Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #4599:
..ale ludsky kapital a praca su drahe:-), ine je cestovat sam a ine sa nechat niekym odviezt:-). V sucastnosti je clovek cim dalej, tym drahsi:-)
Reakcia na: galiyosha #4601:
Zas konecne jeden prispevok, s ktorym mozno suhlasit. Ale zas jeden, ktory len vybera hrozienka proti Ziline. Ano, napriklad aj v tom kapitalistickom L.A to takto funguje, samozrejme o tom viem. Len to ich hrozienko ma jednu chybu. Tam studovaneho dnesneho nasho ministra financii vyhnali nazad domov, nech si tie svoje teorie, ze v kapitalizme su totacie nesystemove, hlasa na Slovensku. Tam pri rocnych nakladoch 1,1 miliardy dolarov cestovne pokryva sotva 1/3 a vyse 700 milionov dolarov maju dotacie.
V pripade Ziliny, kde sa naklady cestovnym pokryvaju na cca 58%, keby tieto americke maniere zaviedli, to by ste videli za divy! Tu by sme sa bavili o frajerkach a mozno by toto forum bolo pre nedostatok prispevkov zrusene.
Reakcia na: Juraj #4600:
Ja ta chapem a ako som uz pisal, vazim si to, ze sem prispievas, pokial mas cas, aj ked s tebou vacsina ludi neushlasi. Mas pravdu, ja napr. studujem nieco uplne ine. Ale preto sem psiem a preto niekedy mozno take ostrejsie nazory, pretoze pocitujem zo strany DPMZ nedostatok informacii. Iste, podrobnosti o dotovani nie su primarne urcene cestujucej verejnosti, ale casto ma zarazalo az rozosmievalo to mnozstvo proslotovsky ladenych clankov v ZV, kde sa niektori snazili az krcovito za kazdu cenu pisat aky genialny system mame a taky nemaju ani na zapad od nas (niekedy to bolo skoro az v duchu socialistickych clankov) a nikdy neboli spominane negativa. Priemerny Zilincan to sice "zozral", ale priemerne inteligentneho cloveka to nastvalo a urazilo, bolo z toho niekedy citit az aroganciu, ze cestjuci su len tupa nemysliaca masa. Ine je, ked sa povie "mame na to a to, pretoze to a to a radi by sme to aj inak, ale pre to a to to bohuzial nejde". Tento sposob pouzivas ty, co ja ocenujem, ale v oficialnych spravach tento ton pouzity nebyval.
Reakcia na: Juraj #4605:
Prečo by som mal mať v hlave päť poldeci? Nie som... eee, nebudem menovať:-P. Ak budem mať v hlave päť poldeci, odveziem sa taxíkom. Ako často to potrebujem?
Bože môj... to je teda debata...:-P.
Reakcia na: galiyosha #4601:
Presne tak. Ja v mnohých dňoch MHD Praha ani nepoužijem, občas absolvujem 1-2 jazdy večer, cez víkendy som mimo (buď v BA alebo na výlete), rozhodne 3.800,- CZK v prepočte na jednotlivé lístky neprejazdím, napriek tomu si "tramvajenku" kupujem. Akonáhle by sa tu zaviedol ZA systém, do MHD nevleziem a nemám žiadny morálny problém s tým, že znečisťujem životmné prostredie, hojím si v IGK svoj ego a trávim hodiny v kolónach.
Reakcia na: S499.1023 #4599:
...ano, najma ked si soferujes sam, s piatimi poldecami v hlave, vystupis a odstavis zadarmo auto pred zeleznicnou stanicou... boze moj... to je debata...
Reakcia na: Juraj #4600:
Nie, nefunguje to nikde, len všade na svete okrem ZA, BB, NR a pár SADistických a ČSADistických balkánskych prevádzok. VŠADE na svete sú predplatné cestovné lístky bez obmedzenia -tak v USA ako v Moldavsku.
Reakcia na: Papyr #4595:
Teraz suhlasim s tebou. Nebranime sa dat niekedy nieco zadarmo. Ale vtedy, ked to prevadzkovym podmienkam nevadi.Lebo aj to je o kompromise. Ked chcem nieco zadarmo, VZDY su s tym spojene nejake obmedzenia. Ked dam zadarmo rohliky, musim obmedzit a evidovat, ze to bude denne len napr 5 kusov. Ked chcem dat zadarmo na dovolenke deti do 15 rokov, urcite to nebude v juli a auguste, ale v juni a septembri. Rozumies? Vsetko ide, ale vsetko musi mat svoje mantinely. A zvlast veci zadarmo.
Reakcia na: Juraj #4592:
Prečo medzi 04. a 17. minútou? To je problém mať to tak, AKO VŠADE INDE okrem Budapešti, minútované od zastávky, na ktorje je CP vylepený?Ale inak, hovorím, Zsolna je čudná, všade inde to cestujúci plne akceptovali.
Reakcia na: Juraj #4497:
Zavedeniu prestupnej tarify tlieskam...

