Po novom by si kraj mohol objednávať aj dopravu do Rajky a Hainburgu.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vypísal verejnú súťaž na poskytovanie prímestskej autobusovej dopravy vo verejnom záujme na 10 rokov od jesene roku 2021, kedy končí zmluva so súčasným dopravcom Slovak Lines. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 22. júna 2020. Predpokladaná hodnota zákazky je necelých 389 mil. € bez DPH.
BSK predpokladá, že nový dopravca odjazdí ročne 14,5 mil. kilometrov na 62 linkách. Súčasťou súťažných podkladov sú aj navrhované cestovné poriadky jednotlivých liniek. Novinkou má byť aj 6 nočných regionálnych liniek, ktoré by premávali z Bratislavy do regiónu počas nocí pred voľnými dňami. V rámci zmluvy je zahrnutá opcia, podľa ktorej môže BSK rozšíriť objednávanie prímestskej autobusovej dopravy aj na cezhraničné linky do Rajky a Hainburgu. BSK tiež požaduje garantovanie nadväzností medzi jednotlivými linkami Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK).
Podmienky súťaže detailne špecifikujú technické a prevádzkové štandardy, ktoré musí nový dopravca splniť. Ide o štandardy, ktoré platia v IDS BK. Dopravca musí napríklad vybaviť všetky zastávky označníkmi podľa štandardu IDS BK, či zabezpečiť vozidlový park v požadovanej štruktúre a vybavení autobusov. Priemerný vek všetkých používaných vozidiel nesmie presiahnuť 9 rokov, pričom maximálny vek každého vozidla nesmie presiahnuť 15 rokov. Vzhľadom na súčasnú krízu spôsobenú pandémiou choroby Covid-19 bude stanovené prechodné obdobie v trvaní jedného roka, počas ktorého nebude musieť dopravca spĺňať všetky požiadavky na vozidlový park, stanovené sú napríklad výnimky pre niektoré parametre starších vozidiel, alebo vek jednotlivých vozidiel bude môcť byť 16 rokov bez stanovenia maximálneho priemerného veku vozidlového parku.
Martin Fundárek
Aj navrhnuté CP sa mi zdajú na prvý pohľad lepšie, než tie súčasné. Sú menej chaotické, pokiaľ ide o časové polohy a varianty X10 vs X11. (Ono sa to možno pri pohľade napr. na linky 520, 550 či 560 nezdá, ale tam je to spôsobené snahou o preklad pri redukcii výkonov počas prázdnin.) Obsahujú síce na môj vkus neúmerné množstvo poznámok "pokračuje na linke...", ale pri súčasnom politickom nastavení (= tlaku na priame spoje) sa to asi inak nedá riešiť, ak nechceme pre predĺžené spoje zavádzať nové linky.
Víkendové nočné spoje sú pozitívne. Ale stále mi chýba dlhšia večerná obsluha niektorých obcí - myslím si, že tú treba riešiť viac, než nočné spoje. A tiež by som uvítal, keby niektoré linky s príliš rozdielnymi trasami boli rozdelené na dve (napr. BA-MA po diaľnici a cez Stupavu), alebo aby sa tie rozdiely viac eliminovali. Taká linka do Nového Života je stále celkom pekný chaos, čo sa týka trás spojov.
Ako aušus sa mi zdá linka z Báhoňa do Senca doobeda - cez školský rok odchádzajú v párnej.07, cez prázdniny v nepárnej.07 - nechápem.
Navrhnuté obehy vyzerajú tiež solídnejšie, s menej prázdnymi jazdami, než sú súčasné (nemyslím tie koronavírusové - tie nepoznám). Ale nepáči sa mi, že záložné vozidlá majú robiť niektoré pravidelné spoje - napr. cez prázdniny budú Malacky od 14.00 do 16.00 bez ZV...