Mňa to neuráža, my sa bežne so známymi titulujeme šuhajko, ba aj horšie (napríklad pri nástupe do rozlúčkového trolejbusu v BB ? ). Mňa urážajú jeho pseudoodborné drísty.
Šuhajko, testy v pražskej MHD sú realitou, ktorá je Vášmu vysokoprevoschoditeľstvu vzdialená asi tak, ako mne pestovanie baklažánov. Oficiálne udávaná kapacita vozidla akosi nemôže reflektovať "sardine mode".
Včera som bol svedkom zaujímavej situácie. Čakal som na MHD na Hviezdoslavovej I. Na lavičke sedela mamička s asi 5-ročným dievčatkom. Po chvíli zastavil na zastávke Šarkan. Pani s tým dievčatkom sa zodvihla a podišla k nemu v nádeji,že majú odvoz. Po pár vetách,ktoré prehodila s vodičom Šarkana sa zarazene otočila a sadli si späť na lavičku. Dievčatko sa zvedavo spýtalo mamy,prečo nemohli ísť s ním. Matka odpovedala : " So Šarkanom nemôžme ísť,lebo by sme museli kúpiť lístok tebe aj mne"........ A tak počkali na MHD,tá predsa vozí deti do 6 rokov zadarmo.
V tejto súvislosti ma napadlo,že ktovie prečo sa v ostatnom čísle Šarkan news,kde bola zverejnená tabuľka s porovnávním výhod Šarkana a nevýhod MHD,neobjavila aj táto skutočnosť.... ?
Konkurencia v ziskových odvetviach, ako je diaľková doprava, je celkom sympatická vec - súkromník často ponúkne kvalitu porovnateľnú zo SAD za nižšiu cenu (napr. Turancar, Slivtour, Molitoris a podobne). Lenže horlivým zástancom zrušenia dotácií, deregulácie trhu a "rožkových metafor" zjavne uniká jedna skutočnosť (zrejme preto, že sami VHD nepoužívajú): kde nič nie je (výkony vo verejnom záujme - večerné "zberače", drvivá väčšina víkendových spojov, školské spoje), tam ani kura nehrabe. Napríklad na Orave je kvantum súkromných prímestských liniek, ale tie jazdia akurát cez pracovné dni v rannej a popoludňajšej špičke. Podvečery, večery, víkendy nič. A o kvalite vozového parku ani nehovorím (sedmičkové Karosy, často rábové, kúpené po vyradení z Čiech). Výkony vo verejnom záujme sú jednoducho nevyhnutnosťou, a ak už na takýchto linkách musí byť konkurencia, uvítal by som skôr nepriamu - objednávateľ (mesto, VÚC) usporiada verejnú súťaž na presne vyčíslené výkony a určí kritéria na výber dopravcu, pričom cena bude jedným, ale NIE JEDINÝM z nich (tak to robili v BB a výsledok poznáme). Potom nech si dopravu robí kto chce, ak dokáže zabezpečiť patričnú dopravnú obslužnosť a kvalitu. Dnešný stav, keď SADky vyrábajú miliónové straty a nedokážu obnovovať vozový park len zato, že im dostatočne neplatia za prevádzku prázdnych busov na lazy, ktoré podľa licenčných podmienok prevádzkovať musia, je po privatizácií neudržateľný.
ceny bude stále určovať mesto, takže rozdiel bude iba ten, že mesto sa bude musieť starať "ešte aj" o MHD... Zatiaľ to vyzerá presne opačne - že by sa jej najradšej zbavilo...
Vladimir: Ak su teda problemy so cenovymi vymermi-predplatene listky ci EZCK a tiez so schvalovanim CP ako aj zmien,preco nevytvorite Dopravny podnik Nitra? Sami by ste si urcovali ceny,schalovali zmeny a ine, neboli by ste obmedzovani Mestom?! A dotaciu dostavaju aj DP,napr. aj v Ziline apod...?!
