa vsak zamyslite a ste prevadzkovatelom MHD mate aj ine zaujmy ako najvyhodnejsie cestovne pre cestujucich. Cestovne musi zaplatit prevadzku, potom by tiez malo podporit efektivnu prevadzku tak aby sa cestujuci co najrychlejsie a najkomfortnejsie prepravili na pozadovane miesto a tiez aby bol system prehladny aj z hladiska zuctovania, kedze ako uz viete uctuje sa na konci dna. Caste prestupy nie su pre plynulost prepravy prinosom a ja osobne by som ich systemom nepodporoval ak chcem prevadzkovat dopravu efektivne. Ja o tom nerozhodujem - len som navrhol a odporucil model s prestupmy v cene prvej jazdy. Moznost viacerych prestupov v cene prvej cesty moze byt po ziskani spatnej vazby a dat z prevadzky opat na stole aj ked osobne prinos nevidim ako vyznamny.
Reakcia na: JaroK #82:
"Caste prestupy nie su pre plynulost prepravy prinosom a ja osobne by som ich systemom nepodporoval ak chcem prevadzkovat dopravu efektivne"
Toto tvrdenie je v rozpore so základnou logikou organizácie dopravy DPB a IDS BK, ktorú presadzujú. Stavajú totiž na tom, že liniek je úmyselne menší počet, jazdia tým pádom častejšie a prestup medzi nimi má byť čo najpohodlnejší. Počíta sa teda s tým, že ľudia budú veľa prestupovať a penalizácia za prestupy by logicky nemala existovať.
Reakcia na: 810zssk #81:
No a kedy sa už konečne obnoví tá L5, keďže trestáme ľudí, ktorí musia prestupovať? 😂 😂
"Moznost viacerych prestupov v cene prvej cesty moze byt po ziskani spatnej vazby a dat z prevadzky opat na stole aj ked osobne prinos nevidim ako vyznamny."
Ja by som ho videl ako významný práve v tom, že by ľuďom nebolo treba vysvetľovať, že ide o nejaký zvláštny produkt. Proste by to bol prestupný lístok platný 45 minút. Tiež mi nie je jasné, v čom spočíva tá domnelá technická komplikácia počas zúčtovania: ak sa odohral "tap" neskôr ako 45 minút po predošlom, je to "hradený tap" za euro. Ak sa odohral do 45 minút po nejakom "hradenom tape", je to "nehradený" tap a je zadarmo. A ak sa aj odohral do 45 minút po niekoľkých tapoch, ale ani jeden z nich nebol hradený, tak tento bude opäť "hradený"... Čo je na tom technicky alebo zúčtovaco zložité? Minimálne pri dennom zúčtovaní nemôže byť žiaden problém toto vyriešiť.

Jediný argument, kedy by som to chápal, hoc nie nutne s tým súhlasil, je ten, že pre vyššie náklady pre dopravcu od použitia chceme pravidelných/domácich cestujúcich demotivovať a snahou je ich odlišnosťou systému demotivovať, nech si teda naďalej používajú EP/apku/PCL... Napríklad návšteve, ktorá v Bratislave strávila už nejaký ten piatok, v tarife je zorientovaná a používa pravidelne apku, sa mi osobitosti a spôsob použitia kúpy lístka na platobnú kartu nepodarilo úspešne vysvetliť ani na druhý pokus...
Reakcia na: JaroK #82:
Čiže čakanie na priamy spoj hodinu je prínos pre cestujúceho. Čím viac liniek, tým efektívnejšia prevádzka - prínos pre DPB. Vy by ste mali ísť poradiť aj do Viedne, Londýna atď ako sa to má robiť.
Reakcia na: JaroK #82:
1. Všetky ostatné lístky v Bratislave sú prestupné, nerozumiem prečo by to zrazu práve pri tomto type lístka hrozilo že nezaplatí prevádzku ak bude prestupný.
2. Nerozumiem ako (ne)prestupnosť lístka súvisí so zúčtovaním na konci dňa. Zúčtovanie na konci dňa majú aj v Brne, Ostrave, či Londýne, pričom vo všetkých týchto mestách sú lístky z platobnej karty plne prestupné (v prípade Londýna na autobusoch a električkách - hopper fare).
3. Ako presne neprestupný lístok podporuje "efektivnu prevadzku tak aby sa cestujuci co najrychlejsie a najkomfortnejsie prepravili na pozadovane miesto"? Odhliadnuc od toho že spoje odvšadial-všade nie sú efektívnou prevádzkou a sú v priamom rozpore s konceptom linkovania ktorý v Bratislave máme, tak nerozumiem ako neprestupné lístky tento "problém" riešia. Akože cestujúci sa kvôli tomuto lístku prispôsobia a zmenia napr. miesto zamestnania aby sa mohli "efektivne" dopravovat na najviac jeden prestup?

Neprestupnosť lístka z karty (resp. obmedzenie na jeden prestup) nedáva žiaden zmysel z tarifného, dopravného ani technického hladiska. Je to najzásadnejšia chyba tohto systému.

