Debordelizovať, áno, Re #41863 fobust: zmena linkového vedenia je jeden z tých detailov, ktoré mám na mysli - je jedno čo má električka na transparente, je jedno, čo je napísané na terčíku na zastávke...
Re #41874 yale. V novinách píšu, že sa má nakúpiť 50 NP nových tram.S T3P, K2S a T6 (s ktorými, mimochodnom prevláda v Krasňanoch úplná spokojnosť) to môže tvoriť solídny vozidlový park NS na najbližších pár rokov.
Ad trasovanie a segregácia: to podľa mňa tvorí základ, pre ktorý je dnešná električka potenciálny NS.
Zriedenie zastávok: áno, to bude v niektorých prípadoch možno zásadnejšia úprava...
Trochu pochybujem o reálnosti teórie, že stačí pár preferencií, zrekonštruovaných T3P a prípadne pár NP vozidiel pomedzi to - na image - a je vymaľované.
Naopak, so všetkými rekonštrukciami tratí, mimoúrovňovými križovatkami, podzemnými úsekmi atď - tie náklady narastú, a tam už naozaj nebude veľký rozdiel, či tam jazdí "tram" alebo iný typ vozidla - a v tom prípade je asi lepšie voliť perspektívnejší systém.
Alebo začneme odsekávať z požiadaviek na trasovanie, odstúpime od rýchlodrážneho charakteru trate, povolíme úrovňové križovanie, necháme husté zástavky, uspokojíme sa so zlými traťami, urobíme 20 liniek ktoré sa budú prepletať hore-dole a dostaneme sa k tomu, čo som spomínal na začiatku...
Samozrejme, že tu nie som od toho, aby som navrhoval dopravný systém a odhadoval náklady naň. Problémom je, že toto neurobilo ani mesto... (ak si pozriete ten projekt petržalského systému, "nulový variant" je tam konštruovaný značne účelovo).
Aby som sa tomu ale úplne nevyhol, moja predstava je takáto:
1. Neriešiť provizóriá - začať budovať nosný systém v definitívnom riešení. Ak je vhodné riešenie cez Starý most, potom od začiatku riešiť, kde systém bude vchádzať do podzemného segmentu - napríklad na Štúrovej, a prvú etapu plánovať tak, aby sa dalo kontinuálne nadviazať ďalšou etapou. Ak treba budovať tunel pod Dunaj, v tom prípade nemá zmysel míňať nemalé peniaze na Starý most. Rovnako od začiatku riešiť systém na definitívnom rozchode a s definitívnou technológiou (zabezpečovanie trate, vozidlá). Čo sa týka vozidiel, asi by sa mi viac pozdávali light rail systémy (nástup v úrovni podlahy z vysokého nástupišťa, dvere na oboch stranách), ale obojsmerná NP električka tiež prichádza do úvahy.
Prvá etapa výstavby by mohla byť petržalská trať, ale doplnená o ďalšie podzemné stanice - Kamenné námestie (prestup na električky), prípadne už aj Hodžovo námestie (prestup na autobusy/trolejbusy) a Hlavnú stanicu (ideálne by bolo mať ju už v prvej etape), neskôr Trnavské mýto, nakoniec prestavba ružinovskej radiály na parametre nosného systému (plná segregácia trate).
Charakter linkového vedenia - počas výstavby postupne prebudovať na systém so zbernicou (nosný systém) a obslužnou dopravou prechádzajúcou cez prestupové body nosného systému.
Projekt petržalskej električky stále uvažuje s riešením trás bod-bod, čo je výborné pre menšie mesto, ale s rastom požiadaviek na dopravu je to skvelá cesta do pekla, pretože prevádzkovateľa postupne utopí v operatívnych nákladoch.
Samozrejmosťou projektu by malo byť zavedenie jednotného systému komunikácie MHD - jednotné farby, jednotné mapky, informačné systémy zrozumiteľné aj pre návštevníkov mesta (aj cudzincov), a to aj v rámci širších vzťahov (prímestská doprava).
