A ja sa stále pýtam, kto sú tí my. Tu diskutujúci, dopravní plánovači, súčasní zákazníci alebo tí potenciálni užívatelia, ktorí majú z áut prestúpiť do MHD?
Uvidíme či budeš toto tvrdiť keď budeš mať vlastnú rodinu (ženu, deti). Áno čerstvé pečivo a povedzme zeleninu ovocie + drobnosti vieš priniesť domov každý deň pešo, ale objem toho nakupovaného ti bude prudko rásť. A zrazu to nebude jedna taška každý deň, ale dve, tri a nakoniec zistíš že tým jedným veľkým nákupom kde zaparkuješ auto, naplníš vozík a v rovnakom OC ešte skočíš kúpiť 2 balíky plienok atď., časovo aj cenovo výrazne ušetríš. A druhá vec, keď sa budeš musieť starať už aj o niekoho iného ako o seba (nemyslím to osobne) , tak toho času na každodenné pobehovanie po obchodoch mať nebudeš (vlastná skúsenosť).
Asi predsalen treba brať do úvahy, že kým cez deň väčšina ľudí potrebuje "behať" z miesta na miesto a teda ideálna doprava je čo najhustejšia, v noci hľadáme rozumný kompromis medzi atraktivitou a vyťaženosťou, a teda isté poľavenie je namieste. Nie však v súčasnom extrémnom rozsahu, že ak nestíham jeden spoj, čakám hodinu na ďalší.
Kombináciu dopravných prostriedkov osobne chápem tak, že napr. ľudia z dedín, ktorí auto k životu potrebujú, sa ním ráno odvezú na P+R na stanici, v meste vystúpia a last mile absolvujú pešo/kolobežkou/MHD.
Ľudia priamo v dobrom meste by ideálne vôbec nemali auto potrebovať - každodenné dochádzanie na krátke vzdialenosti im predsa pokryje zdieľaná mobilita, nákup veľkých predmetov zabezpečí kuriér alebo hoci aj sám kupujúci na kargobajku, nájazdy na Tesco nebudú potrebné lebo paleta obchodov&služieb je poruke. Keďže sme ale desaťročia stavali (a tu tvrdohlavo naďalej staviame) rozťahané monofunkčné štvrte, kde za všetkým treba dochádzať, stali sme sa odkázanými na nejakú formu kompromisu. Myslím si, že práve dobrá ponuka rôznych foriem mobility v meste i mimo neho dokáže aspoň ľudí z centra a okolitých častí (KV, Pe sever, NM, Z Ružinova) ľudí presvedčiť, že plechová škatuľa im je navyše - keď im pokryješ drvivú väčšinu denných ciest, nebudú kupovať auto kvôli letnej dovolenke. Tí ostatní kľudne nech sčasti zostanú dochádzať autom ak sa im to lepšie oplatí, vo výsledku aj tak získame kopec vzácneho priestoru v uliciach.
Náklady na prevádzku auta sú vyššie len ak rátaš aj fixné náklady. Ak už auto musím mať (ten model ktorý tu spomínate), tak väčšinou tie variabilné náklady na cestu navyše sú dosť nízke.
Veľké nákupy v prvom rade (v meste) netreba robiť. Tiež som si to nevedel predstaviť, ale keď som na jeseň pred hnusobou prestúpil na MHD tak som pochopil že ísť raz za týždeň nakúpiť 5 tašiek potravín je len dôsledok IADistického životného štýlu. Namiesto toho som začal fungovať tak že som každý deň spravil jeden malý nákup, ktorý som kľudne odniesol aj pešo. Malo to celý rad výhod - jedol som čerstvejšie veci (lebo som vždy kupoval čo práve potrebujem), nemusel som plánovať a ešte som mal aj väčšiu diverzitu lebo som za týždeň nakúpil na 4 rôznych miestach a neobmedzoval sa na sortiment jedného obchodu.
Cestám na dedinu rozumiem, ja som zas auto držal lebo v noci mi nešlo nič zmysluplné z Brna domov. Ale to sa týka menšiny ľudí, väčšina také cesty robí len výnimočne a pre nich môže byť lacnejšie proste si pár krát do roka auto požičať.
