Po novom by si kraj mohol objednávať aj dopravu do Rajky a Hainburgu.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vypísal verejnú súťaž na poskytovanie prímestskej autobusovej dopravy vo verejnom záujme na 10 rokov od jesene roku 2021, kedy končí zmluva so súčasným dopravcom Slovak Lines. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 22. júna 2020. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 389 mil. € bez DPH.
BSK predpokladá, že nový dopravca odjazdí ročne 14,5 mil. kilometrov na 62 linkách. Súčasťou súťažných podkladov sú aj navrhované cestovné poriadky jednotlivých liniek. Novinkou má byť aj 6 nočných regionálnych liniek, ktoré by premávali z Bratislavy do regiónu počas nocí pred voľnými dňami. V rámci zmluvy je zahrnutá opcia, podľa ktorej môže BSK rozšíriť objednávanie prímestskej autobusovej dopravy aj na cezhraničné linky do Rajky a Hainburgu. BSK tiež požaduje garantovanie nadväzností medzi jednotlivými linkami Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK).
Podmienky súťaže detailne špecifikujú technické a prevádzkové štandardy, ktoré musí nový dopravca splniť. Ide o štandardy, ktoré platia v IDS BK. Dopravca musí napríklad vybaviť všetky zastávky označníkmi podľa štandardu IDS BK, či zabezpečiť vozidlový park v požadovanej štruktúre a vybavení autobusov. Priemerný vek všetkých používaných vozidiel nesmie presiahnuť 9 rokov, pričom maximálny vek každého vozidla nesmie presiahnuť 15 rokov. Vzhľadom na súčasnú krízu spôsobenú pandémiou choroby Covid-19 bude stanovené prechodné obdobie v trvaní jedného roka, počas ktorého nebude musieť dopravca spĺňať všetky požiadavky na vozidlový park, stanovené sú napríklad výnimky pre niektoré parametre starších vozidiel, alebo vek jednotlivých vozidiel bude môcť byť 16 rokov bez stanovenia maximálneho priemerného veku vozidlového parku.
jr1961
Ten zlý najprv: Hlavné mesto Kanady je oficiálne "National Capital Region" skladajúci sa z miest Ottawa (Ontario) a Gatineau (Quebec). Keď som tam bol naposledy asi pred 12 rokmi, tak mali dva dopravné systémy s dvoma tarifnými systémami, cestovnými poriadkami a pod - pre anglofónnu a frankofónnu časť "hlavného mesta".
No a ten dobrý: Holandsko má cez 17 miliónov obyvateľov žijúcich na 41.5 tisíca km2. Slovensko má niečo menej ako 5.5 milióna obyvateľov na rozlohe 49 tisíc km2. Holandsko malo integrovaný systém verejnej dopravy pre celé územie už v minulom storočí.
Slovensko to postupne lepí po krajoch. A pretože tie kraje boli vytvorené umelo (ako inak - nikomu to nekladiem za vinu), tak samozrejme ľudia denne cestujú za prácou a vzdelaním cez hranice krajov. Nestálo by za to uvažovať o integrovanom systéme verejnej dopravy (t.j. dopravy vykonávanej vo verejnom záujme) v rámci Slovenska? Keď už meškáme (IDS BSK sa nejak nechcel narodiť ani cisárskym rezom, išlo to na veľa pokusov), tak vymyslime niečo inovatívnejšie. Bez ohľadu na to, kto vyhral (a v budúcnosti vyhrá) voľby do samosprávnych krajov, susediace kraje by mali spolupracovať a ich predstavitelia vzájomne diskutovať.
A keď budeme rozmýšľať o prekážkach integrácie - pozrite sa na to koľko železničných spoločností premáva v Holandsku a koľko u nás.