Reakcia na: Kami #3324:
Myslíte si, že dohoda s Mestom je podmienená licenciou, alebo akurát 15 miestnymi busmi? Ak je to tak, tak je treba zmeniť zákon, aby mohlo Mesto urobiť zmluvu s kýmkoľvek, kto dokáže jej požiadavku splniť najvýhodnejšie.Ale vidím, že debata sa zvrtla už do odbornejšej roviny, čo ma teší. Inak aj moja prítomnosť tu na webe tuším významne rozprúdila diskusné fórum, čo je tiež nezanedbateľné.
Teraz malý prepočet: Šarkany dnes odvezú cca 500 -600 tis. cestujúcich ročne. Okamžitá kapacita vozidiel je 48 sedadiel.
MHD má v prevádzke 75 autobusov s okamžitou kapacitou cca 75x90=6750 ľudí. Podľa údajov z Magistrátu odvezie ročne niečo málo pod 12 000 000 ľudí.
To znamená, že autobusy majú 140 násobne väčšiu okamžitú kapacitu nasadených vozidiel, ale len cca 20-25 násobne viac odvezú cestujúcich. Tu mi vychádza, že asi 120-130 mikrobusov by zabezpečilo prepravné služby v tom istom výkone, ako klasická MHD. Samozrejme je to hrubý prepočet, ale pri vhodnej kombinácii autobusov, midi, mini a mikrobusov by sa dal dosiahnuť iste optimálnejší stav, ako je teraz. Dobrým manažmentom dopravy by náklady na prejazdy a zvýšené mzdové náklady plynúce z potreby väčšieho počtu vodičov boli určite menšie, ako úspory plynúce z nižších prevádzkových nákladov, obstarávacích nákladov a odpisov. Možno by ani tie náklady na mzdy nemuseli byť vyššie, nakoľko by sa mohol zachovať rovnaký počet vozidiel v prevádzke, vzhľadom na dostatočne veľké, až predimenzované kapacitné rezervy v súčasnom stave. Ale to si vyžaduje zmenu pohľadu na vec a hlbokú analýzu. Ospravedlňujem sa za takto hrubo prednesené čísla, ale to len na ilustráciu možných riešení.
Marián Filo
Dokonca by som aj túto diskusiu presťahoval z webu do osobných rokovaní, ak by bol o také niečo záujem.
Aj ja som bol v USA, pochodil som viac štátov s rôznym kvalitatívnym stupňom úrovne dopravy, aj úrovne marketingovej komunikácie, takže nie som úplný laik, čo si zmyslel robiť parazita na doprave.