Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Juraj B. #3326:
Ano, postupom času sa obrúsia každé hrany a čím skôr prenesieme tento problém z roviny konfrontačnej do roviny vecnej diskusie, tým lepšie pre obidve strany. Dokonca by som povedal, tým lepšie pre všetky 4 strany. Vrátane Magistrátu a občana.
Dokonca by som aj túto diskusiu presťahoval z webu do osobných rokovaní, ak by bol o také niečo záujem.

Aj ja som bol v USA, pochodil som viac štátov s rôznym kvalitatívnym stupňom úrovne dopravy, aj úrovne marketingovej komunikácie, takže nie som úplný laik, čo si zmyslel robiť parazita na doprave.
Reakcia na: Kami #3324:
Myslíte si, že dohoda s Mestom je podmienená licenciou, alebo akurát 15 miestnymi busmi? Ak je to tak, tak je treba zmeniť zákon, aby mohlo Mesto urobiť zmluvu s kýmkoľvek, kto dokáže jej požiadavku splniť najvýhodnejšie.

Ale vidím, že debata sa zvrtla už do odbornejšej roviny, čo ma teší. Inak aj moja prítomnosť tu na webe tuším významne rozprúdila diskusné fórum, čo je tiež nezanedbateľné.

Teraz malý prepočet: Šarkany dnes odvezú cca 500 -600 tis. cestujúcich ročne. Okamžitá kapacita vozidiel je 48 sedadiel.
MHD má v prevádzke 75 autobusov s okamžitou kapacitou cca 75x90=6750 ľudí. Podľa údajov z Magistrátu odvezie ročne niečo málo pod 12 000 000 ľudí.
To znamená, že autobusy majú 140 násobne väčšiu okamžitú kapacitu nasadených vozidiel, ale len cca 20-25 násobne viac odvezú cestujúcich. Tu mi vychádza, že asi 120-130 mikrobusov by zabezpečilo prepravné služby v tom istom výkone, ako klasická MHD. Samozrejme je to hrubý prepočet, ale pri vhodnej kombinácii autobusov, midi, mini a mikrobusov by sa dal dosiahnuť iste optimálnejší stav, ako je teraz. Dobrým manažmentom dopravy by náklady na prejazdy a zvýšené mzdové náklady plynúce z potreby väčšieho počtu vodičov boli určite menšie, ako úspory plynúce z nižších prevádzkových nákladov, obstarávacích nákladov a odpisov. Možno by ani tie náklady na mzdy nemuseli byť vyššie, nakoľko by sa mohol zachovať rovnaký počet vozidiel v prevádzke, vzhľadom na dostatočne veľké, až predimenzované kapacitné rezervy v súčasnom stave. Ale to si vyžaduje zmenu pohľadu na vec a hlbokú analýzu. Ospravedlňujem sa za takto hrubo prednesené čísla, ale to len na ilustráciu možných riešení.
Reakcia na: Marián Filo #3323:
Hm, odkedy som tu bol naposledy a citoval par prvych uryvkov zo Sarkan News, rozprudila sa tu velmi hodnotna diskusia.
"Ale chcem, aby ma brali ako rovnocenného partnera do diskusie a nie, ako som tu èítal, parazita na doprave a podobne." - v predchadzajucich prispevkoch ste ukazali, ze sa da s vami vecne diskutovat. Je to dobre, pretoze, kedze Vas nepoznam a iba na zaklade precitania Sarkan news by som to nezistil. Uvedomujem si, ze je to v prvom rade Vas marketingovy nastroj, sluziaci na ziskanie novych zakaznikov, no predsa, je ista uroven rozumnej a slusnej argumentacie, ktoru tu bezproblemov uplatnujete ale v uvodnikoch Vaseho periodika ste ju obcas podliezli. Je to vase periodikum a mate na to urcite pravo, v USA by sa napr. tomuto typy ostrej konfrontacnej a utocnej reklamy podivil malokto, ale nie sme v USA a preto sa teda nemozte cudovat, ze ste tam uverejnenymi vyjadreniami mnohych poburil. A ked ste tu predcasom poznamenal, ze Vy ste osocovanie nezacal - ja viem, ale snad preto nie je potrebne znizovat sa na uroven protivnika. Pravo na slusnu obranu Vam nikto neupiera, rovnako ako Vy musite pochopit nase reakcie na Vase nasledne silne vyjadrenia.
Reakcia na: Kami #3324:
a okrem marsrutiek v zahranici su tu skusenosti s mini a midibusmy na Slovensku. Dobre poznam situaciu v BA a v BB. V BB sa minibusy vyuzivali v spicke na svojich linkach, mimo nej hostovali aj na inych. Je to cesta ako znizit naklady a zachovat dopravnu obsluhu. Problem je s nakladmi na prejazdy a v pripade celodennej prevadzky napr. cez vikend je tu riziko zvyseneho poctu cestujucich ktory minibusy nie su schopne zvladnut.
Na tuto temu som cital aj nejake odborne clanky, aj tie upozornovali na tieto rizika (nizsie obstaravacie a prevazdkove naklady mozu byt vyvazene nakladmi na prejazdy, plus riziko kapacity).
Reakcia na: Marián Filo #3323:
uvedomte si ze podnikate s osobnymi autami. Marsrustky dobre poznam z Bulharska. Este v roku 1997 jazdili divoko. Nemali cestovne poriadky, dalo sa dohodnut na trase aj cene. Potom sa na nich zameral stat a dnes su zaintegrovani do siete verejnej dopravy. Maju urcene trasy, niekde aj casy, urcene ceny (!) a mestach aj cisla liniek. Mam niekolko map miest kde su uvedene vsetky marsrutkove linky.
Dnes uz vodici nie su ochotni sa dohodnut, len obcas sa najde niekto (taxikar, marsrutkar) co funguje nacierno a zbiera ludi po zastavkach.

