Reakcia na: Ivo #15324:
Ešte som Ti dlžný odpoveď na brzdy metra. Metro brzdí prevádzkovo elektrodynamickou brzdou (ako električka alebo modernejšie vlaky), dobrzďuje vzduchom (ako vlak), zaisťovacia brzda je pružinová akumulačná (ako električka), ručná brzda je mechanická (ako vlak). V prípade výpadku EDB brzdí od počiatku brzdenia vzduchom. Priebeh brzdenia je na linke C regulovaný pomerne primitívnym (zato ale francúzskym) systémom MATRA, ktorým bol nahradený výrazne dokonalejší (ale zato český, takže sa nedalo nahrabať na úplatkoch) systém ACB (Automatické Cílové Brzdění) od AŽD Praha. Na ostatných linkách je jazda vlaku riadená pôvodným sovietskym systémom ARS (Avtomatičeskaja Regulirovka Skorosti), postupne sa bude nahradzovať nejakým zdokonaleným ACB, vyvinutým v spolupráci AŽD Praha a nejakej poľskej firmy.Ak piješ pivo, tak sa ozvi na mail, zorganizujeme sa aj s Papyrom a zavoláme aj Martina, aby sme sa mohli pekne pohádať:-).
I.
Martin Fundárek
1. V Prahe sú štyri chronometrážne pásma: najdlhšie platí v pracovných dňoch od 7.00 do 18.59, druhé platí v pracovných dňoch od 6.00 do 6.59 a od 19.00 do 21.29, v sobotu a v nedeľu od 6.00 do 21.29, tretie denne od 21.30 do 5.59. Posledná, štvrtá, platí pre nočné linky a je najkratšia.
2. Platnosť prvého až tretieho chronometrážneho pásma závisí od stanoveného odchodu z danej zastávky. Ak má napríklad linka 10 odchod z konečnej Sídliště Ďáblice v pondelok o 5.59, vystrieda na svojej trase až tri pásma – začína tretím, od druhej zastávky ide podľa druhého (keďže odchod z nej je 6.00 alebo neskôr), a niekde okolo Motola prejde do prvého (od prvej zastávky, z ktorej má odchod 7.00 alebo neskôr).
3. Zaujímavé je, že na jednej linke môžu byť dve zastávky s rovnakým názvom. Stáva sa to na križovatkách, kde sú zastávky situované tak, že niektoré linky prechádzajú jednu zastávku pred križovatkou a druhú za križovatkou – zastavujú na obidvoch. Príklady: Národní divadlo (18), Nádraží Holešovice (14), Palmovka (3,8,19), Želivského (11). V električke si potom vypočujete „Národní divadlo, příští zastávka Národní divadlo“.
4. Ak sa vyskytne nejaká prekážka predlžujúca čas jazdy, chronometráž sa promptne prispôsobí. Napríklad pri výstavbe čohosi na trase Střelničná-Sídliště Ďáblice bola takto asi pred rokom pridaná minúta, zrejme kvôli pomalej jazde alebo čomu.