Reakcia na: N/A #22876:
Nuž tá tarifa je žilinský bonbónik dlhé roky. V Žiline by asi DPMŽ a aj poslancov veľmi bolelo, keby sa zamysleli nad zmenami ako taktový CP na linkách 20 až 31 či zmene tarify so zavedením 15, 30 a 60 min lístkov. I keď neviem či pri zavedení 15 min lístka by necestovalo gro ľudí na tento lístok, keďže väčšina ciest sídlisko - centrum sa dá do 15 minút zvládnuť. Stačilo by na nočnú dopravu urobiť len takú zmenu, že by na ňu bol platný až 30 minútový lístok a 15 minútový by bol iba na dennú dopravu. Zvlášť nočný lístok je podobný blázinec ako svojho času v BA, kde to istý čas bolo vyšperkované potrebou cvakania dvoch lístkov, čo bol asi svetový unikát.
PDM.8.99
O nárazovom dopyte sa vieme baviť aj v prímestskej doprave, resp. o zvýšených nárokoch v špičke a znížených počas sedla a víkendu. Avšak ak sa tam dá nastaviť takt 30, 60, 90 a 120 minút, či dokonca 240 (že trebárs z bodu A do B ide každé 4h bus k vlaku, ktorý ako nosná linka premáva do krajského mesta každú hodinu poviem od oka o 20. minúte, tak tam bus z periférie príde o 7:10, 11:10, 15:10 a 19:10 a opačne odchody ak vlak príchádza v 45. minúte tak bus odchádza o 8:55, 12:55, 16:55 a 20:55), tak to musí aj v MHD pri 1-3 odchodoch za hodinu ísť nastaviť. Veď ako som tu napísal, tak v MHD či už v BA, PO, NR, TN aj KE bežne existujú linky s intervalom 30, 60 a 120 minút. A dokonca i keď je tam väčšia možnosť prejazdov, keďže väčšina liniek zdieľa konečnú minimálne s 1-2 inými linkami (okrem Kubrice, Opatovej a ešte dačo), tak to nebráni nastaviť taktový CP. Pripúšťam taký model, že sú linky A a B, ktoré majú spoločnú konečnú a striedavo robia vozidlá z nich jednu a druhú linku aby sa tak šoférom medzi dvomi linkami vyrovnal čas jazdy vs. prestoje/pauzy, ale to nesmie a nemôže ovplyvniť atraktívnosť CP a nadväznosti. To sú proste viac ako dve dekády zaužívané postupy vo fungujúcich systémoch VHD a nielen moje presvedčenie (to je odvodené od reality iba).
Apropo - skákanie do výšku rozpočtu. Nuž prvotné náklady na zabezpečenie taktového CP, príp. navýšenie výkonov sú vždy minimálne prvý rok nemalé, pretože reakcia cestujúcich nie je okamžitá ale postupná. Až po prvom roku možno očakávať nejaké výsledky, kedy sa zatraktívnením CP stáva linka využívanejšou a tak sumárne náklady síce sú vyššie ale najpodstatnejší ukazovateľ je, že koľko EUR na 1km platíme. Či viac, alebo menej, alebo sa nám to udržalo na cca tej istej úrovni a plus tiež, že koľko ľudí sme na tej linke prepravili. Či sa nám súčasný počet iba rozložil na viac spojov, príp. nastal mierny nárast, alebo postupne tie počty cestujúcich rastú. A do toho treba počítať v prípade žiadaného úspechu aj s jednorázovými nákladmi na propagáciu zmien CP v tlačených periodikách, regionálnom rádiu a pod. Občas by neuškodilo (každé 2 mesiace) v mestských novinách zverejniť CP všetkých liniek, tarifu, schému liniek. To aby MHD bola ľuďom na očiach a vnímali viac zmeny, ako napr. zavedenie taktu, zmenu tarify (z pásmovej na časovú by sa veľmi žiadalo - 10, 30, 60 a 90 min lístky), nákup vozidiel (s doplnením popisu vozidiel), predstavenie vozového parku, pracovných pozícií, nábor, atď. Je takmer nekonečno toho, čo by sa dalo pre vyvolanie záujmu verejnosti o VHD zverejniť.