Nemal by som o tom veľmi po fórach písať, lebo to nie je oficiálna informácia. Faktom však je, že prešovská Karosa č. 319 je nový voz niekedy z rokov 1999-2000, inak akože GO. Či to označíme ako 841 alebo 741, mne je jedno, ale ak sa nemýlim, červené rúčky má a taktiež aj veľkú kabínu, kde sa vodič môže zavrieť a odrzať cestujúcim cestu cez predné dvere. Signálky "NENASTUPUJTE" sú ale určite klasické.
Tak o tej prešovskej 319 pochybujem, že ide o "exportnú" B 841. Ako som v predchádzajúcich príspevkoch uviedol, "ruské" sú význačné práve napr. červenými rúčkami v interiéri a pod., čo z tej fotky nie je potvrdené. Ak by takéto vozidlo DPmP okolo rokov 1999 až 2000 získal ("rekonštrukciou" B 741 vykonanou v Karose Vysoké Mýto), lýšil by sa iba náterom, nie napríklad farbou rúčiek. Skús sa pozrieť z druhej strany, či je tam núdzové antiblokovacie zariadenie vedľa dverí (od stredu smerom nižšie), či má indikátory "NENASTUPUJTE" nad dverami atď.
Žilinské 74, 92 a pod. - to by som sa skôr pozrel, čo je (bolo) odstavené v garážach na Košickej vzadu. Tam bolo v apríli viacero vozidiel, ktoré ešte boli vedené v evidencii, ale už nejazdili. Ja žiaľ nemôžem...
Dnes som na základe súpisu, ktorý mi poslali z DPMŽ (za čo znova ďakujem) aktualizoval vozidlový park. Na moje prekvapenie držia v stave stále vozidlá ako 92, či 74. Oficiálne je tak v prevádzke Karosa B 731 z roku 1984, teda 18ročný voz ? Tiež ma prekvapila info, že Isuzu je rok výroby 2001. Opravil som aj nejaké nepresnosti, ktoré som mal.
Pozrite si to, a ak by ste o niečom mali pochybnosti, dajte mi vedieť. Pri tom šialenom žilinskom číslovaní vozidiel mi ešte behajú bodky pred očami. Prestavby B 731 na B 732 na iMHD vediem ako B 732 s poznámkou, že sa jedná o prestavbu, v originál zozname DPMŽ sú vedené ako B 731.
Vďaka za každú spoluprácu. Na začiatok by bolo dobré dať dokopy aspoň históriu od prevzatia MHD DPMŽ, t.j. od 1.11.1993. Výstavbu trolejbusovej siete, zmeny v linkovom vedení, organizácii dopravy a v neposlednom rade aj vývoj vozidlového parku.
Tvoj popis presne sedí na spomínaný voz, takže ho budem viesť ako druhé obsadenie. Keby ešte niekto vypátral, kde skončil ten druhý, ktorý sa používal v prímestskej doprave. Jeho stav nebol na šrotáciu. Ten, ktorý je v Brezne, je už dosť 'nahlodaný' a stále jazdí (okrem vonk. laku) v pôvodnom stave.
Ako som už dávnejšie spomínal, históriu MHD v Žiline spracovávam. Problémom je nedostatok času, najmä za počítačom. Čo budem stíhať spracovávať, to Ti pošlem.
Zatiaľ som zoznam vozidiel DPmŽ rozdelil na obdobie
do 1993 a od 1993 (resp. 1994), t. j. podľa vzniku súčasného DPmŽ. Ten do tohto obdobia je veľmi neúplný, ten "súčasný" je takmer úplný, mám však problém s niekoľkými autobusmi, ktoré sa vyradili do roku 1996. Mám ich ŠPZ, nemám však evidenčné čísla (v Žiline nazývané "bočné čísla"). Keďže ich už neevidujú ani na DPmŽ (záznam o vozidle sa môže vyradiť po piatich rokoch od vyradenia vozidla), neviem, či sa to podarí niekedy zistiť. V každom prípade ho plánujem zverejniť.
