Prvé porovnania jazdných časov električiek signalizujú úsporu 13 hodín na spojoch za voľný deň
Cestná svetelná signalizácia v uzle Kamenné nám. – Nám. SNP – Jesenského – Štúrova bola v sobotu 14. apríla vypnutá a skúšobné pozastavenie prevádzky semaforov pokračuje aj od pondelka 16. apríla. Cieľom je preukázať, či sa tým skutočne pomôže električkám a chodcom.
Už prvé porovnanie rozdielu v dĺžke jázd električiek pred zmenou a po nej vykonané dopravným podnikom pre prvý deň testov ukázalo zlepšenie plynulosti prejazdu električiek. Úspora pre každú jazdu električky predstavuje od 13 do 51 sekúnd, celkovo pri sčítaní úspor pre každý spoj dosiahla takmer 13 hodín za testovaný deň.
Z hľadiska dopravcu je to čas, ktorý sa doteraz neefektívne platil na to, aby električky stáli na križovatke a čakali na „zelenú“. Z hľadiska cestujúcich je to čas, ktorý by ušetrili pri jazdách električkami, ak by táto zmena bola trvalá.
Na vyčísľovanie úspor v ročnom meradle je ešte priskoro, pretože zatiaľ nie sú k dispozícii vyhodnotenia meraní za pracovné dni. Predbežné výsledky však ukazujú, že úspora by sa mohla pohybovať v stovkách človekodní.
Nezanedbateľným faktorom na danej križovatke je aj bezpečnosť chodcov. Naša redakcia vykonala a zdokumentovala v uzle Kamenné nám. prieskum, ktorý ukázal, že chodci, električky aj autá prechádzajú dotknutými križovatkami prevažne plynulo so vzájomným rešpektovaním sa. Zatiaľ čo pred vypnutím vznikali kolízne situácie pri prechádzaní chodcov na červenú, počas nášho prieskumu ku kolíznym situáciám nedochádzalo.
Dosiahnuté priemerné úspory na 1 spoj
Úsek |
Úspora [s] |
|
Mariánska |
Jesenského |
16 |
Mariánska |
Námestie SNP |
13 |
Šafárikovo nám. |
Jesenského |
35 |
Šafárikovo nám. |
Kamenné nám. |
21 |
Šafárikovo nám. |
Námestie SNP |
36 |
Poštová |
Jesenského |
51 |
Poštová |
Kamenné nám. |
38 |
Jesenského |
Kamenné nám. |
19 |
Zdroj: DPB, a. s.
ivanbuto
Akokoľvek dobre by to bolo naprogramované, stále by tam boli nejaké medzičasy a trúfam si povedať, že pri tých rôznych smerovaniach liniek, čo tam chodia, by táto "preferencia" nebola až taká efektívna v porovnaní so stavom bez semaforov. Stále si nepochopil, že čaro vypnutia CSS je v odstránení pevnej regulácie pre všetkých účastníkov cestnej premávky - je to centrum mesta, a je fajn, že ľudia (chodci, vodiči) na jednej strane zohľadňujú predpisy, na druhej strane medzi sebou komunikujú a nesprávajú sa ako roboty.