Nové električky do Košíc nedorazia

Nové električky nedorazia, eurofondy na nich prepadnú.

Pred vyše rokom zverejnil DPMK verejné obstarávanie na dodanie 30 kusov obojsmerných nízkopodlažných električiek. Prvotným víťazom súťaže za celkovo 79 mil. € sa stala v júli 2021 poľská Pesa, aspoň 10 električiek za 27,5 mil. € malo byť dodaných do necelých dvoch rokov od podpisu zmluvy, prvá dodávka teda mala byť ukončená zhruba v polovici roku 2023. Verejné obstarávanie však neprebiehalo podľa plánu, nasledovala séria odvolaní a súťaž sa začala naťahovať natoľko, že podmienka eurofondov - dodanie do konca roka 2023 sa stala nesplniteľnou. Už pridelené eurofondy teda nakoniec prepadnú.


Priebeh verejného obstarávania

Verejné obstarávanie bolo vyhlásené koncom februára 2021, predĺžená lehota na predkladanie ponúk uplynula začiatkom mája 2021. Víťaz bol prvýkrát vyhlásený v júli toho istého roku, stala sa ním poľská Pesa. Podľa bodového hodnotenia hodnotiacej komisie bola ponuka výrazne lepšia oproti konkurentovi, poľský výrobca získal takmer maximálny možný počet bodov. 

Parameter  Váha ŠKODA Transportation, a.s.  Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA 
č. 1 - celková cena za 30 ks vozidiel 60 45,28 b. 60,00 b.
č. 2 - priemerné ročné náklady na údržbu 1 vozidla 15 10,34 b. 15,00 b.
č. 3 - úroveň technického riešenia 25 25,00 b. 22,92 b.
Spolu 100 80,62 b. 97,92 b.

Voči prvotnému vyhláseniu výsledkov sa Škoda Transportation odvolala, namietala štyri konkrétne aspekty vyhodnotenia. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) dal českej spoločnosti za pravdu v 3 zo 4 namietaných bodoch a nariadil vyhodnotiť ponuky nanovo.


Druhé vyhodnotenie ponúk dopadlo rovnako a víťazom sa opäť stala poľská Pesa, zatiaľ čo sa Škoda znovu odvolala. ÚVO opätovne nariadilo znovu vyhodnotiť ponuky a skonštatovalo, že "v tejto časti ponuka úspešného uchádzača vykazuje také nezrovnalosti, ktoré mala odborne spôsobilá komisia kontrolovaného identifikovať". Tretie vyhodnotenie ponúk prebehlo s rovnakým výsledkom a za víťaza opäť určilo poľskú firmu, v reakcii na to sa Škoda odvolala opäť. Zákazka tak mala v tom čase už polročný sklz.

Štvrté, nateraz posledné a zároveň pravdepodobne definitívne vyhodnotenie ponúk zo začiatku marca 2022 prinieslo zvrat v rozhodovaní - poľská Pesa bola zo súťaže vylúčená pre nesplnenie podmienok a víťazom sa nakoniec stala česká Škoda Transportation. Tentokrát však proti vyhodnoteniu ponúk podala námietku práve vylúčená Pesa, 10. marca 2022 bolo začaté odvolacie konanie, o šesť dní neskôr sa začalo konanie zo strany ÚVO o preskúmanie úkonov kontrolovaného (DPMK) na základe podaných námietok.

Bez ohľadu na výsledok odvolacieho konania bolo potrebné zmluvu podpísať do konca februára pre splnenie podmienky dodania do konca roka 2023, Košice teda prídu o už schválený nenávratný finančný príspevok a súťaž bude s najväčšou pravdepodobnosťou zrušená.


Ako bude vyzerať vozidlový park?

