Prehľad fungovania novej možnosti kúpy lístka v bratislavskej MHD.
Na nasledujúcich riadkoch prinášame základné zhrnutie služby Kartuj umožňujúcej kúpu cestovného líska bankovou kartou vo vozidlách MHD. Upozorňujeme, že takto zakúpený lístok platí iba vo vozidlách bratislavskej MHD (nie je s ním možné prestúpiť na regionálny autobus či vlak).
Ako je možné zakúpiť si lístok platobnou (bankovou) kartou?
V každom vozidle MHD je minimálne jeden označovač cestovných lístkov označený symbolom bezkontaktnej platby (ako na obrázku vyššie), prostredníctvom ktorého je možné zakúpiť si lístok platobnou kartou. V starších vozidlách sú uvedené označovače umiestnené pri dverách určených na nástup s detským kočíkom (v električkových súpravách navyše aj pri predných dverách druhého vozňa), pri najnovších vozidlách sú už tieto označovače pri každých dverách. O možnosti zakúpenia lístka prostredníctvom platobnej karty pred nástupom informuje aj nálepka pri dverách.
Zakúpenie lístka na takomto označovači sa realizuje jednoduchým priložením platobnej karty k čítačke kariet na spodnej časti označovača (bez potreby stláčania voľby na displeji označovača). Zakúpenie lístka je potvrdené informáciou na displeji označovača.
Zakúpenie eCL platobnou kartou a jeho používanie bude v rámci IDS BK dostupné len vo vozidlách Dopravného podniku Bratislava na linkách bratislavskej MHD v zónach 100 a 101. Takto zakúpený lístok neplatí v regionálnych autobusoch ani vlakoch v rámci IDS BK.
Použiť je možné ľubovoľnú bezkontaktnú platobnú kartu štandardu EMV (VISA, Maestro, Mastercard) vo fyzickej aj elektronickej podobe. Platobnú kartu nie je potrebné vopred nikde registrovať. Označenie nástupných dverí, pri ktorých je možné zakúpiť si lístok aj platobnou kartou:
Aké typy lístkov je možné platobnou kartou zakúpiť?
V rámci služby Kartuj je k dispozícii len jeden typ cestovného lístka na jednu cestu bratislavskou MHD s jednotnou cenou. Cestujúci si teda nemôže vybrať z ponuky ostatných lístkov, ako je to možné pri kúpe lístka elektronickou peňaženkou. Podobne ako pri SMS lístkoch, ani v tomto prípade nie je v ponuke zľavnený lístok.
Cena eCL zakúpeného platobnou kartou je 1,20 € a platí na jednu cestu vozidlami bratislavskej MHD s jedným bezplatným prestupom do 45 minút, t. j. maximálna dĺžka platnosti cestovného lístka bude 45 minút + doba cestovania v druhom vozidle.
Príklad: Cestujúci nastúpi do spoja linky 70 na zastávke Stn. P. Biskupice o 10:00, zakúpi si eCL a cestuje 30 minút na konečnú Most SNP. Tu prestúpi na spoj linky 37 s odchodom o 10:40 (prestup je v limite do 45 minút od zakúpenia lístka), priloží kartu k označovaču a môže cestovať bezplatne až na konečnú Záhorská Bystrica, čo je v tomto prípade 27 minút. Celkové trvanie cesty by teda bolo 67 minút za cenu 1,20 €.
Ak cestujúci prestúpi do druhého vozidla neskôr ako 45 minút od zakúpenia eCL, opäť sa mu po priložení karty k označovaču zaúčtuje suma 1,20 €. V prípade, ak v daný deň dosiahne suma zakúpených eCL výšku 4,80 € (čo zodpovedá cene bežného 24-hodinového lístka), prípadné ďalšie zakúpené lístky sa už v ten deň cestujúcemu účtovať nebudú.
Pri každom nastúpení do vozidla je nutné priložiť platobnú kartu k označovaču so symbolom bezkontaktnej platby (t.j. aj pri bezplatnom prestupe). Ak pri prestupe cestujúci nepriloží kartu k označovaču, bude považovaný za cestujúceho bez platného cestovného lístka.
Môžem zakúpiť jednou platobnou kartou eCL aj pre spolucestujúcich/batožinu?
eCL zakúpený na platobnú kartu je platný iba pre majiteľa karty. Zakúpenie eCL pre ďalších spolucestujúcich či pre batožinu nie je možné.
Kedy sa zakúpené lístky strhnú z účtu?
