Reply on: Papyr #52257:
Nedavno sme tu mali diskusiu o cene nizkopodlaznych Renaultov a prisli sme k poklesu ceny niekde medzi 2-4 milionmi/kus behom piatich rokov. Ale je to neoverene.
Pokial sa upises jednemu dodavatelovi, ze od neho nieco nasledujucich X rokov nieco zoberies (za zvyhodnenych podmienok) vznika prostredie, kedy nemoze vstupit na trh iny vyrobca. Nieze by nemohol, ale naco, ked je trh zabraty.
Predlzovanie zmluvy koli nahradnym dielom a podobnym korupcnym bryndzovym haluskam su dostacujuce.
Pride aj tak nove vedenie, ktore si svojho sukromneho sponzora najde a je jedno ci to bude ten novy alebo stary.
Zucastnil som sa pred siedmimi rokmi na vyberovoinformacnom konani so systemami BUSE a o opaku ma nikto nepresvedci.
Ak kazdy rok (2,3,5) vyhlasis tender, vzdy sa ti prihlasia vyrobcovia a nebude ich malo a kazdy sa bude snazit cenou, lobisticky a podobne presadit svoju ponuku. Je to lepsie ako nieco urobit dlhodobo. Vo svajciarsku je riziko korupcie pri verejnom obstaravani NIZSIE ako u nas a preto by som model dlhodobej zmluvy nachal spat, dokial si nebudeme isty, ze management je spokojny so svojim ohodnotenim a nema potrebu si privyrabat nitmi zacnuc cez klinove remene a sedadla az po stavbu vozovne.
Papyr
Tu nejde o ziadne napodobnovanie komunistickych centralne planovanych patrocnic. Tu ide o to, ze ak chce dopravny podnik (ktorykolvek) dlhodobo STABILNE fungovat, tak rocne musi nakupit N/X vozidiel, kde N je pocet vozidiel v evidencnom stave DP celkom a X je zivotnost 1 vozidla v rokoch. To nie je ziadny luxus, to je jednoducho nutnost, ak je cielom udrzat sucasnu vypravu vozidiel. Tak ako sa planuju opravy, musia sa planovat aj nakupy.
Ked predpokladame casom neohranicenu existenciu DP do buducnosti (DP neocakava likvidaciu v najblizsich rokoch), je LEN vyhodne a ekonomicke dohodnut dodavky vozidiel na niekolko rokov dopredu. Usetria sa tym peniaze (vacsia dodavka znamena mensiu cenu 1 kusu) a usetria sa starosti do buducich rokov.
Takto hospodaria dopravcovia, ktori vedia, kolko penazi ich v buducnosti caka. Na Zapade (aspon na tom Zapade, kde sa staraju o MHD, napriklad vo Svajciarsku) nie je takyto postup nicim neobvyklym. Na Slovensku je to obvykle inak, pretoze tu nikto nevie, co bude zajtra a DP nikfdy nevie, kto mu siahne na dotacie, resp. kolko dotacii dostane o rok. Na Slovensku tymto stylom nakupuje vozy iba Presov, ktory ma svojich 70 milionov od magistratu istych, preto v roku 2004 vyhlasil tender na dodavku 10 kratkych+15klbovych NP autobusov, s tym, ze dodavka bude rovnomerne rozdelena do piatich rokov. Cize minuly rok prisli 3 kratke a 2 dlhe Citybusy a tohto roku to iste v Citelisoch. Teraz v DPMP prave prebieha vyberove konanie na dodavku 25 NP trolejbusov, opat 10 kratkych a 15 dlhych, a opat rozpis na 5 rokov. Lenze to je dane tym, ze potom, co stat prestal dotovat MHD, prevzalo mesto Presov tuto povinnost v plnom rozsahu a namiesto doterajsich 8 M/rok zacalo dotovat DPMP takou sumou, ako predtym mesto+stat - 72 M/rok, takze DPMP ma svoju buducnost do najblizsich rokov istu, a nie neistu.