Vzhľadom na to, že nové električky mali byť obojsmerné o dĺžke 30-metrov, mali nahrádzať primárne starnúce vozidlá typu KT8D5. V súčasnosti zasahuje do premávky osem električiek tohto typu s nízkopodlažným vloženým článkom a zhruba rovnaký počet vozidiel v pôvodnom prevedení. Priemerný vek týchto vozidiel v súčasnosti prevyšuje 30 rokov a s ohľadom na priebeh verejného obstarávania je zjavné, že sa v pravidelnej premávke ešte nejaký čas udržia. Dopravný podnik disponuje ešte ďalšími tromi vozidlami tohto typu, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú na železničnej vlečke v areáli U. S. Steel Košice.

Ilustračné foto © Podhradovčan

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Denník N: Čo sa dialo v zákulisí zmareného tendra na košické električky a čo vyšetrila NAKA
https://dennikn.sk/3409616/co-sa-dialo-v-zakulisi-zmareneho-tendra-na-kosicke-elektricky-a-co-vysetrila-naka/
Reakcia na: TomoSK #27:
Vyhodíš oknom, vráti sa komínom.
Reakcia na: xdobo #26:
No, a tu sa asi tvoja cesta v diskusiách ukončila 😀 toto si nechaj niekam do šenku.
Reakcia na: xdobo #19:
Tvoje slova: "Parametrovo presne sedia s tými našimi" 😂
Dĺžka - Košice 32m vs. Tallinn 28,6 m
Obojsmernosť - Košice obojsmerné vs. Tallinn jednosmerné
Podvozky - Košice 4 vs. Tallinn 3
Otočnosť podvozkov - Košice všetky otočné vs. Tallinn minimálne stredný nebude na 99% otočný
Úplne presne rovnaké do bodky...
Tak trochu si sa vo svojich zdrojoch nedočítal, že tender tam trvá už 3 roky, medzičasom bol dvakrát zrušený. Prvé električky majú prísť koncom 2024 a posledné v polke 2025. Od začiatku tendra po poslednú dodanú električku to bude 6 rokov. Košice to chceli stihnúť za 3... Toto určite nie je príklad zvládnutého tendra.
Reakcia na: xdobo #22:
Pesa veľmi nerobí špeciálne dizajny pre jednotlivých objednávateľov, preto tá podoba dizajnu čiel nehrá žiadnu rolu.
Reakcia na: S499.1023 #21:
ani nie tak tie parametre(aj ked vnutorne aj tam je v zhode vela veci) myslel som skor ten dizajn vyzeraju cisto ako tie z kosic(zeby nahoda?) navyse je to model Twist s otocnymi podvozkami presne ako mal byt u nas , rozchod je to posledne co som mal na mysli ale ok 🙂 potreboval si nieco najst aby si si dzubol 😉
Reakcia na: xdobo #19:
Vy máte v Crowe City kapský rozchod???
Reakcia na: Yogi616 #18:
uvidime,skor mam pocit ze mal na mysli tuto aktualnu sutaz ze zrealizuje tak alebo onak cize ked nie cez sutaz tak zada nakup napriamo a elektricky do Kosic doda tak ci tak.. ved aj vlada si to osetrila a pri R2 obchvate Kosic figliarsky spor s uvo vyriesila rychlym prijatim novely zakona aby sutaz nebola zrusena, a bolo to napokon k spokojnosti vsetkych 😉 Polacek len odkukava a uci sa ,daju s dpmk hlavy dokopy a oni uz nieco vymyslia 😃 a kedze naposledy oficialne vyhrala Skoda tak ona bude najpravdepodobnejsi dodavatel , Pesa medzitym riesi uz ine zakazky..
takze to vyzera ze nase elektricky Pesa co mali byt v Kosiciach pojdu do Talinnu do Estonska(parametrovo presne sedia s tymi nasimi).. niekto spekuluje, niekto nakupuje.. holt, zavahali sme, kazdy je nahraditelny.. https://www.cs-dopravak.cz/pesa-doda-az-23-tramvaji-do-tallinnu/
Reakcia na: xdobo #17:
Veď ale z toho výroku, ktorý si citoval, nie je jasné, ktoré programové obdobie myslí. Ak to nasledujúce, tak vraví pravdu. Len to bude o pár rokov neskôr...
niekto polozil primatorovi na FB takuto otazku : Myslite p.Primator, ze v tejto pätrocnici sa stihne sutaz na elektricky ukoncit? odpoved Polaceka: "Áno električky sa pre KE vyrobia za eurofondy.
Je mi ľúto ale všetky informácie sú poprekrúcané. Pravdivé informácie však nemožno publikovať z dôvodu zákona" takze to vyzera ze on rata s vyrobou a dodanim tych elektriciek pre Kosice tak ci tak ci cez verejnu sutaz alebo zadanim vyrobcovi napriamo.. kks
DPMK hľadá ľudí na pozíciu Špecialista verejného obstarávania. Kto sa hlási? 😁
Reakcia na: xdobo #14:
