Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený podnikom Karosa vo Vysokom Mýte v roku 2005, neskôr bola predstavená aj jeho 18 m verzia. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce prebiehali vo Vysokom Mýte. V roku 2009 Dopravný podnik mesta Košice zakúpil prvých 10 ks autobusov Irisbus Citelis 18M s pohonom na CNG. O rok neskôr k nim pribudlo ďalších 19 ks zakúpených vďaka peniazom z Operačného programu Životné prostredie.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus PU09D2 Citelis 18M CNG
3301 – 3310
2009
2009
2020 – 2024
10
2.
Irisbus PU09D2 Citelis 18M CNG
3311 – 3329
2010
2010
2021 – 2024
19
Spolu
2009 – 2010
29
Technické parametre
Dĺžka
17900 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3371 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor
5355 mm (1. - 2. náprava)
6675 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
38 + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie
116 / 109 (s invalidným vozíkom) (1. séria)
103 / 96 (s invalidným vozíkom) (2. séria)
Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2, v časti medzi 1. a 2. dverami 1 + 1. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri 2. a 3. dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny v priestore druhých dverí. Vetranie interiéru zabezpečili väčšími posuvnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou.
Autobusy prvej série mali klimatizáciu vodiča Thermo King, béžové plastové obloženie interiéru a slabší motor. Vozidlá tejto série boli dodané v žlto-tmavozelenej farebnej schéme. 19 autobusov 2. série dodaných v "beta-verzii" nového mestského náteru boli vybavené tmavošedým obložením interiéru a zvlhčovačom vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus. Vozidlá druhej série boli vybavené aj priestornejšou kabínou vodiča, ktorá otvorením a zaistením dverí kabíny v novej polohe v prípade potreby umožňuje oddeliť priestor predných dverí od salónu pre cestujúcich.
Úpravy
Vozidlá 2. série boli pred odovzdaním prelakované z pôvodného bielo-zeleného náteru na "beta-verziu" nového mestského náteru v kombinácii bielej, modrej a žltej farby priamo v závode Iveco ČR vo Vysokom Mýte alebo v košickej pobočke spoločnosti Tempus - Trans, s. r. o.
Do všetkých autobusov druhej série (okrem #3312) a do vozidiel #3304 a #3305 boli namontované reklamné obrazovky spoločnosti See&Go.
Autobus #3311 bol v marci roku 2012 vybavený kamerovým systémom.
Prevádzka
Prevádzka autobusov prvej série začala 10. apríla 2009 na linkách 10, 18 a 34. V letnom období sa objavovali aj na linke 14 a po rozdelení linky 34 na linke 36.
Od zaradenia druhej série ich bolo možné pravidelne stretávať na linkách 10, 15, 19, 36 a 57.
Po zaradení nových autobusov SOR NB 18 v roku 2022 bola väčšina Citelisov preradená na delené služby alebo medzi dispozičné vozidlá. V súčasnosti premávajú počas pracovných dní na rôznych linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.
Vyraďovanie a likvidácia
Ako prvé boli v roku 2019 z premávky odstavené vozidlá #3306 a 3307 po poruche a #3321 po ťažkej nehode. Odstavovanie ďalších vozidiel prebiehalo od roku 2020. Autobusy #3314 a 3325 boli v prvom štvrťroku 2022 vážne poškodené požiarmi.
Jak to u vás je s vypraveností Citelisů, chápu, že když koukám dnes v sobotu, že žádný nejezdí když to jsou vozy pro dělené směny. Kolik jich jezdí v pracovní den ? Případně, prodal by je podnik dál ?
Ahojte neviete čo bude s 3315,3326 a 3310? Ako viem podľa zistených info 3310 stojí na prevodovku, 3326 a 3315 na motor. Ak by sa motor vybral s 3311 ktorý už jazdiť nebude a tak isto aj 3312 ktorý na prevodovku odišiel mohol by sa vrátiť 3326 a 3315 . Myslite si že sa tak udeje? A aký osud čaká 3310? Uvidíme ho ešte?
Rozumiem vám no 3310 nemá až tolko nabehane keďže viac stal ako jazdil. Je síce pravda že sú to šroty no dpmk potrebuje každý klbak ako sol. Keďže nové autobusy neprichadzaju . Presne tak ako mali prist tie elektricky jak má Bratislava značky Škoda no pán primátor nepodpísal papiere. Ešte budúci rok sa chystá GO niektorých KTeciek vraj aj návrat T6 v zime ďalšej takže si myslím že nové vozy tak skoro nepridu
Dispatcher2