„Motorák“ zapožičaný od českej Arrivy do leta doplnia ďalšie jednotky. RJ navýši kapacitu vo vlakoch až o 1 000 miest.
Koncom minulého roka RegioJet v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR zrealizoval rozsiahly prieskum vyťaženosti vlakov na trati č. 131 z Bratislavy cez Dunajskú Stredu do Komárna a späť, pri ktorom sa zistilo, že len za posledný rok sa vo vybraných vlakoch v čase dopravnej špičky zvýšil počet cestujúcich aj o 30 %. Z tohto dôvodu sa s MDV SR dohodli na zvýšení ponúkanej kapacity – a to až o 1 000 sedadiel – zväčšením vozidlového parku dopravcu o ďalšie tri jednotky.
Prvé opatrenia na zväčšenie kapacity už uviedli do prevádzky
„Od dnešného dňa sme posilnili naše najvyťaženejšie spoje v čase najväčšej špičky priemerne až o 12 %. Celkovo sme vytvorili v špičkách pre cestujúcich až 500 nových miest na sedenie. Na vybrané spoje, na ktorých pôvodne premávala len jedna jednotka, teraz nasadzujeme súpravu dvoch,“ uviedol pre portál imhd.sk Martin Žarnovický, koordinátor PR a komunikácie dopravcu RegioJet.
Vozidlový park dopravcu na linke do Komárna totiž od dnes posilnil ďalší „motorák“ – naftová jednotka #845.001 / #945.001 (modernizácia pôvodnej jednotky radu 628 / 928 dopravcu Deutsche Bahn) zapožičaná od českého dopravcu Arriva vlaky. Tá by mala na tejto trase premávať približne do začiatku marca. Následne by ju mala nahradiť ďalšia jednotka podobného typu – avšak už v majetku „žltého dopravcu“.
„Ľudia budú môcť cestovať pohodlnejšie a kultúrnejšie, pretože práve najviac vyťažené a preplnené spoje budú radené tak, aby odviezli viac ľudí. Teší ma, že sa to podarilo zrealizovať v pomerne krátkom čase. Dúfam, že postupne prídu ďalšie takéto pozitívne správy pre cestujúcich,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek, ktorý si dnes ráno prišiel rozšírenie kapacity vlakov RegioJetu osobne skontrolovať.
Posilnenia sa čoskoro dočkajú aj ďalšie vlaky
Už dnes na najvyťaženejšom vlaku Os 4308 s odchodom o 6:15 z Dunajskej Stredy do Bratislavy RJ vypravuje veľkokapacitnú súpravu zloženú až z trojice motorových jednotiek Bombardier Talent, ktorá ponúka takmer 500 miest na sedenie. Do začiatku letných prázdnin by mal pribudnúť ďalší takýto vlak – hneď potom ako sa z opravy po vážnej nehode vráti do prevádzky jedna z jednotiek Bombardier Talent. „Po rozšírení vozidlového parku (o túto jednotku – pozn. redakcie) chceme od leta nasadiť podobnú veľkokapacitnú súpravu aj na vlak REX 1772 o 5:49 z Komárna do Bratislavy,” dopĺňa Žarnovický.
Dvojica jednotiek 628 / 928, ktoré doteraz nahrádzali túto jednotku a nedávno znovu sprevádzkovanú jednotku Siemens Desiro po inej nehode, ostanú v prevádzke naďalej a posilnia ďalšie vlaky.
Ministerstvo dopravy a RegioJet budú aj naďalej naplnenosť vlakov monitorovať a v prípade potreby zavedú ďalšie opatrenia.
Počet cestujúcich v žltých vlakoch ešte narastie
Od začiatku prevádzky osobnej dopravy na trati 131 pod taktovkou žltého dopravcu sa počet cestujúcich na tejto trati zvýšil až takmer štvornásobne – zatiaľ čo ZSSK v roku 2011 na tejto trati prepravilo približne 789 tisíc cestujúcich, slovenská pobočka RegioJetu odhaduje, že v minulom roku na tejto trati prepravila až vyše 2,7 milióna pasažierov. Presné číslo bude známe až po spracovaní štatistiky z posledných mesiacov minulého roka.