Aby bolo jasné, neviním z toho vás, chápem že ste tam asi boli cez techniku, prípadne UX. Chyba je na strane klienta ktorý si mal lepšie definovať aký produkt chce, lebo niekto v DPB by mal tušiť akú majú tarifu a linkovanie. Len mi to trochu pripomína jedného UX dizajnéra ktorý sa chcel zviditeľniť návrhom redizajnu menu KOCL a vyhodil odtiaľ dve tretiny lístkov lebo nerozumel na čo sú, vyzeralo to krajšie a bolo to "prehľadné" 😃
Reakcia na: 810zssk #69:
Pripojím čerstvú skúsenosť z víkendu: netuším, či platnosť eCL vyhodnocovala POPka alebo vlakvedúca, ale nebol s tým vôbec žiaden problém. Dokonca aj lístok z apky IDS BK sa kontroloval oskenovaním a pípnutím (aj keď opäť neviem, či platnosť následne vyhodnocovala POPka alebo vlakvedúca), predtým sa to tuším verifikovalo len okometricky...
Reakcia na: ceres #85:
Presne tak, nerozumiem ako je "jeden prestup do 45 minút zadarmo" zrozumiteľnejší ako "prestupy do 45 minút zadarmo".

Pochybujem že cieľom je niekoho demotivovať, najmä preto že žiadne vyššie náklady pri tejto forme predaja neexistujú, naopak, mala by to byť najlacnejšia forma predaja CL pre DPB. Preto by som čakal že to bude nejak prenesené aj na cestujúcich a nie nadizajnované tak že pri 80+% ciest je to najdrahšia možnosť.
Reakcia na: ceres #88:
Lístky z appky sa POPkou načítavali od začiatku 🙂
Reakcia na: 810zssk #89:
Síce uznávam JaroviK zásluhu, že "išiel s kožou na trh" sem s nami diskutovať ale inak mám pocit, že ide o človeka odtrhnutého od reality a ešte aj napĺňajúceho nesprávne zadanie. Ešte nikdy som sa nestretol s úspešným riešením, ktoré by oproti už existujúcim ponúkalo len nevýhody. Osobne každého aj náhodného návštevníka Bratislavy smerujem k inštalácii aplikácie IDS BK s tým, že potomu ju môže odinštalovať. A ešte aj moja extrémne anti-IT manželka uznala, že je to jednoduché, prehľadné a užitočné. Systém platby kartou v BA mi príde ako riešenie "len aby sme to mali". Zatiaľ čo v Ostrave alebo v Brne som sa stretol s odmietavými reakciami "nemám platobnú kartu" alebo "nemám kartu odblokovanú pre platby na internete" len od extrémne paranoických pošukov, v Bratislave nevidím žiadnu pridanú hodnotu zvoleného riešenia s výnimkou blazeovaných turistov, ktorí nakoniec aj tak pôjdu nejakou formou taxislužby a MHD využijú raz ako atrakciu.
Reakcia na: S499.1023 #91:
"Síce uznávam JaroviK zásluhu, že "išiel s kožou na trh" sem s nami diskutovať" za toto som chcel dať 👍 aj ja

Hneď po tom, ako si známa všimla logá platobných kariet na označovači, prišla otázka "takže sa už u nás dá cestovať len s kartou ako v Brne?", na čo som musel odvetiť že "nie celkom" a nasledovalo vysvetľovanie doprevádzané neveriackym krútením hlavy druhej strany...
Reakcia na: S499.1023 #91:
Nemyslím si že je odtrhnutý od reality, jednoducho je z iného odboru. Ak robíš UX developera (napríklad, neviem aký presne je jeho job) tak máš sklon robiť to tak aby to bolo čo najprehľadnejšie. Je potom na klientovi aby jednak pripravil zmysluplné zadanie a prípadne korigoval pekné, ale nefunkčné návrhy.

Inak s tebou súhlasím, to riešenie ktoré implementovali je pre menšinu cestujúcich - nebude z toho primárna forma predaja CL1C, ale príplatková doplnková možnosť. Čo je veľmi zvláštne. Navyše je zvolené riešenie absolútne nekompatibilné s IDS a keď/ak sa to raz bude integrovať tak sa to aj tak bude musieť meniť a namiesto jednoduchosti bude chaos (opäť, nie je to niečo čo nedopravný človek má vedieť, od toho sú tarifáci na DPB ktorí mali povedať že potrebujeme systém ktorý zohľadňuje trasu). Na základe niektorých postov iných ľudí pod inými článkami mám tiež obavu že tu má veľkú časť viny aj magistrát, ktorý tlačil na IT-čkárske, nie dopravné, riešenie.

