VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 18M

Irisbus Citelis 18M CNG z 1. série v stave po dodaní
Irisbus Citelis 18M CNG z 1. série po nalepení reklamy SPP
Irisbus Citelis 18M CNG z 2. série v novom mestskom nátere

Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený podnikom Karosa vo Vysokom Mýte v roku 2005, neskôr bola predstavená aj jeho 18 m verzia. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce prebiehali vo Vysokom Mýte. V roku 2009 Dopravný podnik mesta Košice zakúpil prvých 10 ks autobusov Irisbus Citelis 18M s pohonom na CNG. O rok neskôr k nim pribudlo ďalších 19 ks zakúpených vďaka peniazom z Operačného programu Životné prostredie.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PU09D2 Citelis 18M CNG 3301 – 3310 2009 2009 2020 – 2024 10
2. Irisbus PU09D2 Citelis 18M CNG 3311 – 3329 2010 2010 2021 – 2024 19
Spolu 2009 – 2010   29

Technické parametre

Dĺžka 17900 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3371 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 4. dvere)
Rázvor 5355 mm (1. - 2. náprava)
6675 mm (2. - 3. náprava)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 38 + 1 invalidný vozík
Počet miest na státie 116 / 109 (s invalidným vozíkom) (1. séria)
103 / 96 (s invalidným vozíkom) (2. séria)
Celkový počet miest 154 / 147 + 1 invalidný vozík (1. séria)
141 / 134 + 1 invalidný vozík (2. séria)
Pohotovostná hmotnosť 17780 kg
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE0642C CNG EEV, preplňovaný plynový radový šesťvalec (1. séria)
Iveco Cursor 8 F2BE0642D CNG EEV, preplňovaný plynový radový šesťvalec (2. séria)
Výkon motora 228 kW / 2100 rpm (Iveco Cursor 8 F2BE0642C CNG EEV)
243 kW / 2000 rpm (Iveco Cursor 8 F2BE0642D CNG EEV)
Objem motora 7790 cm3 (Iveco Cursor 8 F2BE0642C CNG EEV)
7800 cm3 (Iveco Cursor 8 F2BE0642D CNG EEV)
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka VOITH D854.5, automatická 4-stupňová
Riadenie ZF 5167
ZF 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
stredná: Iveco BDA 132, portálová, vlečená
zadná: Iveco BRA 132, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili z desiatich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Predný a zadný článok vozidla spojili kĺbom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoricu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 2, v časti medzi 1. a 2. dverami 1 + 1. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri 2. a 3. dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík a vybavili ho bezpečnostným pásom. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny v priestore druhých dverí. Vetranie interiéru zabezpečili väčšími posuvnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou.

Autobusy prvej série mali klimatizáciu vodiča Thermo King, béžové plastové obloženie interiéru a slabší motor. Vozidlá tejto série boli dodané v žlto-tmavozelenej farebnej schéme. 19 autobusov 2. série dodaných v "beta-verzii" nového mestského náteru boli vybavené tmavošedým obložením interiéru a zvlhčovačom vzduchu Eberspächer Ebercool Master Plus. Vozidlá druhej série boli vybavené aj priestornejšou kabínou vodiča, ktorá otvorením a zaistením dverí kabíny v novej polohe v prípade potreby umožňuje oddeliť priestor predných dverí od salónu pre cestujúcich.

Úpravy

Vozidlá 2. série boli pred odovzdaním prelakované z pôvodného bielo-zeleného náteru na "beta-verziu" nového mestského náteru v kombinácii bielej, modrej a žltej farby priamo v závode Iveco ČR vo Vysokom Mýte alebo v košickej pobočke spoločnosti Tempus - Trans, s. r. o.

Do všetkých autobusov druhej série (okrem #3312) a do vozidiel #3304 a #3305 boli namontované reklamné obrazovky spoločnosti See&Go.

Autobus #3311 bol v marci roku 2012 vybavený kamerovým systémom.