Preto, že náklady na prevádzku auta sú už dnes vyššie (aj keď sa to nezdá) a po započítaní parkovacích poplatkov budú ešte vyššie, ako cesta verejnou dopravou. Preto auto využijem len tam, kde to má zmysel.
Inak, tým "ked uz ma clovek auto, nech ho vyuziva nonstop" dúfam myslíš skutočne nonstop a nie len 23 hodín z 24.
Ó bóžinku, ďalší čo nečíta a rovno píše.
"Výškovo rozdielne" - keby si klikol na link, písal som tam o výškových úpravách, dobre viem ako to tam vyzerá.
"dávať prednosť" - "stavebné úpravy na 1+2+2+1" predsa znamenajú, že by buspruh plynule pokračoval... To chceš dávať prednosť duchovi minulej trasy z neexistujúceho pruhu či čo?
Inak, "výhybka rozjazdová" predsa existuje už dnes... a zvyšné tri armatúry navyše mi prídu ako rozumný kompromis aj v porovaní so zdržaním v zápche, aj v porovaní s nákladmi na stavbu nového železničného mosta.
Historické dôvody, ona Bratislava dlho fungovala v dedinskom biorytme (a niektorí jedinci sa stále nestotožnili s tým že je to mesto :)), kde sa vstávalo so sliepkami a 22:00 bola hlboká noc.
Do 2007 Bratislava prakticky ani nemala nočnú dopravu, len pár spojov ktoré sa točili okolo odvozu vodičov. Súčasný stav je oproti tej dobe veľký posun vpred, ale po 13 rokoch by to možno chcelo ísť o level vyššie.
Zaujímavé, že trend kombinácie dopravných prostriedkov je presne ten, ktorý sa prezentuje aj počas týždňa mobility (viď ročník 2015) a je zároveň trendom v mnohých západných metropolách.
Idea, že ľudia na sídliskách by auto nemali potrebovať je síce pekná, ale použiteľná len ak sa potrebuješ presúvať v rámci mesta a s minimom nákladu. Pri akomkoľvek výlete mimo mesto alebo pri väčších nákupoch už potrebuješ iný dopravný prostriedok. Pozor, nikde netvrdím, že vlastný. Musí byť akurát rýchlo a ľahko dostupný.
Toho, že ak sa mám domov vracať v noci autom musím ním ísť už ráno z domu (ak sa teda stále bavíme o vlastnom aute) som si samozrejme vedomý. Len potom neviem, prečo podľa teba v noci akceptovateľný interval 30 minút, zatiaľ čo cez deň 15 #237789), teda kde je tá zlomová hranica a prečo by som mal akceptovať pri polovici ciest v daný deň inú dobu max. čakania.
Bývam na sídlisku, auto nepoužívam každý deň, do centra rád cestujem električkou, ale tých relácii, kam je auto neporovnateľne lepšie, je toľko, že nepredpokladám, že za môjho života niekedy bude situácia, keď auto nebudem mať, aj keby som ho mal použiť len raz za týždeň. Časť rodiny mám v dedinách v regióne (v jednej z nich verejná doprava vôbec nie je a taxík obojsmerne stojí toľko, čo prenájom auta na 2,5 dňa), niekoľko známych taktiež, a na väčšie nákupy je verejná doprava dosť nepraktická, nie každý deň kupujem len rožky a jablká do jednej igelitky, a na donášku z Tesca nemienim čakať v špičkovom období 10 dní. Takže teória nepotrebnosti auta je pekná, až kým nepríde realita ako väčšie nákupy, choroba v rodine alebo návšteva v Čilistove.
Takže si vlastne odpovedal na otázku, prečo musí byť parkovanie mimo trvalého bydliska brutálne spoplatnené - aby mali ľudia motiváciu použiť MHD miesto auta. Pretože málokto si môže dovoliť nemať auto vôbec, na túto úroveň VHD sa ešte tak skoro nedostaneme.
Kríženie, výhybka zjazdová, výhybka rozjazdová, kríženie. A to ešte nehovorím o tom, že podľa môjho názoru ba sa pôvodná stopa nemala rušiť (čo ak bude neprejazdná Čučoriedková?) a nie som si istým či ten pozemok budúcej preložky je dostatočný, mám aj pocit, že to bolo výškovo rozdielne. Okrem toho by tam trolejbus musel dávať prednosť, lebo pripájací pruh sa tam asi nevybuduje.
