Verejné obstarávanie na až 30 veľkokapacitných obojsmerných električiek vyhrala aj po opakovanom vyhodnotení ponúk poľská PESA Bydgoszcz.
Začiatkom júla zverejnil Dopravný podnik mesta Košice víťaza verejného obstarávania "Obnova vozidlového parku električiek v Košiciach" na dodanie až 30 obojsmerných veľkokapacitných električiek. Do súťaže sa prihlásili len dvaja účastníci, poľská PESA Bydgoszcz a česká Škoda Transportation, pričom víťazom sa stal prvý menovaný uchádzač. Ponuka víťaza bola ohodotená na 97,92 b./100 b., ponuka plzenskej Škody bola ohodnotená na 80,62 b./100 b., pričom poľský výrobca bodoval najmä vďaka nízkej nákupnej cene a nižším údržbovým nákladom.
Pre poľskú PESU sa malo jednať po potvrdení výsledku o prvú zákazku na dodanie električiek na Slovensko. Len niečo vyše týždňa po zverejnení informácie o vyhodnotení ponúk boli Úradu pre verejné obstarávanie doručené námietky, ktorých predmetom bola takmer každá časť verejného obstarávania, a to námietky ohľadom vyhodnotenia ponúk, podozrenie na mimoriadne nízku ponuku, námietky ohľadom vyhodnotenia a námietky ohľadom posúdenia technických parametrov.
Navrhovateľ tvrdil, že v prípade vyhodnotenia ponúk nejednal dopravný podnik transparentne a nezverejnil presné dôvody výberu konkurenčnej ponuky. V prípade podozrenia na mimoriadne nízku ponuku navrhovateľ tvrdil, že konkurenčná spoločnosť nezapočítala do ceny všetky aspekty, okrem toho sa tiež malo jednať o ponuku nižšiu o 10% oproti predpokladanej cene zákazky a o 20% oproti konkurenčnej ponuke. V prípade námietok ohľadom vyhodnotenia verejného obstarávania napádal navrhovateľ najmä ceny náhradných dielov, ktoré podľa neho vďaka "diere" vo formulácii verejného obstarávania umožňovali špekulatívne konanie a neadekvátne znižovali údržbové náklady vďaka ich nezáväznosti. V prípade námietok ohľadom posúdenia technických parametrov namietal navrhovateľ najmä bodový zisk konkurenčnej spoločnosti skrz šírku uličky, nakoľko vychádzal z faktu, že spoločnosť PESA uspela v tendri s modelom o šírke skrine 2 400 milimetrov, teda o šírke štandardnej pre poľské podmienky.
Konečné stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie po prešetrení znelo, že námietky navrhovateľa sú s výnimkou časti "Vyhodnotenie" opodstatnené a nariadilo dopravnému podniku zopakovať vyhodnotenie ponúk s ohľadom na námietky uvedené v sťažnosti. Aj po opakovanom vyhodnotení ponúk sa víťazom verejného obstarávania stala poľská PESA Bydgoszcz, ktorá uspela s jednotkovou cenou 2,15 mil. € bez DPH za vozidlo (spolu 64,5 mil. € bez DPH) a prvých 10 vozidiel by mala dodať najneskôr do 22 mesiacov od podpisu zmluvy.