Odkedy žilinské busy dostávajú bočné číslo neviem, možno ešte od vzniku prvého DP v päťdesiatych rokoch. Systematické spracovanie asi neexistuje, to by ho niekto musel robiť priamo na DP počas celých tých 50 rokov (vrátanie ČSAD). Totiž, Žilina tieto čísla obsadzovala podľa potreby (už niekoľkokrát sa to spomínalo v diskusiách), teda nie chronologicky podľa dodávok. V osemdesiatych rokoch platilo, že kĺbaky mali čísla do cca 33, sólo vyššie. Zlom nastal až s dodávkou B 952, ktoré sa začali číslovať od 01, takže kým prídu po 36 (pomerne nové vozidlo), t.j. dodávka ďalších skoro 30 autobusov, budú už určite nasledujúce (teraz obsadené) čísla voľné.
B 841 v Prešove ? Ktorý ?
TeBeCe:
V Nitre ide skutočne o uvedené vozidlo (dodávka nového namiesto opravy).
podla fotiek v galerii na bb.imhd.sk ta B741 plne zodpoveda uvedemu popisu.
V Nitre je takyto "rusky" voz zrejme NR-152AP, pri ktorom som sa mylne domnieval ze ma dopyt (videl som ho totiz len na okamih raz).
Potvrdzujem, že v Košiciach je väčšie množstvo Karos B 832, ktoré miestni nadšenci ľudovo nazývajú "ukrajiňáky". Jeden "ukrajiňák" je dokonca aj v Prešova, a to ako klbák.
Chcel som sa Ťa ešte opýtať, či by som mohol počítať s Tvojou spoluprácou pri zostavovaní vozidlového parku DPMŽ. Nemyslím ani tak na súčasný stav, ako na jeho historický vývoj. Odkedy dostávajú žilinské busy bočné (evidenčné) čísla? Je celé toto číslovanie zdokumentované?
"Reko" C 744.24 na C 741.1920 - tak to by som rad videl technicak, a najma, ako sa na takyto typ robili homologacky ! Ja som este toto vozidlo nazivo nevidel, takze z dostupnych fotiek neviem posudit, ci naozaj islo o reko, alebo bolo dodane uplne nove vozidlo. V kazdom pripade "rusky" rad 800 ma dvere rovnake ako 700, iba signalizacia "NENASTUPUJTE" (vonku) chyba a "STOP" (vnutry) je kruhoveho tvaru. Na prednych dverach je vonku cierna rucka a dva zamky na kluc ("FAB"). Kratke Karosy maju v interieri cervene rucky. Vedla dveri vonku je nuzdove otvaranie dveri (antiblokovacie zariadenie).
K tomuto typu (solo vozidla) som na stranku www.mestskadoprava.sk, kde som im dal k dipozicii moje delenie Karos 700 (zatial solo) podla vonkajsieho vzhladu (zatial to vsak este stale neuverejnili), toto:
----------------
vzhľad VII :
Tento vzhľad už nepatrí do vývojového radu Karosa 700. Je z neho však odvodený. Ide o upravený typ 700 s určením pre ruský (a východný) trh, kam sa tieto vozidlá dodávajú asi dodnes (pre Slovensko sa už dodával zvyčajne typ B 931/932, resp. už teraz B 952). Na Slovensko sa však tieto vozidlá nedostali ako typ B 832, ale namiesto GO (či väčšej rekonštrukcie) sa pôvodný autobus B 731 alebo B 732 nahradil novým vozidlom B 832 pod pôvodným evidenčným číslom, resp. ŠPZ alebo EČV. Dva takéto autobusy sú v Trenčíne, min. jeden v Banskej Bystrici a v Nitre, niekoľko ich je v Košiciach. Odpovedajú vzhľadu IV, majú však vedľa dverí núdzové antiblokovacie zariadenie na otváranie dverí (nie dopytové ovládanie), hmlovky v prednom nárazníku, nemajú indikáciu "NENASTUPOVAŤ" nad dverami, vzadu nemajú štítok s typom, vpredu nemajú štítok "KAROSA", vpredu a vzadu majú plastický znak "KAROSA" (ako rad 900).