Celý problém vyplýva neustále len z toho, že si niekto predstavuje, že bude podnikať (a teda vytvárať zisky) pri prevádzkovaní verejnoprospešných služieb, čo je absolútny nezmysel. Tieto služby majú zabezpečovať činnosti, ktoré by neboli v rozsahu, v akom sa majú riadne poskytovať, ekonomické. Navyše častokrát (aj v prípade verejnej hromadnej osobnej dopravy) majú takéto služby vytvárať tlak na potlačovanie iných negatívnych dopadov vyplývajúcich napr. z individuálnej automobilovej dopravy a následnej záťaže statickej dopravy. Preto vlastne neexistuje možnosť, aby takáto služba mala vytvárať zisk, nakoľko všetky prostriedky z ktorých by sa tento mal tvoriť, by zásadne mali byť použité pre skvalitňovanie a rozširovanie takejto služby a navyše znižovaním ceny pre obyvateľstvo ďalšie zvyšovanie jeho záujmu o verejnoprospešnú službu a potláčanie negatív vznikajúcich pri jej nedostatočnej nefunkčnosti.
Podnikateľské aktivity typu "maršrutky" vlastne len odoberajú cestujúcich na lukratívnych trasách, resp. všeobecne znižujú počet cestujúcich na ostatných linkách MHD. V dôsledku toho sú dotované spoje MHD menej vyťažené i keď jazdiť musia, aby bola obslužnosť zabezpečená. Z uvedeného je zrejmé, že i napriek tomu, že časť cestujúcich môže byť spokojná s tým, že sa taxíkovým spôsobom odvezie odkiaľ chce kam chce a za relatívne málo peňazí, určite takýto spôsob dopravy nemôže zabezpečovať celoplošný systém verejnej dopravy v meste a ****stočnom nasadzovaní ho akurát nabúrava. Keby aj bol uplatnený celoplošne, došlo by k úplnému rozbitiu mestského verejného dopravného systému, ktorý by skrátka cestujúcim nedokázal zaručiť, že v určitom čase sa skutočne odniekiaľ niekam dostane, keďže by neexistovala stála sieť a časy jázd spojov z jednotlivých miest možných nástupov ciest.
Osobne sa mi takýto systém absolútne nepáči a vidím v tom len snahu o to, aby sa kompetentní mohli vyhýbať potrebe poriadnej práce v snahe o zabezpečovanie kvalitnej MHD a radšej všetko zhadzujú na "neviditeľnú ruku trhu", ktorá však nikdy nemôže zabezpečiť riadne fungovanie verejnoprospešnej služby. Ako príklad uvediem Banskú Bystricu, kde sa MsÚ viac ako 10 rokov nezaujíma o MHD vôbec a vyústilo to do toho, že po absolútne nekompetentnom a neodbornom výbere nového doprvacu sa bez potreby riadneho zadefinovania požiadaviek, hodnotiacich ktritérií a spôsobu vyhodnocovania plnenia kritérií porušilo aj to málo všetkých stanovených pravidiel súťaže a predpokladov pre splnenie podmienok vyplývajúcich zo zákona NR SR č. 168/1996 Z. z., že nakoniec sa novým prevádzkovateľom stal dopravca SAD Zvolen, ktorý hrubým spôsobom nepretržite viac ako 4 mesiace porušuje zákon, pričom mestu, ako správnemu orgánu a orgánu štátneho odborného dozoru to vôbec nevadí - inak by musel opäť niečo robiť, čo nekompetentným úradníkom a prímatorovi mesta nevonia - a hlavne sa do toho ani trocha nevyznajú. Celé riešenie poňali len faktom, že treba stoj čo stoj zmeniť dopravcu a hlavne nech to musí byť SAD Zvolen. Fakt, že vo vyhlásení súťaže bolo podmienkou uzavretie zmluvy o výkone vo verejnom záujme na trolejbusovú dopravu a neudialo sa tak a trolejbusová doprava 4 mesiace stojí, takisto mestu nevadí. Pritom je toľko miest, ktoré mohli túto trolejbusovú prevádzku mať práve na svojom území a vážili by si ju viac, ako byrokratická BB, ktorej kedysi všetko prišlo samo a teraz nemá vôbec nič, lebo doba sa zmenila, samo nič nechodí a snažiť sa nemá kto. Iba omieľa klamstvá a polopravdy, že trolejbusovú dopravu podporuje, avšak reálne kroky vedú presne opačným smerom, kedy investície do tohto dopravného systému plynúce z verejných zdrojov štátu, štátnych podnikov ČSAD, SAD BBDS alebo formou dotácií prehnaných cez rozpočet mesta, či jeho mestskej akciovej spoločnosti, z daní všetkých nás (aj "bratov Čechov" z čias Československa), ktoré by pri súčasných cenách boli realizované v hodnote okolo 1 mld. Sk, chátrajú a bez akejkoľvek predchádzajúcej odbornej diskusie skrátka nie sú využívané v prospech občanov napriek tomu, že stavby nie sú ešte ani len odpísané.