Pri prvom priložení platobnej karty k označovaču v daný deň sa vykoná autorizácia karty, pri ktorej sa overí dostatok prostriedkov na karte. Zároveň sa na karte vykoná rezervácia sumy určenej na úhradu cestovného. Rezervovaná suma závisí od kartovej asociácie, ktorá danú kartu vydala a môže byť až do výšky maximálneho denného cestovného, t.j. 4,80 €.
Jednotlivé nákupy eCL sú evidované v zúčtovacom centre služby Kartuj počas zúčtovacieho obdobia, ktoré je stanovené od 0:00 do 23:59 príslušného kalendárneho dňa. Na konci dňa potom príde k strhnutiu celej precestovanej sumy z platobnej karty a rezervácia prostriedkov bude zrušená.
Ak má cestujúci platobnú kartu vo fyzickej podobe a aj v podobe smart zariadenia, pre každú z nich sa bude denný limit cestovného (4,80 €) počítať samostatne, keďže budú mať osobitné identifikátory.
Všetky vykonané transakcie si cestujúci môže skontrolovať v eShope služby Kartuj, prostredníctvom ktorého je možné získať aj daňový doklad.
Ako prebieha kontrola lístkov a čo ak označovač nebude fungovať?
Ak cestujúci po nástupe do vozidla zistí, že označovač označený symbolom bezkontaktnej platby nefunguje, bez meškania vyhľadá iný takýto označovač vo vozidle a zakúpi si lístok v ňom. V prípade, že vo vozidle nie je žiadny funkčný označovač umožňujúci použitie platobnej karty, cestujúci o tejto skutočnosti informuje vodiča na najbližšej zastávke a v prípade začatia kontroly cestovných lístkov bezodkladne o tom informuje aj revízora.
Pri kontrole cestovných lístkov je cestujúci povinný predložiť revízorovi na kontrolu platobnú kartu za účelom overenia platnosti eCL a zároveň poskytnúť maximálnu súčinnosť pri tomto overovaní.
Porovnanie s inými typmi lístkov
Porovnanie eCL zakúpeného platobnou kartou s inými typmi nezľavnených lístkov s podobnou platnosťou, ktoré sú v ponuke od 1. júla 2023:
Typ lístka | Prestupy | Cena |
Kartuj eCL | 1 prestup do 45 minút (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,20 € |
30-min eCL | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 0,97 € |
30-min papierový | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,10 € |
60-min eCL | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,41 € |
60-min papierový | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,60 € |
40-min SMS | neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,20 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu) |
70-min SMS | neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,70 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu) |
ceres
Je to odo mňa čistá špekulácia, ale je možné, že v minulosti boli úzkym hrdlom aj procesory/čítačky v termináloch (neviem, na ktorej úrovni prebieha samotné šifrovanie a predpokladám, že výpočtovo najzložitejšie je práve to), ale po upgrade terminálov sa už úzkym hrdlom stávajú samotné karty. Predsalen, operácie na svojom konci si musia počítať samé. Po tom shitstorme s deravými MIFARE Classic možno zadanie v emteste znelo "urobte to tak bezpečné, ako len viete", no a vždy je to niečo za niečo a zákon klesajúcich výnosov platí nutne aj tu, aj keby tá implementácia a výsledný formát boli superoptimálne...
Predpokladám, že rýchlosť transakcie priamo ovplyvňuje aj to, koľko rôznych kľúčov musí terminál na vykonanie celého use case použiť. IDS BK je na karte jedna "aplikácia", elektronická peňaženka druhá, a ešte tam svoju oblasť má aj ZSSK. Neviem, či keď už sa raz nejakým kľúčom pre jeden súbor overil a skáče zo súboru do súboru/z aplikácie do aplikácie, či sa môžeš prepoužiť to predošlé overenie, alebo sa to musí robiť nanovo. Či šifrovanie samotného prenosu je po celý čas rovnaké, alebo sa tam kľúče tiež pri takýchto prechodoch menia... Pragmatickejší implementátor by možno zvolil jednoduchšiu organizáciu karty s cieľom urýchlenia samotných tranzakcií a kládol by väčší dôraz na čistenie systému od podozrivých transakcií a kariet až post hoc, aj za cenu nejakých strát, a možno toto je u nás úplne nepriechodné, neviem...
Ak máte niekto čerstvú kartu (vydanú tento alebo minulý rok, povedzme), neviete, sú to stále EV1 alebo prechádzajú na EV2 a EV3? Možno sa dočkáme postupného zrýchlenia aj prechodom na novšie verzie kariet...
Budem veľmi rád, ak ma niekto, kto do tých technológií vidí viac, opraví/doplní!