"Upisanie sa jednemu dodavatelovi" je jednak len na dobu urcitu (tu konkretne 5 rokov), jednak je dodavatel povinny dodrzat standardy kvality (aby neprisiel o kontrakt v polovici dodavok) a jednak toto upisanie sa rezultuje v UNIFIKACII PARKU.
sme natolko chudobni, aby sme si mohli dovolit kupovat lacne veci ?
DP za posledne roky dokazal, ze ked sa neda tak sa neda a bol schopny ozdravit kopec autobusov z ohrady. Preco sa koncom 90. rokov vyhadzovali 280tky ako posledne nepotrebne smetie ???
Je jedno co do toho podniku pustis, zamestnanci v drvivej vacsine (cest imhdakom a normalnym zamestnancom) sa spravaju ako keby 16 rokov nevideli spravy a ich predstava o trhovej ekonomike, ktora uz davno v DP mala byt niekde na polceste, je velmi mylna. Vypoved...
Aj ked nizkopodlazak bude stat dva krat to co poschodak (co UZ nestoji a ty to vies) sa to vzdy oplati koli nizsie menovanym dovodom.
Nedavno sme tu mali diskusiu o cene nizkopodlaznych Renaultov a prisli sme k poklesu ceny niekde medzi 2-4 milionmi/kus behom piatich rokov. Ale je to neoverene.
Pokial sa upises jednemu dodavatelovi, ze od neho nieco nasledujucich X rokov nieco zoberies (za zvyhodnenych podmienok) vznika prostredie, kedy nemoze vstupit na trh iny vyrobca. Nieze by nemohol, ale naco, ked je trh zabraty.
Predlzovanie zmluvy koli nahradnym dielom a podobnym korupcnym bryndzovym haluskam su dostacujuce.
Pride aj tak nove vedenie, ktore si svojho sukromneho sponzora najde a je jedno ci to bude ten novy alebo stary.
Zucastnil som sa pred siedmimi rokmi na vyberovoinformacnom konani so systemami BUSE a o opaku ma nikto nepresvedci.
Ak kazdy rok (2,3,5) vyhlasis tender, vzdy sa ti prihlasia vyrobcovia a nebude ich malo a kazdy sa bude snazit cenou, lobisticky a podobne presadit svoju ponuku. Je to lepsie ako nieco urobit dlhodobo. Vo svajciarsku je riziko korupcie pri verejnom obstaravani NIZSIE ako u nas a preto by som model dlhodobej zmluvy nachal spat, dokial si nebudeme isty, ze management je spokojny so svojim ohodnotenim a nema potrebu si privyrabat nitmi zacnuc cez klinove remene a sedadla az po stavbu vozovne.
No dobre, ale teraz nie je dôležité podporovať nové technológie prostredníctvom nejakej sociálnej služby, ako je MHD. Teraz je tu MHD v takej s prepáčením riti, že nezáleží, či je vozidlo moderné, či podporuje nejakú percentnú menšinu, ale na tom, či to odvezie tých nejakých 60? percent, čo ostanú keď odrátame tých, čo chodia autom. Ak by moderné vozidlo stálo o milión viac ako B961, tak nepoviem ani slovo, ale ak stojí dvojnásobok, tak to už rozdiel. Ak tu bude jazdiť 500 autobusov, ktoré budú mladšie ako 8 rokov, tak sa môžme začať baviť o moderných technológiách..
Poschodove autobusy, ktore prichadzaju v BA do uvahy su velmi starej koncepcie - Karosa & Ikarus. Je jedno ci koncepcia nizkopodlaznych pochadza o par rokov neskor alebo nie. Jedna sa o to, ze staty (spolocenstva statov), ktore si zakladaju na znalostnej ekonomike (teda aj SR) by mali nielen podporovat vyskum a vyvoj priamo - jeho financovanim, ale aj kupovanim a vyuzivanim NOVYCH poznatkov. Kupit deviatkovu radu karos, co je sedmickova s novym xichtom a zadkom (motorom - ten LIAZ je asi dobry, ale asi vela zere) odporuje zakladnej strategii znalostnej akonomike a podoba sa na zmyslanie Indie, kde teraz z liniek vyrazaju do ulic fungl nove felicie.
Kupit nove karosy je to same ako rekonstruovat tie stare. Je to ten isty srot, co myslim tvrdia aj v BB, ZA a ostatnych mestach. Karosa bola dialkovy voz a nie mestske vozidlo, ktore znesie zataz brzda/plyn.