Re #4504 Juraj: ...no moje nadšenie bolo asi predsalen trochu predčasné.

Ako už napísali viacerí, vskutku nevidím žiaden problém v tom, aby sa tarifnými podmienkami stanovil za určujúci čas uvedený na CP. Pri uvádzaní jazdnej doby v minútach od _aktuálnej_ zástavky (tj nie od konečnej) pri trase linky to pre cestujúceho nebude o nič náročnejší úkon, než si v hlave prejsť, koľko zástavok chce precestovať.

Re #4509 Juraj: V Hannoveri ale narozdiel od Žiliny fungujú "vsjo rano socialistické mesačníky" #4507), rovnako ako v drvivej väčšine ostatného západného sveta, čo si si pri svojich cestách určite taktiež všimol.

Tamojšie mestá už pochopili, že mestská verejná doprava nie je o kalkulovaní voči zákazníkom, ale o snahe udržať pomer verejnej dopravy voči tej individuálnej aspoň trochu priaznivý. To bude zachvíľu veľmi veľký problém aj v Žiline. Pokiaľ sa bude naďalej v otázkach tarify inšpirovať pseudo-MHD miest ako je Banská Bystrica, môže sa tešiť na výrazný odliv cestujúcich, ktorí sa už do MHD nikdy, ale nikdy nevrátia.

Ja osobne si dlhé roky kupujem predplatný cestovný lístok v Bratislave a v tejto činnosti pokračujem aj v súčasnosti napriek tomu, že v niektorých obdobiach nejazdím MHD natoľko, aby sa mi predplatný lístok oproti jednorazovým reálne oplatil. Napriek tomu si ho kupujem, lebo mi poskytuje ten komfort jazdiť MHD kedy chcem a ako chcem.

Akonáhle by DPB zaviedol podobný tarifný systém, ako je v Žiline, MHD by som prestal jazdiť úplne. Ak si mám platiť presne toľko, koľko preveziem, rovnako dobre si môžem financovať individuálny automobil.

Žilina tak MHD pripravuje o pomerne výrazný motivačný faktor, ktorý by k systému mohol prilákať veľké množstvo cestujúcich inak využívajúcich individuálnu dopravu.

