Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #237878:
Teraz Ti úplne nerozumiem, v Brne jazdia počas pracovných dní nočáky v 30-minútovom intervale len do polnoci (u nás až do 00:30), cez víkendy až do 02:00 a ešte ráno od 04:00, čiže tá frekvencia nie je oveľa lepšia ako u nás (priznávam, cez víkend áno). Myslíš si teda, že posilnením na celonočný 30-minútový interval aj cez pracovné dni (cez víkendy by to malo zmysel) by sa nočáky stali obľúbenejšími aj u starších ľudí? 🙂
Reakcia na: S499.1023 #237875:
Historické sú pre kohokoľvek žije v roku 2020 🙂 Proste je tam nejaky pôvod v minulosti. To že desaťročia dozadu to bolo lepšie viem, ale súčasný stav vychádza z toho čo tu bolo v 90. rokoch.

Absenciu kontinuality nočnej dopravy najlepšie vidno na zložení cestujúcich. V Brne v tom bežne stretneš štyridsiatnikov, ľudí idúcich v obleku z divadla a podobne, lebo proste miestni sú naučení že MHD jazdí nonstop. U nás je nočná doprava stále primárne obsadzovaná mladými ľuďmi a starší si automaticky berú taxík.
Reakcia na: S499.1023 #237875:
A pred zavedením liniek 5xx bola nočná doprava lepšia? Som bol vždy v tom, že bola rovnaká, len boli iné čísla a nejazdilo sa z Hlavnej Stn., ale z SNP (teraz už vlastne Centrum 🙂 ). Aj keď teda "nosné" denné linky jazdili o niečo dlhšie, to viem.
Reakcia na: 810zssk #237861:
Kde si nájdete miesto.
Reakcia na: 810zssk #237860:
Tie "historické" dôvody sú historické možno pre Tvoju vekovú kategóriu. Bratislava oddávna fungovala ako mesto s intenzívnym nočným životom a mala samozrejme nočnú dopravu už dávno pred rokom 2007, to obdobie takmer bez nočnej dopravy bolo len relatívne krátkym historickým extempore.
Reakcia na: tr3mp #237872:
1. Áno dá sa byť aj bez auta, to si ešte dobre pamätám z čias keď sme ešte auto nemali a v Petržalke sa otvoril Careffour a Tesco, ale netvárme sa, že bez auta nie sme obmedzovaní pri nákupe váhou a objemom nakúpeného tovaru. Že nemožnosť navštíviť 2 obchody po sebe nás nestojí čas (potreba vyložiť tovar medzi nákupom resp. ideš do obchodu viacero dní), obmedzuje výber tovaru na danú prevádzku, čo v istom zmysle stojí aj peniaze (zľavy).

2. K tvojej obľúbenej vete. Je to tvoje (+) ako žiješ, ale určite by som ťa nedával za vzorový príklad, že takto by to mali dokázať zvládnuť všetci. Prepáč, ale aké % populácie, Ti tu bude behať na nákupy s nejakými 30kg batohmi či cargo bicyklami? To je útopia, ktorú si môže dovoliť len istá skupina obyvateľov, ktorým to dovolí správna kombinácia typ práce/čas/príjem/vzdialenosti/zdravie/POČASIE/... / a pre ktorých je to akýsi životný štýl. Koľko bežných obyvateľov vlastní/chce vlastniť cargo bicykel? Toto určite nie je cesta ani výzva pre ľudí, čo sú cez týždeň/víkend 8-10-12hod v robote (hlavne manuálni pracovníci). Bežný občan je rád keď si veci môže uľahčiť a keď má konečne voľno na rodinu/oddych/hobby a nie sa ťahať s nákupmi ak nemusí.

Reakcia na: Valec #237868:
Ten kompromis hľadali všetci vymenovaní, každý si ho vyhodnotil po svojom a tak to aj vyzerá.
Dopravným plánovačom sa nechce presviedčať partnerov, že jazdiť v noci nemá byť len o "nie sme tu na vozenie ľudí z diskoték". Súčasní zákazníci si odskúšali, že nočáky sa im oplatia len v špecifických prípadoch. Potenciálnych dnešný stav ženie buď k obmedzovaniu mobility, alebo k nepoužívaniu mhd.

Preto my diskutujúci momentálne uvažujeme (v duchu webu o podpore verejnej dopravy), ako možno upraviť vstupné parametre tak, aby výsledok bol oproti dnešku spoločensky priaznivejší. A ak správne chápem, ty ako človek, ktorému by malo zvlášť ležať na srdci blaho VHD, sa tomu priečiš - akoby sme nemohli diskutovať o systéme, ktorému sa aj nadšenci v rámci možností vyhýbajú, a ktorý za nedostatočný pokladá i sám dopravca, keďže popri ňom živí služobáky pre svoj personál.