"Maršrutky" sa v BB objavili ešte skôr, ako v Nitre. Pritom premávajú v podstate presne v trasách najvyťaženejších liniek a aj to len v pracovných dňoch v čase od kedy ľudia jazdia do práce až pokým sa z nej nevracajú. Ale večer alebo cez víkendy, kedy by sa im to neoplatilo, vtedy je v poriadku, že si pekne užívajú voľno a licencovaný dopravca nech prevádzkuje stratové spoje...
dotáciu som v tomto zmysle vnímal ako úhradu za vykonané výkony v doprave... Tými dotáciami sa vyronávajú vzniknuté straty v súvislosti s poskytovanými zľavami, ktoré garantuje mesto (predtým štát).
Voči maršrutkám mám niekoľko výhrad a to, že nemusia spĺňať zákonom stanovené parametre (a to ma páli najviac), vodič neprechádza psychologickými testami, povinnými školeniami, u vozidla sa tak často nekontroluje technický stav, cestovné sa riadne neeviduje a nie je ani patričná kontrola výberu cestovného [pre porovnanie - taxi musí chodiť často na TK, vodič musí byť spôsobilý a takisto taxameter musí mať predpísaný a riadne ciachovaný].
Stav je taký, že tam jazdia vozidlá, do ktorých by som sa bál nastúpiť (jeden taký dopravca robil súbežne dopravu ZA - Strečno a vozidlo vyzeralo už na pohľad hrozne) s vodičmi, ktorí arogantne a drzo porušujú pravidlá cestnej premávky. Netýka sa to všetkých, ale u súkromníkov som sa s tým stretol u 2 z 3 vodičov.
Táto skúsenosť sa však netýka len maršrutiek, ale aj autobusárov - súkromníkov. Cesta pre mesiacom zo ZA do IL bola pre mňa priam hororom, vodič predchádzal kolónu v neprehľadných zákrutách, v obci to hnal na 100 km/h a pod. Mnou napočítaných hrubých porušení zákona bolo 7!
Inak túto formu dopravy nezatracujem, ale považujem ju za znak nedostatočnej kvality MHD, za čo by mali na seba prevziať zodpovednosť HLAVNE poslanci MZ a primátor mesta.
Na druhej strane, ak si spomenieme, že je tam primátor, ktorý povedal, že MHD sa dá robiť aj bez dotácií, ani sa niet čomu čudovať.
Pekny den tiez som obcan mesta Nitry,a vyuzivam dopravu vyhradne,podotykam vyhradne (MESKU DOPRAVU) .Niekolkoko argumentou, vodici sad,su-Profesionali -každy prechadza psychologickym vysetrenim,dalej (povynnym preskušanim vodičou profesionalou každoročne,ukončenim testom z pravidiel cestnej premavky a bezpečnosti prace. A teraz par slou k dopravcovy (SARKAN).Mol som to štastie ist v aute za jednym z vašich vozidiel,no neskutočna arogancia voči vodičom MHD,pre ktorych su vyhradene zastavky.apsolutna bud neznalost alebo ignoraia PCP,asi na slovensku je to tak ,idem radšej do EUROPY!