Boli by ste radsej keby ste aj na 8-miestne auto potrebovali licenciu, vodicak D a podobne? Ja urcite nie. Kupte si 15-miestne minibusy a dohodnite sa s mestom na trasach ktore budete obsluhovat efektivnejsie ako SAD.
Reakcia na: LUK #3322:
Dosť pane. Asi nemá význam obhajovať si tu navzájom pozície. Skúsme sa na to pozrieť z inej strany. Objavil sa tu fenomén, s ktorým doterajší zákon neráta. Logika vraví, je treba zmeniť zákon. Ja som za. A bude po polemike. A ako zmeniť ten zákon? Určite smerom viac k občanovi-v tomto prípade cestujúcemu. Je neprehliadnuteľné a len blázon si pred tým zakrýva zrak, že tento druh dopravy má úspech. Aspoň tu v Nitre určite. Nehovorím, že nemáme rezervy, ale nikto nečaká od tak mladej spoločnosti špičkovú úroveň ihneď. Máme aj my čo zlepšovať smerom k cestujúcim. Ľudia chcú cestovať Šarkanom, či sa Vám to páči, alebo nie. Ľudia chcú mať viac Šarkanov a zastavujúcich na zastávkach, či sa Vám to páči, alebo nie. Ľuďom sa proste nedá nič zakázať, ani prikázať. A preto by bolo chybou zmenou zákona zakázať takýto druh dopravy, alebo zaviesť opatrenia, ktoré si malá firma nemôže dovoliť a "donútiť" ju skrachovať. Ale keď sa tak stane, budiš, ja budem rešpektovať vôľu zákonodarcov, ktorých si sami zvolíme.
Koniec koncov, aj terajší právny stav nejako upravuje podmienky používania 9 miestnych vozidiel v premávke. Ak to spoločnosti nevyhovuje, treba to zmeniť. Napríklad upchávajú a spomaľujú dopravu, obmedzujú iné vozidlá v premávke a je to neúnosné a pod. Ale ak to nevyhovuje a prekáža iba dominantnému hráčovi na trhu, ktorý sa zmenou legislatívy iba bojí konkurencie, precedensu, ktorý by mohol túto konkurenciu bezbreho zvýšiť, tak to nie je správne uvažovanie. Dokonca aj slovo bezbreho som tu použil nesprávne, lebo aj počet hráčov na trhu je limitovaný ich schopnosťami a výkonnosťou trhu. Niet sa čoho obávať priatelia. Zaveďme poriadok do systému a bude to viesť k všeobecnej spokojnosti. Ale neobhajujme stav, ktorý nevyhovuje v podstate nikomu. Dopravcovia sa každoročne vadia s Magistrátmi o objemy dotácií,VUC-ky sa vadia s ministerstvom o tom, kto má doplatiť straty z dopravy v medzimestskej doprave, taxikári sa sťažujú na Šarkanov a im podobným, SAD sa sťažuje na Šarkanov a im podobným, Šarkan sa sťažuje na zlé zákony, ktoré mu obmedzujú prístup k zákazníkovi...Vážení, akceptujme prosím nové podmienky na trhu, ktoré vznikli uvedením mikrobusovej dopravy do prevádzky v rôznych mestách na Slovensku, pretože si to občania želajú a poďme nájsť nejaké spoločné všeobece prijateľné riešenie. A neobviňujme sa navzájom z protizákonnej činnosti prostredníctvom STV alebo trebárs aj vlastných novín. Ponúkam tému na diskusiu za okrúhlym stolom. Som pripravený rokovať s kýmkoľvek zo zúčastnených strán. Ale chcem, aby ma brali ako rovnocenného partnera do diskusie a nie, ako som tu čítal, parazita na doprave a podobne.
Reakcia na: Marián Filo #3321:
áno, bohužiaľ Magistrát má úplne iné predstavy o MHD a tieto predstavy ju úplne zničia, ak sa zrealizujú. Akoby nestačila jedna Bystrica... ?

