Tie rozjazdy boli rôzne poposúvané, takže konkrétne ja som mal spojenie v noci priamo luxusné, pretože mi odchádzla linka 134 o 0:40, 144 o 1:10 a 139 o 1:25. A o 1:40 zasa 134 atď. Pravda, nemal to každý, ja som mal výhodu v tom, že mi išli okolo domu z troch strán tri nočné linky (po Trnavskej, po Tomášikovej a po Ružinovskej).
Ide mi o tom, že v jednom príspevku jeden prispievateľ (a teraz nemyslím nikoho konkrétneho) povie, že na L51 o 22:00 musí byť 15 min. interval, kvôli atraktivite voči používaniu auta a o pár príspevkov ďalej neuvedie, že o 24:00 z toho istého dôvodu stačí 30 minútový.
Tak chcem vedieť, prečo osobu rozhodujúcu sa na cestu do/z práce použiť MHD alebo auto má v jednej dobe stačiť 15 min. a v druhej raz toľko.
Lebo ak sa ja rozhodujem, tak skôr budem náchylný počkať dlhšie v podvečernom čase, kedy je vonku viac ľudí a teda aj pocitovo bezpečnejšie, ako okolo polnoci,kedy chcem byť čo najskôr doma. Rozhodne pri rozhodovaní nebudem brať v úvahu, že teraz je noc, preto si podvedome znížim svoj dopyt po službe. Práve naopak, skôr dám väčšiu váhu pohodliu a rýchlosti celej prepravy aj na úkor vyššej ceny.
Ako osobe, ktorej zvlášť leží na srdci blaho VHD sa ale musím obzerať aj po ekonomickej stránke (či sa to niekomu páči alebo nie), lebo inak by som celý systém VHD priviedol do krachu. A ak mám navrhovať supertangenciáne nočné linky, alebo atraktívnejšie intervaly, musím v tom vidieť aj reálny (nie len fiktívny) dopyt po takejto službe. Lebo len peknými rečami nepochodím. Potom je to už politické rozhodnutie, či tie peniaze za výsledok stoja.
Mesto, ktoré dáva cca 25% svojich výdavkov len na verejnú dopravu (a napriek tomu je vnímaná ako nedostatočná) musí (podľa mňa) veľmi dobre zvážiť sú prínosy toho ktorého návrhu.
Prvý rozjazd bol o 0:40 a potom každú hodinu.
No bežné linky končili po polnoci.
Teraz je to rôzne. Niečo jazdí aj po 23:00 na bežných odchodoch a niečo napr. L209 už o 22:30 posledný smer Horné Kramáre a nočák tam ani nezachádza.
Len takto z hlavy mi napadajú riešenia doslova "za babku" a to:
- umožnenie skoršieho nástupu (aj s odpočtom na displeji, ak by sa podarilo, tak aj s tým tlačením času odchodu na CL (to samozrejme spropagovať, aby sa ľudia nebáli, že im ujdú minúty z CL), keď sa už dali v Solarisoch zobraziť prestupy, tak toto by hádam nebol problém) aspoň do pristavených vozov na Hl. st.
- trochu civilizovanejšie zastavovanie na Hl. st. (niektoré spoje zastavajú na ceste a človek vystupuje do vedľajšieho busu), príp. spoje, čo sa idú hneď pristaviť na nástupište by podľa mňa mohli zobrať cestujúcich až priamo na nástupište a až tam ich vysadiť
- garantované čakanie N72 na všetky spoje z Hl. st.
- vypravovanie nových tbusov na N44, N47, N72
Okrem toho by sa mohli konečne zaviesť aj kontroly CL (a propagovať to vyššou bezpečnosťou v nočákoch) s tým, že by s nimi chodila aj SBS, ktorá by neprispôsobivých vyhadzovala (toto by bolo trochu drahšie).
Aha, už rozumiem, Brno je predsa len priam povestné svojimi "nočnými rozjazdmi."
Nepomohla by potom skôr nejaká lepšia propagácia napr. cestovných časov, cestovania s jedným prestupom, nižšej ceny, príp. aj pridania odchodov cez víkendy (keď raz budú)?