Osobne ma však na Žiline zaráža jedna vec, a síce oddanosť väčšiny Žilinčanov myšlienkam ich magistrátu. Napríklad čo sa tarify MHD týka, nielen, že niektorí nevidia zjavnú nevýhodnosť systému voči nim, ešte budú do krvi, hoc častokrát bez reálnych argumentov, "cezpoľného" presviedčať o tom, ako je ich systém výhodnejší (zdravíme Jozefa).
Reakcia na: Jakub #4590:
Vies, mam ho cmalo a malokedy, lem mam jeden jediny problem. Ako si si vsimol, snazim sa vzdy vo vacsej ci mensej vahe dbat na poziadavky a moznosti vsetkych troch stran: Cestujuceho, dopravcu aj dotovatela. A hladat rovnovahu a kompromisy /napriklad bonusove jazdy "zararmo" aj naviac, ale mimo spicky a centra apod./ v dnesnych tazkych ekonomickych podmienkach pre vsetky tri strany. Len mam jediny problem. Stale som presvedcovany, ze nie som v odbornej diskusii dopravakov, ale jdnostrannom monologu iba cestujucich, ktori si vyberaju iba hrozienka z roznych miest a vobec im nevadi, ze rovnake financne ci technicke obmedzenia su aj v inych druhoch komunikacii, napriklad v telefonii. Kazdy povazuje za uplne samozrejme, ze ked si kupim jeden karton jogurtov alebo dva, platim inu cenu podobne ako do 5 alebo nad 5 zastavok. Kazdy berie za uplne normalne, ze ked kurca za nakup nad 500 Sk davaju v Tescu vo stvrtok, sa ho nebudu tvrdo dozadovat v pondelok. Kazdy berie za uplne samozrejme to, ze ked si kupi 1500 bodov na vleky v Oscadnici, ze sa nebude vozit neobmedzene, ale si ich bude pekne bez reptania oznacovat. Kazdy uplne samozrejme toleruje volne minuty /aj to nie neobmedzene, ale len vo vyske 1,5 ci 2-nasobku mesacnych predlpatenych minut/, z e sa daju cerpat az po prevolani hlavnych minut a aj to len v sedle. Nezaznel tu ani jeden normalny realizovatelny navrh, aby napriklad DP umoznil na cipovych kartach prekrocit minuty vo vyske zaplatenych minut /t.j. pri 80tich este dalsich 80siat/, ktore by si mohol cesujuci cerpat v dopravnom sedle alebo nieco podobne. Kazdy chce maximum, zadarmo, dned, bez kontroly a evidencie. To je naraz trochu vela podmienok a nie su realizovatelne. Nikde, v ziadnej oblasti zivota to takto nefunguje a mnohi maju nazor, ze prave a iba v MHD to takto fungovat musi.
Reakcia na: Juraj #4588:
Pri nákladoch 17 km na priemernú cestu v dĺžke 4-5 km je potrebné cestujúcim zakúpiť autá a dotovať im ich prevádzku, zrušiť MHD, pretože náklady na cestu autom sú cca. 5,- SKK/km vrátane fixných nákladov (nákup auta, servis, poistenie, pneumatiky ,oleje...
Reakcia na: Juraj #4596:
Takze podla zakona revizor moze alebo nemoze pozadovat preukazanie totoznosti?
Reakcia na: Ostravák #4527:
Juraj vysvetľoval v príspevkoch #4498, #4499 a #4500.
Reakcia na: Jakub #4589:
Bohuzial to nie je podobna logika ale tvrda prax. Najvacsie problemy su prave u cestujucich so zlavou a aby nebol bezpravny stat revizori sa obracaju na policiu o zistenie totoznosti. Bodaj by to tak nebolo...
Reakcia na: Juraj #4588:
Ale... aby bolo jasno. Ja na Vas nechcem utocit ani nic take. Vam sa podarilo za enormne kratky cas vystavat enormne rozsiahlu trolejbusovu siet, a to nie za sociku, ale teraz, co teda uprimne obdivujem odkedy sa to podarilo. Dokonca zhruba rok som v Ziline dokopy byval (1997 a 99) a Zilina (okrem vtedajsieho nesvaru, SADistickeho formatu cestovnych poriadkov, ktory uz nie je) sa mi velmi pacila, mozno som ju dopravne staval aj nad Presov. Ale odvtedy to nejak klesa.