Nebodaj by si čakal nejaké priznanie, že to jednoducho zbabrali. Aj keby bolo vyberko ukončené, tak či onak sa to dodať a schváliť nestíha, toto je už len zachraňovanie mŕtvoly.
najnovsi status primatora polaceka.. neskutocne.. vraj sutaz na elektricky stale bezi cit. "Sútaž na električky stále prebieha" Musíme počkať na ukončenie verejného obstarávania zo strany DPMK a potom sa vyjadrím za Mesto Košice.
Do tej doby nesmiem získavať informácie (ani ako primátor) o zákazke či o postupoch výberovej komisie, ktorú ustanovil DPMK a.s. ako spoločnosť, ktorá zabezpečuje celý priebech výberka.
Podotýkam, že do priebehu súťaže mesto nemôže zasahovať.
Môžem však napísať, že je pre mňa veľmi znepokojúce, aký typ informácii o zákazke prenikol na verejnosť v súvislosti s priebehom prípravy a vyhodnotenia podkladov i napriek tomu, že súťaž ku dnešnému dňu nie je ukončená."
Reakcia na: xdobo #12:
Nesuhlasim, že sa jednalo o nejake byrokratické prekážky. Čo to mám možnosť sledovať, tak za posledné roky aj za vedenia Hlivákom sa UVO veľmi sprofesionalizoval, dokonca navrhol viac vylepšení, ako pomôcť orgánom verejnej moci robiť dobre VO. Obávam sa, že tak ako som už dávno písal niekde, tieto pochybenia sú v drvivej väčšine nekvalitnou prácou obstarávateľov (najmä mesto KE a DPMK).
Proste mne to vychádza tak, že buď nechceli v KE nič kúpiť, alebo dopredu vedeli, koho chceli ako víťaza.
To isté pri R2, maslo na hlave bude v NDS a.s., podľa mňa sa tam správajú bohorovne, tiež ministrer dopravy vykrikoval, ale pri vyhlásení tendrov teraz už túto vetu o ekvivalente vraj NDS dala do podmienok. Takže pravdu mal UVO, ale kvôli tomu minister presvedčil vládu znásilniť právo a urobiť účelovú novelu. Takže ano, niekedy sú v VO účastníkmi aj špekulanti, ale v týchto konkrétnych príkladoch ide o dodanie sofistikovaných výrobkov, tak tam sa asi ťažko prihlási nejaký Janko Paľko z Dolnej/Hornej.
kazdopadne suhlasim aj s tymto nazorom ze tak ako v pripade R2, aj tu je jasne, ze UVO naslo nejake veci. Ale, zaroven aj tu plati, ze najhorsie mozne riesenie je, ze sa to cele stoplo, a ze v podstate nic uzitocne z toho UVO hodnotenia nie je (a ze UVO to moze byt srdecne jedno). A tiez plati, ze jedine miesto, kde to takto nechali prepadnut rovnako ako pri R2, je v Kosiciach (aspon pokial viem), aj ked rovnake pochybenia sa deju vselikde naokolo.
Lebo podstata veci je, ze z praktickeho hladiska boli obe tie ponuky cca rovnako dobre: Pesa o trocha lacnejsia, Skoda o trocha lepsie parametre. To, ze ci nejaka ulicka bola o 2 CM uzsia!!!!!, to ze ma zvratit nejake rozhodnutie, je totalny vysmech. Cize UVO nerobilo nic uzitocne pre uspech VO, len buzerovalo na zaklade svojej byrokratickej pozicie (a samozrjeme, neuspesny uchadzac ich v tom bude dookola tlacit). Tak ako pri R2, ak by ich nechali to podpisat a potom nech im kludne ulozia pokutu za porusenia, tak by to bol normalny vysledok. Takto je to byrokraticka pakaren (ktora sa z "nejakeho" dovodu uplatnuje len pri KE). ..a niekto- len nie obcania mesta- ma z toho "slusny" profit..
na fore dialnice info to jeden prispievatel dokonale rozobral a vystihol je to na dlhsie citanie ale rozobral to do podrobna cely problem: "Jednoznačne pochybili v Košiciach. Totálne amatérstvo. Ak toto robili ich najlepší odborníci, tak ja neviem, nabudúce nech urobia nábor v ľubovoľnej krčme, horšie to nedopadne. Toto je fakt horšie ako to čo predvádzali v NDS, a už tam to vyzeralo prinajlepšom na mentálnu nedostatočnosť.
Kto chce študovať, páči sa:
https://www.uvo.gov.sk/legislativametodika-dohlad/namietky/prehlad-rozhodnuti-o-namietkach-582.html?text=Obnova+vozidlov%C3%A9ho+parku+elektri%C4%8Diek+v+Ko%C5%A1iciach&kontrolovany=&voCislo=&month=&year=&ext=0&sort=&sort-dir=ASC
Dve Rozhodnutia ÚVO sú právoplatné.
Chronológia:
7.7.2021 rozhodli o víťazstve Pesy.
Škoda sa odvolala a 31.8.2021 ÚVO vydalo Rozhodnutie. V tomto Rozhodnutí bolo identifikovaných niekoľko pochybení "špičkovými odborníkmi" DPMK, ktorým by sa predišlo, ak by vedeli čítať a počítať...