V interiéri však napr. pred prednými sedadlami na strane dverí je presklená stena, ktorá pri otvorení dverí kabíny vodiča uzatvorí celý predný priestor iba pre vodiča, čím má prístupné predné dvere - cestujúcim zostanú stredné a zadné dvere. Rúčky v interiéri sú červené.
Tieto vozidlá sa na Slovensko dostali okolo rokov 1999 a 2000.
----------------
K vyradovaniu C 744 / B 741 este toto:
Tieto klbaky sa vacsina SADiek snazila udrzat v prevadzke, ak mala v prevadzke aj Ikarusy. Predsa len spotreba Ikarusu je vacsia. Dodavky C 934 a neskor C 954 nahradili vascinu Ikarusov bez nahrady klbak/solo (t.j. veselo nahradili klbak kratkym vozidlom, cestujuci predsa cosi vydrzi...). Typickym prikladom je Trnava. Pokial su regiony, kde sa najma v primestkej doprave klbaky vobec neosvedcili (celkom mali 1 az 3 kusy, a s klesajucim poctom cestujucich vobec nie su potrebne), je jasne, ze ich mozu nahradit solo vozidlom. Su tu vsak firmy, ktore sprostredkovavaju predaj vyradenych vozidiel na vychod, takze je sanca, ze sa dostanu dalej. Mozu vsak skoncit po GO aj na Slovensku. Prikladom je B 741 po reko u ROSERO (Spisska Nova Ves), ktora sa dostala do MHD Nitra s uplne novym celom a zadkom. Odkial je, neviem. V Nitre v primestskej doprave mi este nesedia pocty C 744, tiez asi dve mohli byt odkupene odinakial. Preto tvrdim, ze ich srotovanie je skor sporadicke. Zilinska 108 predsa bola pod pomerne dobrou udrzbou DPmZ, takze pokial nemala nejaku vaznu zavadu, mohla byt odpredana inam. To sa vsak nestalo.
K Zilinskym C 744, ktore SAD Zilina mala 3 ks, este uvediem, ze od vyradenia posledneho Ikarusu 280.10 (priblizne okolo 2000) a VOLVA (do cca 1998), to boli posledne tri klbaky u nich. Pocas mojej trojdnovej navstevy Ziliny tento rok v aprili som vsak v prevadzke nevidel ziadny klbak (pritom to bol utorok az stvrtok so skolskym vyucovanim), zato sa zvacsil pocet C 954 E, takze bud boli niekde na objednavkovej jazde, na GO, alebo je s nimi u SAD Zilina koniec (este mozu jazdit napr. v Martine namiesto Ikarusov - mam zachyteny jeden taky pripad v MHD, pretoze Martin patri teraz pod SAD Zilina). Neviem teda, ci ich niekto v poslednom obdobi v Ziline videl.
Tak sa mi pred chvíľou podarilo konečne spojazdniť novú schému, ktorá okrem aktualizácie dopravných údajov by mala byť aj trochu na graficky vyššej úrovni. Pri exportovaní súboru do formátu "gif" som sa dopustil nejakej chyby, takže po mape sú také nepríjemné bodky - tie si zatiaľ nevšímajte. Teraz idem od compu preč, neskôr to opravím. Zároveň čakám na pripomienky - určite mi nejaký detail unikol
Mne sa hned zdalo, ze ten novy system musel nabehnut az po mojom vypadnuti z VSDS. Ked som prvykrat bol v Ziline, pred stanicou som nastupil na 26-ku a miernou vyhliadkovou jazdou som vystupil tusim pri Juniore na Hlinach. Bolo to takmer presne pred 20 rokmi, lebo PEZD-aci sme nastupovali do skoly uz cez prazdniny.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Vladimír