Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: pete #62761:
? ze velke mesta by nemali ani na osvetlenie a male by sa topili v peniazoch ? ? ? tak vacsi nezmysel som vzivote nepocul!!! Vsade vo svete kazdy vie, ze prevadzka velkeho mesta je ekonomickejsia, cim vacsie mesto, tym su jednoducho naklady po preratani na obyvatela nizsie, a je to vcelku logicke - ved vetu pred tym nezmyslom to sam hovoris - napriklad len doprava - je rozdiel vozit desattisice obyvatelov na kratke vzdialenosti ako par desiatok ludi na par desiatok kilometrov medzi malymi mestackami.

S tou hustotou som sa pomylil a hned som sa aj opravil, ked to nechapes ?

Hovorim o mestach aj o VUC, hovorim o oboch, lebo vsetko spolu suvisi...

No a k tym tvojim prikladom - je mi jasne, ze male dediny maju vacsie naklady na dopravu na obyvatela - a preto maju dostat viac? to je decentralizacia? Nie, to je centralizovane prerozdelovanie a nie decentralizacia. Ja nehovorim ze na dopravu nepotrebuju viac, ale ze ak aj viac dostanu, tak to je centralne prerozdelovanie, diskriminacia a nie decentralizacia.
Reply on: eripmav #62765:
V Stupave MESTSKÚ hromadnú dopravu nedotuje nikto, bo ju nemajú (chodia pešo), v Malackách ju nepravidelne rušia a opäť zavádzajú. Nepleť, prosím, dohromady dopravu DO obce a dopravu V obci.
Reply on: Vladimír #62763:
Upresnime si to ešte trocha. Myslím, že trombelusy sú v pomerne slušnom stave, električky sa v poslednom čase výrazne zlepšili, tragicický stav je v autobusoch. Bohužiaľ vďaka dementnej obsluhe Petržlenky je to NDS v Bratislave a ako taký ich najviac vidieť.
Reply on: Vladimír #62763:
A kto dotuje MHD napriklad v Stupave, alebo Malackach??? Ved jedina doprava co tam je je SAD, ktoru dotuje VUC, pripadne v Malackach aj zeleznice, ktore dotuje stat... Ved prave - ze niektore mesta si dotuju dopravu same (vacsinou krajske) a inym mestam a obciam dopravu dotuje VUC a stat (vacsinou mensie)
Reply on: BMko #62744:
ale nooo... klídek... ? minule si spomínal, že si tam skoro nastúpil, ale kedže nemáš vlastné hodinky, nevzali Ťa... ? ? ?
Reply on: S499.1023 #62742:
Ja nehovorím, ktorá z tých dvoch prevádzok je lepšia alebo horšia. Prazvláštne úlety majú tam aj tam. Môj osobný názor je, že mnoho dobrého v Bratislave by, v rámci celkového dojmu z MHD, Košice aj predčilo, no stav vozidlového parku v Bratislave, ktorý je suverénne najhorší zo všetkého čo možno nazvať v tejto republike MHD-čkou, ten náskok dosť minimalizuje.

Re #62747 eripmav: No... zase to nelíčme tak, že Bratislava je jediné mesto v SR s heroickým magistrátom, ktorý sa s neprajnou dobou popasoval celkom nezvyklým spôsobom, a síce že začal sám dotovať MHD.
Obávam sa, že VÚC priamo nedotuje MHD v žiadnom slovenskom meste (opäť mám na mysli zhruba to, čo sa MHD-čkou bežne nazvať dá).
Reply on: eripmav #62759:
Máš predstavu, ako by potom nejaká Horná Dolná s 80 obyvateľmi zaisťovala potreby svojich občanov?
Reply on: eripmav #62759:
skus google, zacni studovat. Potom mozno pochopis ako system funguje.

Ale najprv si ujasni, co vlastne vies. Lebo najprv pises ze cim vacsia hustota, tym viac penazi. Potom pises presny opak. Najprv pises o mestach, potom o VUC.

