Akurát, že železnica jej potrebuje menej. Uvediem príklad: Na trati Rožňava - Dobšiná sa za deň prevezie asi 4950 t nákladu. Koľko kamiónov by bolo treba?
I.
NAstastie biele kosele nenosim.
Ja nie som proti dialniciam, ja chcem len rovnake podmienky a proporcionalny rozvoj vsetkych druhov dopravy a nie dialnice na ukor zeleznic, alebo naopak.
dex: Ani VW by nepostavil zavod v Devinskej keby tam neviedla zeleznica. A nejde len o lokalky, ide o celu zeleznicu ako system.
A co sa tyka ekologie, nejde o elektrifikaciu. Kolko kamionov potrebujes napr. na 1000 ton tovaru?
NAstastie biele kosele nenosim.
Ja nie som proti dialniciam, ja chcem len rovnake podmienky a proporcionalny rozvoj vsetkych druhov dopravy a nie dialnice na ukor zeleznic, alebo naopak.
dex: Ani VW by nepostavil zavod v Devinskej keby tam neviedla zeleznica. A nejde len o lokalky, ide o celu zeleznicu ako system.
A co sa tyka ekologie, nejde o elektrifikaciu. Kolko kamionov potrebujes napr. na 1000 ton tovaru?
Boze ludia. Mi ukazte, ktora vyspela krajina nema dobru a siroku zeleznicnu siet? Ziadna, teda mozno velka britania. Ale tam to sprasili uz davno (neuvazenou a nepodarenou privatizaciou a inymi hlupostami) a este teraz sa z toho nepozviechali, co by malo byt skor memento. Je to asi jedina vyspela krajina, kde sucasne vlaky maju dlhsiu jazdnu dobu na tej istej trati, ako 20 - 30 rokov dozadu. Lebo inde prisli na to, ze zeleznicna osobna doprava je potrebna, ziadana, ekologicka, kapacitna a zvacsa ovela komfornejsia, ako iny druh pozemnej dopravy, aj ked sa na nu skoro vzdy doplaca.
A neviem, co je napr. na takej busovej doprave take genialne. Je to nepohodlne, po tom, co u nas pred par rokmi zvacsa zrusili expresne linky, tak sa kazdy SAD bus, bez ohladu na to, ci ide BA-Nitra, alebo BA-Bardejov, tara cez kazdu dedinu, na ktoru natrafi po ceste, takze je to len utrpenie. Len maly priklad - Bratislava - Bojnice - cesta trva cez 4 hodiny - autobusom - raz som ju omylom absolvoval. A vlakom ste v prievidzi za dve hodinky. Ono nejde len o zrusenie 25 lokalok, ale aj o obmedzenie ostatnych vlakov (200 spojov). Ja vobec nemam laviciarske zmyslanie, ale zase nie som za kazdu hlupost.
Neviem, ci chcete dalsie priklady, ale co som nedavno pisal - som presiel BA-Ostrava-Praha-K.Vary-Praha-BA. Najkomfortnejsie a najrychlejsi a najlacnejsi sposob bol vlak. V ostrave som bol z BA nieco za 4 hodky a to som v breclavi aj tak cakal 40min. Busom z BA do ostravy by som cestoval 6hodin. A tak podobne. A taktiez vlastnym autom by som tu cestu nechcel absolvovat.
Sa chodte previezt len do CR. Od ceskej trebovej, ako pisal m@rtin, az po hranice (kuty st.hr.) maju novu trat, nove stanice (vsetky - kazda dedinka ma novy peron), tak isto Ostrava praha - tam prace este pokracuju, ale minimalne na polovici uz maju nove kolaje a podobne. U nas sa s.e.r.u s koridorom, ci co to je, len medzi trnavou a BA, uz kolko rokov. Ale, je to vobec skoda hovorit. Dobra osobna zeleznicna doprava dokaze konkurovat aj leteckej (na kratsie vzdialenosti), ale to je u nas este utopia.
Jo davat na porovnanie amicke zeleznice - no to je sen. Ved tam su uplne ine podmienky, historicke suvislosti a pod. Okrem ineho tam maju velmi rozsirenu letecku dopravu, a to aj na kratsie vzdialenosti (na ich pomery), ktora je vobec na europske pomery lacna (pre cestujucich - resp. vela ludi si ju moze dovolit). Takze to by som neporovnaval.
No neviem čo vieš Ty, ja toho viem dosť (napríklad si viem všimnúť, že mám prehodenú QWERTY klávesnicu za QWERTZ a opraviť si to:-)), železnici sa venujem už pár rokov. A fakt, že ŽSR+ZSSK sú žráče peňazí, sa dá riešiť podstatne inak ako zrušením tratí. Tým sa toiž neušetrí ale prerobí. A ak nevieš, či je Viedeň väčšia ako Praha, tak si to NAJPRV over a až potom to uplatňuj. Viedeň je totiž VÝRAZNE väčšia.