Druhé Rozhodnutie je o tom, že po prvom Rozhodnutí DPMK opäť rozhodol o víťazstve Pesy (6.10.2021), Škoda sa odvolala (15.10.2021) a 2.11.2021 vedenie DPMK rozhodlo o náprave, t.j. že zruší Rozhodnutie o víťazstve Pesy a opäť posúdi jej ponuku... Tým pádom v skutočnosti ÚVO nič neposudzoval, keďže DPMK akceptoval námietky Škody (hoci predtým pri žiadosti o nápravu ich zamietli).

9.12.2021 opäť DPMK určil za víťaza tendra Pesu. Škoda sa odvolala a 21.2.2022 UVO rozhodol, aby sa DPMK riadil znaleckým posudkom, ktorý si nechal vypracovať ÚVO. Znalecky posudok vyšiel v neprospech ponuky Pesy, t.j. Pesa by mala byť vylúčená. Voči tomuto rozhodnutiu sa Pesa odvolala a Rada ÚVO zatiaľ nerozhodla...

11.3.2022 DPMK Pesu z tendra vylúčil a za víťaza tendra určil Škodu. Pesa sa odvolala a v súčasnosti beží konanie na ÚVO.

Rozhodnutie ÚVO z dňa 31.8.2021 je síce pre bežného čitateľa dlhé ale fakt výživné...
V prvom rade DPMK pochybil tým, že neurčil transparentne, prečo je ponuka Škody horšia ako ponuka Pesy. Pritom sa nehodnotila iba cena, ale aj prevádzkové náklady, podiel "nízkopodlažných sedačiek", kapacita električiek, šírka chodbičky a pod.
DPMK však nikde neuviedol, kvôli ktorým parametrom Škoda neuspela, čím jej bolo zabránené skontrolovať postup DPMK.

