...nič to však nemení na tom, že Solaris, a to najmä v trolejbusovej verzii nemá na Slovensku šancu. Prečo, to sa treba spýtať výhradného dovozcu autobusov pre SR a zaiste aj výrobcu Trollin v ČR. Zatiaľ čo Solarisácky lobbing spí, po Slovensku si robia Agory - parohaté aj neparohaté - jedno turné za druhým a jednotlivé výsledky verejných súťaží o dodávke vozidiel potvrdzujú úpsešnosť týchto akcií.
Nie - nebavme sa o tom, čo je "dobré" a čo "zlé", ale otvorme oči a viďme realitu.
-> V Košiciach sa, zdá sa, Solarisovský monopol rúca. Dlhodobá nulová komunikácia vnútri DPMK, nekoordinované postupy PCD a ODS doviedli podnik do súčasnej situácie, kedy po pomastení príslušných vreciek sa pod zámienkou kapacitnej nedostatočnosti Solarisu možno presadí Karosa. A napriek tomu, že žiadna súťaž ešte nebola, v tlači sa už veselo skloňuje názov tejto firmy. Dovtedy sa chodí krčahom po vodu, kým sa nerozbije. Dovtedy sa bude hlásať, že kĺbový Solaris do Košíc nie, kým klbák nepríde ponúknuť Karosa.
-> V Prešove, meste, ktoré je slovenským priekopníkom verejnej bezbariérovej dopravy, sa hneď spočiatku presadili City busy (Solaris ešte nebol). Výhodnejšia ponuka v roku 2003 priviedla do rodiny nízkopodlažných vozidiel jeden Solaris. Zdá sa však, že aj napriek spokojnosti DP s týmto typom, nedokázali výrobca autobusov, výrobca trolejbusov a výhradný dovozca pripraviť takú ponuku, aby v súťaži na dodávky busov na najbližších 5 rokov uspeli. A buďme realisti - ak v roku 2008 sa bude po Prešove preháňať 27 City busov, nemá Solaris šancu uspieť ani pri rámcovej zmluve na trolejbusy.
-> V Banskej Bystrici sa v tomto čase zrejme nízkopodlažáky nakupovať nebudú. S ohľadom na intenzívne dodávky Karos B 900, prítomnosť dvoch City busov a predvádzacie jazdy midibusu Ikarus (čo je tiež Irisbus a v konečnom dôsledku Karosa) nie je ťažké domyslieť si, čo kúpia, ak sa raz rozhodnú kupovať.
-> Žilina si spravila jasno už pred pár rokmi, keď z vozidlového parku vyradila všetko, čo nemalo značku Karosa. Očakávanie nízkopodlažných autobusov vzbudilo trochu záujem, či sa vzhľadom na celkom odlišnú konštrukciu (kedy nie je možné sa vyhovárať na jednotnosť ND a pod.) nedôjde k zmene postoja, ale dodávka troch City busov pre rok 2004 dáva jasnú odpoveď aj tu. A preto nemusím byť žiaden prorok, aby som si domyslel, aké trolejbusy najbližšie DPMŽ bude kupovať.
-> Bratislava sa (každý rok) intenzívne pripravuje na megadodávku autobusov. Vôňa zisku láka do hlavného mesta predvádzacie vozidlá najrôznejších značiek. Takže čo to bude? Karosa? Solaris? MAN? Mercedes? A zatiaľ kým vy rozmýšľate, Irisbus sa chytí Škodováckej výroby trolejbusov, pôvodnú produkciu nahradí svojími vozmi a pod "akože" značkou Škoda ich dokonca v medziach už podpísanej zmluvy pretlačí do Blavy. A až sa Bratislava v roku 2012 rozhodne povedať rázne "nie" dvadsaťročným schátralým dráčikom (ktoré celkom nepochopiteľne nelákajú ľudí do MHD), bude sa po Palisádach producírovať jedna 24 Tr za druhou a potom niekto vo vhodnej chvíli buchne po stole a povie "Chceme unifikáciu!"
->ostatné mestá ovládajú lokálne SAD-ky, ktoré si väčšinou ani nevšimli, že v stredoeurópskom priestore sú okrem Karosy aj iní. Zatiaľ na NP nie sú prachy, ale nákup City busu 18M do Spišskej Novej Vsi môže byť prvou lastovičkou, ktorá udá smer.
