Ale prosim ta, slangove slovo teplomer sa pouziva uz dlhe roky v Cechach. To jest tam, kde tie vnutorne displeje maju. Zas nerob z ludi debilov, ze sa 17.2. naucili nejake nove slangove slovicko.
Nestiham to tu uz citat, ale teda skusim reagovat na to co si pamatam:
Z: mozes sa so mnou povozit, ale asi nie na 4, lebo ja jazdim za FC Krasnany.
Andy: kto koho natrel, kokos kamo, zo mna tu po tejto informacii nedostanes jedineho mena !!! Mne to stacilo... Ale je to hanba.
Andy: BUSE v zasobe maju eliny, ci nie ? Ved to tu dakto aj pisal. Btw. od nejakeho 17.2. sa tu zacal pouzivat pojem "teplomer", ktory tu dovtedy nik ani raz nepouzil. takze vysvetlite nam teda co ten teplomer je. Podla mna teplomer je zariadenie na meranie teploty. Co to ma spolocne s inf. systemom ? A ak to je len nejaka prezyvka, tak je to sila, ako sa tu snazi niekto hrat sa na "velkeho" a "skuseneho" a pouzivat slang, pricom do 17.2. (ci tak nejak) ani on nevedel co teplomer je. Ja to neviem dodnes a nehambim sa za to.
Igorko: No plne s Tebou musim suhlasit. Presne tak ! Kolko ludi z vedenia a ake nehody malo - to tu malo ludi vie. Ale - heh... isty pan, ktoreho si menoval tiez uz co-to rozbil (Favirit) a to dost laicky, nie ? (nebudem ho menovat, bo poletim vdaka ftirkam z KPMHaRD z podniku, ako skoro ten kolega, ale sak Ty vies o kom hovorim. )
Igorko: mam Opel Astru Caravan Diesel, ale ja som spokojny. Spotreba 5,5 l/100km, len jedina vec mi vadi - slaby vykon. Ale planujem kupit Golf Variant TDI, ale az ten novy co ma prist v 2004.
No neviem presne do detailov, co robi u nas palubny pocitac, system buse, ale minimalne toto viem:
- asi tiez ohlasuje zastavky, ak to ma vozidlo zabudovane
- spolupraca s oznacovacmi listkov - napr. ich zablokuje, ak pride revizor, atd...
- tiez sa stara o buse transparenty - teda o vypisovanie toho, co maju
- tiez ukazuje vodicovi nasledujucu zastavku a tiez aj realny cas, cas pravidelneho prichodu a rozdiel medzi nim a realnym casom
- tachograf robi tiez - neviem, aky je minimalny casovy usek - ale podla dispecera je mozne zistit v kazdom okamihu stav v akom sa vozdlo nachadzalo - rychlost okamzitu, ci bolo pod jazdou (viem to od dispecera elin), otvorenie dveri, cas, ako dlho boli jednotlive dvere otvorene, a este urcite nejake parametre
- zaznamenava sa to na magneticke medium (kartu, ktoru ma kazdy vodic)
co som videl, tak vodic ked konci odovzda dispecerovi kartu, ten si hned natiahne udaje a minimalne kotroloval dodrziavanie max. rychlosti, casy a podobne - neviem, co vsteko este.
malo by sa to aj zalohovat - a asi sa to aj zalohuje pre pripad neskorsich poziadaviek na dane informacie.
O tomto viem, ze to u nas funguje - urcite na kazdom vozidle - bo kazde ma buse palubny pocitac a ukazovatel casu a pasma (aj ked nema digitalne transparenty)
Ale urcit sa tu najdu ludia, ktori by ti vedeli povedat, co presne buse vykonava - namatkou - KLF, turbo, etc...: D
Palubny pocitac RG Mielec v Presove (v 100% vozidiel) robi toto:
- odhlasuje zastavky
- automaticky prepisuje ciele na displejoch RG alebo BUSE
- upozornuje vodica na odchod z konecnej zastavky
- na displeji vypisuje vodicovi dalsiu zastavku a pripadny rozdiel medzi opravidelnym a realnym odchodom
- robi tachografy (zaznam okamzitej rychlosti a prejdenej vzd.)
- zaznamenava aktualny cas a polohu vozidla
- zaznamenava aktualny stav palivovej nadrze
- zaznamenava okamzitu hmotnost vozidla v kazdom okamihu
- zaznamenava kazde otvorenie dveri
- keby sme nemali madarske oznacovace, ale povedzme take oznacovace, ako mate v BA, zaznamenaval by kazde stiknutie listka.
Vsetky tieto udaje su zaznamenavane na magneticke medium, odkial sa po sluzbe pretahuju do pocitaca a daju sa dlhodobo vyhodnotit. Povedzme priemerna spotreba jednotlivych vozidiel, priemerna vytazenost jednotlivych liniek (hmotnost vozidla), pripadna potreba znizit, resp. zvysit chronometraze (tachograf), ktory vodic kedy meskal viac ako 2 minuty, aku linku riadil a na ktorej zastavke to bolo, ktory vodic kradne naftu (stav PHM) a tak podobne.