Myslím že sa tu zrazili dve požiadavky, ktoré sami o sebe nie sú problematické, ale dokopy sú katastrofa: Chceme to mať jednoduché, ale zároveň nechceme aby nám klesli tržby. Teda zrušíme diferenciáciu rôznych ciest (ako je to pri CL1C) ale ani nepôjdeme na tú nižšiu cenu = všetky cesty budú skôr v úrovni tej vyššej a teda je produkt nevýhodný. Samozrejme reálne to k výpadku tržieb aj tak povedie lebo primárne to budú ľudia využívať len v tom minime prípadov keď je to výhodnejšie.
Reakcia na: 810zssk #93:
"...lebo primárne to budú ľudia využívať len v tom minime prípadov keď je to výhodnejšie..."
Alebo keď o tom inom riešení nebudú ani vedieť, čím som myslel tých blazeovaných turistov.
Reakcia na: 810zssk #93:
Vidim ze sa vcelku vyznate a mate aj nejake informacie z pozadia. A dakujem za Vase nazory a aj diskutujucich nizsie. Celkom ma rozosmiali a neberte to nikto v zlom, len mi pripomenuli tie mesiace na BID a magistrate kde sa bojovalo za to aby sa system mohol dostat aspon do pilotu co bolo v rozpore s integrovanou dopravou a teda podpora bola minimalna aj ked naklady na zriadenie boli sponzorovane MasterCard a ciastocne aj Visa co nikto zatial vobec nespomenul. Preslo to niekolkymi vedeniami v DPB a nejakym zazrakom sa to proti voli viacerych podarilo dostat aj ked s oneskorenim do prevadzky za co sucasnemu vedeniu gratulujem. A aby neboli pochybnosti bol som veducim tarifneho oddelenia zodpovednym aj za dalsie projekty, ale ten UX je celkom vystizny. V kazdom pripade je to na Vas, ktori mate zaujem nieco zmenit - argumentujte a zdovodnujte na zaklade ziskanych podkladov. Kazdy mame svoje priority a mna osobne trapi najviac slaby pristup marketingu pri vzdelavani cestujucich aby pochopili vyhody. Ti co maju elektricenku alebo idsbk appku maju v tom celkom jasno a karty by mali byt prave pre tych ostatnych. Dakujem a pekny den prajem.
Dobry den. Posielam slubeny vysledok testu.
Nastupil som do 204 pri Zimnom stadione. Bolo to dlhsie vozidlo a pouzil som 2. oznacovac pri zadnych dverach. Oznacil som si TB kreditku cez Gpay, TB debet a Revolut s obmedzenou transakciou na 0,90EUR. Vsetky prebehli uspesne. Nasledne som sa presunul k prvemu oznacovacu ktory mi potvrdil zakupenie 2 listkov a nasledne sa zasekol. Vystupil som na druhej zastavke pri Kauflande. Cestou spat som nastupil na 205 a tam jediny oznacovac vobec karty nenacital aj ked som sa ho snazil prepnut do vychodzej obrazovky.
Revolut mi oznamil neuspesnu transakciu hned po polnoci takze by som mal mat kartu zablokovanu. Zatial sa tak nestalo a dokonca podla DPB portalu obrazovka 1 bola transakcia uspesna. Ostatne TB transakcie su uz zuctovane a za to Tatrabanke gratulujem - obrazovky z DPB portalu 2 a 3. Zaujimave bude ako rychlo zuctuju ostatne banky.
Test vsak ukazal ze system bol vcera na 204 zaseknuty nasledne nefunkcny a na 205 uplne nefukcny. Sluzba s takouto spolahlivostou nemze byt v komercnej prevadzke. A to som uz do testovania vlozil nemale prostriedky zo svojich sukromych uctov a zda sa ze zbytocne. Reporty a vysledky si nikto asi ani neprecital.
Teraz mi tak napadá, nastáva stále u nových trolejbusov ten problém, že keď spadnú palice, respektíve ide voz pridlho cez trolejové kríženie, tak to úplne zhodí tento najnovší typ označovačov a trvá pár minút, kým znovu nabehne?
Reakcia na: Trammat #97:
tie nové označovače sú háklivejšie na napájacie napätie a keď ide trolejbus cez miesto bez napájania, klesne napätie na meniči 600/24 a zároveň to baterky nepodržia. Ale že by na tom bola 24V sústava až tak zle?
Reakcia na: JaroK #96:
cením si, že idete s kožou na trh a že ste si skúsili vyskúšaťť svoj produkt v reálnej prevádzke. To sa dosť často v SR nerobí. 👍
Reakcia na: Johnyy #98:
Sledoval som tento jav hlavne u 30TrDG.
Zdravím, moja skúsenosť je podobná ako tie popisované nižšie v príspevkoch... V skratke - jazdy 9.8., používaný mobil (google pay+nfc), používanie celkom nespolahlivé 😕 , jediné štastie že nebol zhon/min. ludí:

1) cesta trolejbusom 209 , označovač po priložení tel. nereagoval... nasledne (po x pokusoch a tukani na obrazovku) som zistil že je zamrznutý ...iny takýto označovač v trolejbuse nebol

2) el #1 - vsetko prebehlo ako malo (zvuk, info že spracuvava + info že listok bol zakupeny...prekvapilo ma ale že som telefon musel držať asi 5-6 sekund. Na marketingovom videu kartu len prilozil na "pol sekundy" 🤨

2b) prestup do eliny č.3 a pokus o ďalšie tapnutie už zakupeneho listku v rámci 45min= Označovač vydal zvuk +obrazovka že spracuvava platbu? (asi) len preblikla...a nič... Keďže som nemal ako vedieť či označenie prebehlo ok alebo nie = pokus č.2 po priložení asi 5-6 sek. = zelený oznam že ok a lístok bol zakupeny.