Teraz Ti úplne nerozumiem, v Brne jazdia počas pracovných dní nočáky v 30-minútovom intervale len do polnoci (u nás až do 00:30), cez víkendy až do 02:00 a ešte ráno od 04:00, čiže tá frekvencia nie je oveľa lepšia ako u nás (priznávam, cez víkend áno). Myslíš si teda, že posilnením na celonočný 30-minútový interval aj cez pracovné dni (cez víkendy by to malo zmysel) by sa nočáky stali obľúbenejšími aj u starších ľudí?
Historické sú pre kohokoľvek žije v roku 2020 Proste je tam nejaky pôvod v minulosti. To že desaťročia dozadu to bolo lepšie viem, ale súčasný stav vychádza z toho čo tu bolo v 90. rokoch.
Absenciu kontinuality nočnej dopravy najlepšie vidno na zložení cestujúcich. V Brne v tom bežne stretneš štyridsiatnikov, ľudí idúcich v obleku z divadla a podobne, lebo proste miestni sú naučení že MHD jazdí nonstop. U nás je nočná doprava stále primárne obsadzovaná mladými ľuďmi a starší si automaticky berú taxík.
A pred zavedením liniek 5xx bola nočná doprava lepšia? Som bol vždy v tom, že bola rovnaká, len boli iné čísla a nejazdilo sa z Hlavnej Stn., ale z SNP (teraz už vlastne Centrum ). Aj keď teda "nosné" denné linky jazdili o niečo dlhšie, to viem.
Tie "historické" dôvody sú historické možno pre Tvoju vekovú kategóriu. Bratislava oddávna fungovala ako mesto s intenzívnym nočným životom a mala samozrejme nočnú dopravu už dávno pred rokom 2007, to obdobie takmer bez nočnej dopravy bolo len relatívne krátkym historickým extempore.
1. Áno dá sa byť aj bez auta, to si ešte dobre pamätám z čias keď sme ešte auto nemali a v Petržalke sa otvoril Careffour a Tesco, ale netvárme sa, že bez auta nie sme obmedzovaní pri nákupe váhou a objemom nakúpeného tovaru. Že nemožnosť navštíviť 2 obchody po sebe nás nestojí čas (potreba vyložiť tovar medzi nákupom resp. ideš do obchodu viacero dní), obmedzuje výber tovaru na danú prevádzku, čo v istom zmysle stojí aj peniaze (zľavy).
2. K tvojej obľúbenej vete. Je to tvoje (+) ako žiješ, ale určite by som ťa nedával za vzorový príklad, že takto by to mali dokázať zvládnuť všetci. Prepáč, ale aké % populácie, Ti tu bude behať na nákupy s nejakými 30kg batohmi či cargo bicyklami? To je útopia, ktorú si môže dovoliť len istá skupina obyvateľov, ktorým to dovolí správna kombinácia typ práce/čas/príjem/vzdialenosti/zdravie/POČASIE/... / a pre ktorých je to akýsi životný štýl. Koľko bežných obyvateľov vlastní/chce vlastniť cargo bicykel? Toto určite nie je cesta ani výzva pre ľudí, čo sú cez týždeň/víkend 8-10-12hod v robote (hlavne manuálni pracovníci). Bežný občan je rád keď si veci môže uľahčiť a keď má konečne voľno na rodinu/oddych/hobby a nie sa ťahať s nákupmi ak nemusí.
Ten kompromis hľadali všetci vymenovaní, každý si ho vyhodnotil po svojom a tak to aj vyzerá.
Dopravným plánovačom sa nechce presviedčať partnerov, že jazdiť v noci nemá byť len o "nie sme tu na vozenie ľudí z diskoték". Súčasní zákazníci si odskúšali, že nočáky sa im oplatia len v špecifických prípadoch. Potenciálnych dnešný stav ženie buď k obmedzovaniu mobility, alebo k nepoužívaniu mhd.
Preto my diskutujúci momentálne uvažujeme (v duchu webu o podpore verejnej dopravy), ako možno upraviť vstupné parametre tak, aby výsledok bol oproti dnešku spoločensky priaznivejší. A ak správne chápem, ty ako človek, ktorému by malo zvlášť ležať na srdci blaho VHD, sa tomu priečiš - akoby sme nemohli diskutovať o systéme, ktorému sa aj nadšenci v rámci možností vyhýbajú, a ktorý za nedostatočný pokladá i sám dopravca, keďže popri ňom živí služobáky pre svoj personál.
