Prvé porovnania jazdných časov električiek signalizujú úsporu 13 hodín na spojoch za voľný deň
Cestná svetelná signalizácia v uzle Kamenné nám. – Nám. SNP – Jesenského – Štúrova bola v sobotu 14. apríla vypnutá a skúšobné pozastavenie prevádzky semaforov pokračuje aj od pondelka 16. apríla. Cieľom je preukázať, či sa tým skutočne pomôže električkám a chodcom.
Už prvé porovnanie rozdielu v dĺžke jázd električiek pred zmenou a po nej vykonané dopravným podnikom pre prvý deň testov ukázalo zlepšenie plynulosti prejazdu električiek. Úspora pre každú jazdu električky predstavuje od 13 do 51 sekúnd, celkovo pri sčítaní úspor pre každý spoj dosiahla takmer 13 hodín za testovaný deň.
Z hľadiska dopravcu je to čas, ktorý sa doteraz neefektívne platil na to, aby električky stáli na križovatke a čakali na „zelenú“. Z hľadiska cestujúcich je to čas, ktorý by ušetrili pri jazdách električkami, ak by táto zmena bola trvalá.
Na vyčísľovanie úspor v ročnom meradle je ešte priskoro, pretože zatiaľ nie sú k dispozícii vyhodnotenia meraní za pracovné dni. Predbežné výsledky však ukazujú, že úspora by sa mohla pohybovať v stovkách človekodní.
Nezanedbateľným faktorom na danej križovatke je aj bezpečnosť chodcov. Naša redakcia vykonala a zdokumentovala v uzle Kamenné nám. prieskum, ktorý ukázal, že chodci, električky aj autá prechádzajú dotknutými križovatkami prevažne plynulo so vzájomným rešpektovaním sa. Zatiaľ čo pred vypnutím vznikali kolízne situácie pri prechádzaní chodcov na červenú, počas nášho prieskumu ku kolíznym situáciám nedochádzalo.
Dosiahnuté priemerné úspory na 1 spoj
Úsek |
Úspora [s] |
|
Mariánska |
Jesenského |
16 |
Mariánska |
Námestie SNP |
13 |
Šafárikovo nám. |
Jesenského |
35 |
Šafárikovo nám. |
Kamenné nám. |
21 |
Šafárikovo nám. |
Námestie SNP |
36 |
Poštová |
Jesenského |
51 |
Poštová |
Kamenné nám. |
38 |
Jesenského |
Kamenné nám. |
19 |
Zdroj: DPB, a. s.
eripmav
uz asi 10 rokov sa buduju preferencie na Karloveskej, posledne na Racianskej ?
a nakoniec prideme na to, ze semafor staci vypnut ? ake genialne...
ja nehovorim ze tam za kazdu cenu treba semafor,
ale ked uz chcu nieco testovat, tak nech to je radsej preferencia, ako to ze ako vyzera krizovatka bez semaforu...
to ze ako vyzera krizovatka bez semaforu, to je totiz kazdemu jasne - je to urcite minus pre bezpecnost a pri urcitej frekvencii to moze byt plus pre plynulost... to akoze teraz netreba skumat a nechce za to niekto aj Nobelovu cenu??? to sa dalo empiricky odpozorovat aj teoreticky namodelovat...
keby sa niekto naucil ako sa robi krizovatka s preferenciou a ze to ide aj v Bratislave, to by bol posun vpred ?