Tu ma ale nastvalo že som nevedel či myslia už nový lístok (kvoli predoslemu pokusu), alebo tym myslia ten prestupny listok v ramci 45min...
Tak som to riskol 3 krát a označovač napísal oznam že "karta už bola označená"...z toho som usudil že všetko je ok.

Overenie platby cez ten https://ecard.dpb.sk/Account/ShowCardTransactions , ako neregistrovanemu mi je nanič keďže to nie je realtime (v mojom prípade sa platba zauctovala na treti den)

tento týždeň sa mi podarilo zamrznut označovač v 96tke..neviem či bol zamrznutý už pred priložením alebo nie.

Zostávam zatial teda pri lístkoch...v prípade dlhsieho kombi.cestovania pri apke IDSBK (kedze tam #kartuj ani neplatí)😶 👎
Skusal som tento system platenia kartou za listka v Brne a pride mi to tam o dost lepsie a jednoduchsie spravene (https://www.pipniajed.cz/). Za najvacsie minus u nas je, ze to trva aj 5 sekund kym zaregistruje ze som prilozil kartu a zacne listok platit. V brne prilozis kartu k oznacovacu, hned zapiska a dalej sa nezdrzujes v priestore medzi dverami.

Preco to u nas tak dlho trva a vedelo by sa s tym nieco prosim spravit.
Kedy konečne skončí tento nepodarený experiment s Kartuj? Chodia skupiny zahraničných cestujúcich a je maximálne trápne vysvetľovať, že si môžu kartou kúpiť iba jeden lístok na jednu kartu.
Reakcia na: Solider #105:
...a pritom to tak funguje takmer všade v Európe kde ten systém zaviedli (Brno je jedna výnimka čo mi napadá). Kartuj má celý rad chýb, ale toto naozaj nejaký zásadný problém nie je (a rozhodne to nie je "trápne") ani si veľmi neviem predstaviť že ako inak by to malo fungovať aby bol systém stále jednoduchý.
Reakcia na: 810zssk #106:
Ošéfovať to jednducho zvládajú aj také druhotriedne spoločnosti, ako poľský Pixel. Čerstvá skúsenosť z Bialystoku - na obrazovke si vyklikáš cez +/- počet lístkov z tuším troch možných kategórií, zaplatíš priložením karty a lístky sa k nej zaevidujú.
Reakcia na: 810zssk #106:
V Prahe môžeš kúpiť viac lístkov na jednej karte a ja som nezaznamenal, že by ich systém bol nejak moc komplikovaný. Skôr naopak. Ja poznám ľudí ktorým bola u nás odmietnutá platobná karta z inej krajiny, a aj mne sa to raz stalo, aj keď všade inde na Slovensku fungovala úplne v pohode.
Reakcia na: Solider #105:
Nedávno som takto vysvetľoval jednej skupine, že 1 card = 1 person...teta si poklepala po čele, že čo táram za nezmysly. 😁

Nakoniec im iná cestujúca predala papierové CL, ktoré mala nakúpené do rezervy.
Reakcia na: 810zssk #106:
Rušiť automaty na cestovné lístky a neumožniť ľuďom (skupine cestujúcich) kúpiť si lístky vo voze je zvláštne, no trápne je vysvetľovať cestujúcim zo zastávky kde nie je automat, že u nás to funguje tak, že u vodiča si lístok nekúpite, na zastávke si lístok nekúpite, SMS lístok si so zahraničnou SIM kartou nekúpite, vo vozidle si ho kúpite, ale iba ak máte každý vlastnú platobnú kartu, ale nekúpite si cestovné lístky z predvolenej ponuky na hlavnej obrazovke, ale iba priložením karty v označovači pri tretích dverách, a aj to len za predpokladu, že konkrétny označovač funguje (nie sú náhradné označovače), v opačnom prípade pôjdete načierno a riskujete pokutu 110 eur. A teraz si predstav, že tam príde vodič bez angličtiny a tí ľudia sú totálne stratení.

Za zásadný problem Kartuj pre domáceho cestujúceho považujem to, že platobná karta nemá tie isté podmienky pre zakúpenie ECL ako BČK.
Reakcia na: Andrej #108:
V Prahe sa nepredávajú lístky viazané na kartu, ale si kartou kupuješ papierové lístky. A to je dosť rozdiel.
Reakcia na: Solider #105:
Ja by som povedal, že taký Londýn oproti Bratislave navštevujú násobky zahraničných cestujúcich a tam s fungovaním "1 card = 1 person" nikto nemá.
Reakcia na: 810zssk #106:
Skús sa ísť pozrieť do takej, prepytujem, Žiliny. Sám som bol prekvapený, koľko cestujúcich na kúpu lístka používalo platobnú kartu, a neraz to boli skupiny cestujúcich (napr. rodina). Podmienky sú, myslím, rovnaké ako pri BČK dopravcu, to asi používanosti tiež dosť pomohlo.