"Modifikácia zákona nemusí viesť zákonite k anarchii"
Iba vypustíme ďalšiu vec, ktorá vám nevyhovuje a bude, však? Ja tvrdím, že v tom zákone niečo chýba, nie že je tam navyše.

"Mne osobne je jedno, či ten, kto mi upiekol chlieb je vyučený kuchár, alebo trebárs zememerač. Pre mna je podstatná cena a chuť toho chleba"
Pre mňa je podstatné aj kde ho piekli. Lebo viem, že to miesto je pravidelne kontrolované kontrolnými orgánmi a teda spĺňa všetky hygienické, bezpečnostné a technologické predpoklady kvalitnej výroby. A nech ho pečie hoc aj zememerač.
Reakcia na: LUK #3317:
Viete,ja som bol aj na Magistráte a tam majú na financovanie MHD diametrálne odlišný názor, ako vy. Preto zrejme mojej vete dosť dobre nerozumiete.

Ja odborné kvality zmienených pánov vôbec nespochybňujem, spochybňovať však už aj moje meno sa mi zdá naozaj scestné...

O anarchii tu nikto nič nepovedal. Modifikácia zákona nemusí viesť zákonite k anarchii. Pane, opatrne s takými vyhláseniami...

Ak vy cestujete výhradne licencovaným dopravcom, tak ste potom čistý fanúšik MHD. Mne osobne je jedno, či ten, kto mi upiekol chlieb je vyučený kuchár, alebo trebárs zememerač. Pre mna je podstatná cena a chuť toho chleba.
Reakcia na: Kami #3319:
ja som tiež nedávno rátal ľudí v Karose B932 a k číslu 99 som sa nedostal...
Reakcia na: Marián Filo #3313:
prazsky test pocital skutocnu kapacitu pre ucely objednavatela vykonov - teda ROPID. Ja osobne som si dal tu namahu a pocital nastupujucich ludi (nastup prednymi dverami) a naratal som 60-70 ludi v Karosach B 932/952. Ak priratam ludi co by mohli zaplnit medzery pri dverach a vzadu, stale to nie je 99 cestujicich, co je oficialna kapacita. Takze tak.