Taký nárast je podľa zástupcov dopravcu celoeurópskym unikátom a ukazuje na možnosť výrazného posilnenia významu osobnej železničnej dopravy v porovnaní s individuálnou automobilovou dopravou. Aj napriek súčasnému nárastu však v RJ predpokladajú, že sa počet cestujúcich v jeho vozidlách ešte zvýši. V širšom okolí trate totiž vznikajú ďalšie rezidenčné projekty, ktoré sem prilákajú ďalších obyvateľov. A je možné predpokladať, že v podobnom tempe, ako bude napredovať ich výstavba, bude rásť počet cestujúcich aj v nasledujúcich rokoch.
Ďalším dôvodom na očakávanie výrazného nárastu počtu cestujúcich je zaradenie „žltých vlakov“ v úseku Bratislava - Kvetoslavov do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji v apríli 2018. Cestujúci budúcej linky S70 si tak budú môcť zakúpiť cestovné lístky platné nielen v vlakoch RegioJet, ale aj na bratislavskú MHD, či regionálne vlaky a autobusy v okolí Bratislavy. Atraktívnejšia by tak mohla byť aj pre cestujúcich z Podunajských Biskupíc a Vrakune, ktorým ponúkne rýchle a kapacitné spojenie s centrom Bratislavy.
Žáržo
Absolútne žiadna zmena rušňovodiča v RegioJete nemá 16 hodín (alebo viac), veď to nie je možné. Niektoré služby sú síce dlhšie, predĺžili sa však k vzhľadom na to, že to chceli samotní rušňovodiči. Vďaka tomu, že počas dňa odrobia viac hodín, majú následne oveľa viac voľna. Ak im vyjdú dobré služby, odrobia si napr. dva dni a ďalšie štyri dni môžu byť doma. Ak by bol zo strany rušňovodičov podnet, že chcú zmeny skrátiť, nie je vôbec žiadny problém im turnisy prerobiť. Už dnes však odmietajú brávať služby, ktoré majú menej ako 10 hodín.
Prístup vedenia je až tak "strašný", že stevardi, rušňovodiči, vedenie zákazníckého servisu, koordinátori, manažér prevádzky, dispečeri, atď... z RJSK spolu chodievajú na pivo, opekačky, chaty, teambuildingy, na svadby, či rodinné oslavy.
Fluktuácia? Ak nepočítam stevarda, ktorý dal výpoveď koncom minulého roka a hneď po pár týždňoch sa rozhodol vrátiť späť, či niekoľko tehotných stevardiek, posledná stevardka z linky Bratislava-Komárno, ktorá sama podala výpoveď, odišla vo februári 2017 – teda pred rokom.
Všetci stevardi samozrejme majú oprávnenie na vstup do koľajiska a absolvovali BOZP u ŽSR. Rovnako som ich absolvoval aj ja, čo s prevádzkou nemám nič spoločné.
Keby to bolo v RegioJete naozaj tak hrozné, tak tu dodnes nepracujú ľudia, ktorí rozbiehali jeho prevádzku pred 6 rokmi a neprestupovali by sem ďalší ľudia z iných firiem. Len čo sa týka rušňovodičov, tak k nám ich od ZSSK prešlo v posledných mesiacoch až šesť.
Netvrdím, že RJ nemá chyby a že je tu všetko ideálne, to určite nie – je to low cost firma, so všetkými problémami, ktoré nízkonákladová firma môže mať. Ale kde je všetko dokonalé?
Skús preto nabudúce radšej, než začneš púšťať takéto vymyslené obvinenia radšej otvoriť oči a menej sledovať K-report, či počúvať bývalých zamestnancov, ktorí sa snažia firme pomstiť, pretože napr. neboli povýšení, alebo museli byť stiahnutí pre porušovanie pracovnej disciplíny.
A keď už chceš porovnávať vozový park a jeho obnovu, tak sa pozri, koľko eurofondy dostala ZSSK a koľko RegioJet. A koľko moderných regionálnych súprav obstarala ZSSK bez eurofondov...