"Uvidíme či budeš toto tvrdiť keď budeš mať vlastnú rodinu (ženu, deti)." je moja obľúbená veta Ja som do troch rokov veku dieťaťa auto nemal a dokázali sme robiť aj veľké nákupy, či už s použitím MHD alebo v rámci pešej prechádzky do 3 km vzdialeného Tesca. Každý takýto nákup som bral ako dobrodružstvo a nosičskú výzvu v uliciach mesta. 20-30 kg batoh hádam pre zdravého chlapa nie je tak veľa a ak áno, aj kočík niečo znesie.
Inak ja mám okrem auta aj cargo bicykel a priznám sa, že tých 200 kg nosnosti pre náklad som pri týždennom nákupe ani zďaleka nedosiahol.
Tie covidové obmedzenia neviem aké teraz sú, ale za bežného stavu tieto malé nákupy trvali najviac 5 minút. Vletím dnu, zoberiem tých pár vecí čo potrebujem (v obchodoch kam chodím pravidelne viem presne kde sú) a bez čakania zaplatím na samoobslužke. Čiže s týmto problémom som nebojoval.
Teraz to mám tak že priamo na "mojej" stanici metra je veľmi dobrý supermarket, tak vždy počas tých 15 minút cesty z mesta premýšlam čo dnes večer chcem, po vystúpení si to rýchlo nakúpim (opäť max 5 minút) a odnesiem "domov" pešo, čo je asi 10 min. Úplná pohoda. Odkedy som si sem dal dopraviť auto (1.11.) som ho použil len dva krát.
kazdy nakup bez ohladu na to kolko toho nakupis ma svoju reziu, cas ktory stravis cakanim na vozik (spomen si na jarne mesiace ), pokladnu, hoc len jalovy presun po predajni a rovnako tak na prichod k nej a odchod...
ja si viem predstavit aj lepsie travenie svojho casu, a tak to utrpenie nakupovania absolvujem radsej 1x za 1-2 tyzdne, sice v obchode (vcetne cesty a platenia) so zenou stravime tak cca hodinu, ale potom je nejaku chvilu zas pokoj, maximalne sa kupia nejake (cerstve) rozky alebo chleba....
druha vec je, ze mame nie zrovna male domace zasoby (trvanlivych) potravin (to je ale vyhoda domu, dostatok vhodnych skladovacich priestorov, takze ak by bolo zle, vcelku bez problemov prezijeme par mesiacov a ak by bolo este horsie, tak s nejakymi obmedzeniami (= malou pestrostou stravy) do najblizsej zatvy/zberu urody....
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Valec
Tak chcem vedieť, prečo osobu rozhodujúcu sa na cestu do/z práce použiť MHD alebo auto má v jednej dobe stačiť 15 min. a v druhej raz toľko.
Lebo ak sa ja rozhodujem, tak skôr budem náchylný počkať dlhšie v podvečernom čase, kedy je vonku viac ľudí a teda aj pocitovo bezpečnejšie, ako okolo polnoci,kedy chcem byť čo najskôr doma. Rozhodne pri rozhodovaní nebudem brať v úvahu, že teraz je noc, preto si podvedome znížim svoj dopyt po službe. Práve naopak, skôr dám väčšiu váhu pohodliu a rýchlosti celej prepravy aj na úkor vyššej ceny.
Ako osobe, ktorej zvlášť leží na srdci blaho VHD sa ale musím obzerať aj po ekonomickej stránke (či sa to niekomu páči alebo nie), lebo inak by som celý systém VHD priviedol do krachu. A ak mám navrhovať supertangenciáne nočné linky, alebo atraktívnejšie intervaly, musím v tom vidieť aj reálny (nie len fiktívny) dopyt po takejto službe. Lebo len peknými rečami nepochodím. Potom je to už politické rozhodnutie, či tie peniaze za výsledok stoja.
Mesto, ktoré dáva cca 25% svojich výdavkov len na verejnú dopravu (a napriek tomu je vnímaná ako nedostatočná) musí (podľa mňa) veľmi dobre zvážiť sú prínosy toho ktorého návrhu.