Prevádzka

Prevádzka autobusov prvej série začala 10. apríla 2009 na linkách 10, 18 a 34. V letnom období sa objavovali aj na linke 14 a po rozdelení linky 34 na linke 36.

Od zaradenia druhej série ich bolo možné pravidelne stretávať na linkách 10, 15, 19, 36 a 57.

Po zaradení nových autobusov SOR NB 18 v roku 2022 bola väčšina Citelisov preradená na delené služby alebo medzi dispozičné vozidlá. V súčasnosti premávajú počas pracovných dní na rôznych linkách obsluhovaných kĺbovými autobusmi.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli v roku 2019 z premávky odstavené vozidlá #3306 a 3307 po poruche a #3321 po ťažkej nehode. Odstavovanie ďalších vozidiel prebiehalo od roku 2020. Autobusy #3314 a 3325 boli v prvom štvrťroku 2022 vážne poškodené požiarmi.

Katalóg vozidiel

3301 3302 3303 3304 3305 3306 3307 3308 3309 3310

3311 3312 3313 3314 3315 3316 3317 3318 3319 3320 3321 3322 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329

Legenda a štatistika

3301vyradené vozidlo: 29 (100 %)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pri druhych dverach som si vsimol oranzove, akoby smerovky, no je to zvlastne, ze iba na strane dveri. Co je to zac ?
To je asi vystrazne svetlo ked sa vysuva plosina,nevsimol som si ale na fotkach nieco vidno.
Reakcia na: Alex06 #2:
Ano, je to na to, ale skúšal som to v 3327, a nefunguje to tam ?
To sú u vás až také poruchové, že jazdia iba 10 rokov?
Reakcia na: MHDPrešov36 #4:
*niektoré* a čo čakáš od Citelisu?
Reakcia na: MHDPrešov36 #4:
10? Je rok 2022 a Citelisy sú z rokov 2009 a 2010...
Jak to u vás je s vypraveností Citelisů, chápu, že když koukám dnes v sobotu, že žádný nejezdí když to jsou vozy pro dělené směny. Kolik jich jezdí v pracovní den ? Případně, prodal by je podnik dál ?
Reakcia na: JeffHardson #7:
Cez pracovne dni v sipcke, pojazdnych je zhruba 7 az 10 kusov. Odpredavaju sa len nepojazdne kusy na srotovisko
Včera na Facebooku som videl, že včera 4tý CNG autobus horel
Reakcia na: MHDPrešov36 #4:
10? Citelisy jazdia už tak 13-14 rokov
Ahojte neviete čo bude s 3315,3326 a 3310? Ako viem podľa zistených info 3310 stojí na prevodovku, 3326 a 3315 na motor. Ak by sa motor vybral s 3311 ktorý už jazdiť nebude a tak isto aj 3312 ktorý na prevodovku odišiel mohol by sa vrátiť 3326 a 3315 . Myslite si že sa tak udeje? A aký osud čaká 3310? Uvidíme ho ešte?
Reakcia na: dopravak19 #12:
Má zmysel to robiť pri vozidlách, ktoré sú už na hranici svojej životnosti?
Reakcia na: Dispecer #13:
Rozumiem vám no 3310 nemá až tolko nabehane keďže viac stal ako jazdil. Je síce pravda že sú to šroty no dpmk potrebuje každý klbak ako sol. Keďže nové autobusy neprichadzaju . Presne tak ako mali prist tie elektricky jak má Bratislava značky Škoda no pán primátor nepodpísal papiere. Ešte budúci rok sa chystá GO niektorých KTeciek vraj aj návrat T6 v zime ďalšej takže si myslím že nové vozy tak skoro nepridu
Reakcia na: dopravak19 #14:
Budúci rok by citelisom trebalo nové plynové bomby a do vozov čo majú 15 (resp 14) rokov sa to neoplatí...
18.10. odvoz 3326 a 3320 do kovošrotu v Turni n. B.