Limitácia jeden cestujúci = jedna karta mi príde možno pochopiteľná v systéme, kde už predtým bol nejaký check in - check out, takže sú tam na to zvyknutí aj dopravca, aj cestujúci a ani im to nepríde čudné. Ale nevidím vôbec žiaden dôvod nedať ľuďom možnosť voľby. Technicky to nie je žiadna raketová veda, viď to spomínané Brno...
Reakcia na: Solider #110:
V princípe súhlasím, ale "prémiovú" SMS si zo zahraničnej SIM karty asi nekúpiš nikde na svete - alebo minimálne v Európe som o takej možnosti ešte nepočul (rád sa budem mýliť). To, že nie všetky označovače sú použiteľné s platobnou kartou, je zatiaľ tiež pomerne bežné aj v zahraničí...
Reakcia na: Andrej #108:
V Prahe nemajú lístky na kartu, tam majú len automaty na papierové lístky umiestnené vo vozidlách.

Pre ostatných čo argumentujú Bialystokmi, Žilinami a podobne: Systém kde si cestujúci niečo vyťukáva, t.j. vopred si volí konkrétne cestovné a platí ho kartou je úplne iný model ako dynamický postpaid systém s výpočtom cestovného podľa toho čo reálne zákazník prejazdil.

Riešenie je možno to čo v Brne, kde sa kombinujú oba systémy a cestujúci si môže vybrať, ale to je moc zložité. Brno je jediné miesto kde viem že to takto majú. Inak v každom meste s dynamickým výpočtom cestovného (vrátane miest s výrazne viac turistami ako v BA) majú model že sa nikde nič neťuká, len prikladá karta, a každý cestujúci musí mať vlastnú.

Sorryjako, je rok 2023, kto dnes cestuje bez karty? A väčšina ľudí ich bude mať viac ako jednu, takže kľudne pokryjú aj to decko pod 15 ak ho majú. Nehovoriac o tom že väčšina ľudí má aj Google Pay/Apple Pay, čo sú z pohľadu toho systému ďalšie karty.
Reakcia na: Valec #112:
Veď práve preto môžeme byť o krok vpred pred Londýnom a cestujúcim toto umožniť. Koľko ľudí kvôli tomu išlo načierno a chceli a mohli zaplatiť cestovné? Prečo im nedať takú možnosť?
Reakcia na: 810zssk #115:
Chcem postpaid - tak len priložím a neriešim.
Chcem konkrétnu kombináciu lístkov, lebo cestujeme päťčlenná rodina a nemáme chuť si každý pípať vlastnú kartu, ak by sme ju hneď aj mali, ani postupne prikladať svoje dve karty a tri digitálne karty z mobilu - tak si namačkám, čo potrebujem, priložím kartu, zaplatím.
Tebe sa toto zdá zložité? 🤨
Reakcia na: ceres #117:
Áno, pretože v zásade máš dva rôzne systémy ktoré fungujú rôzne. Tiež napr. pri prvom prikladáš kartu vždy, pri druhom len pri kúpe, a toto zas musíš ľuďom vysvetľovať, aby sa ti nestalo že skončia s inak naúčtovaným cestovným ako chcú.

Čiže namiesto jednoduchého "priložte kartu pri každom nástupe a garantujeme vám najlepšie cestovné" môžeš tlačiť brožúry ako to používať. A kvôli akému benefitu?
Reakcia na: Solider #116:
No daj že koľko ľudí v 2023 ide na dovolenku bez platobnej karty a teda nemohli zaplatiť cestovné?

To že ľudia si pri nástupe budú niečo vyklikávať na displeji nie je "bytie o krok vpred", keď sa bavíme o systéme ktorý chceme aby používala väčšina cestujúcich s jednorazovými lístkami.
Reakcia na: 810zssk #119:
Systém 1 card = 1 person = no click môže ostať, stačí doplniť 1 card = x persons = click.
Reakcia na: 810zssk #118:
Systém, kde sa iba prikladá, nerieši zľavnené lístky. Jedine ak by sa zaviedlo pravidlo, že aj na jednorazové zľavnené lístky je potrebné mať BČK dopravcu
Reakcia na: Valec #111:
No ja neviem, rozdiel pre koho? Myslím si že pre väčšinu cestujúcich je takýto rozdiel úplne ukradnutý, jediné čo je zásadne je že majú možnosť kúpiť si lístok kartou a nemusia zmeškať vozidlo. A Praha je 1000x lepšie na tom, než my.
Reakcia na: 810zssk #119:
Napríklad rodina s deťmi, kde mal kartu iba otec a deti ju pochopiteľne nemali. A čo konkrétne je na možnosti si vyklikať počet cestovných lístkov predpotopné? Povedzme oproti systému, keď sú vo vozoch automaty a tam si človek môže navoliť počet lístkov a dokonca platiť aj v hotovosti?
Reakcia na: 3pa3ck3 #121:
Rieši. V Stockholme je to implementované tak že môžeš ísť na web SL, zadať tam číslo karty a zmeniť jej typ na zľavnenú. Pri cestovaní stále len kartu prikladáš, ale už sa to účtuje zľavnené cestovné (a nárok musíš samozrejme preukázať v prípade kontroly).
Reakcia na: Solider #123:
To že sa musíš vopred rozhodovať aké cestovné použiješ. Plus nás to zasekáva v dnešnej tarife obmedzenej technickými možnosťami minulého storočia, hoci postpaid check-in/check-out system má potenciál riešiť veľa z jej problémov (napr. platenie len za jazdnú dobu v CP a podobne).