Ja osobne dúfam (a nie som úplne jediný), že s otvorením električky do Janíkovho dvora (ak teda bude) sa úplne preorganizujú aj linky v oblasti Slnečníc a Južného mesta. Zatiaľ by sa podľa mňa mohlo zrealizovať jedine to predĺženie jedného spoja (a tým predĺženie premávky L90), príp. posilnenie na celodenný 30 minútový interval...
len povedz, kedy to bude? roky sa nic nedeje
tolko rieseni uz bolo navrhnutych, a realita je 0,00
preto tu mame nezanedbatelnu sidliskovu mnozinu vlastniacu auto, ktoru bude velmi tazke vratit naspat do mhd
No dobre, ale zo Slnečníc sa dá potom do Eurovei dostať aj kombináciou 91 + 70, ktorá podľa vyhľadávača trvá iba o 8 minút (aj s peším presunom) dlhšie, čo je podľa mňa vo večerných hodinách akceptovateľné.
Pri tej L90 by možno bolo lepšie, keby spoj o 22:18 išiel až k ŽST Rusovce a naspäť by buď išiel manipulačne (služba by sa predĺžila o cca 20 minút), alebo by zo Žehrianskej odbočil s cestujúcimi do vozovne, pretože mi príde, že večer chodia ľudia asi skôr domov (smer Slnečnice) ako do centra. Samozrejme L90 by sa podľa mňa mala posilniť na 20 minút (možno aj celodenne, nech je preklad s L91 aj večer).
preco je vlastne nocna premavka u nas tak poddimenzovana? clovek ma obcas pocit, ze toto nie je hlavne mesto, ale dedina, kde o 22:00 konci zivot (L90 zo sln smer eurovea ide posledna 21:53)
neexistuje clovek, ktory by v tomto meste neriesil ako sa dostat domov z predstavenia, firemnej akcie a podobne a nebol nuteny nakoniec volit inu alternativu a pokial sa to opakuje prilis casto, zacne byt vyhodnejsie aj to auto
ked uz mas auto, preco by si ho zbytocne nechal parkovat nevyuzite, resp. iba na vecerne/nocne vencenie, a podobne prilezitosti? preco zbytocne zaberat miesto susedovi, ktory auto vyuziva pravidelne? v pripade sukromneho miesta preco platit mesacne poplatky spravcovi pri obcasnom vyuzivani? cize, ked uz ma clovek auto, nech ho vyuziva nonstop, tak to proste je, ze to nie je idealne? nuz nie je, ale taka je realita
iba podotknem, ze vlastnim vodicak, nevlastnim auto a cely zivot cestujem mhd, lebo bavi
ale uplne chapem, ze ludia v tomto meste nemaju taku trpezlivost a kupia si auto, pretoze skor ci neskor su k nemu dokopani, napriklad aj tou intervalovou mizeriou, v tomto meste je velky problem presuvat sa v neskorych hodinach, a taktne mlcim o prazdninovych a vikendovych intervaloch, xy nenadvazujucich prestupov a podobne
Lenže mi v Bratislave nebojujeme až tak s problémom že ľudia autami jazdia (zápchy), ako s tým že ich majú (statická doprava). Kombinácia "občas auto, občas MHD" je vhodná pre dediny, poťažmo perifériu mesta, nie pre ľudí na sídliskách. Prevažná väčšina ľudí na sídliskách by mala auto nepotrebovať.
Ďalej ak sa mám o jednej ráno vracať autom z mesta, tak na tom aute pôjdem aj o piatej večer do mesta. A keďže do mesta možno pôjdem rovno z práce, pôjdem ním aj o pol ôsmej ráno.
Okrem toho zároveň živiť auto a zároveň si platiť električenku je najdrahšia možnosť a nie každý si to môže dovoliť.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
810zssk
Cestám na dedinu rozumiem, ja som zas auto držal lebo v noci mi nešlo nič zmysluplné z Brna domov. Ale to sa týka menšiny ľudí, väčšina také cesty robí len výnimočne a pre nich môže byť lacnejšie proste si pár krát do roka auto požičať.