Prinajmensom toto by mal vediet palubny pocitac hodny toho mena.
tak-tak.. heraldika, vexilologia a sfagistika su navzajom dost previazane. Keby tak boli previazane elektricky, trolejbusy a autobusy, hned by to fungovalo
Potesitelne na tejto haluznej diskusii je, ze sme sa zhodli na unifikovanom natere.
Nemozem si neodpustit poznamku: Dunaj uz davno nie je krasny modry, ale srackovohnedy.
All: Tie povodne farby pouzivane na vozidlach MHD v celej byvalej CSSR su prazske a nie komunisticke ako tu niekto uvadzal. Preto ich Praha pouziva stale. Farby na vozidlach MHD nemusia byt len mestske. Su to hlavne farby dopravcu.
Co sa tyka tych bratislavskych mne osobne sa pacia busy, troliky , ale rozhodne povazujem ako nepodareny Kotasov na ter na T6 a K2S(T3S). Ten nater je prilis tmavy, co nie je moc bezpecne a ani ako fotografovi mi to moc nepasuje a tiez ten nater neumoznuje pouzitie ploch vozidla na reklamne ucely. Nater elin mohol byt nieco ako mali 7785+7786 po odstraneni reklamy na Wustenrot.
Ja si uz nepamatm, o com sme sa hadli povodne. Tusim ma len "nastvalo", ze som povedal svoj nazor, na NP busy, ktorymi som sa viezol a m@artin zacal nejako (na moj vkus) moc obhajovat CB. A este som sa mu snazil vysvetlit o com je pojem VRAKOSA v BA a ze nebyt toho, ze uvadzal neoverene udaje, ani by som nepokracoval. NO ale mal som vcera zly den asi, alebo co, obycajne sa nehadam, ked vidim, ze to nikam nevedie.
Ja proti karosam nie som - len jedine, co som povedal (na zaciatku), ze NP karosa (teda CB) sa mne osobne najmenej pacil a paci (aj po skusenostiach), a ze keby sa v BA nejake kupovali, tak by som bol rad, keby sa prednost dalo inemu vyrobku (kludne aj z karosy, ak by este iny NP bus mala).
A nemyslim, ze by som bol za siroky vozidlovy park - nikde som to nepisal. A prave preto ma mrzi, ze ikac krchuje, bo ich vozidla tu odviedli a odvazdaju dobru sluzbu a si myslim, ze by sa kludne mohli nakupovat aj dalej a aj v ich NP verziach, ak by to bolo este mozne.
A ze by sa mi najviac pacilo citaro, ci napr. take cito (namiesto SOR-ov), tak to je len moj nazor a trochu sen (co by malo byt kazdemu jasne) a tiez si myslim, ze by sa to pacilo asi kazdemu, kto uvedene vozidla videl, ci si cital ich prospekty.
Inak suhlasim - bola to zbytocna hadka a sorry, ze som ju tak pomahal roztiahnut. Najviac, ma ale nastval m@rtin, ked som mu napisal, ze podla vyrobcu je to tak a tak a on mi napise, ze nie.
hehe no s tymi dverami mas pravdu - to som si vsimol hned po nastupe do vozidla, ako prve. A hrozne sa mi pacil ich system - jednoduche a velmi, velmi ucelne a navyse aj efektne.
Diky, konecne niekto vysvetlil (lepsie, ako ja) m@rtinovi, ako som myslel to porovnanie.
Len tak na okraj - neviem, ci to citaro nema aj nejaku fotobunku zvonku. Lebo som bol svedkom, ze ako je typicke v BA, tak autobus ledva zastal a ludia sa nahrnuli hned k dveram - tesne k busu - no a dvere (stredne) sa vysunuli, ze sa idu odsunut a zrazu sa zastavili a zavreli sa. Ludia potom (klasicky) od udivu odstupili a dvere sa potom normalne otvorili. A Neviem, ci tobola nahoda (ze vodic nieco "skusal"), alebo je tam taka fotobunka, ci iny snimac.
Bez riešenia detailov mám akurát pripomienku k jednému detailu: Karosa má práve naopak mimoriadne nevhodný systém zatvárania dverí. Ak sa na Ik4x5 zatvoria dvere buchnutím, je to vecou nastavenia. U Ikarusu ale nehrozí, že ak sa niekto čo len náhodou v zákrute oprie o dvere, dvere sa cez zodratú západku otvoria a cestujúci vypadne. A Martin vie veľmi dobre, o čom hovorím, pretože sa to stáva aj v Prahe pri ich kvalitnej údržbe, tie dvere sú proste konštrukčne nedoriešené. Už nehovoriac o tom, že všeobecne koncepcia výklopných dverí je pre mestské vozidlo tá najhoršia, dlhé dráhy dverí predlžujú pobyty v zastávkach, otvorené dvere bránia vodičovi vo výhľade pozdĺž vozidla, ramená pohonu dverí pri zatváraní dverí ohrozujú cestujúcich atd.. Určite každý, kto sa bol previezť Citarom, zaregistroval jeho rýchle pracujúce, elektricky ovládané predsuvné dvere a to ešte Mercedes je taká firma, že aby otvorené krídlo prvých dverí neprekážalo vodičovi, tak predné dvere sa otvárajú donútra.