Pokial vam nestacia LUKove argumenty, precitajte si prislusne zakony. Na jednej strane nariekate ze nemozete stat na zastavke, na druhej strane vam nevyhovuje 10 a viac miestne vozidlo. Musite si vybrat.
Reakcia na: Marián Filo #3316:
jasné, zákon je zlý a nefér... Preč so zákonmi! Nech žije anarchia! ?

"Občanovi-cestujúcemu figu záleží na tom, či ho domov odvezie licencovaný, alebo nelicencovaný dopravca."
Tak napríklad mne to jedno nie je.
Reakcia na: Marián Filo #3315:
"ani korunu navyše oproti dojednaným službám"
Tejto vete akosi nerozumiem...

"Čo nie je zakázané, je dovolené"
To máte pravdu, ale na vašom mieste by som veľmi nevyskakoval. Lebo keď vy nemusíte z hľadiska zákonov NIČ a niekto musí splniť množstvo paragrafov, tak potom nemáte čo vykrikovať, že je tu niečo nefér!

"zmluvný prepravca by mal už dávno využívať mini a mikrobusy"
Áno, zmluvný prepravca si u dopravcu môže objednať aj mini a mikrobusy. Ale v MHD z pohľadu dopravcu nasadenie malých a menších vozidiel znamená vačšinou väčšie alebo veľké problémy s jeho použiteľnosťou v niektorých častiach dňa.

"Ja tu vystupujem pod plným menom a neskrývam sa za číselné kódy, pod ktorými si môžeme predstaviť aj 12 ročného pubertiaka, alebo aj profesora na vysokej škole"
Aj to "plné meno" môže byť rovnako fiktívne. Menované osoby poznám, o ich odbornosti nepochybujem a to, že vystupujú pod nickom nijako ich odborné kvality neznižuje.
Reakcia na: LUK #3314:
KAŽDÝ LICENCOVANÝ dopravca môže so svojimi linkami takúto sieť zastávok využívať. Ale Šarkan NIE JE autobusová linka, ale taxislužba využívajúca dieru v zákone!!! Vybavte si všetky potrebné povolenia, licencie a pokojne sa uchádzajte o nejakú málo vyťaženú linku. A potom si pokojne pýtajte aj dotáciu. Ale kým jazdíte "na čierno" len vďaka diere v zákone, tak by som bol na vašom mieste ticho!

Opierate sa o znenie zákona, o ktorom ja tvrdím, že je zlý a nefér. Občanovi-cestujúcemu figu záleží na tom, či ho domov odvezie licencovaný, alebo nelicencovaný dopravca. Platí si dane, z ktorých sa tie zastávky vybudovali rovnako, ako ten, kto jazdí iba s licencovaným dopravcom. A preto má podľa mňa rovnaký nárok na to, aby sme mu zastali pohodlne a nie niekde pri kríku, alebo kope snehu. Coďte a vysvetlite mu to, že prečo musí k nám nastupovať tak nepohodlne!
Toto je však téma pre našich poslancov, aby sa o nás občanov starali a nie aby sme sa tu my hádali.
Reakcia na: LUK #3314:
Hlavne spojenie "do koruny" je zábavné... Dopravca je neustále tlačený k múru znižovaním objemu financí, ktorým Mesto dopravcovi vyrovnáva stratu z výkonov vo verejnom záujme. Mesto (resp. zopár primátorov) by bolo najradšej, keby na MHD nemuseli dať ani korunu (a takto ušetrené $ si môžu samoschváliť ako odmeny ).

Citujte ma prosím presne. Dôležitý je tam dovetok "Ako vraví Vladimír". Ja nevravím, že sa rozumiem dokonale doprave, ale v tomto kontexte by som skôr povedal, že sa nerozumiem do komunkácie SAD s Mestom. A som za to, aby Mesto nemuselo dať do dopravy ani korunu! Rozumej, ani korunu navyše oproti dojednaným službám...