Ano, postupom času sa obrúsia každé hrany a čím skôr prenesieme tento problém z roviny konfrontačnej do roviny vecnej diskusie, tým lepšie pre obidve strany. Dokonca by som povedal, tým lepšie pre všetky 4 strany. Vrátane Magistrátu a občana.
Dokonca by som aj túto diskusiu presťahoval z webu do osobných rokovaní, ak by bol o také niečo záujem.
Aj ja som bol v USA, pochodil som viac štátov s rôznym kvalitatívnym stupňom úrovne dopravy, aj úrovne marketingovej komunikácie, takže nie som úplný laik, čo si zmyslel robiť parazita na doprave.
Myslíte si, že dohoda s Mestom je podmienená licenciou, alebo akurát 15 miestnymi busmi? Ak je to tak, tak je treba zmeniť zákon, aby mohlo Mesto urobiť zmluvu s kýmkoľvek, kto dokáže jej požiadavku splniť najvýhodnejšie.
Ale vidím, že debata sa zvrtla už do odbornejšej roviny, čo ma teší. Inak aj moja prítomnosť tu na webe tuším významne rozprúdila diskusné fórum, čo je tiež nezanedbateľné.
Teraz malý prepočet: Šarkany dnes odvezú cca 500 -600 tis. cestujúcich ročne. Okamžitá kapacita vozidiel je 48 sedadiel.
MHD má v prevádzke 75 autobusov s okamžitou kapacitou cca 75x90=6750 ľudí. Podľa údajov z Magistrátu odvezie ročne niečo málo pod 12 000 000 ľudí.
To znamená, že autobusy majú 140 násobne väčšiu okamžitú kapacitu nasadených vozidiel, ale len cca 20-25 násobne viac odvezú cestujúcich. Tu mi vychádza, že asi 120-130 mikrobusov by zabezpečilo prepravné služby v tom istom výkone, ako klasická MHD. Samozrejme je to hrubý prepočet, ale pri vhodnej kombinácii autobusov, midi, mini a mikrobusov by sa dal dosiahnuť iste optimálnejší stav, ako je teraz. Dobrým manažmentom dopravy by náklady na prejazdy a zvýšené mzdové náklady plynúce z potreby väčšieho počtu vodičov boli určite menšie, ako úspory plynúce z nižších prevádzkových nákladov, obstarávacích nákladov a odpisov. Možno by ani tie náklady na mzdy nemuseli byť vyššie, nakoľko by sa mohol zachovať rovnaký počet vozidiel v prevádzke, vzhľadom na dostatočne veľké, až predimenzované kapacitné rezervy v súčasnom stave. Ale to si vyžaduje zmenu pohľadu na vec a hlbokú analýzu. Ospravedlňujem sa za takto hrubo prednesené čísla, ale to len na ilustráciu možných riešení.
Hm, odkedy som tu bol naposledy a citoval par prvych uryvkov zo Sarkan News, rozprudila sa tu velmi hodnotna diskusia.
"Ale chcem, aby ma brali ako rovnocenného partnera do diskusie a nie, ako som tu èítal, parazita na doprave a podobne." - v predchadzajucich prispevkoch ste ukazali, ze sa da s vami vecne diskutovat. Je to dobre, pretoze, kedze Vas nepoznam a iba na zaklade precitania Sarkan news by som to nezistil. Uvedomujem si, ze je to v prvom rade Vas marketingovy nastroj, sluziaci na ziskanie novych zakaznikov, no predsa, je ista uroven rozumnej a slusnej argumentacie, ktoru tu bezproblemov uplatnujete ale v uvodnikoch Vaseho periodika ste ju obcas podliezli. Je to vase periodikum a mate na to urcite pravo, v USA by sa napr. tomuto typy ostrej konfrontacnej a utocnej reklamy podivil malokto, ale nie sme v USA a preto sa teda nemozte cudovat, ze ste tam uverejnenymi vyjadreniami mnohych poburil. A ked ste tu predcasom poznamenal, ze Vy ste osocovanie nezacal - ja viem, ale snad preto nie je potrebne znizovat sa na uroven protivnika. Pravo na slusnu obranu Vam nikto neupiera, rovnako ako Vy musite pochopit nase reakcie na Vase nasledne silne vyjadrenia.
a okrem marsrutiek v zahranici su tu skusenosti s mini a midibusmy na Slovensku. Dobre poznam situaciu v BA a v BB. V BB sa minibusy vyuzivali v spicke na svojich linkach, mimo nej hostovali aj na inych. Je to cesta ako znizit naklady a zachovat dopravnu obsluhu. Problem je s nakladmi na prejazdy a v pripade celodennej prevadzky napr. cez vikend je tu riziko zvyseneho poctu cestujucich ktory minibusy nie su schopne zvladnut.
