Reakcia na: Karosos #3237:
Nemyslím si, že bezplatný výdaj EZČK by zlikvidoval kupovanie lístkov u vodiča. Mne sa skrátka nechce veriť, že tých 200 Sk je tá prekážka. Dnes máš na každom celom lístku kupovanom cez EZČK zľavu 4 Sk, po prestupe dokonca 9 Sk. Ak si sumu 200 Sk rozmeníš na drobné, vyjde Ti, že mesačné využívanie týchto nezanedbateľných zliav stojí cca. 5,60 Sk. Kto teda vie počítať, spočíta si...Tu skôr ide o iné. Jednak to, že akokoľvek je EZČK atraktívnejšia pre cestujúceho, pre veľkú skupinu je stále neatraktívna samotným večným platením za každú jazdu. Druhá skupina cestujúcich zase od prírody radšej kupuje jednorazové lístky a bude ich kupovať, aj keby sa za prevzatie si EZČK ešte ľuďom platilo
Ja osobne som plne za predplatné lístky - klasický model predplácania si služby, nádherne pripútavajúci, nádherne výhodný pre cestujúcich.
Vladimír
Objavenie sa Šarkana v Nitre a samotný fakt, že sa mu zatiaľ darí zotrvať, považujem za určitý barometer nedostačujúcej úrovne verejnej mestskej autobusovej dopravy. Nedá sa nevidieť, že podobné druhy dopravy vznikajú najmä v menej úspešných dopravných systémoch, zatiaľ čo MHD-čkám viac alebo menej skonsolidovaným sa "šarkany" vyhýbajú. Jednoducho, keď doprava funguje tak ako má, nemajú priaznivé podmienky pre vznik.
Nateraz ale vnímam Šarkana ako nitriansku realitu. Je tu, je tu v podstate legálne, cestujúci ho využívajú. Jedno čo ma však hnevá je určitá forma jeho "parazitizmu" (a teda odkázanosti) na MAD, o ktorej ale súčasne prehlasujú, že je skoro zbytočná (ak sú pravdivé tie prepisy zo Šarkan News, ktoré som nemal možnosť čítať v origináli). Šarkan si skrátka neudržiava žiadnu plochu na zastavovanie, nikdy nedal a nedá žiadnu korunu do zhotovenia označníka. Napriek tomu zastavuje len málo na iných plochách ako práve zastávky MAD. Šarkan nemá starosti s vyhlasovaním a dodržiavaním cestovného poriadku. Premáva náhodne. Napriek tomu ho tá "náhoda" veľmi pravdepodobným spôsobom tlačí do časov tesne pred odchodmi vozidiel SAD. Čo to potom znamená? Zrejme len toľko, že úplne sebestačný nie je a pre zaistenie nejakých istôt potrebuje jemne kopírovať štruktúry klasickej MAD-ky, ktorej je takým odporcom.
Ale pozrime sa na to z inej strany. Zo strany zákona. Nič a nikto mu nezakazuje (aspoň ja o tom neviem) robiť to, čo robí. Je však minimálne na etické pováženie či nie je netaktné pred vchodom do cudzieho obchodu s jablkami predávať vlastné jablká s cenou o chlp lacnejšou ako je tá v obchode. Rovnako tak občasne nastrčiť svoje vozidlo minútu pred odchodom cudzej linky s cenou lístka o chlp nižšou ako toho, čo svoj odchod v cestovnom poriadku verejne deklaroval.
Ako sa ľudovo vraví "čert ho ber", keby aspoň pri opisovaných činnostiach existoval nejaký pokus o toleranciu, nezavadzanie a pod. Zväčša však neexistuje. Niekto si povie, že vodič SAD je hrubý, keď pri vjazde do zastávky z nej trúbením odháňa Šarkana. Pripomeňme však, že Šarkan (nakoľko nie je autobus) nemá na zastávke čo hľadať ("Vodič nesmie zastaviť a stáť pri zastávke električky, autobusu alebo trolejbusu bez nástupného ostrovčeka v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa vo vzdialenosti 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre vyznačený priestor" --Zák. 315/1996 Z. z., § 24, bod 1., odsek f-- ). Nie je však doslova bezočivosť, ak vodič Šarkana na zastávke autobusu nielen že zastaví, ale zastaví v strede jej dĺžky čím znemožní riadne pristavovanie autobusov do zastávky? Nie je vrcholom netaktu, ak Šarkan zastaví na začiatku nástupišťa pred stojace autobusy a zacúva pred ne, aby zo zastávky neodišli skôr než on? Nie je ohrozením bezpečnosti cestnej premávky, ak vodič Šarkana odbočí zo Štúrovej ul. na svetelnej križovatke vľavo do kopca na Hollého a po pár metroch zastaví mimo zastávky v jedinom jazdnom pruhu, aby vyložil/naložil cestujúcich? Nič z toho nie je vymyslené, všetko som videl na vlastné oči a podobné môže vidieť pri máličku chcenia každý, kto sa na ulici pozerá.
TAKŽE V TEJTO CHVÍLI NEVYČÍTAM ŠARKANOVI NIČ VIAC AKO ÚMYSELNÉ OBMEDZOVANIE PREMÁVKY VEREJNEJ DOPRAVY.
Všetko ostatné ako-tak beriem v rovine súťaže o zákazníka (aj keď za nerovných podmienok), ale každodenné správy od vodičov, ČO ZAS neuveriteľného museli zažiť (a potom aj kvôli tomu na trase meškať) ma už začínajú hnevať.
P.S. Pozdravujem všetkých ohľaduplných vodičov-Šarkanistov, ktorí si robia svoju prácu bez toho, aby vyvolávali konflikt, lebo nemožno byť objektívny a pritom zabudnúť aj na nich.