Je to tak. Normálny človek by mal byť ješitný, t.j. mal by chcieť, aby bol u ľudí obľúbený. Ak niekomu nevadí, že 90% ľudí si o ňom myslí, že je k***t, tak nemôže byť duševne v poriadku.
"Počet vodičov nie je fixne daný, lepšími podmienkami je možné motivovať viac ľudí aby to robili."
Čiastočne to možné je. Nijako nechcem spochybniť, že dopravcovia a objednávatelia majú pred sebou ešte rad nevyčerpaných možností, ako si vodičov udržať. Je však treba nahlas povedať aj to, že sú tieto riešenia niečo stoja, a teda je potrebný aj celospoločenský konsenzus, že verejná doprava bude v budúcnosti z tohto dôvodu drahšia ako dnes.
Na druhej strane, s nedostatkom pracovnej sily bojujú všetci dopravcovia, aj tí s podmienkami, ktorú sú podľa našich štandardov luxusné. Povedzme si otvorene, že v európskej spoločnosti ochota pracovať na tejto pozícii klesá bez ohľadu na podmienky, aké poskytuje zamestnávateľ. Pri rozhovoroch s končiacimi vodičmi sa čoraz častejšie stretávam s dôvodmi, ktoré nie je v moci zamestnávateľa odstrániť. Ak vodič odchádza za lepším zárobkom, je to pre kompetentných výzva na zamyslenie. Ale ak odchádza preto, lebo už nechce skoro ráno vstávať, lebo už nechce jazdiť v mestskej premávke alebo preto, lebo nechce pracovať na zmeny alebo cez víkendy...., tam už ťažko niečo pomôže.
Mám skúsenosti aj s inými prevádzkami Arrivy a osobne si nemyslím, že by boli horší ako priemerna slovenská SADka. Vrchný manžment z Komárna síce na Arrivu ako takú vrhá dosť zlé svetlo, ale myslím, že v mnohých prevádzkach je aj kopec príčetných ľudí (od vedúcich prevádzok cez dispečerov až po vodičov). Preto tvrdenie v SL by sa to nikdy nestalo a Arriva sú taxikári z Hlst mi príde nefér voči tej väčšine ľudí, čo sú v tej firme a sú normálny, ale chápem, že vždy je “hlučnú” menšinu viac počuť. Osobne v Arrive vidím problém len v zlom vyššom manažmente, katastrofálnom marketingu a absolutne nezvládnutej organizácii pri vzniku Arrivy Mobility Solutions.
Este bolo mozne motivovat slovaklajnsakov, aby neodisli. Napriklad jasnym vyjadrenim: "Budete mat rovnake mzdove podmienky ako u minuleho zamesrnavatela", tak ako to urobil Transdev v Nitre alebo DP v Martine. Miesto toho Laszlo brblal nejake pochybne hausnumera a pseudopraviciar Droba mal vyjadrovanie ako sefik z devatdesiatych rokov, zvyknuty zamestnancov komandovat a buzerovat a nie ich motivovat. Heh, ked som kdesi na fb spomenul, ze do Arrivy z principu nikdy nevkrocim, ale v pripade externych subdodavok by som bol ochotny vypomoct, nazval ma saboterom. Tomu sa povie motivator.
1. Nepíšem o fixnom počte, ale o reálnej potrebe (samozrejme použité číslo bolo len ilustračné).
Motivovať potrebuješ nových, mladých, atď. Firmy žiaľ volia jednoduchšiu cestu a to je orať na tých, čo ešte zostali.
2. Dokazovanie dokazovanie dokazovanie.
Palec hore
Odo mňa má dnes Arriva ďalšiu sťažnosť, rovno na celú A4, lebo to, čo ma dnes viezlo, je adept na dožitie v sieťovanej posteli. Sledujem ho už pár týždňov, a úprimne, snažím sa mu vyhýbať, ale to nie je riešenie.
Tak, ako pravidelne vrieska po ľuďoch kvôli ničomu a len striehne, do koho by sa od rána zadrapil, tak aj jazdí a raz dakoho zabije, okrem srandy.