Riešenie je aby sa záujemcovia o platbu kartou dostavili do 21. storočia. Ak chce niekto žiť v minulosti, sú mu stále k dispozícii možnosti platby z minulosti, teda napr. tie papierové lístky.
Reakcia na: N/A #109:
A odkiaľ bola teta, čo si klepala po čele?
Môj známy bol v Ríme, hovoril mi skúsenosti, že si myslel, že kupuje dva lístky (aj pre ženu), ale vlastne kúpil len sebe a ona prvý deň cestovala na čierno.
Ale hej, do BA chodí viac turistov než do Ríma.
Reakcia na: 810zssk #125:
Ešte mi napadá otázka - na celom svete sa už vyrábajú iba bezkontaktné karty?

A existujú nejaké dáta zo zahraničia, o koľko sa spomalí vystupovanie cestujúcich, keď sa musia odpípnuť?
Reakcia na: 3pa3ck3 #127:
To závisí od mnohých okolností. V BA za hlavný problém považujem že naše čítačky sú príšerne pomalé, čiže reálne pri tom označovači musíš zastať a čakať kým ti tá transakcia prejde (oproti iným systémom kde to len priložím počas toho ako idem okolo). Výhoda je naopak extrémne nízky podiel jednorazových lístkov.
Reakcia na: N/A #109:
Ja som zase tento systém vysvetľoval pred dvoma týždňami mladému, po anglicky hovoriacemu páru a okomentovali to slovami: "Wow! That´s cool!".
Reakcia na: Solider #110:
A teraz si predstav také vyspelé Dánsko (konkrétne 170-tisícové Odense):
Vodič lístok nepredáva, automaty neexistujú, SMS lístky nemajú, stánkový predaj nie je, platobné karty neprijímajú... Jediné dva spôsoby nákupu lístka sú lokálnou dopravnou kartou (pri mojom úmysle vykonať max. dve jazdy dosť nepraktické vybavovať a v nedeľu ani nemožné) alebo v mobilnej aplikácii, ktorá vyžaduje kompletnú registráciu s povinnými údajmi ako meno, priezvisko, dátum narodenia, email a telefónne číslo (?!?!).
Ak taký zahraničný turista prežije Dánsko, po príchode do Bratislavy musí pociťovať neuveriteľnú tarifnú slobodu 🙂
Reakcia na: 3pa3ck3 #127:
Minimálne Nemecko sa podľa mňa ešte nestihlo odučiť, že platiť sa dá aj inak, než presúvaním zdrojov z účtu na Geldkarte a až odtiaľ ďalej 😃
Reakcia na: Viko #131:
Presun zdrojov na Geltkarte je na Nemecko ešte nesmierne pokročilá záležitosť. Default je platiť všetko cash. Nemci by skôr ocenili keby sme zaviedli možnosť platiť faxom 😋
Reakcia na: shaggy #126:
Bola to anglicky hovoriaca grupa dospelých a detí.
Reakcia na: Solider #116:
Začnime tým, ako má systém fungovať pre jedného cestujúceho a následne aké sú na to ďalšie možné nadstavby. Napr. v Ostrave je možné aj v systéme tap-in dokupovať lístky pre spolucestujúcich (aj zľavnené). Akurát, tým že je to tap-in, treba tie voľby opakovať pri každom prestupe.
Reakcia na: 3pa3ck3 #121:
Akože nie? Stačí ten systém tak nastaviť. Spravidla si potom v eshope priradíš ku karte zľavu a každý tapnutý lístok je zľavnený.
Reakcia na: 3pa3ck3 #127:
"o koľko sa spomalí vystupovanie cestujúcich, keď sa musia odpípnuť"

Spravidla o nikoľko, keďže:
- len časť cestujúcich bude cestovať v režime tap-in/out (v BA odhad na max. 10 % cestujúcich)
- iba časť z nich bude musieť robiť aj tap-out (ak by bol v ponuke krátky lístok, s dlhým sa tap-outovať netreba),
- tap-out si môžeš spraviť kedykoľvek v poslednom úseku pred zastávkou v ktorej vystupuješ, nie až pri otvorení dverí.