Investicia do novych modernych nizkopodlaznych vozidiel sa vrati v podobe
najma setrenia prepravneho casu
zvysenia kreditu v ociach turistov, ktori maju s kolieckovymi kuframi trochu problem
vacsej integracie ludi so zdravotnym postihnutim do spolocnosti
podporou najnovsich technologii
priamou investiciou do vyrobnej sfery ekonomiky
...
By the way, co ak Mercedes, Neoplan, Renault alebo ktokolvek otvori alebo rozsiri servisne centrum po nakupe o 60 pracovnych miest ? Aj taketo veci sa daju dohodnut, nie ?
Tu nejde o ziadne napodobnovanie komunistickych centralne planovanych patrocnic. Tu ide o to, ze ak chce dopravny podnik (ktorykolvek) dlhodobo STABILNE fungovat, tak rocne musi nakupit N/X vozidiel, kde N je pocet vozidiel v evidencnom stave DP celkom a X je zivotnost 1 vozidla v rokoch. To nie je ziadny luxus, to je jednoducho nutnost, ak je cielom udrzat sucasnu vypravu vozidiel. Tak ako sa planuju opravy, musia sa planovat aj nakupy.
Ked predpokladame casom neohranicenu existenciu DP do buducnosti (DP neocakava likvidaciu v najblizsich rokoch), je LEN vyhodne a ekonomicke dohodnut dodavky vozidiel na niekolko rokov dopredu. Usetria sa tym peniaze (vacsia dodavka znamena mensiu cenu 1 kusu) a usetria sa starosti do buducich rokov.
Takto hospodaria dopravcovia, ktori vedia, kolko penazi ich v buducnosti caka. Na Zapade (aspon na tom Zapade, kde sa staraju o MHD, napriklad vo Svajciarsku) nie je takyto postup nicim neobvyklym. Na Slovensku je to obvykle inak, pretoze tu nikto nevie, co bude zajtra a DP nikfdy nevie, kto mu siahne na dotacie, resp. kolko dotacii dostane o rok. Na Slovensku tymto stylom nakupuje vozy iba Presov, ktory ma svojich 70 milionov od magistratu istych, preto v roku 2004 vyhlasil tender na dodavku 10 kratkych+15klbovych NP autobusov, s tym, ze dodavka bude rovnomerne rozdelena do piatich rokov. Cize minuly rok prisli 3 kratke a 2 dlhe Citybusy a tohto roku to iste v Citelisoch. Teraz v DPMP prave prebieha vyberove konanie na dodavku 25 NP trolejbusov, opat 10 kratkych a 15 dlhych, a opat rozpis na 5 rokov. Lenze to je dane tym, ze potom, co stat prestal dotovat MHD, prevzalo mesto Presov tuto povinnost v plnom rozsahu a namiesto doterajsich 8 M/rok zacalo dotovat DPMP takou sumou, ako predtym mesto+stat - 72 M/rok, takze DPMP ma svoju buducnost do najblizsich rokov istu, a nie neistu.
No lenže sú prispôsobované nejak divne. Tá linka 70 má zrejme veľmi krátke jazdné doby, a nestíha to, chodí s viacminútovým meškaním. Či je ráno, obed, alebo večer, vždy mešká. Problém je, že jej interval je 12 minút a to nie je málo. Najmä ak niektorí vodiči vedia to meškanie dobehnúť, vtedy niekedy čakám aj 20 minút na 70ku... Alebo sa niekde tie autobusy medzi Biskupicami a Prievozskou strácajú, je tam nejaká čierna diera asi.
Takže radšej nech je vozidiel menej, zrušíme zopár liniek, ale hlavne, že sa zopár vozíčkárov môže odviezť, aj keď nebudú mať kam, lebo zrušia možno zrovna tú linku, ktorou by išili, keby tam boli vozy nízkopodlažné..
ved prave. DP svojou poschodovou politikou robi vsetko preto, aby imobilni a ciastocne imobilni ludia boli vytlacovani na okraj pospolitosti, aby im hned na prvom kroku bolo jasne, ze nie su schopni toho co majorita. Tebe sa ten stav paci ?
Jazdne znamenaju vacsinou Jazdu mimo grafikonu
Jazdne doby su v urcitych hodinach prisposobovane, niekedy 9 niekedy 13 minut, v tom by som vazne problem nevidel, najma pri coraz popularnejsich malominutovych intervaloch.
Tí, čo ich nemajú, nechodia MHD a tým, ktorých neposlúchajú by malo málo miesta vadiť ešte viac.
Šetrenie času - no to by však museli aj jazdé doby prispôsobiť, a ako vieme, také niečo sa tu moc nerobí. Však sa stačí odviezť cez víkend MHD. Alebo zas opak - napr. linka 70 cez pracovné dni:-)
a co ty co tie nohy nemaju alebo ich nepekne posluchaju ?