Úprimne, nerozumiem, o čo ti ide.
Reakcia na: Technopol #237867:
"Uvidíme či budeš toto tvrdiť keď budeš mať vlastnú rodinu (ženu, deti)." je moja obľúbená veta 🙂 Ja som do troch rokov veku dieťaťa auto nemal a dokázali sme robiť aj veľké nákupy, či už s použitím MHD alebo v rámci pešej prechádzky do 3 km vzdialeného Tesca. Každý takýto nákup som bral ako dobrodružstvo a nosičskú výzvu v uliciach mesta. 20-30 kg batoh hádam pre zdravého chlapa nie je tak veľa a ak áno, aj kočík niečo znesie.
Inak ja mám okrem auta aj cargo bicykel a priznám sa, že tých 200 kg nosnosti pre náklad som pri týždennom nákupe ani zďaleka nedosiahol. 😉
Reakcia na: si #237870:
Tie covidové obmedzenia neviem aké teraz sú, ale za bežného stavu tieto malé nákupy trvali najviac 5 minút. Vletím dnu, zoberiem tých pár vecí čo potrebujem (v obchodoch kam chodím pravidelne viem presne kde sú) a bez čakania zaplatím na samoobslužke. Čiže s týmto problémom som nebojoval.

Teraz to mám tak že priamo na "mojej" stanici metra je veľmi dobrý supermarket, tak vždy počas tých 15 minút cesty z mesta premýšlam čo dnes večer chcem, po vystúpení si to rýchlo nakúpim (opäť max 5 minút) a odnesiem "domov" pešo, čo je asi 10 min. Úplná pohoda. Odkedy som si sem dal dopraviť auto (1.11.) som ho použil len dva krát.
Reakcia na: 810zssk #237864:
kazdy nakup bez ohladu na to kolko toho nakupis ma svoju reziu, cas ktory stravis cakanim na vozik (spomen si na jarne mesiace 😃 ), pokladnu, hoc len jalovy presun po predajni a rovnako tak na prichod k nej a odchod...
ja si viem predstavit aj lepsie travenie svojho casu, a tak to utrpenie nakupovania absolvujem radsej 1x za 1-2 tyzdne, sice v obchode (vcetne cesty a platenia) so zenou stravime tak cca hodinu, ale potom je nejaku chvilu zas pokoj, maximalne sa kupia nejake (cerstve) rozky alebo chleba....
druha vec je, ze mame nie zrovna male domace zasoby (trvanlivych) potravin (to je ale vyhoda domu, dostatok vhodnych skladovacich priestorov, takze ak by bolo zle, vcelku bez problemov prezijeme par mesiacov a ak by bolo este horsie, tak s nejakymi obmedzeniami (= malou pestrostou stravy) do najblizsej zatvy/zberu urody....
Reakcia na: 810zssk #237865:
Záleží, čo všetko rátaš do variabilných nákladov. A tiež, či amortizáciu rátaš na roky, alebo na kilometer.
Reakcia na: Viko #237866:
"v noci hľadáme rozumný kompromis"

A ja sa stále pýtam, kto sú tí my. Tu diskutujúci, dopravní plánovači, súčasní zákazníci alebo tí potenciálni užívatelia, ktorí majú z áut prestúpiť do MHD?
Reakcia na: 810zssk #237864:
Uvidíme či budeš toto tvrdiť keď budeš mať vlastnú rodinu (ženu, deti). Áno čerstvé pečivo a povedzme zeleninu ovocie + drobnosti vieš priniesť domov každý deň pešo, ale objem toho nakupovaného ti bude prudko rásť. A zrazu to nebude jedna taška každý deň, ale dve, tri a nakoniec zistíš že tým jedným veľkým nákupom kde zaparkuješ auto, naplníš vozík a v rovnakom OC ešte skočíš kúpiť 2 balíky plienok atď., časovo aj cenovo výrazne ušetríš. A druhá vec, keď sa budeš musieť starať už aj o niekoho iného ako o seba (nemyslím to osobne) , tak toho času na každodenné pobehovanie po obchodoch mať nebudeš (vlastná skúsenosť).
Reakcia na: Valec #237859:
Asi predsalen treba brať do úvahy, že kým cez deň väčšina ľudí potrebuje "behať" z miesta na miesto a teda ideálna doprava je čo najhustejšia, v noci hľadáme rozumný kompromis medzi atraktivitou a vyťaženosťou, a teda isté poľavenie je namieste. Nie však v súčasnom extrémnom rozsahu, že ak nestíham jeden spoj, čakám hodinu na ďalší.

