Po novom by si kraj mohol objednávať aj dopravu do Rajky a Hainburgu.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vypísal verejnú súťaž na poskytovanie prímestskej autobusovej dopravy vo verejnom záujme na 10 rokov od jesene roku 2021, kedy končí zmluva so súčasným dopravcom Slovak Lines. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 22. júna 2020. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 389 mil. € bez DPH.
BSK predpokladá, že nový dopravca odjazdí ročne 14,5 mil. kilometrov na 62 linkách. Súčasťou súťažných podkladov sú aj navrhované cestovné poriadky jednotlivých liniek. Novinkou má byť aj 6 nočných regionálnych liniek, ktoré by premávali z Bratislavy do regiónu počas nocí pred voľnými dňami. V rámci zmluvy je zahrnutá opcia, podľa ktorej môže BSK rozšíriť objednávanie prímestskej autobusovej dopravy aj na cezhraničné linky do Rajky a Hainburgu. BSK tiež požaduje garantovanie nadväzností medzi jednotlivými linkami Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK).
Podmienky súťaže detailne špecifikujú technické a prevádzkové štandardy, ktoré musí nový dopravca splniť. Ide o štandardy, ktoré platia v IDS BK. Dopravca musí napríklad vybaviť všetky zastávky označníkmi podľa štandardu IDS BK, či zabezpečiť vozidlový park v požadovanej štruktúre a vybavení autobusov. Priemerný vek všetkých používaných vozidiel nesmie presiahnuť 9 rokov, pričom maximálny vek každého vozidla nesmie presiahnuť 15 rokov. Vzhľadom na súčasnú krízu spôsobenú pandémiou choroby Covid-19 bude stanovené prechodné obdobie v trvaní jedného roka, počas ktorého nebude musieť dopravca spĺňať všetky požiadavky na vozidlový park, stanovené sú napríklad výnimky pre niektoré parametre starších vozidiel, alebo vek jednotlivých vozidiel bude môcť byť 16 rokov bez stanovenia maximálneho priemerného veku vozidlového parku.
Ike
Preto nebol minister, ktorý by buchol po stole a povedal dosť. Naopak, minister bol pomaly na rovnakej úrovni ako predstavenstvo ZSSK. A o tom, že ZSSK nie je najefektívnejšia firma je škoda rozprávať. Upustime od negatívnej konotácie termínu chobotnica v štátnej správe. ZSSK bola chobotnica, kde každé chápadlo malo vlastný projekt, víziu a stratégiu, čo s firmou ďalej. A ak zohľadníme, že tieto chápadlá predstavovali regionálne filiálky, nemusíme si vzhľadom na častú provinčnosť Slovákov domýšľať, že Bratislava sa snažila dokázať, že má väčších trpazlíkov ako stred Slovenska a Košice zase, že majú rýchlejšie hodinky ako v Bratislave.
Dopadlo to potom tak, že vysokopostavený zástupca ZSSK za svoje chápadlo víziu postupnej integrácie, ktorú sme v rovine len príprav na spojenie (ako keď pristavíš ťahač k návesu, ale ešte nespojíš) nazvali harmonizáciou, plne schvaloval, zrazu prišiel stop a ozvala sa zamestnankyňa z Košíc, ktorá proste veci zatrhla a páky na ňu nemal ani minister.
Kraje boli extrémne nápomocné, existovala pracovná skupina, kde sa rozoberali aj ďaleko obšírnejšie témy, čo s verejnou dopravou a azda najúspešnejší výstup skupiny bolo marketingovo bezvýznamné zjednotenie postupu pri Európskom týždni mobility. Boli teda v rovine požierača popcornu prizerajúcemu sa samodeštrukcii ústreného gestora dopravnej politiky.