V praxi sa tak na každej zastávke odtapne jeden až dvaja cestujúci (samozrejme možno s výnimkou zastávok ako Hlavná stanica, kde väčšina cestujúcich končí cestu, a ľudia tam docestovali zo vzdialenosti krátkeho lístka, ale takých zastávok sú jednotky). BTW, tap-out funguje napr. MHD KE pri ceste s čipovou kartou, môžeš si ísť tie zdržania odsledovať.
Reakcia na: Vladimír #130:
Skoro podobne ako v Ľubľane (SI).
Reakcia na: shaggy #126:
Na toto som videl krásny príklad minulý týždeň v Dijone, kde to mali riešené tak, že ak si do 30 sekúnd tapol znova, tak si dokúpil pre niekoho ďalšieho (maximálne 5 osôb). Príde mi to, ale ako nešťastné riešenie, predsa len sa človek môže pomýliť a priložiť dvakrát aj keď nemusí.

V Ríme sa mi zase často stávalo, že čítačka platobných kariet v autobuse nefungovala. Ale sám som prekvapený ako sa tapovacie systémy rozmohli po Európe. Len v IT som sa s tým stretol v Miláne, Toríne (nie všetky vozidlá), vo Florencii, v Ríme a v Neapole (len metro).
Reakcia na: Vladimír #130:
Píšem to z toho pohľadu, že máme relatívne civilizovaný tarifný systém a toto je v kontexte dnešnej doby vyslovene nepochopiteľné, že snažíme sa presunúť platby do bezhotovostného priestoru a potom na cestujúcich číhajú nástrahy systému. Rušiť automaty na menej vyťažených zastávkach je správne, pokiaľ cestujúci dostane možnosť kúpy CL vo vozidle. Všade vo svete sú rôzne extrémy a hádam cestou je minimalizovať vznik zbytočných nepríjemných situácií 😉
Reakcia na: Valec #136:
"možno s výnimkou zastávok ako Hlavná stanica, kde väčšina cestujúcich končí cestu, a ľudia tam docestovali zo vzdialenosti krátkeho lístka, ale takých zastávok sú jednotky" - Tam by ideálne checkout nemal byť nutný tiež. Pokiaľ nastupuješ na zastávke z ktorej ti až do konečnej zastávky stačí "krátky" lístok, systém by mal sám rozpoznať že ti má naúčtovať krátky lístok (v KE to tak tuším majú a to bežia na emtreste), ak tam teda potom nemáš nejaký prestup.

Esenciálna myšlienka za tým je že pri chýbajúcom check-oute by systém mal účtovať cestovné do konečnej zastávky daného spoja (predpokladal by som že to bude princíp aj v regióne).
Reakcia na: Valec #134:
To je samozrejme na diskusiu, do akej miery to má byť jednoduché, pochopiteľné a použiteľné zároveň. Súčasný systém Kartuj na základe jeho výsledkov príliš atraktívny nie je a nemyslím si, že to je len o tom, že ľudia sú naučení na SMS lístky. Bolo tu spomenutých viacero úskalí, ktoré použiteľnosť zbytočne komplikujú, hoci ten systém bez tapovania pri výstupe má tiež svoje výhody, ktoré však asi prevyšujú nevýhody nemožnosti platobnou kartou zaplatiť za bežné ECL v ponuke označovača.
Reakcia na: Solider #141:
Najväčším problémom Kartuj je že je to drahá tarifa. Ak už aj odmyslíme tú samotnú cenu, fakt nechápem prečo si niekto myslel že je dobrý nápad teraz zavádzať tarifu kde človek platí za prestupy (okrem prvého).

Sekundárne sú potom problém aj tie pomalé a nie veľmi spoľahlivé OCL, to sa žiaľ asi tak skoro nevyrieši a bude to aj brzda prípadného budúceho systému.
Reakcia na: 810zssk #142:
Keby Kartuj malo ceny ako CL v aplikácii či cez BČK, tak si myslím, že by sa v krátkodobom horizonte mohli zrušiť aj viaceré automaty na lístky.

Tapovací systém, ktorý vie vypočítať cenu lístka automaticky podľa precestovaných ciest je podľa mňa najlepší pre cestujúcich, lebo si nemusia počítať koľkokrát a ako dlho pôjdu v meste MHD. Zároveň je veľmi jednoduchý, prídem do mesta, kde som ešte nikdy nebol, nasadnem do vozidla, len priložím kartu a nič viac nerieším.

V aplikácii by som ešte videl priestor na funkciu podobnú FARTIQu a SimplyGo. Teda systém, kde cestujúci spraví check-in v aplikácii vždy na začiatku cesty a check-out v aplikácii vždy na konci cesty. Na konci dňa podobne ako v kartových systémoch mu bude strhnutá príslušná čiastka.