Trocha vysvetlenia k tej hustote pri VUC. Ak mas na uzemi 100km2 20 dedin s 5000 obyvatelmi dokopy a obsluzis ich s 5-timi spojmi, ktore su vzdy preplnene, netreba ti dotaciu taku ako rovnake uzemie s dvoma dedinami a 50-timi obyvatelmi, kde ledva zaplnis jeden spoj. Pritom naklady na ten jeden spoj su ± rovnake.

A k mestam. Keby kazde mesto dostavalo na obyvatela rovnako, tak male mesta sa topia v peniazoch a velke by nemali ani na verejne osvetlenie. Skus nad tym porozmyslat....
Kam sa z novinovych stankov stratili vsetky hodinove casove listky???
Ide majitelom stankov o zisk z predaja 2 polhodinovych listkov namiesto z 1 hodinoveho? Alebo Dopravnemu podniku dosla zelena farba?????
? ?
Reply on: pete #62754:
Nuz to co pises len potvrdzuje, ze to nie je ziadna decentralizacia ale centralizovane prerozdelovanie nazvane sudruhom Miklosom chceloby-decentralizacia. Pretoze decentralizaciu si predstavujem tak, ze minimalne kazda obec dostane na obyvatela rovnako penazi, a uz uplna decentralizacia by bola, keby kazda obec dostala cast dani vybratych na svojom uzemi od obyvatelov s trvalym pobytom, ale to, ked dostava kazde mesto inak aj na prepocet na obyvatela nemozem nazvat inak ako centralizovane prerozdelovanie!!! A KOEFICIENTY existuju, neviem ako pri mestach, ale VUC, ktore maju kompetenciu dopravu maju koeficient podla hustoty obyvatelov - cim vyssia hustota, tym menej penazi na obyvatela (mesta nie, lebo mesta nemaju kompetenciu dopravy), takisto su koeficienty pre socialne veci (podla veku) a zdravotnictvo a skolstvo.

Este mi vysvetli tie tvoje rozdiely medzi "celostatnou", "primestskou" a "mestskou" dopravou, lebo ja to velmi nechapem. Je az taky rozdiel ked osoba ide zo Stupavy do Bratislavy do prace SAD, alebo ked zo Zahroskej Bystrice do prace pouzitim DPB, alebo ked z Malaciek do prace pouzitil ZSSK??? Podla mna to ziaden rozdiel nie je!!! Jediny rozdiel je ten umely - ze prveho dotuje VUC, druheho jeho obec a tretieho dokonca stat!!! - no jednoducho genialny system, ako sa da ocakavat od sudruha Miklosa. A cele to delenie je umele a nezmyselne, a prave to sposobuje tieto deformacie v dotovani dopravy - kazda obec ma dostat rovnako a ma sa rozhodnut ako zabezpeci dopravu svojim obyvatelom.
Reply on: marian555 #62733:
Vodic nema dovolene na dojazde na prazdno, oznaceny ako sluzobna jazda brat cestujucich, pokial mu to nie je nariadene dispecingom. nemam vela casu ale dalo by sa tu o tom polemizovat, preco tie dalsie sli na prazdno, popripade preco sa dispecing nesnazil o riesenie problemu. Nakolko tam bola, mozem povedat najlepsia dispecerska zostava.
Reply on: S499.1023 #62756:
Stat vybral peniaze a poslal im ich. Sak vieme co mame na mysli ?.
Reply on: pete #62754:
Od štátu samozrejme nič nedostali. Vybrali viac od platcov daní. Štát sám o sebe takmer žiadne peniaze nemá.
Reply on: marian555 #62733:
Za normalnych okolnosti (ked nemas v meste 30-tisicovy koncert) by ta zobral stanicny zalozak, ten vsak bol vypraveny na mimoriadnu L2 zo Zatisia na Hlavnu stanicu o cca 23.20, takze vas mali zobrat posilove L1.
Reply on: eripmav #62747:
A ty aj nieco vies o tej fiskalnej decentralizacii, alebo to tu len tak popamati triafas? To M v MHD je od slova mestska, preto MHD dotuju mesta. Tak ako primestsku dopravu dotuje VUC a ako celostatnu (zeleznice) dotuje stat. Kazde mesto s MHD ma dost penazi aby ju mohlo bez problemov financovat. Kazde krajske mesto malo v roku 2005 vysokoprebytkovy rozpocet (BB - 184mil; TN - 41mil; NR-235mil; PO - 30mil; KE - 56mil; BA-235mil). Vsetky mesta dostali od statu viac penazi ako planovali. Problem je ten, ze niektore mesta dopravu financovat nechcu.
Ziadny "hustotny" koeficient rozdelovania dani pre mesta nieje. Vacsie mesta dostavaju na obyvatela viac panazi ako male mestecka, prave aj kvoli MHD. Bratislava, ako hlanve mesto, ma ten koeficient najvyssi, dostava teda na obyvatela penazi najviac. Potom su Kosice, krajske mesta, okresne mesta atd...