Ale Šarkan NIE JE autobusová linka, ale taxislužba využívajúca dieru v zákone!!! Vybavte si všetky potrebné povolenia, licencie a pokojne sa uchádzajte o nejakú málo vyťaženú linku. A potom si pokojne pýtajte aj dotáciu. Ale kým jazdíte "na čierno" len vďaka diere v zákone, tak by som bol na vašom mieste ticho!

Šarkan nie je ani taxislužba, ani nejazdí na čierno. Pojem diera v zákone je zavádzajúci. Čo nie je zakázané, je dovolené. Myslím, že ani vy sa dokonale v problematike dopravy neorientujete. To len slovný ping pong, skôr si myslím, že máte proste iný názor, ako ja.

Efektívne využívanie prepravnej kapacity je na dlhú debatu, ale rozhodne si myslím, že aj zmluvný prepravca by mal už dávno využívať mini a mikrobusy.

kolegov S499.1023 a Kamiho by som na vašom mieste priateľom a šuhajkom nenazýval... Na ich mieste by som to považoval za urážku.


Kolegovia sa iste neurazia. Ja tu vystupujem pod plným menom a neskrývam sa za číselné kódy, pod ktorými si môžeme predstaviť aj 12 ročného pubertiaka, alebo aj profesora na vysokej škole...
Reakcia na: Marián Filo #3311:
je evidentné, že v problematike MHD sa neorietujete...
"Ak je pravda, že Mesto do koruny platí za dopravné výkony, ktoré od SAD požaduje..."
Hlavne spojenie "do koruny" je zábavné... Dopravca je neustále tlačený k múru znižovaním objemu financí, ktorým Mesto dopravcovi vyrovnáva stratu z výkonov vo verejnom záujme. Mesto (resp. zopár primátorov) by bolo najradšej, keby na MHD nemuseli dať ani korunu (a takto ušetrené $ si môžu samoschváliť ako odmeny 😛 ).

"Mesto pomohlo vybudovať systém zastávok pre jedného dopravcu a druhý tam nemôže ísť, tak je to nefér"
KAŽDÝ LICENCOVANÝ dopravca môže so svojimi linkami takúto sieť zastávok využívať. Ale Šarkan NIE JE autobusová linka, ale taxislužba využívajúca dieru v zákone!!! Vybavte si všetky potrebné povolenia, licencie a pokojne sa uchádzajte o nejakú málo vyťaženú linku. A potom si pokojne pýtajte aj dotáciu. Ale kým jazdíte "na čierno" len vďaka diere v zákone, tak by som bol na vašom mieste ticho!

"A nestávalo by sa, tak ako som videl tento týždeň, že do Lužianok išiel kĺbový autobus s max. 10 cestujúcimi"
NIKDY, opakujem NIKDY nedosiahnete toho, aby VŠETKY spoje všetkých liniek jazdili naplnené na 90-100% ponúkanej kapacity. Jednoducho existujú určité prepravné prúdy, ktoré majú svoje smery, časy a zákonitosti. Ak máte za deň iba zopár spojov, ktoré vykazujú obsadenosť zodpovedajúcu kapacite kĺbového autobusu, tak máte iba dve možnosti - 1) zvyšné spoje budú vyzerať nevyužité, 2) v tých pár spojoch sa vďaka použitiu krátkeho autobusu "nebude dať dýchať". Čo bude pre cestujúceho zaujímavejšie? Ponúknutie dostatočnej kapacity môže pritiahnuť aj ďalších cestujúcich. Ale nedostatočná kapacita ich celkom iste odradí!