Na tuto temu som cital aj nejake odborne clanky, aj tie upozornovali na tieto rizika (nizsie obstaravacie a prevazdkove naklady mozu byt vyvazene nakladmi na prejazdy, plus riziko kapacity).
uvedomte si ze podnikate s osobnymi autami. Marsrustky dobre poznam z Bulharska. Este v roku 1997 jazdili divoko. Nemali cestovne poriadky, dalo sa dohodnut na trase aj cene. Potom sa na nich zameral stat a dnes su zaintegrovani do siete verejnej dopravy. Maju urcene trasy, niekde aj casy, urcene ceny (!) a mestach aj cisla liniek. Mam niekolko map miest kde su uvedene vsetky marsrutkove linky.
Dnes uz vodici nie su ochotni sa dohodnut, len obcas sa najde niekto (taxikar, marsrutkar) co funguje nacierno a zbiera ludi po zastavkach.
Boli by ste radsej keby ste aj na 8-miestne auto potrebovali licenciu, vodicak D a podobne? Ja urcite nie. Kupte si 15-miestne minibusy a dohodnite sa s mestom na trasach ktore budete obsluhovat efektivnejsie ako SAD.
Dosť pane. Asi nemá význam obhajovať si tu navzájom pozície. Skúsme sa na to pozrieť z inej strany. Objavil sa tu fenomén, s ktorým doterajší zákon neráta. Logika vraví, je treba zmeniť zákon. Ja som za. A bude po polemike. A ako zmeniť ten zákon? Určite smerom viac k občanovi-v tomto prípade cestujúcemu. Je neprehliadnuteľné a len blázon si pred tým zakrýva zrak, že tento druh dopravy má úspech. Aspoň tu v Nitre určite. Nehovorím, že nemáme rezervy, ale nikto nečaká od tak mladej spoločnosti špičkovú úroveň ihneď. Máme aj my čo zlepšovať smerom k cestujúcim. Ľudia chcú cestovať Šarkanom, či sa Vám to páči, alebo nie. Ľudia chcú mať viac Šarkanov a zastavujúcich na zastávkach, či sa Vám to páči, alebo nie. Ľuďom sa proste nedá nič zakázať, ani prikázať. A preto by bolo chybou zmenou zákona zakázať takýto druh dopravy, alebo zaviesť opatrenia, ktoré si malá firma nemôže dovoliť a "donútiť" ju skrachovať. Ale keď sa tak stane, budiš, ja budem rešpektovať vôľu zákonodarcov, ktorých si sami zvolíme.