Ved si vezmite, ze paralelne s Vasim sucasnym systemom (cipove karty) by bezal aj system casovych listkov. Ked sa to dalo dotujucemu nejako uctovne vykazat v roku 1997, dalo by sa asi aj dnes. A tak by si kazdy kupil podla svojho gusta: ten kredit, lebo cestuje obcas, a ten zase pausal, lebo cestuje denne a tak, ze musi presadat. Tym by sa po tarifnej stranke razom stala Zilina zakaznicky najdokonalejsou tarifou - na Slovensku urcite, ale aj v blizkom zahranici. Konecne by pristup MHD (ktoru pouzivam denne) k zakaznikovi aspon v jednom meste pripominal pristup mobilneho operatora (ktoreho tiez pouzivam denne) k zakaznikovi. Je to trosku krivolake prirovnanie, lebo hoci obe veci potrebujem denne, v MHD si nemozem vybrat konkurenciu (BB a jej Horucu strelu zanedbame). Je to tak, akoby v nejakej krajine monopolny mobilny operator nutil vsetkych pouzivatelov do nakupovania predplatenych kreditov. Tym samozrejme ucinne zhora reguluje pouzivatelov v pouzivani sluzby.

A preco sa tak branite poskytnut obcas nieco zadarmo? napriklad prave tym, co si kupili mesacnik? Dat im najavo "kupili ste si akoby x ciest - co najazdite naviac, je na vas?" Ja viem, ze na rozdiel od mobilistov ste dotovana firma s istymi zavazkami voci dotujucemu. Ale prave Vam i tomu dotujucemu by malo ist o to, aby bola mobilita obyvatelstva co najvyssia za sucasneho co najvyssieho pouzitia verejnej dopravy. Taketo "pseudo-mnozstevne-zlavy" predsa nielen nalakaju viac ludi do MHD, ale v konecnom dosledku prinesu aj tie zisky! Pretoze ono sa najdu aj taki, co si to predplatia a tych 41 (alebo 50, alebo 60, alebo kolko uznate za vhodne nastavit) jazd, ktore si akoby predplatili ... jednoducho nevyjazdia 🙂 verte, stava sa to 🙂 bude viac ludi v MHD, viac spojov, vyssie prijmy - proste cely rozsah dopravy vzrastie.
Reakcia na: Jakub #4587:
Precitaj si predosle prispevky pred 3-4 stranami. Nedala, vtedajsie palubne pocitace SRD 2000 to oproti dnesnym modernejsim SRG 3000 neumoznovali. Podarilo sa v nich sice zmenit maximalnych stvrtrocnych 250 jazd na malych elektronickych 2500 bodov, co by umoznovalo pri prestupe odcitavat aj necele jazdy, alenapr 0,6 jazdy, ale nedal sa do toho zaroven namontovat casovy interval na prestup. Teraz pri SRG 3000 to uz pojde.
Reakcia na: Juraj #4592:
Uz viem ako to myslis, ale napr. v Prahe to nie je tak, ze by v CP boli zastavke minutovane od prvej, ale iba od tej, kde je CP vyveseny. A vtedy to nie je problem.
Reakcia na: S499.1023 #4567:
Skusali sme to pred par rokmi aj v Ziline. Mam to kdesi aj odlozene, ale stretlo sa to s MIMORIADNE negativnym ohlasom u cestujucich. Chceme vraj od neho, aby si zaplatil cestu, orazil listok, riadil sa podla nasich a nie jeho hodin a este aj odrataval cas medzi napr 04 minutou z Obchodnej a 17-tou minutou na Hlinskej. Tak to je hadam privela!
Reakcia na: Jonathan #4564:
Mas pravdu, plne s tebou suhlasim. Neplati to na zlavnene listky a pouzivat to moze v rodine ci firme hocikto. Urobili sme takyto pokus v Ziline a predali sme za rok 6 /sest!/ takyto listkov.

Problem je totiz v tom, ze kazdy by /co je sice ludske/ najradsej cestoval na neobmedzeny pocet jazd, s co najvyssou zlavou, kedy chce, najma v dopravnej spicke. Noa a kompromis je niekde uprostred. Ale kompromisom je kompromis preto, ze kazdy musi trochu v niecom ustupit.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
advertisement