DPMK chce zmodernizovať 9 električiek KT8D5

Namiesto nákupu nových električiek Košice obnovia vozidlový park modernizáciou viac ako 30-ročných električiek.

Po zrušení nákupu nových obojsmerných električiek a prepadnutí nenávratného finančného príspevku z eurofondov začal Dopravný podnik mesta Košice pripravovať v roku 2022 náhradný projekt na modernizáciu veľkokapacitných električiek KT8D5, ktorý má byť taktiež financovaný z eurofondov. Do zásobníka projektov určených na financovanie prostredníctvom Programu Slovensko bol zaradený projekt modernizácie električiek v hodnote 15 miliónov €.

V máji tohto roka dopravný podnik vyhlásil verejnú súťaž na zhotoviteľa modernizácie najviac 9 električiek KT8D5 v predpokladanej hodnote 14,7 mil. € bez DPH. Výsledkom súťaže bude rámcová zmluva na 4 roky, pričom modernizácie jednotlivých vozidiel budú riešené čiastkovými zmluvami s lehotou plnenia do 12 mesiacov. DPMK má v súčasnosti v evidenčnom stave 19 električiek typu KT8D5, z nich 8 bolo v rokoch 2003 - 2009 zmodernizovaných na čiastočne nízkopodlažný typ KT8D5.RN2.

Do súťaže sa podľa vyhodnotenia ponúk prihlásil iba jediný uchádzač, ktorým je firma Pragoimex, a.s., Praha. Táto spoločnosť predložila ponuku na predmet zákazky vo výške 14 699 790 € bez DPH. Modernizácia jednej obojsmernej električky tak košický dopravný podnik vyjde na 1,633 mil. €. Podľa Československého dopraváka je táto cena takmer dvojnásobná oproti posledným modernizovaným električkám KT8D5.RN2P pražského dopravného podniku, ktorý aj v súčasnosti pokračuje v modernizáciách tohto typu električiek (aktuálne modernizuje vozidlá odkúpené z maďarského Miškovca). Pražský Pragoimex, ktorý vlastnia podniky Škoda Transportation a Krnovské opravny a strojírny, sa podieľa aj na modernizácii pražských električiek (výroba stredných nízkopodlažných článkov, opravy skríň krajných článkov).

Doplnené: Rámcová zmluva o dielo bola podpísaná 30. septembra 2024. Subdodávateľmi budú spoločnosti Krnovské opravny a strojírny (46 %) a Škoda Ekova (22 %).

Rozsah modernizácie

Oproti električkám KT8D5.RN2, ktoré boli zmodernizované v rokoch 2003 až 2009, majú mať plánované modernizácie viacero novších prvkov, no elektrická tyristorová výzbroj ČKD TV3 zostane po oprave pôvodná. Počas súťaže uchádzač navrhol z hľadiska dlhodobej prevádzky a dostupnosti náhradných dielov nahradiť pôvodnú zastaranú výzbroj novou trakčnou výzbrojou s modernejšími prvkami (podobne ako pri pražských električkách, ktoré dostávajú výzbroj TV Progress) a zároveň predložil aj alternatívnu ponuku vo výške 16 130 790 € bez DPH, ktorá zohľadňovala aj výmenu výzbroje, no túto ponuku dopravný podnik ako nepovolené variantné riešenie nevyhodnocoval.

Modernizované električky dostanú nový stredný nízkopodlažný článok a krajné články, vrátane podvozkov podstúpia generálnu opravu. Dvere budú nové s pôvodným systémom otvárania (skladacie), doplnené o ochranu proti zovretiu prekážky a osvetlenie priestoru svetelnou clonou (zelenou pri otvorených dverách, červenou pri zatváraní dverí). Bočné okná budú vymenené za determálne s aplikáciou ochrannej fólie proti vandalizmu. Sedadlá pre cestujúcich sú požadované s koženkovým poťahom. Vnútrorné aj vonkajšie osvetlenie je požadované v úspornom LED vyhotovení. Pracoviská vodiča budú klimatizované a dostanú nové ovládanie s ručným radičom, ako aj nové ovládacie a zobrazovacie prvky. Komfort cestujúcich má zvýšiť aj celovozidlová klimatizácia s celkovým chladiacim výkonom najmenej 30 kW.

Vynovený bude tiež informačný systém s plnofarebnými LED displejmi. Električky budú vybavené aj kamerovým systémom s minimálne 12 kamerami pre sledovanie interiéru aj exteriéru, Wi-Fi internetom pre cestujúcich a systémom automatického počítania cestujúcich (APC).

Pôvodné zberače prúdu budú vymenené za elektricky ovládané polpantografy. Novinkou má byť aj zakrytie podvozkov a priestoru pod predným nárazníkom. Požadovaný je aj núdzový batériový (24 V) pohon umožňujúci krátku jazdu (do 100 m) v úseku bez napätia v troleji. 

Nové električky v nedohľadne

Ak by neprišlo k naťahovaniu tendra na nákup nových električiek z roku 2021, poľská PESA Bydgoszcz už mohla do Košíc dodať nové nízkopodlažné obojsmerné veľkokapacitné električky za cenu 2,15 mil. € bez DPH/vozidlo. Namiesto nich budú mať Košice iba zmodernizované viac ako 30-ročné električky KT8D5 s dnes už zastaranou elektrickou výzbrojou. Na nákup nových električiek v eurofondovom období 2021 - 2027 zrejme už financie nezostanú, keďže z Programu Slovensko je pre dopravné projekty v Košiciach v rámci vyhlásenej výzvy vyčlenených 32,8 mil. € (opatrenie 2.8.1 Rozvoj verejnej dopravy). Okrem modernizácie električiek za 15 mil. €, je aktuálne v realizácii projekt nákupu elektrobusov za takmer 14 mil. €.