Myslím, že viacerých návštevníkov mesta by to ušetrilo od nákupu 24h lístka (otázne je, či takýto pokles tržieb je chcený).
Reakcia na: henko151 #143:
Súhlasím v plnom rozsahu. A ešte dúfam že po úprave Kartuj (a prípadnom zavedení Fairtiqu) bude denný limit 24-hodinový, a nie fixnutý na kalendárny deň, čo v našej tarife nedáva zmysel. V Londýne vždy mali lístky platné na kalendárny deň, takže to tak spravili aj v kartovom systéme, odkiaľ to potom všetci začali kopírovať, hoci v ich tarifách mal denný lístok tradične 24-hodinovú platnosť.

Čo sa poklesu tržieb týka, ten môže byť vyrovnaný menej ľuďmi čo cestujú "omylom" načierno, ale aj úpravou cien lístkov cez iné predajné kanály.

Treba si všeobecne uvedomiť že to ako to dnes vidíme implementované v rôznych európskych mestách je len začiatok a s takýmto systémom sa dá spraviť ešte oveľa krajšia tarifa.
Reakcia na: 810zssk #118:
Ja tým rozdielom rozumiem. Naďalej tvrdím, že v tom nevidím problém. Prečo by si mal tlačiť nejaké brožúry? Cestujúci IDS BK musí byť vyškolený vo všetkých zákutiach tarifných možností na úrovni vlakvedúceho ZSSK? Však to je na dopravcovi, resp. koordinátorovi, aby si tú komunikáciu nastavil podľa priorít a zrozumiteľne. Keď chceš na to dávať dôraz, kľudne hromadne komunikuj len check in - check out. Keď to niekomu bude nevyhovovať, lebo bude potrebovať cestovať napríklad v skupine, tak bude hľadať/zisťovať ďalšie možnosti - a v takom Brne ich nájde. A tiež to nie je komunikované ako prioritný mód použitia platobnej karty na cestovanie v ich sieti...

Mne tu v prvom rade chýba zadefinovanie toho, čo tým check in - check out systémom chceme dosiahnuť, aké prípady použitia prioritne pokryť. Bez toho sa tu môžeme hádať o tom, aké sú koho preferencie, ale užitočná debata to nebude. Mne by sa systém check in - check out páčil, ale myslím, že v Brne dokázali, že sa to elegantne dá skĺbiť aj so systémom "bezpapierový automat na cestovné lístky". Je mi jasné, že mať systémy oba nebude zadarmo, ale okrem osobných preferencií a hlášok typu "aj v XYZ musí mať každý dopravnú kartu a nezomreli tam" som zatiaľ žiaden naozaj relevantný protiargument nepočul.

V Žiline, myslím, išlo primárne o to minimalizovať potrebu akýchkoľvek predajných miest/zariadení mimo vozidiel. Aký je plán v Bratislave? Bude automatov toľko ako doposiaľ? Bude ich pribúdať? Bude ich ubúdať? Chceme, aby označovače s možnosťou kúpy lístka platobnou kartou boli ich náhradou? Ak áno, potom je podľa mňa zrejmé, že check in - check out postačovať nebude, lebo pre nezanedbateľnú skupinu cestujúcich to bude zhoršenie dostupnosti služby.

Obzvlášť ma prekvapuje, že časť šotoušstva, ktoré inak veľmi výrazne dbá na tradície, zanedbáva fakt, že v okolitých krajinách či Nemecku sú cestujúci viac než na check in - check out systémy zvyknutí na tradičné cestovné doklady. Potom podľa mňa nie je vôbec prekvapivé, že pokiaľ nestrávili nejaký čas v Londýne, Holandsku alebo Škandinávii, tak nechápu, prečo by zrazu platobnou kartou mohli zaplatiť cestovné len jednému človeku. No preto, lebo to proste vnímajú stále len ako platobnú kartu, nie ako cestovný doklad.
Reakcia na: henko151 #143:
Pokiaľ chceš rušiť automaty, tak podľa mňa systém, ktorý umožňuje na jednu kartu kúpiť len jeden lístok, je krok späť.
Reakcia na: ceres #145:
Ad posledný odsek - my veľmi dobre chápeme prečo to nechápu a ako to vnímajú. Ale snáď sa teraz neočakáva že akýkoľvek progres dopredu sa bude zdržovať do momentu kým nedorazí aj na Severný Sentinel, lebo inak by sa náhodou mohol nájsť jeden cestujúci ktorý nevie o tom že je rok 2023 a Solider sa pred ním bude hanbiť.
Reakcia na: ceres #145:
Ak sa chceš primárne riadiť Nemeckom, je potrebné zvýšiť aj penetráciu obyvateľstva telefaxovými prístrojmi!
Reakcia na: S499.1023 #148:
Máš pravdu, mal by som brať ohľad skôr na historické mentálne väzby nášho severobalkánskeho kraja na Francúzsko. A keď mám hľadať inšpiráciu tam, a ide o bezhotovostnú platbu cestovného, navrhujem zaviesť doplnkový predaj u vodiča s úhradou šekom!
Reakcia na: ceres #149:
Nebola by lepšia úhrada štrajkom 😃?
Reakcia na: S499.1023 #150:
Cestujúci v žltých vestách cestujú bezplatne?