Do nizkopodlazneho busu sa populacia nalodi rychlejsie - setrenie casu vodicovi, podniku, cestujucim, ekonomike.
A miesta na nohy je menej vylucne v miestach krytov kolies a naprav, comu sa nevyhnes. V medzimestskych karosach je to tiez salamunsky nevyriesitelne.
Ak hovoris o Renaulte, v tom je to vazne zle, ale mestske nizkopodlazne mercedesy nemaju co sa sedadiel a sedenia tyka chybu.
Urcite to systemove riesenie je. V zasade s Tebou suhlasim, opisujes idealny stav, ktory ale v ekonomickej teorii takmer nikde nefunguje.
Patrocnici zdar, to tu uz bolo.
Za desat rokov sa moze zmenit situacia na trhu. Ako posudis vyhodnost takejto zmluvy ?
Ake bolo systemove riesenie pri kupe generalok CNG ?
v zasade su tieto aspekty individualne a niekto sa rozhodne cestovat MHD len v pripade zvyseneho promile (pripadne vyhlaseneho vynimocneho stavu). Verim, ze velmi vela ludi by si nevedelo oznacit v MHD listok....
No ta cela pohnutkova tema vznikla na zaklade predchadzajucich prispevkov o
pozitinych zmenach
odlahceni ulic
7 % narastu predaja listkov MHD
rannom posilneni spojov
...
pozri si graficke studie, ktore su myslim na nete k dispozicii, rovnako aj simulacie. Pripominam ze este nie je rozhodnute o variante poloyapustenom, zapustenom alebo nadzemnom.
Viem kde jazdia v BA elektricky, to si vypisovat nemusel ? , ale skus vediet o planovanej trati do Petrzalky viac, predtym ako sa k nej vyjadris. Svojim riesenim bude mat pramalo spolocne s dnes existujucimi radialami.
Vysvetlim ti to na zaklade prirovnania. Niekde sa topi clovek, uz chudak nevladze a je dva metre pod hladinou, uz straca vedomie. V tom ho zachranca ide akoze vytiahnut a do vody mu strka palicu dlhu jeden meter. Pre ludi ktory nevedia ako hlboko dany je vyztera ako hrdina. Pre par ludi ktori vedia ze obet to vobec nezachrani vyzera ako debilo. Asi tak. Co by bolo koncepcne? Spravit nejaku dlhodobu zmluvu (povedzme 10 rokov) s nejakym dodavatelom, v ktorej by bolo jasne stanovene ze rocna sa kupi tolko a tolko vozidiel daneho typu. V pripade spokojnosti je mozne zmluvu predlzit. Dopredu by sa aj urcili ceny, zaratala by sa inflacia a podobne. Takto si ja predstavujem systemove riesenie.
Sommelier
ked je to teda z tvojho pohladu takto, OK.
Poschodove autobusy, ktore prichadzaju v BA do uvahy su velmi starej koncepcie - Karosa & Ikarus. Je jedno ci koncepcia nizkopodlaznych pochadza o par rokov neskor alebo nie. Jedna sa o to, ze staty (spolocenstva statov), ktore si zakladaju na znalostnej ekonomike (teda aj SR) by mali nielen podporovat vyskum a vyvoj priamo - jeho financovanim, ale aj kupovanim a vyuzivanim NOVYCH poznatkov. Kupit deviatkovu radu karos, co je sedmickova s novym xichtom a zadkom (motorom - ten LIAZ je asi dobry, ale asi vela zere) odporuje zakladnej strategii znalostnej akonomike a podoba sa na zmyslanie Indie, kde teraz z liniek vyrazaju do ulic fungl nove felicie.
Kupit nove karosy je to same ako rekonstruovat tie stare. Je to ten isty srot, co myslim tvrdia aj v BB, ZA a ostatnych mestach. Karosa bola dialkovy voz a nie mestske vozidlo, ktore znesie zataz brzda/plyn.
Investicia do novych modernych nizkopodlaznych vozidiel sa vrati v podobe
najma setrenia prepravneho casu
zvysenia kreditu v ociach turistov, ktori maju s kolieckovymi kuframi trochu problem
vacsej integracie ludi so zdravotnym postihnutim do spolocnosti
podporou najnovsich technologii
priamou investiciou do vyrobnej sfery ekonomiky
...
By the way, co ak Mercedes, Neoplan, Renault alebo ktokolvek otvori alebo rozsiri servisne centrum po nakupe o 60 pracovnych miest ? Aj taketo veci sa daju dohodnut, nie ?