Kombináciu dopravných prostriedkov osobne chápem tak, že napr. ľudia z dedín, ktorí auto k životu potrebujú, sa ním ráno odvezú na P+R na stanici, v meste vystúpia a last mile absolvujú pešo/kolobežkou/MHD.

Ľudia priamo v dobrom meste by ideálne vôbec nemali auto potrebovať - každodenné dochádzanie na krátke vzdialenosti im predsa pokryje zdieľaná mobilita, nákup veľkých predmetov zabezpečí kuriér alebo hoci aj sám kupujúci na kargobajku, nájazdy na Tesco nebudú potrebné lebo paleta obchodov&služieb je poruke. Keďže sme ale desaťročia stavali (a tu tvrdohlavo naďalej staviame) rozťahané monofunkčné štvrte, kde za všetkým treba dochádzať, stali sme sa odkázanými na nejakú formu kompromisu. Myslím si, že práve dobrá ponuka rôznych foriem mobility v meste i mimo neho dokáže aspoň ľudí z centra a okolitých častí (KV, Pe sever, NM, Z Ružinova) ľudí presvedčiť, že plechová škatuľa im je navyše - keď im pokryješ drvivú väčšinu denných ciest, nebudú kupovať auto kvôli letnej dovolenke. Tí ostatní kľudne nech sčasti zostanú dochádzať autom ak sa im to lepšie oplatí, vo výsledku aj tak získame kopec vzácneho priestoru v uliciach.
Reakcia na: Valec #237863:
Náklady na prevádzku auta sú vyššie len ak rátaš aj fixné náklady. Ak už auto musím mať (ten model ktorý tu spomínate), tak väčšinou tie variabilné náklady na cestu navyše sú dosť nízke.
Reakcia na: Andy #237858:
Veľké nákupy v prvom rade (v meste) netreba robiť. Tiež som si to nevedel predstaviť, ale keď som na jeseň pred hnusobou prestúpil na MHD tak som pochopil že ísť raz za týždeň nakúpiť 5 tašiek potravín je len dôsledok IADistického životného štýlu. Namiesto toho som začal fungovať tak že som každý deň spravil jeden malý nákup, ktorý som kľudne odniesol aj pešo. Malo to celý rad výhod - jedol som čerstvejšie veci (lebo som vždy kupoval čo práve potrebujem), nemusel som plánovať a ešte som mal aj väčšiu diverzitu lebo som za týždeň nakúpil na 4 rôznych miestach a neobmedzoval sa na sortiment jedného obchodu.

Cestám na dedinu rozumiem, ja som zas auto držal lebo v noci mi nešlo nič zmysluplné z Brna domov. Ale to sa týka menšiny ľudí, väčšina také cesty robí len výnimočne a pre nich môže byť lacnejšie proste si pár krát do roka auto požičať.
Reakcia na: martinah #237851:
Preto, že náklady na prevádzku auta sú už dnes vyššie (aj keď sa to nezdá) a po započítaní parkovacích poplatkov budú ešte vyššie, ako cesta verejnou dopravou. Preto auto využijem len tam, kde to má zmysel.
Inak, tým "ked uz ma clovek auto, nech ho vyuziva nonstop" dúfam myslíš skutočne nonstop a nie len 23 hodín z 24.
Reakcia na: S499.1023 #237856:
Ó bóžinku, ďalší čo nečíta a rovno píše.
"Výškovo rozdielne" - keby si klikol na link, písal som tam o výškových úpravách, dobre viem ako to tam vyzerá.
"dávať prednosť" - "stavebné úpravy na 1+2+2+1" predsa znamenajú, že by buspruh plynule pokračoval... To chceš dávať prednosť duchovi minulej trasy z neexistujúceho pruhu či čo?

Inak, "výhybka rozjazdová" predsa existuje už dnes... a zvyšné tri armatúry navyše mi prídu ako rozumný kompromis aj v porovaní so zdržaním v zápche, aj v porovaní s nákladmi na stavbu nového železničného mosta.
Reakcia na: S499.1023 #237857:
A kde budeme tie autá skladovať v mieste trvalého bydliska?
Reakcia na: martinah #237852:
Historické dôvody, ona Bratislava dlho fungovala v dedinskom biorytme (a niektorí jedinci sa stále nestotožnili s tým že je to mesto :)), kde sa vstávalo so sliepkami a 22:00 bola hlboká noc.

Do 2007 Bratislava prakticky ani nemala nočnú dopravu, len pár spojov ktoré sa točili okolo odvozu vodičov. Súčasný stav je oproti tej dobe veľký posun vpred, ale po 13 rokoch by to možno chcelo ísť o level vyššie.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.