Prvá etapa "rýchlobežnej" električky by mala viesť z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Ak sa má vybudovať NS pre celú Bratislavu, tak v druhej etape by sa malo pokračovať centrom. Tu je však háčik v tom, keďže opäť búrať domy v Bratislave kvôli čomusi sa už neoplatí. Zbúranie podhradia kvôli hlúpemu projektu mosta SNP stačilo. Mnohí možno s tým označením hlúpy nebudete súhlasiť, lenže ono to hlúpy projekt bol, keďže zničil časť starobylého centra. Za tým si stojím. Takže druhá etapa nosného systému pôjde pod centrom pod zem. To by zatiaľ dopravu mestom zrýchlilo. V ďalšej etape sa ráta s napojením Dúbravky, Rače, Ružinova atď. Tu sa už opäť pravdepodobne ráta s vyvedením električky na povrch. Je tu viacero možností ako ďalej. Napojenie na už existujúce električkové trate, neviem. To by električky vzhľadom na malé vzdialenosti zastávok spomalilo. Rušiť niektoré už existujúce zastávky kvôli zväčšeniu vzdialeností medzi zastávkami sa mi zdá nie dobrým riešením. Ďalšou možnosťou je vybudovanie mimoúrovňovej estakády. No neviem kde už je na niečo také priestor. Treťou možnosťou je vedenie trate v tuneloch a nevyústenie na povrch, k tejto alternatívre sa určite nepripustí. Takže ako teda ďalej, aby bol nosný systém najrýchlejším typom mhd v Bratislave? Alebo tu budeme mať provizórne riešenie, len aby sa nepovedalo?
yale
Môj názor:
Bratislava potrebuje nosný systém, ktorý bude spoľahlivo premávať na vlastnom telese, oddelenom od ostatnej dopravy vrátane chodcov, ktorý bude mať dostatočnú kapacitu, komfort, bude premávať v dostatočnom takte a jeho trasa bude určená
hlavnými dopravnými požiadavkami. Stanice resp. zastávky systému budú zároveň prestupnými bodmi pre doplnkovú dopravu, ako aj pre regionálnu, medzimestskú a medzinárodnú dopravu) a budú rozvojovými bodmi pre budovanie infraštruktúry v príslušných lokalitách. Musí existovať jednotný informačný systém, aby cestujúci mali v každom bode celého dopravného systému jasnú predstavu, ako a za akých podmienok sa dostanú do iného bodu. Systém musí byť moderný, efektívny a dostatočne atraktívny tak, aby spôsobil zásadný obrat vývoja pomeru IAD:MHD.
Za týchto podmienok sa nebudem sporiť o tom, či je to električka, metro, alebo niečo medzi. Povrchová električka v centrálnej časti mesta takýmto systémom však nikdy nebude, to musí byť jasné aj jej najväčším zástancom.
Realita je podľa mňa taká, že petržalský projekt je pokusom o riešenie problému Petržalky, nie o budovanie nosného systému. Nepochybne prispeje k rozvoju tejto mestskej štvrte, ale predstava ďalšej etapy spomínaná v projekte je tak nerealistická (predpokladá zrušenie a náhradu 1/4 trasy prvej etapy - po cca. 10 rokoch), že mi z nej vychádza iba jeden záver - že navrhovaná "prvá etapa" je aj etapou poslednou a električkový triangel na Šafárikovom námestí bude trvalým provizóriom, riešenie nosného systému sa odkladá do neurčita a bolo obetované v mene riešenia parciálneho problému (časti) Petržalky.
Môj názor je, že je potrebné už teraz zvoliť vhodnú koncepciu nosného systému a od začiatku ho budovať bez provizórií a tak, aby priniesol riešenie, ktoré zásadne zmení spôsob fungovania MHD v celej Bratislave, vrátane centrálnej oblasti mesta. Nie riešiť veci tak, že "postavíme si toto provizórium a potom uvidíme"...