Minule volal s „pánom riaditeľom“. Bavil sa s ním ako s debilom (šofér s riaditeľom, nie naopak). Ja kebyže sa tak bavím so svojím šéfom, do hodiny balím sakypaky a astalavista bejby. Nech mi niekto vysvetlí, čo je toto za strelenú firmu.
1. Počet vodičov nie je fixne daný, lepšími podmienkami je možné motivovať viac ľudí aby to robili. A minimálne presun sociopatov do nákladnej dopravy a vice versa by tiež pomohol.
2./3. V štandardoch sú aj isté kritériá na správanie vodiča. Iste, to že sa nedostatočne usmieva sa pokutovať nedá, ani to asi nie je žiadúce, ale napr. vulgarizmy či nedodržanie predpísaného spôsobu odbavenia áno.
UPDATE OD RÁNA:.
Podal som sťažnosť na IDS BK, BID, ARRIVA MobSol a zatiaľ mi prišla len automatická odpoveď z Arrivy a správa od IDS BK, ktorá sa mi veľmi ospravedlňuje za konanie vodiča, dala mi za pravdu, že apelujú na vodičov, že NÁSTUP VŠETKÝMI DVERAMI V SMERE K AUTOBUSOVEJ STANICI JE MOŽNÝ a vodiči sú na to PRAVIDELNE UPOZORŇOVANÍ. Rovnako považujú správanie vodiča za nevhodné a ide asi o osobné zlyhanie, ale budú apelovať na vyjadrenie Arrivy, aby zaujali stanovisko k veci a urobili šetrenie, keďže aj samotný IDS BK zaujíma, čo to má znamenať.
1. "motivovať príčetných zamestnancov"
Ak si trh práce vyžaduje 10 000 vodičov a skutočný stav je 8 000 vodičov, tak je to migrácia medzi dopravcami a nie riešenie.
2. "sankcia za nevypravený spoj 1000€"
A aká je sankcia za VYpravený spoj, ale s nespokojným cestujúcim? Asi žiadna.
3. Ako kvantifikovať abstraktné ukazovatele (t. j. správanie, prístup...)?
Ak spoj mešká, je odrieknutý, nedodržal trasu, radenie, atď. viem hodnoty merať (explicitne určiť), zmluvne ošetriť a vymáhať nedodržiavanie kvalitatívnych ukazovateľov.
Netvrdím, že sa stotožňujem s tým čo sa deje. Ale viem počítať a ak si prepočítam koľko rušňo/vodičov odíde do dôchodku v horizonte 5-10 rokov + zmení profesiu + nebude môcť vykonávať túto prácu (napr. kvôli zdraviu) tak mám veľké obavy.
Ale čoby nie. Vodiči SL boli inak vycvičení. Iste, stalo sa mi, že niekedy nemal ten-ktorý svoj deň, ale ak je to občas, viem to prežiť, keď sa na daný spoj viem spoľahnúť a odvezie ma bezpečne z bodu A do bodu B.
Lenže u Arrivy je toto proste systém, kde ryba smrdí od hlavy. Ja od novembra doslova žasnem, že tu stále operuje firma (a zahraničná!), ktorá má vedenie, prístup k zamestnancom a k zákazníkom ako z divokých 90tych. Sor ich tu prirovnal k mafiánskym taxikárom spred hlavnej stanice, no presne! Arogantnému bohorovnému Ivanovi už len ružové sako a biele ponožky chýbajú ako kápovi tých taxikárov.
Ja mám dokonca pocit, že si vedenie tejto pofidérnej firmy vyberá šoférov na svoj obraz. Nie je normálne, aby sme nastupovali do busu vynervovaní, aký pošuk bude zase sedieť za volantom. Ono chrapúnska firemná kultúra je chytľavá a u Arrivy to bola vždy bieda, teraz sa však prekonáva. Ja obdivujem každého slušného šoféra, ktorý tam dokáže vydržať, mne to pripadá ako scifi a žiaľ bez svetla na konci tunela, keďže u Drobu sa im prepečie všetko.
