Reply on: Vladimír #487:
I keď... prečo by v roku 1999 vyrábali typ B 741 pre miestny trh, keď sa už veselo vyrábali B 941-tky? Možno to bude o niečo starší voz, napr. z roku 1996, ale potom je otázne, kde bol do svojho zaradenia v Prešove.
Marko
"Reko" C 744.24 na C 741.1920 - tak to by som rad videl technicak, a najma, ako sa na takyto typ robili homologacky ! Ja som este toto vozidlo nazivo nevidel, takze z dostupnych fotiek neviem posudit, ci naozaj islo o reko, alebo bolo dodane uplne nove vozidlo. V kazdom pripade "rusky" rad 800 ma dvere rovnake ako 700, iba signalizacia "NENASTUPUJTE" (vonku) chyba a "STOP" (vnutry) je kruhoveho tvaru. Na prednych dverach je vonku cierna rucka a dva zamky na kluc ("FAB"). Kratke Karosy maju v interieri cervene rucky. Vedla dveri vonku je nuzdove otvaranie dveri (antiblokovacie zariadenie).
K tomuto typu (solo vozidla) som na stranku www.mestskadoprava.sk, kde som im dal k dipozicii moje delenie Karos 700 (zatial solo) podla vonkajsieho vzhladu (zatial to vsak este stale neuverejnili), toto:
----------------
vzhľad VII :
Tento vzhľad už nepatrí do vývojového radu Karosa 700. Je z neho však odvodený. Ide o upravený typ 700 s určením pre ruský (a východný) trh, kam sa tieto vozidlá dodávajú asi dodnes (pre Slovensko sa už dodával zvyčajne typ B 931/932, resp. už teraz B 952). Na Slovensko sa však tieto vozidlá nedostali ako typ B 832, ale namiesto GO (či väčšej rekonštrukcie) sa pôvodný autobus B 731 alebo B 732 nahradil novým vozidlom B 832 pod pôvodným evidenčným číslom, resp. ŠPZ alebo EČV. Dva takéto autobusy sú v Trenčíne, min. jeden v Banskej Bystrici a v Nitre, niekoľko ich je v Košiciach. Odpovedajú vzhľadu IV, majú však vedľa dverí núdzové antiblokovacie zariadenie na otváranie dverí (nie dopytové ovládanie), hmlovky v prednom nárazníku, nemajú indikáciu "NENASTUPOVAŤ" nad dverami, vzadu nemajú štítok s typom, vpredu nemajú štítok "KAROSA", vpredu a vzadu majú plastický znak "KAROSA" (ako rad 900).
V interiéri však napr. pred prednými sedadlami na strane dverí je presklená stena, ktorá pri otvorení dverí kabíny vodiča uzatvorí celý predný priestor iba pre vodiča, čím má prístupné predné dvere - cestujúcim zostanú stredné a zadné dvere. Rúčky v interiéri sú červené.
Tieto vozidlá sa na Slovensko dostali okolo rokov 1999 a 2000.
----------------
K vyradovaniu C 744 / B 741 este toto:
Tieto klbaky sa vacsina SADiek snazila udrzat v prevadzke, ak mala v prevadzke aj Ikarusy. Predsa len spotreba Ikarusu je vacsia. Dodavky C 934 a neskor C 954 nahradili vascinu Ikarusov bez nahrady klbak/solo (t.j. veselo nahradili klbak kratkym vozidlom, cestujuci predsa cosi vydrzi...). Typickym prikladom je Trnava. Pokial su regiony, kde sa najma v primestkej doprave klbaky vobec neosvedcili (celkom mali 1 az 3 kusy, a s klesajucim poctom cestujucich vobec nie su potrebne), je jasne, ze ich mozu nahradit solo vozidlom. Su tu vsak firmy, ktore sprostredkovavaju predaj vyradenych vozidiel na vychod, takze je sanca, ze sa dostanu dalej. Mozu vsak skoncit po GO aj na Slovensku. Prikladom je B 741 po reko u ROSERO (Spisska Nova Ves), ktora sa dostala do MHD Nitra s uplne novym celom a zadkom. Odkial je, neviem. V Nitre v primestskej doprave mi este nesedia pocty C 744, tiez asi dve mohli byt odkupene odinakial. Preto tvrdim, ze ich srotovanie je skor sporadicke. Zilinska 108 predsa bola pod pomerne dobrou udrzbou DPmZ, takze pokial nemala nejaku vaznu zavadu, mohla byt odpredana inam. To sa vsak nestalo.
K Zilinskym C 744, ktore SAD Zilina mala 3 ks, este uvediem, ze od vyradenia posledneho Ikarusu 280.10 (priblizne okolo 2000) a VOLVA (do cca 1998), to boli posledne tri klbaky u nich. Pocas mojej trojdnovej navstevy Ziliny tento rok v aprili som vsak v prevadzke nevidel ziadny klbak (pritom to bol utorok az stvrtok so skolskym vyucovanim), zato sa zvacsil pocet C 954 E, takze bud boli niekde na objednavkovej jazde, na GO, alebo je s nimi u SAD Zilina koniec (este mozu jazdit napr. v Martine namiesto Ikarusov - mam zachyteny jeden taky pripad v MHD, pretoze Martin patri teraz pod SAD Zilina). Neviem teda, ci ich niekto v poslednom obdobi v Ziline videl.