Druhý sporný bod je, že DPMK odmietal poskytnúť akékoľvek údaje parametrov, ktoré boli hodnotené. Škoda mala pochybnosti, či technické parametre električiek Pesa spĺňajú minimálne požiadavky stanovené DPMK. Avšak Škoda mala sťažené to posúdiť, keďže DPMK a Pesa argumentovali, že sa jedná o dôverné informácie. ÚVO im vysvetlilo, že ak sa jedná o projekt financovaný z verejných peňazí a uvedené parametre sú v tendri hodnotené, tak výrobca bude musieť strpieť zverejnenie uvedených parametrov (ktoré aj tak každý na internete zistí...)

Ďalším problémom bolo, že Škoda napadla nízku cenu Pesy. DPMK k preskúmaniu ceny pristúpil iba formalisticky a samozrejme nie v súlade so zákonom.
Riadili sa konkrétnym odsekom zákona o VO:
(3) Ak boli predložené najmenej tri ponuky od uchádzačov, ktorí spĺňajú podmienky účasti, ktoré spĺňajú požiadavky verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa na predmet zákazky, mimoriadne nízkou ponukou je vždy aj ponuka, ktorá obsahuje cenu plnenia najmenej o
a) 15% nižšiu, ako priemer cien plnenia podľa ostatných ponúk okrem ponuky s najnižšou cenou a
b) 10% nižšiu, ako je cena plnenia podľa ponuky s druhou najnižšou cenou plnenia.

Na základe tohto odseku námietku Škody DPMK zamietol.
Lenže každý čo vie čítať s porozumením a počítať zistí, že tento odsek použiť nemohli, keďže ponuku predložili iba dvaja uchádzači...
Takže im UVO vysvetlilo, ako to majú robiť...

A najlepšie zo všetkého je, ako DPMK posúdil technické parametre.
Tak napríklad šírka chodbičky...
DPMK pri hodnotení šírky chodbičky dávalo body nasledovne:
540-559 -> 1 bod
560-579 -> 2 body
580 a viac -> 3 body

Komisia údajne dala ponuke Pesy 2 body za šírku chodbičky (t.j. 560 až 579 mm).
Škoda to namietla...
Tak úradník ÚVO pozrel výkresy z ponuky Pesy a zistil nasledovné veci...
Šírka vozidla (vzdialenosť medzi vonkajšími stenami) v mieste dverí: 2400 mm
Šírka vozidla v interiéri v mieste dverí: 2220 mm
Šírka jednej sedačky: 420 mm
V priečnom reze interiéru mali byť podľa predloženej ponuky 2 páry takýchto sedačiek.
Takže na veľmi zjednodušené overenie DPMK stačila nasledovná rovnica:
4 x šírka sedačiek + šírka chodbičky = šírka interiéru električky
Priestor medzi dvomi susednými sedačkami resp. medzi sedačkou a vnútornou stenou električky je zanedbaný.
šírka chodbičky = šírka interiéru električky - 4 x šírka sedačiek = 2220 - 4 x 420
Výsledok?
šírka chodbičky = 540 mm
Z toho vyplýva otázka, prečo Komisia zložená z najlepších odborníkov určila šírku chodbičky na 560 až 579 mm, keď to akosi nevychádza...
A to ponúkaná električka je konštrukčne navrhnutá tak, že v pozdĺžnom smere sa smerom od dverí zužuje, t.j. pri dverách je interiér najširší (2220 mm).
Na toto všetko ešte pred rokom ÚVO upozornil DPMK, ktorý zjavne tieto pripomienky odignorovali... To je dôvod, že to došlo do tohto štádia.

Toľko k tomu, ako konali odborníci v Košiciach...
Kebyže si každý robí svoju robotu ako sa má, tak neriešime ani R2 okolo Košíc ani električky do Košíc.
Keďže pochybenia, nedôraznosť, lajdáckosť a hochštaplerstvo sú akýmsi národným športom, tak plačeme, aká je tu byrokracia... Nie že by nebola, bohužiaľ má svoje dôvody a tí čo si plnia zákonné povinnosti s ňou musia bojovať."
Reakcia na: veteran #9:
asi tak max suhlasim aj s Vikom pod Tebou.. vystihli ste pointu 👍