I.
Igorko: problem je, ze to nie je lacnejsie. Najlacnejsia cesta je kombinacia Junior Pas CD + ZZ ZSR. Od zeleznice chcem len jedno: aby ma s minimalnym poctom prestupov a za minimalnu cenu dopravila z Prahy do Presova. Pocet prestupov i cena rok od roku stupa. Cena by mi ani tak nevadila, ale ked medzi Prahou a Kosicami ide 4-5 vlakov denne a iduc z/do Presova mozes pouzit len dva (inak sa vystavujes 1-3 hodiman cakania v Kysaku), tak je to cele naprd.
J: neberiem ti tvoje nazory, dokonca s tebou suhlasim v otazke stavby dialnic okolo BA. Lenze ako vychodniar sa musim ozvat.
Je pravda, ze nejeden ustavny cinitel je z vychodu. Lenze oni su uz vychodniari len povodom (s vynimkou Schustera, ktory na sebou pokazene Kosice neda dopustit.) Vychod nenadava, ze im BA ublizuje. Je sice pravda, ze BA zo svojich dani vychod zivi, ale:
1) do bratislavskych dani sa vykazuje i Slovnaft, Orange, Eurotel, elektrarne, plynarne..... to jest i to, co spotrebuvaju a platia aj vychodniari, lenze sa to vykazuje v BA. Je to normalny stav (velke firmy maju spravidla sidlo v hlavnom meste) a za rovnako normalne povazujem, ze sa nejake peniaze preleju naspat na vychod.
2) mame tu spustu neprisposobivych obyvatelov (nech ma nikto nenazyva rasistom, nenapisem, o ktoru skupinu ide) a zakony, ktore im umoznuju vysosat statny rozpocet, bez toho, aby museli nieco robit, sa tiez schvaluju v BA (aj ked poslanci su z celeho Slovenska). My na vychode ich nenutime mnozit sa. Keby ste nam dali nejake realne riesenie, co s nimi, vychod by az tolko penazi netahal. Keby sa vsetci prestahovali do okolia BA, tento problem by ste si lepsie uvedomili. Viac by ste ich videli.
3) dlhorocna neexistencia poriadnych pravnych uprav vymedzujucich vstup zahranicnych podnikov tiez nie je vinou vychodu. Naopak, vychod trpi tym, ze tam nie su vybudovane priemyselne zony, ako je to bezne napriklad na Morave alebo v Madarsku. Nezamestnanost by tam klesla a tolko by sme od Vas nemuseli tahat.
4) konkretne v Presove (nehovorim teraz o inych mestach) plati zasada, ze co je mestske, funguje bezchybne (alebo skoro bezchybne) a co je statne, v tom je bordel. Vychodniari (aspon niekde) dokazu spravovat prostriedky tak, ze napriklad presovska MHD funguje a vyzera neporovnatelne lepsie, ako bratislavska. Pritom na hlavu Presovcana uvolni stat 1/2 ciastky, ktoru uvolni na 1 Bratislavcana. Vzhlad mesta, financna situacia mesta a servis obcanom detto. Pritom v PO nie je skoro ziadny priemysel!
5) Tvoje argumenty, aj ked o ich pravdivosti nemozno pochybovat, sa este pred 10 rokmi dali pouzit v Cechach. Ku koncu socializmu (a spolocneho statu) Slovensko zralo (podla neoverenych udajov) az 70% celoceskoslovenskeho HDP, pricom samo produkovalo neporovnatelne menej. Napriek tomu to bol narod cesky (a nie my), ktory sa vtedy silne hlasil k federacii. Dnes je situacia obdobna, akurat nejde o spor Cesko vs. Slovensko, ale hlavne mesto Bratislava a okolie na jednej strane a zaostaly vychod na strane druhej. Budte preto trosku tolerantni, tak ako boli kedysi Cesi. Vychod SR je silne federalny dodnes, s heslom "Praha by si na nas nikdy nedovolila srat tak, ako na nas teraz sere Blava." Naviac strasne velke mnozstvo vychodniarov pracuje (a ako vidis, i studuje) v CR, pretoze doma miesta nemaju zabezpecene.
Takze J, dufam ze som ti priblizil i pohlad takreceno "z druheho brehu", aby si si nemyslel, ze na vychode su len darmozraci, valajuci sa za podporu z Bratislavy. U nas sa casto ludia fakt snazia, ale za istu hranicu sa neda. Hlavne sa v BA snazte neprehlbovat dalej rozdiel medzi bohatym zapadom a chudobnym vychodom, pretoze na to moze doplatit cele Slovensko. A pod pojmom Slovensko nemyslim uzemie "od Tatier k Dunaju", ale skutocne cele Slovensko.
