Prehľad fungovania novej možnosti kúpy lístka v bratislavskej MHD.
Na nasledujúcich riadkoch prinášame základné zhrnutie služby Kartuj umožňujúcej kúpu cestovného líska bankovou kartou vo vozidlách MHD. Upozorňujeme, že takto zakúpený lístok platí iba vo vozidlách bratislavskej MHD (nie je s ním možné prestúpiť na regionálny autobus či vlak).
Ako je možné zakúpiť si lístok platobnou (bankovou) kartou?
V každom vozidle MHD je minimálne jeden označovač cestovných lístkov označený symbolom bezkontaktnej platby (ako na obrázku vyššie), prostredníctvom ktorého je možné zakúpiť si lístok platobnou kartou. V starších vozidlách sú uvedené označovače umiestnené pri dverách určených na nástup s detským kočíkom (v električkových súpravách navyše aj pri predných dverách druhého vozňa), pri najnovších vozidlách sú už tieto označovače pri každých dverách. O možnosti zakúpenia lístka prostredníctvom platobnej karty pred nástupom informuje aj nálepka pri dverách.
Zakúpenie lístka na takomto označovači sa realizuje jednoduchým priložením platobnej karty k čítačke kariet na spodnej časti označovača (bez potreby stláčania voľby na displeji označovača). Zakúpenie lístka je potvrdené informáciou na displeji označovača.
Zakúpenie eCL platobnou kartou a jeho používanie bude v rámci IDS BK dostupné len vo vozidlách Dopravného podniku Bratislava na linkách bratislavskej MHD v zónach 100 a 101. Takto zakúpený lístok neplatí v regionálnych autobusoch ani vlakoch v rámci IDS BK.
Použiť je možné ľubovoľnú bezkontaktnú platobnú kartu štandardu EMV (VISA, Maestro, Mastercard) vo fyzickej aj elektronickej podobe. Platobnú kartu nie je potrebné vopred nikde registrovať. Označenie nástupných dverí, pri ktorých je možné zakúpiť si lístok aj platobnou kartou:
Aké typy lístkov je možné platobnou kartou zakúpiť?
V rámci služby Kartuj je k dispozícii len jeden typ cestovného lístka na jednu cestu bratislavskou MHD s jednotnou cenou. Cestujúci si teda nemôže vybrať z ponuky ostatných lístkov, ako je to možné pri kúpe lístka elektronickou peňaženkou. Podobne ako pri SMS lístkoch, ani v tomto prípade nie je v ponuke zľavnený lístok.
Cena eCL zakúpeného platobnou kartou je 1,20 € a platí na jednu cestu vozidlami bratislavskej MHD s jedným bezplatným prestupom do 45 minút, t. j. maximálna dĺžka platnosti cestovného lístka bude 45 minút + doba cestovania v druhom vozidle.
Príklad: Cestujúci nastúpi do spoja linky 70 na zastávke Stn. P. Biskupice o 10:00, zakúpi si eCL a cestuje 30 minút na konečnú Most SNP. Tu prestúpi na spoj linky 37 s odchodom o 10:40 (prestup je v limite do 45 minút od zakúpenia lístka), priloží kartu k označovaču a môže cestovať bezplatne až na konečnú Záhorská Bystrica, čo je v tomto prípade 27 minút. Celkové trvanie cesty by teda bolo 67 minút za cenu 1,20 €.
Ak cestujúci prestúpi do druhého vozidla neskôr ako 45 minút od zakúpenia eCL, opäť sa mu po priložení karty k označovaču zaúčtuje suma 1,20 €. V prípade, ak v daný deň dosiahne suma zakúpených eCL výšku 4,80 € (čo zodpovedá cene bežného 24-hodinového lístka), prípadné ďalšie zakúpené lístky sa už v ten deň cestujúcemu účtovať nebudú.
Pri každom nastúpení do vozidla je nutné priložiť platobnú kartu k označovaču so symbolom bezkontaktnej platby (t.j. aj pri bezplatnom prestupe). Ak pri prestupe cestujúci nepriloží kartu k označovaču, bude považovaný za cestujúceho bez platného cestovného lístka.
Môžem zakúpiť jednou platobnou kartou eCL aj pre spolucestujúcich/batožinu?
eCL zakúpený na platobnú kartu je platný iba pre majiteľa karty. Zakúpenie eCL pre ďalších spolucestujúcich či pre batožinu nie je možné.
Kedy sa zakúpené lístky strhnú z účtu?
Pri prvom priložení platobnej karty k označovaču v daný deň sa vykoná autorizácia karty, pri ktorej sa overí dostatok prostriedkov na karte. Zároveň sa na karte vykoná rezervácia sumy určenej na úhradu cestovného. Rezervovaná suma závisí od kartovej asociácie, ktorá danú kartu vydala a môže byť až do výšky maximálneho denného cestovného, t.j. 4,80 €.
Jednotlivé nákupy eCL sú evidované v zúčtovacom centre služby Kartuj počas zúčtovacieho obdobia, ktoré je stanovené od 0:00 do 23:59 príslušného kalendárneho dňa. Na konci dňa potom príde k strhnutiu celej precestovanej sumy z platobnej karty a rezervácia prostriedkov bude zrušená.
Ak má cestujúci platobnú kartu vo fyzickej podobe a aj v podobe smart zariadenia, pre každú z nich sa bude denný limit cestovného (4,80 €) počítať samostatne, keďže budú mať osobitné identifikátory.