I.
Martine, pominu teď Tvé spory o autobusech a odbočím k Passatům a Superbům. Myslím, že v tomhle, stejně jako ve všem, dáš příliš na to, co sis kde přečet, co Ti kdo řek a ne na svůj vlastní rozum. Je úplně jedno, zda časopisy zařazují Passat do střední a Superb do vyšší střední třídy. Superb je Passat s prodlouženým rozvorem, tudíž se dají pohodlně srovnávat. A je jasné, že i VW to tak bere, proč jinak by bránil škodoffce dávat do Superba pohon 4*4, osmiválec a podobně? A to je přesně to samé, jako když Irisbus prosadil Angory na úkor Ikarusů.
I.
Dnes som si vsimol ze oznacnik zastavky na Mladej Garde je stale len provizorne umiestneni:( V okoli sa pred niekolkymi mesiacmi vymienili totiz oznacniky zastavok za nove , na tento sa asi zabudlo tak tam je na nejakom disku so zeleznou rurou teda uplne provizorne.Tiez ma pabavilo ked som zbadal ze na novych oznacnikoch je stale ta zelezna krabica na elektricku pripojku a pritom kabel bol pri demontazi odpileny tesne nad asfaltom:) Krabica mala opodstatnenie ked sa zaciatkom 90 rokov asi uvazovalo o podsvieteny garafikonu na zastavkach ale teraz je tam zbytocna. Cakam kedy ju odmontuje nejaky zberovy referent
No ja by som sa vrátil k tej heraldike a náterom na busoch. V prvomrade študujem dejepis a heraldiku sme mali. Je to náuka o erboch ale O.K.
Takže náter typu K2S. Bratislavský erb asi každý poznáte, tak viete, že podklad je červený a hradby strieborné (či šedé). Takže to by farbami sedelo. Ale čo tá modrá?! No možno keď to robili tak sa im kombinácia červená strieborná zdala fádna a tak pridali modrú. Ak by sme sa chceli zamyslieť, či sa k BA hodí, tak čo je pre BA najtypickejšie - Krásavica na DUNAJI - voda a modrá farba. Takže to by sedelo.
Bus- berme náter I 4XX. Mestké farby, čiže vlajky mesta sú červená a biela, nie je o čom. Podobné farby má aj BB, takže...
Jediné čo nesedí je čierna na Tbusoch. Tá v heraldickom či sfragistickom poňatí tejto problematiky nemá nič s BA spoločné.
Ale stýmto poňatím by sa naozaj nedalo ísť, lebo by sme mali mať potom farby ako Viedeň. A predstavte si červeno žlté pražské vozy.
martin: zdá sa mi to, alebo máš tendenciu sa stále s niekym hádať. Nemýl si imhd s inými diskusnými fórami. Vieš keď sa pochytíš s jedným alebo dvoma, fajn, veľký rozdiel názorov, ale s väčšinou?! A názor: najprv skús potom o tom hovor, je vážne blbosť. Ak sa tým riadiš tak si neuveriteľne nevzdelaný človek. Dám ti aj príklad. Myslím si, že vieš ako funguje jadrová elektráreň, no pochybujem, že si si ju preliezol od primárneho po tercialny okruh. Človek sa učí v drvivom percente len s podania iných. Celý školský systém,je na tom založený. A ktomu Ikarusu. I280 sa už nedali modifikovať, z toho by si už nič nové nevytrieskal, tam proste musela prísť nová koncepcia, rada 400 a tá začala už za komančov (v BA sa skúšal v roku 1988), takže Ikarus jeho vývoj v trhových podmienkach nestála tak veľa. Vtedy to hradila M. vláda, možno aj niečo RVHP. Neviem, kedy sa pustili do NP vozov.
Andrej (Anndy008)
Diky, konecne niekto vysvetlil (lepsie, ako ja) m@rtinovi, ako som myslel to porovnanie.
Len tak na okraj - neviem, ci to citaro nema aj nejaku fotobunku zvonku. Lebo som bol svedkom, ze ako je typicke v BA, tak autobus ledva zastal a ludia sa nahrnuli hned k dveram - tesne k busu - no a dvere (stredne) sa vysunuli, ze sa idu odsunut a zrazu sa zastavili a zavreli sa. Ludia potom (klasicky) od udivu odstupili a dvere sa potom normalne otvorili. A Neviem, ci tobola nahoda (ze vodic nieco "skusal"), alebo je tam taka fotobunka, ci iny snimac.