Takze odporucam najprv nieco nastudovat a az potom vypisovat...
Reply on: eripmav #62749:
Este jeden detail k tomu obnovovaniu vozoveho parku v SAD Bratislava a SAD Trencin. Je otazne ako by novy vlastnici postupovali s obnovou keby to nemali zakotvene v privatizacnej zmluve. Vysoke percento (az tusim 50%) z kupnej ceny je viazane na obnovu vozoveho parku a je tam termin do kedy to ma byt preinvestovane. Preto taketo hromadne nakupy. Som zvedavy ci to budu takto hromadne obnovovat ked sa skonci zivotnost teraz nakupovanym vozidlam. Myslim ze obnova by bola aj bez toho ale nie taka radikalna.
Reply on: eripmav #62747:
Problémom bude zjavne aj vedenie, keďže nefunguje žiadna firemná kultúra.
Reply on: eripmav #62749:
A keď sme pri tom Trenčíne - práve tento víkend som tam strávil. V MHD - CP ako noty na bubon, po takte ani pamiatky, 35 liniek, z ktorých niektoré majú jednu jazdu denne, stav vozidiel taký, že môžu BA vrakom smelo konkurovať. Ďakujem, Bratislava je proti tomu západná Európa.
Reply on: eripmav #62749:
Počkaj,k počkaj, treba rozmýšľať, nie len slepo opisovať.
Áno, SAD-ky produkujú zisk, ale PO započítaní dotácie. Čo sa týka efektívnosti fungovania, mám iný názor SAD-ka nekompromisne svojmu vodičovi preruší výkon v ÚP, kde jej to vyjde, jazdí v časoch, ktoré sa jej hodia (a za iné si nechá tučno zaplatiť), neuznáva žiadne časové a sieťové predplatné, nepozná takt aťd. atď.
Je naozaj smutne sa pozerat ako nielen SAD Bratislava, ale aj ine SAD po celom Slovensku nakupuju nove autobusy a vymienaju kompletne vozovi park (posledne tusim Trencin, ze do par rokov chcu mat vsetky vozidla uplne nove). Dokonca su to sukromne spolocnosti a produkuju popri vsetkych investiciach ZISK! A vedla nich je ubohe DPB, ktore jazdi na ikarusoch 280 a nakupi 22 novych ani nie klbovych autobusov ani nie rocne, ale asi za poslednych 5 rokov... Pritom prevadzka SAD je casto menej efektivna ako mestskeho dopravneho podniku - kratsie vzdialenosti, viac cestujucich... Uz by bolo nacase spravit naozaj decentralizaciu - dat kazdej obci rovnako penazi na dotovanie dopravy osob, a nech si vyberie svojho dopravcu (dokonca by mohla byt aj konkurencia, kto ponukne obci vyhodnejsiu cenu a podmienky - nieco ako v Banskej Bystrici, aj ked tam, to asi nie je moc dobry priklad 😞 ), alebo prevadzkuje vlastny dopravny podnik...

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.