Všetky vykonané transakcie si cestujúci môže skontrolovať v eShope služby Kartuj, prostredníctvom ktorého je možné získať aj daňový doklad.
Ako prebieha kontrola lístkov a čo ak označovač nebude fungovať?
Ak cestujúci po nástupe do vozidla zistí, že označovač označený symbolom bezkontaktnej platby nefunguje, bez meškania vyhľadá iný takýto označovač vo vozidle a zakúpi si lístok v ňom. V prípade, že vo vozidle nie je žiadny funkčný označovač umožňujúci použitie platobnej karty, cestujúci o tejto skutočnosti informuje vodiča na najbližšej zastávke a v prípade začatia kontroly cestovných lístkov bezodkladne o tom informuje aj revízora.
Pri kontrole cestovných lístkov je cestujúci povinný predložiť revízorovi na kontrolu platobnú kartu za účelom overenia platnosti eCL a zároveň poskytnúť maximálnu súčinnosť pri tomto overovaní.
Porovnanie s inými typmi lístkov
Porovnanie eCL zakúpeného platobnou kartou s inými typmi nezľavnených lístkov s podobnou platnosťou, ktoré sú v ponuke od 1. júla 2023:
Typ lístka | Prestupy | Cena |
Kartuj eCL | 1 prestup do 45 minút (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,20 € |
30-min eCL | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 0,97 € |
30-min papierový | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,10 € |
60-min eCL | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,41 € |
60-min papierový | neobmedzené počas platnosti lístka (v rámci celého IDS BK) | 1,60 € |
40-min SMS | neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,20 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu) |
70-min SMS | neobmedzené počas platnosti lístka (iba v rámci MHD Bratislava) | 1,70 € (zahŕňa aj dovozné za batožinu) |
lostrail
V com by bol problem, keby sa kartou vo vozidle dali zaplatit rovnake listky, ake sa daju kupit a zaplatit kartou v automate? Je nejaky speci intergalakticky dovod, preco sa to nedalo urobit tak, aby to bolo jednotne? Naozaj ma zaujima, preco to musi byt takto a akym sialenym sposobom by sa dalo zneuzit, ak by boli listky rovnake a s rovnakymi podmienkami (najma, ked by sa dala dohladat vyska platby aj cas jej realizacie, pricom by si clovek najskor vybral typ listka a kazda transakcia by vo svojom popise obsahovala, o aky listok ide). O nemoznosti kupovat takto listky na IDS BK radsej ani pisat nejdem.
Asi mi unika zmysel tohto mackopsa, o ktorom cloveku v podvedomi zostanu len same negativa. To, ze umoznuje len jeden prestup a v druhom vozidle znova treba prikladat kartu je uz samo o sebe hotova zatva pre paranoidne povahy, kam radim aj seba (Ako viem, ze nedojde k dvojitemu odcitaniu? Ako to mam garantovane? Co ak to zhapruje? Kam volat? Kam pisat? ake su lehoty? Ako si vlastne mozem byt isty, ze mam listok naozaj kupeny, ked nemam ziadny doklad v rukach? Nie je to uz komplikovany proces, ak nahodou? U mna odpoved jasna).
No hlavne tie konkretnosti, t. j. v com presne sa odlisuje od beznych listkov a na co si treba davat pozor, clovek casom zabudne a zostane mu len neprijemny pocit, ze nieco je inak (v zlom), je to drahsie, je to obmedzenejsie a ked chce mat istotu (a nechce to furt niekde hladat a prezistovat), radsej tieto veci vybavi vopred v nejakom automate ked aj s rezervou do buducna alebo pouzije sice pomerne debilne riesenu, ale stale pouzitelnejsiu aplikaciu IDS BK (vytukavanie vychodiskovej zastavky je tiez vynalez hodny antinobelovky, pricom aj samotna "penazenka" by sa este dala vytunit, no to som este netusil, ze sa da vymysliet nieco este tajomnejsie, komplikovanejsie a tazsie zapamatatelne).
Ako som si tak precital ten clanok, tak vysledkom, ktory som si z toho vyvodil bolo, ze bude asi najlepsie fungovat po starom, najma, ked je po meste coraz viac automatov s moznostou zaplatit kartou a ak ziadny nebude v dosahu, este zostava pouzit aplikaciu, no hlavne listky v aplikacii aj v automatoch su rovnake, s rovnakymi podmienkami pouzitia, bez prikladania a nacvicovania (cez appku dokonca lacnejsie, aj ked to napr. u mna rolu nehra, kedze je to na ukor vytukavania vychodiskovej zastavky na poslednu chvilu pri prijazde vozidla, co casto dokoncujem proti prepravnemu poriadku az vo vozidle, kedze pisanie na dotykovom displeji, najma vonku a pri pohybe je smrrrrt).
Tak teda neviem. Hladam pridanu hodnotu, ale nikde ju nevidim. Podla toho popisu nechapem napr. andrewsove prispevky, ktore toto chvalia a mam podozrenie, ze ide o niekoho, kto je blizko autorom tejto habadury. Nevidim na tom fakt jedine pozitivum pri dlhodobejsom pouzivani. Len tak na okraj, nepaci sa mi velmi ani system v Londyne. Vancouver zhodnotit neviem.