Ďalšie financie z Programu Slovensko DPMK získa prostredníctvom národných projektov na dofinancovanie modernizácie električkového depa (cca 33,3 mil. €). Pripravuje sa aj výzva pre projekty v oblasti výstavby/modernizácie tratí dráhovej MHD, resp. projektovú prípravu (spolu za 42,5 mil. € pre Košice, Prešov, Žilinu).

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #25:
Tuším, že šrotovali len vozy v zlom technickom stave.
Reakcia na: Granite01 #21:
Potom sa dohodí kšeft "kamošovi", ktorý tyristory - výzbroj vymení
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
Možno by stálo za to preštudovať si tie podmienky dotácií.
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
Odkiaľ ten úsudok, že im nič nie je? Zrovna pri DPMB by som nemal pochybnosti že vyraďujú niečo, čo ešte má zmysel dávať dokopy. Taktiež nemám pocit že sa dá 20 ročné rekonštrukcie považovať za "relatívne nové".
Reakcia na: S499.1023 #25:
Dobrá otázka, neviem. Ale tie stredné články boli zánovné a za cenu šrotu ich mohol odkúpiť DPMK a využiť. Príde mi značne neefektívne fyzicky likvidovať reltívne mladé vozové skrine, ktorým nič nie je a zároveň dať vyrábať (hoc pre iný podnik) nové, identické skrine.
Reakcia na: 2TheMHDmarek3 #24:
Modernizácia brnenského typu - čo kus, to prototyp 😁.
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
A nemusel ich DPMB šrotnúť aby dostal fondy na nové voze?
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
Nie všetky KT8 v Brne odviezli do šrotu, minimálne tri vozy prešli GO, dva z nich boli výraznejšie zmodernizované (nové vonkajšie svetlomety, modernizácia interiéru, byť s použitím pôvodných sedadiel...).
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
Prečo by z toho nič nebolo? Jednak je potrebné kvôli L5, študentskej R1 a prípadným výlukám mať k dispozícii obojsmerné električky, jednak napr. na L1/3 chýba vyššia kapacita, minimálne v špičke.
Prekvapuje ma, že KE idú modernizovať KT8D5 s novými nízkopodlažnými strednými článkami, pričom v Brne iba v 2020. rokoch zošrotovali 8 modernizovaných KT8D5R.N2 (z toho 5 kusov v roku 2024!!!). To nemohli zrecyklovať zánovné stredné nízkopodlažné články? Celé mi to príde dosť divné a neefektívne, ale čo už. Možno z toho nič nebude, však KT8D5 vo výprave evidentne nechýbajú.
Fascinuje ma, že ideme modernizovať električky, ale výzbroj ponecháme starú. Však rozumiem tomu, že nie sú peniaze, ale tiestaré tyristory sa nebudú kaziť? Či len ide o to, rýchle vyčerpať peniaze európskych daňových poplatníkov? A po pár rokoch tie električky odstavíme?
Reakcia na: Drew5 #16:
tak potom sám vidis ako to je..a preto je lepsie robit niečo ako nič...čiže aj tie reko su niečo a netreba to natahovat a riešiť hluposti..pretoze takým štýlom tu zachvilu MHD ani nebude.
Reakcia na: Iv #17:
no ano ved som pisal ze prirataj k tomu plus odstavene nejake vozy.
Reakcia na: Iv #15:
Dnes som ja robil ten spoj 🤣
Reakcia na: LUKYmhd #13:
Tých 85 myslíš NB18 ? Lebo tých je max 81, keď odrátame všetky nehnuteľnosti (01, 13, 19, 28, 35). A citelisy už nezasiahnu určite.
Nemám potrebu sa s nikým naťahovať, ani dokazovať, kto je alebo nie je mimo. Opakujem. Nie sú peniaze na náhradné diely, ani na zaplatenie mechanikov. Spojité nádoby. V normálne fungujúcej spoločnosti by s týmto inventárnym stavom pri tejto výprave nebol problém.
Reakcia na: Corey #14:
Lebo ten jeden spoj robí služba 6001, ktorú robí 5760 a ten istý vodič každý deň. (14.01 z Luníka VIII)
Reakcia na: Folasik #12:
Ano,ja mam konkretne skusenost na L17 kazdy den odchod 14:33 zo zastavky priemyselna vzdy kratky bus a donedavna to bol #5760 neviem ci je to vozidlo pridelene danemu vodicovi ale vzdy ten isty vodic za volantom toho busu bol.
Reakcia na: Folasik #12:
Pokial viem tak kbáky pomaly možme zratat na prstoch jednej ruky. Citelisy pravdepodobne uz do premavky nezasiahnu /bodaj by som sa mýlil/, cize klbaky máš SOR NB 18 ktorých máš auktualne 85, potom 2 klbove Solarisy, a 1 SOR NS 18. Toť vsjo. K tomu prirátaj nejake tie odstavene SOR a zistiš že vobec nie je vela klbákov.
Reakcia na: LUKYmhd #10:
Bohužiaľ je to pravda, je veľa odstavených vozov a je ich plný dvor sú tam odstavené ale aj vyradené vozidlá ale je znova pravda, že ak je niekde na nosnej linke malý voz môže to byť aj preto, že ten voz je z inej služby ktorú obsluhuje štandardne krátke vozidlo a akurát má v službe jedno-dve kolečká napríklad 71tky alebo inej nosnej linky ale áno, sú prípady kedy je na celej službe krátky voz, čo viem sú kĺbové vozidlá na ktorých sa opraví porucha a za pár dní sú zase odstavené na poruche, čiže je to problém aj nedostatku náhradných dielov 🤔......