Re #3312 & 3313: kolegov S499.1023 a Kamiho by som na vašom mieste priateľom a šuhajkom nenazýval... Na ich mieste by som to považoval za urážku.
Reakcia na: Kami #3297:
Šuhajko, testy v pražskej MHD majú asi takú váhu, ako štúdie vedcov z kalifornskej univerzity, ktorí vyskúmajú dva krát do týždňa nejakú hlúposť a dočítaš sa o nej v Novom Čase, alebo v správach JOJky.
Ty si asi ešte necestoval v preplnenom autobuse. Ale to si asi jediný v Nitre a možno aj na Slovensku.
Reakcia na: S499.1023 #3303:
Ano, priateľu, symbióza, spolupráca, to je ono! A nie sa stále skrývať za nedokonalé zákony.
A tak, ako som napísal nižšie. Výkony vo verejnom záujme=platby zo strany Mesta. Žiadne dotácie= jazdenie len v lukratívnych časoch.
Reakcia na: VLK #3309:
Kriste pane, ak je MHD dotovaná Mestom, tak je to katastrofálna situácia. Myslel som, že Mesto si objednáva výkony a zaplatí si ich. Ale ak ešte aj dotuje jedného súkromného dopravcu, tak to je nefér voči ostatným, že?
... Ja viem, že je to všetko iba hra na slovíčka, ale nalejme si čistého vína. Ak je pravda, že Mesto do koruny platí za dopravné výkony, ktoré od SAD požaduje, ako vraví Vladimír, potom sa nikto nemôže sťažovať na nekalú konkurenciu zo strany Šarkana. Naopak, ak Mesto pomohlo vybudovať systém zastávok pre jedného dopravcu a druhý tam nemôže ísť, tak je to nefér. Nefér postavený zákon, aby bolo jasné. Veď SAD nevzniká žiadna škoda,ani zvýšené náklady, ak "musí" vykonávať dopravu vo verejnom záujme. Naopak, má zákazníka,rozumej Mesto, ktorý si tieto výkony objednal a zaplatil, tak môže byť rád. Ja by som zlatom vyvážil takého zákazníka, ktorý by si u nás objednal kilometre bez ohľadu na to, koľko ľudí poveziem. Mám predsa zaplatené, že áno.
Nefér pre SAD je fakt, že si nemôžu sami určovať cenu, to súhlasím. Ale najférovejšia situácia by bola vtedy, ak by bol Mestom vybudovaný systém zastávok prístupný pre všetky subjekty bez rozdielu, malo by to samozrejme aj oporu v zákone a dopravné skužby by si objednávalo u toho dopravcu, ktorý by mu viac vyhovoval. Ale nekafral by mu do tvorby ceny, samozrejme. To znamená, že konkrétnu linku by prevádzkoval dopravca s najlepšou ponukou pre Mesto. Tak by sa stalo, že napríklad SAD by robilo vysokozáťažové linky, pretože disponujú vozidlami s požadovanou prepravnou kapacitou a Šarkan by robil linky a časy, kde je malý počet cestujúcich. A možno by to v konečnom dôsledku nebol ani Šarkan, ani SAD Nitra, alebo aj oni, aj niekto ďalší...
A nestávalo by sa, tak ako som videl tento týždeň, že do Lužianok išiel kĺbový autobus s max. 10 cestujúcimi. Tam by chodil Šarkan. A naopak, v špičke by v meste nependlovali Šarkany, ktoré by nestihli odviesť všetkých cestujúcich na Klokočinu, ale by to bol priestor pre SAD.
Utópia, však? možno, ale rozhodne by to bola najlacnejšia varianta pre Mesto, teda aj pre daňového poplatníka, teda vlastne pre občana.
Reakcia na: Elf #3308:
Ďakujem Elf za podporu. No neviem, našim cieľom je mať viac Šarkanov, koľko, to zatiaľ neprezradím.
Reakcia na: Elf #3308:
mňa by osobne zaujímalo, prečo sa dožaduješ viacerých šarkanov, hoci (ako spomínaš) nimi nejazdíš? Toto by som chcel ozrejmiť (dožadovať sa služby, ktorú nevyužívam, hoci z mojich daní [pracuješ a platíš mestu dane] je dotovaná MHD).

Ja chodievam do práce pešo alebo MHD. A šarkanov by mohlo byť aj 20, nemám záujem o takúto službu.

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.