Takže ja sa pýtam: KDE BUDÚ NA SLOVENSKU JAZDIŤ SOLARISY?
Nie - nebavme sa o tom, čo je "dobré" a čo "zlé", ale otvorme oči a viďme realitu.
-> V Košiciach sa, zdá sa, Solarisovský monopol rúca. Dlhodobá nulová komunikácia vnútri DPMK, nekoordinované postupy PCD a ODS doviedli podnik do súčasnej situácie, kedy po pomastení príslušných vreciek sa pod zámienkou kapacitnej nedostatočnosti Solarisu možno presadí Karosa. A napriek tomu, že žiadna súťaž ešte nebola, v tlači sa už veselo skloňuje názov tejto firmy. Dovtedy sa chodí krčahom po vodu, kým sa nerozbije. Dovtedy sa bude hlásať, že kĺbový Solaris do Košíc nie, kým klbák nepríde ponúknuť Karosa.
-> V Prešove, meste, ktoré je slovenským priekopníkom verejnej bezbariérovej dopravy, sa hneď spočiatku presadili City busy (Solaris ešte nebol). Výhodnejšia ponuka v roku 2003 priviedla do rodiny nízkopodlažných vozidiel jeden Solaris. Zdá sa však, že aj napriek spokojnosti DP s týmto typom, nedokázali výrobca autobusov, výrobca trolejbusov a výhradný dovozca pripraviť takú ponuku, aby v súťaži na dodávky busov na najbližších 5 rokov uspeli. A buďme realisti - ak v roku 2008 sa bude po Prešove preháňať 27 City busov, nemá Solaris šancu uspieť ani pri rámcovej zmluve na trolejbusy.
-> V Banskej Bystrici sa v tomto čase zrejme nízkopodlažáky nakupovať nebudú. S ohľadom na intenzívne dodávky Karos B 900, prítomnosť dvoch City busov a predvádzacie jazdy midibusu Ikarus (čo je tiež Irisbus a v konečnom dôsledku Karosa) nie je ťažké domyslieť si, čo kúpia, ak sa raz rozhodnú kupovať.
-> Žilina si spravila jasno už pred pár rokmi, keď z vozidlového parku vyradila všetko, čo nemalo značku Karosa. Očakávanie nízkopodlažných autobusov vzbudilo trochu záujem, či sa vzhľadom na celkom odlišnú konštrukciu (kedy nie je možné sa vyhovárať na jednotnosť ND a pod.) nedôjde k zmene postoja, ale dodávka troch City busov pre rok 2004 dáva jasnú odpoveď aj tu. A preto nemusím byť žiaden prorok, aby som si domyslel, aké trolejbusy najbližšie DPMŽ bude kupovať.
-> Bratislava sa (každý rok) intenzívne pripravuje na megadodávku autobusov. Vôňa zisku láka do hlavného mesta predvádzacie vozidlá najrôznejších značiek. Takže čo to bude? Karosa? Solaris? MAN? Mercedes? A zatiaľ kým vy rozmýšľate, Irisbus sa chytí Škodováckej výroby trolejbusov, pôvodnú produkciu nahradí svojími vozmi a pod "akože" značkou Škoda ich dokonca v medziach už podpísanej zmluvy pretlačí do Blavy. A až sa Bratislava v roku 2012 rozhodne povedať rázne "nie" dvadsaťročným schátralým dráčikom (ktoré celkom nepochopiteľne nelákajú ľudí do MHD), bude sa po Palisádach producírovať jedna 24 Tr za druhou a potom niekto vo vhodnej chvíli buchne po stole a povie "Chceme unifikáciu!"
->ostatné mestá ovládajú lokálne SAD-ky, ktoré si väčšinou ani nevšimli, že v stredoeurópskom priestore sú okrem Karosy aj iní. Zatiaľ na NP nie sú prachy, ale nákup City busu 18M do Spišskej Novej Vsi môže byť prvou lastovičkou, ktorá udá smer.
Takže ja sa pýtam: KDE BUDÚ NA SLOVENSKU JAZDIŤ SOLARISY?
Vladimír