Koniec koncov, aj terajší právny stav nejako upravuje podmienky používania 9 miestnych vozidiel v premávke. Ak to spoločnosti nevyhovuje, treba to zmeniť. Napríklad upchávajú a spomaľujú dopravu, obmedzujú iné vozidlá v premávke a je to neúnosné a pod. Ale ak to nevyhovuje a prekáža iba dominantnému hráčovi na trhu, ktorý sa zmenou legislatívy iba bojí konkurencie, precedensu, ktorý by mohol túto konkurenciu bezbreho zvýšiť, tak to nie je správne uvažovanie. Dokonca aj slovo bezbreho som tu použil nesprávne, lebo aj počet hráčov na trhu je limitovaný ich schopnosťami a výkonnosťou trhu. Niet sa čoho obávať priatelia. Zaveďme poriadok do systému a bude to viesť k všeobecnej spokojnosti. Ale neobhajujme stav, ktorý nevyhovuje v podstate nikomu. Dopravcovia sa každoročne vadia s Magistrátmi o objemy dotácií,VUC-ky sa vadia s ministerstvom o tom, kto má doplatiť straty z dopravy v medzimestskej doprave, taxikári sa sťažujú na Šarkanov a im podobným, SAD sa sťažuje na Šarkanov a im podobným, Šarkan sa sťažuje na zlé zákony, ktoré mu obmedzujú prístup k zákazníkovi...Vážení, akceptujme prosím nové podmienky na trhu, ktoré vznikli uvedením mikrobusovej dopravy do prevádzky v rôznych mestách na Slovensku, pretože si to občania želajú a poďme nájsť nejaké spoločné všeobece prijateľné riešenie. A neobviňujme sa navzájom z protizákonnej činnosti prostredníctvom STV alebo trebárs aj vlastných novín. Ponúkam tému na diskusiu za okrúhlym stolom. Som pripravený rokovať s kýmkoľvek zo zúčastnených strán. Ale chcem, aby ma brali ako rovnocenného partnera do diskusie a nie, ako som tu čítal, parazita na doprave a podobne.
áno, bohužiaľ Magistrát má úplne iné predstavy o MHD a tieto predstavy ju úplne zničia, ak sa zrealizujú. Akoby nestačila jedna Bystrica... ?
"Modifikácia zákona nemusí viesť zákonite k anarchii"
Iba vypustíme ďalšiu vec, ktorá vám nevyhovuje a bude, však? Ja tvrdím, že v tom zákone niečo chýba, nie že je tam navyše.
"Mne osobne je jedno, či ten, kto mi upiekol chlieb je vyučený kuchár, alebo trebárs zememerač. Pre mna je podstatná cena a chuť toho chleba"
Pre mňa je podstatné aj kde ho piekli. Lebo viem, že to miesto je pravidelne kontrolované kontrolnými orgánmi a teda spĺňa všetky hygienické, bezpečnostné a technologické predpoklady kvalitnej výroby. A nech ho pečie hoc aj zememerač.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Marián Filo
Koniec koncov, aj terajší právny stav nejako upravuje podmienky používania 9 miestnych vozidiel v premávke. Ak to spoločnosti nevyhovuje, treba to zmeniť. Napríklad upchávajú a spomaľujú dopravu, obmedzujú iné vozidlá v premávke a je to neúnosné a pod. Ale ak to nevyhovuje a prekáža iba dominantnému hráčovi na trhu, ktorý sa zmenou legislatívy iba bojí konkurencie, precedensu, ktorý by mohol túto konkurenciu bezbreho zvýšiť, tak to nie je správne uvažovanie. Dokonca aj slovo bezbreho som tu použil nesprávne, lebo aj počet hráčov na trhu je limitovaný ich schopnosťami a výkonnosťou trhu. Niet sa čoho obávať priatelia. Zaveďme poriadok do systému a bude to viesť k všeobecnej spokojnosti. Ale neobhajujme stav, ktorý nevyhovuje v podstate nikomu. Dopravcovia sa každoročne vadia s Magistrátmi o objemy dotácií,VUC-ky sa vadia s ministerstvom o tom, kto má doplatiť straty z dopravy v medzimestskej doprave, taxikári sa sťažujú na Šarkanov a im podobným, SAD sa sťažuje na Šarkanov a im podobným, Šarkan sa sťažuje na zlé zákony, ktoré mu obmedzujú prístup k zákazníkovi...Vážení, akceptujme prosím nové podmienky na trhu, ktoré vznikli uvedením mikrobusovej dopravy do prevádzky v rôznych mestách na Slovensku, pretože si to občania želajú a poďme nájsť nejaké spoločné všeobece prijateľné riešenie. A neobviňujme sa navzájom z protizákonnej činnosti prostredníctvom STV alebo trebárs aj vlastných novín. Ponúkam tému na diskusiu za okrúhlym stolom. Som pripravený rokovať s kýmkoľvek zo zúčastnených strán. Ale chcem, aby ma brali ako rovnocenného partnera do diskusie a nie, ako som tu čítal, parazita na doprave a podobne.