Osobne si nemyslím, že bude nejaká spojitosť medzi tým či vodič robil v SL alebo nie. Myslím si, že momentálne už minimálne polovica, čo robia v Arrive sú zo SL. Zase nezabúdajme, ani SL nebol ukážka najlepšieho prístupu k zákazníkovi.
Hej a na druhú stranu sa potom ponáhľajú v rámci mesta, čomu zodpovedá štýl jazdy a dokonca nie je problém vytrúbiť chodcov na priechode. Mňa raz takto Arrivák spolu s ďalšou skupinkou chodcov vytrúbil na priechode pred výjazdom z AS, pritom najprv normálne zastal lebo chodci už boli na priechode ale keď išli ďalší (stál tam pritom dokopy asi 10 sekúnd) tak už potreboval na seba upozorniť...
Eventuálne výpadky by sa samozrejme mali sankcionovať tiež a potom si už dopravca musí zvážiť či je pre neho výhodnejšie motivovať príčetných zamestnancov ísť robiť k nemu, alebo nevypracovať spoje. V zmluve je myslím sankcia za nevypravený spoj 1000€, pri počte spojov čo bežný vodič odjazdí za mesiac by aj úplne luxusné podmienky boli lacnejšie ako výpadky. Akurát teda blbé je že z nejakého dôvodu sa to môže uplatňovať až od 2023.
Viem si predstaviť, že ten stroj na vyhodnocovanie psychologickej spôsobilosti by mal navyše bonusový sporadicky aktivovaný level, kde by sa popri riešení inej úlohy ozval hlas "dobrý deň, pán vodič..."
Objednavatel je pragmaticky rad, ze sa vobec jazdi vsetko, co sa ma. Tipujem, ze sa spolu s Arrivou boja, ze disciplinacia toho materialu, co skadetade nabrali, by mohla skoncit aj vypovedami, zase by boli vypadky...a volby sa blizia.
Lebo predavačku alebo brigádnika v Mc nahradíš za niekoľko minút. Vodiča (a predovšetkým rušňovodiča) nenahradíš.
1. Psychická spôsobilosť
2. Zdravotná spôsobilosť
3. Odborná spôsobilosť (pri rušňovodičovi takmer polročný kurz, podľa kvalifikácie)
4. Profesijná spôsobilosť
Sme v dobe, že mať k**** rušňo/vodiča je 100x lepšie ako nemať žiadneho a neodvoziť cestujúcich/záťaž.
A ideme do silných ročníkov a predchádzajúca veta sa bude dať do 5 - 10 rokov upraviť na "Sme v dobe, že mať MEGAk**** rušňo/vodiča je 1000x lepšie ako nemať žiadneho a neodvoziť cestujúcich/záťaž.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Vladimír
Čiastočne to možné je. Nijako nechcem spochybniť, že dopravcovia a objednávatelia majú pred sebou ešte rad nevyčerpaných možností, ako si vodičov udržať. Je však treba nahlas povedať aj to, že sú tieto riešenia niečo stoja, a teda je potrebný aj celospoločenský konsenzus, že verejná doprava bude v budúcnosti z tohto dôvodu drahšia ako dnes.
Na druhej strane, s nedostatkom pracovnej sily bojujú všetci dopravcovia, aj tí s podmienkami, ktorú sú podľa našich štandardov luxusné. Povedzme si otvorene, že v európskej spoločnosti ochota pracovať na tejto pozícii klesá bez ohľadu na podmienky, aké poskytuje zamestnávateľ. Pri rozhovoroch s končiacimi vodičmi sa čoraz častejšie stretávam s dôvodmi, ktoré nie je v moci zamestnávateľa odstrániť. Ak vodič odchádza za lepším zárobkom, je to pre kompetentných výzva na zamyslenie. Ale ak odchádza preto, lebo už nechce skoro ráno vstávať, lebo už nechce jazdiť v mestskej premávke alebo preto, lebo nechce pracovať na zmeny alebo cez víkendy...., tam už ťažko niečo pomôže.