Sorry za dlhy offtopic, ocakavam spustu kritickych ohlasov, ale mne uz sa do tejto debaty nechce. Len kazdemu odporucam si na ten vychod zacestovat a mesiac tam pobudnut, tak lahsie pochopi. Aj tu totiz funguje prislovie Syty hladnemu neveri.
Prosím Ťa, k veciam, ktorým nerozumieš, sa vyjadruj opatrnejšie. U ZSSK a ŽSR by sa dlao vyhodiť asi tak 30% ľudí. Ona je totiž v Japonsku trošku na vyššej úrovni technika. A s lístkami si buď istý, že by lacnejšie neboli. Akurát by sa znížila dotácia štátu.
I.
Igorko:
Matra nerozezná cizí předmět v kolejišti? Já jsem slyšel z DP, že ano? Staré ARS mělo navíc ještě jednu výhodu. Pokud řidič překročil povolenou 80km/hod, ARS vlak zbrzdil na osmdesátku. Matra vlak zastaví úplně.
Viedeň že je rovnako veľká ako Praha? Spamätaj sa, človeče! O Martinovi je síce všeobedne známe, že kritiku Prahy nepripustí ale my už sme na to zvyknutí a na tomto fóre píše veľmi triezvo a pravdivo. To, že máš pocit, že v Bratioslave sú čisté vozidlá je evidentne dané tým, že nemáš možnosť porovnania. UmyŤ vozidlo zvonka nie je problém ale vozidlo čisté aj vnútri v Bratislave neexistuje. To bola len kedysi súprava 7610/09 ale nemôžeš od každého vodiča chcieť aby suploval drahú upratovaciu firmu a dielňu. A prepojenie MHD Viedne a Ba? Na mysli a vo sne. Vieš si predstaviť takú dobre špinavú Karosu či T3 vo Viedni? Alebo ULF-a v Bratislave? Myslím, že by vykoľajil tak 5 m za hraničnou čiarou...
I.
Andrej:
ANo Ostrava podle mého názoru využívá finance nejefektivněji z celé ČR. Nemají jich mnoho, ale dokáží je využít na 100%. Nadruhou stranu musím říct, že oni dostávájí i státní dotace. Praha ne.
Ale je pravda, že by jsi měla Praha vzít z pár věcí v Ostravě příklad.
Linka 200 je zrovna nejvytíženější linka v Praze s intervalem 2 minuty v ranní špičce. Tato situace se zlepší na jaře roku 2004, kdy se do Kobylis protáhne metro.
V Praze jezdí spoustu linek plných, ale v posledních letech se situace stále lepší a dnes se ti nestane, že by jsi se do vozu nevešel. Přiznávám, že Citybus se na vytížené linky tolik nehodí. Zvláště standardní, ty kloubové se mi zdají ještě dobré, díky čtyřem širokým dveřím, prostornému kloubu a dvoum velkým plošinám pro kočárek. Do vašeho provozu bych nejvíce uvítal Solarisy.
Tím, že jsou Agory staré jsem myslel technicky. Začly se vyrábět v roce 1995 a je pravda, že spoustu mladších autobusů (MB Citaro, Solaris, Man, Scania) Citybus prostě předběhlo. Je to tak se vším. Každý rok se inovují automobily, počítače, domácí spotřebiče... Prostě technicky je Citybus starý a je čas ho inovovat. Tím však nechci psát o nespolehlivosti vozů. Jsou neporuchové a vůbec nerezaví.
ufo: Fakt mají Slovinci Pendolina? To jsem nevěděl, ikdyž je také pravda, že Jugoslávie měla i za komunistů jiné podmínky.
dex: lokalky sice zvycajne elektrifikovane nie su, ale efektivita zuzitkovania pohonnych hmot je na zeleznici vyssia ako pri cestnej doprave (ak uvazujem plne vozidla a spotrebu prepocitavam na osobokilometre). Staci ti to takto ? :-))
Ja osobne dalsie dialnice v Bratislave nepotrebujem. Pocet obyvatelov BA sa vyrazne nemeni, len pocet aut a (castokrat zbytocnych) ciest nimi rastie. Preto sa mi zda byt neekonomicke vrazat peniaze do takychto stavieb.
Je sice pekne, ze dialnice by vychodnemu ci strednemu Slovensku pomohli, ale dialnica sa bude (v dohladnej dobe) stavat aj tak len trasou BA - Zilina - Kosice a NR - BB. Takze regiony, ktore by ju najviac potrebovali na ozivanie ekonomiky ju aj tak nedostanu a este ich uplne pochovaju zrusenim zeleznicnej dopravy (a skor ci neskor aj obmedzenim busovej) ...
teraz ked si to vymakal takto, ze sa otvori nove okienko na pisanie prispevku (ma to vyhody, aj nevyhody), NEDA sa pisat prispevok z terminalu, cize priamo z linuxu/unixu... atd. cez lynx ! Da sa s tym daco spravit ?
Dik.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
tr3mp