Demografický vývoj - určite je potrebné počítať s rastom počtu osôb denne prítomných v meste - orientačne by som uvažoval o čísle 750 000 a viac - teda vrátane prechodne prítomných osôb a denne dochádzajúcich. To znamená, že kľúčové bude dobré prepojenie nosného systému s regionálnou dopravou. Predstavu o tom, že BA vymiera považujem za účelovú. Naopak, obyvateľstvo sa stáva mobilnejšie, nemusí nutne trvalo bývať v hraniciach mesta. Ak nebude mať k dispozícii dobrú alternatívu prístupu do mesta cez MHD, prestup na IAD bude pokračovať.
Čo sa týka nákladov, električky a električkové trate tiež nie sú zadarmo, navrhované provizórium by malo stáť 8,5 miliardy... tak je otázkou, či to naozaj nezobrať od začiatku "z čistej vody", alebo postaviť provizórium a potom sa diviť, prečo doprava v centre zrazu kolabuje.
Ešte ohľadom rýchleho cestovania z Rače do centra. Najmä v prípade nutnosti, najvýhodnejším spojom je 59, no má to jeden háčik, poobede nestojí v centre, či už na Račku, alebo na Staromestskej. Je tu ešte možnosť využitia osobného vlaku a na hlavnej prestúpiť na nejaký spoj do centra, tam tých možností je už viacej. Električka je ohĺdom tohto najmenej efektívna.
Pre Martina Fundárka: Čo sa týka tých cestovných, ich dodržiavanie som práve vyzdvihol. Písal som ako o ďalšom pluse zlepšovania kvality cestovania. Napísal som to konkrétne: "Plusom bratislavskej mhd je napríklad aj dodržiavanie cestovných poriadkov, takže na tie sa dá už spoľahnúť." Práve toto si už všímam osobne dosť dlhú dobu. Pre d3ko: Na tu kilometráž som sa pítal preto, lebo pre jeden smer linky 5 sa mi 39 km nezdalo a myslel som si, že je to nejaká chyba. Ďakujem však za vysvetlenie. Keď je tu už načrtnutá otázka, za ako rýchlo by prišlo metro do Dúbravky, na porovnanie, linka B od Černého mosta po Zličín prejde 26 km za cca 40 minút, linka 5 od Komisárok po Dúbravku prejde 19 km za 52 minút. Myslím, že hypotetická trasa metra by nemerala Z Rače do Dúbravky 26 km.
Aký je rozdiel v rýchlosti jazdy električky po moste, vyhradenom len pre električkovú dopravu a pod zemou?
Re #41796 Jonny: A ktoré knihy alebo stránky podporujú Tvije úchylné teórie, mládenec?
Re #41797 Jonny: Mládenec, Ty si "cestovatel"? Škoda, že nečítaš...
Re #41798 Jonny: Máš nejakú realistickú prognózu záťaže o 30-40 rokov?
Re #41818 Jonny: Prosímťa, nepoučuj tu o Prahe, blbečku, ľudí, ktorí neboli v Prahe len na dvoch jednodenných výletoch. O Ámosových číslach pochybuješ ale sám si tu ciciaš bludy z prsta. JZM je tretia najobývanejšia časť trasy a metro tam jazdí v pásmovej prevádzke. Stanica Kobenova, pôvodne ČKD, bola postavená kvôli jednej veľkje, dnes už neexistujúcej fabrike...
Re #41823 BMko: Nechaj debilka...
Re #41833 Jonny: Taskí prispievatelia ako Ty (hlúpi, demagogickí, zaslepení) tu veru chýbať nebudú. Žiadny metrofil sem ešte nepriniesol rozumný argument o potrebe metra v Bratislave. Ale aj tak je taký "yale" proti Tebe hotový vedec.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Jozef