Reakcia na: N/A #22876:
Nuž tá tarifa je žilinský bonbónik dlhé roky. V Žiline by asi DPMŽ a aj poslancov veľmi bolelo, keby sa zamysleli nad zmenami ako taktový CP na linkách 20 až 31 či zmene tarify so zavedením 15, 30 a 60 min lístkov. I keď neviem či pri zavedení 15 min lístka by necestovalo gro ľudí na tento lístok, keďže väčšina ciest sídlisko - centrum sa dá do 15 minút zvládnuť. Stačilo by na nočnú dopravu urobiť len takú zmenu, že by na ňu bol platný až 30 minútový lístok a 15 minútový by bol iba na dennú dopravu. Zvlášť nočný lístok je podobný blázinec ako svojho času v BA, kde to istý čas bolo vyšperkované potrebou cvakania dvoch lístkov, čo bol asi svetový unikát.
Vladimír
a) Dopravca nemusí mať jednoduché obehy a ani si nemyslím, že by obehy v DPMŽ boli jednoduché. Ale tie obehy musia byť predovšetkým funkčné a efektívne. Nerozumiem, ako môžeš spochybňovať potrebu efektivity v časoch obmedzeného rozpočtu, obmedzeného počtu vozidiel, obmedzeného počtu vodičov.
b) Súhlasím, že dobrý CP by mal prezentovať nejakú systematickú ponuku pre cestujúceho a nie, že ideš prstom po CP a priamo z neho čítaš, že je to to tak ako vyšiel obeh vozidla. To ale neznamená, že môžeš obehy vozidiel celkom zanedbať. V tomto bode som hovoril napríklad o tom, že pri pohľade na žilinskú autobusovú sieť sú na prvý pohľad zrejmé tri zásadné špecifiká, ktoré tvorbu pravidelného taktu komplikujú:
1. intervaly sú najmä mimo špičky pomerne riedke (zväčša raz za hodinu)
2. autobusové linky sú zväčša diametrálne a na každej radiále je len jedna linka (tzn. skryté prejazdovanie medzi linkami je prakticky nemožné)
3. väčšina relevantných autobusových liniek má jazdnú dobu jedným smerom 30 minút - to znamená dokonalo nevhodnú na obeh vozidla v takte
Ak by som teoreticky chcel na týchto linkách mať za každú cenu takt, ako grafikonista vidím len dve možnosti:
* buď nastaviť totálne neefektívny obeh vozidla - režim hodinu jazda, hodinu pauza alebo mega obrovské prejazdy naprázdno medzi konečnými
* alebo obeh vozidla rozseknúť v centre a prejazdovať vozidlá medzi linkami tam - čiže napr. L22 formálne bude na trase Bytčica - Brodno, ale prakticky mimo špičky ani jeden spoj nepôjde celú trasu a obe radiály sa minimálne v jednom smere budú chovať ako samostatné linky
...a to som ešte vôbec nezohľadnil rozmiestnenie sociálok pre vodičov (ich umiestnenie v ZA nepoznám) a všeobecný dopyt verejnosti po konkrétnych časových polohách spojov na celú a po celej, ktorý je v menších mestách ešte stále veľmi silný (napr. na rozdiel od Bratislavy a Košíc).
c) Spoločenská objednávka znamená to, že neexistuje dopyt ani politická vôľa na zmenu. Príklady, kedy zvnútra dopravcu vyšla iniciatíva na zavedenie pravidelného taktu a návrh nenašiel u objednávateľa, poznám len na Slovensku minimálne dva.